Originally posted by Siankarlo
View Post
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
OEM Lemförder tai Tarvike Lemförder taitaa olla ne vaihtoehdot, jos autoa meinaa pitää pitempään.
-
Ok. Mitähän merkkiä sinne tänä päivänä pitäisi vaatia, jos haluaa ajaakin välillä ehjällä autolla? Mun käytössä alustan osa on paska jos se ei kestä sataa tuhatta vähintään (paljon maantieajoa hyvillä teillä, normialusta, rauhallinen ajotapa enimmäkseen).Originally posted by peto2 View PostNiin siis nuo meylet on ainakin nykyään täyttä paskaa (myyvät kiinalaista kuraa omalla nimellään eikä omaa valmistusta ole) todennäköisesti olet saanut parempaa vanhaa sarjaa kun olet yli 10tkm päässyt mutta sanoisin silti että valmista kauraa on.
Leave a comment:
-
No joo...en epäile tuotakaan kun en ole jarruille mitään tehnyt ja sentään jo olen jo melkein 100tkm ajanut eivätkä olleet uudet silloinkaan...täysremonttihan noille sitten toki tehdään kun aika tulee.Originally posted by Hemi View PostSe loppu 9% ei sekään oikeasti johdu kieroista levyistä, vaan jumittavista jarrusatuloista ja/tai puhdistamattomista levyn+navan tasopinnoista(esim .levyn takatasopinta pitää hioa neekerintukalla puhtaaksi).
Oikeasti lähes millin heitto e39:n levyssä ei vielä tunnu jarrutärinänä jos jarrusatulat ovat kulumattomat+puhtaat+herkistetyt.
Leave a comment:
-
Se loppu 9% ei sekään oikeasti johdu kieroista levyistä, vaan jumittavista jarrusatuloista ja/tai puhdistamattomista levyn+navan tasopinnoista(esim .levyn takatasopinta pitää hioa neekerintukalla puhtaaksi).Originally posted by TheRipper View PostItse kuulun tuohon 10% sillä kaikki hilut etupäästä on vaihdettu ja tärinä on pysynyt, joten kiero(t) on levy(t)....mutta se on loppupeleissä aika pientä tärinää vielä joten en ole viitsinyt asialle mitään tehdä...jospa kesällä laittaisi kaikki jarrut uusiksi...
Oikeasti lähes millin heitto e39:n levyssä ei vielä tunnu jarrutärinänä jos jarrusatulat ovat kulumattomat+puhtaat+herkistetyt.
Leave a comment:
-
Itse kuulun tuohon 10% sillä kaikki hilut etupäästä on vaihdettu ja tärinä on pysynyt, joten kiero(t) on levy(t)....mutta se on loppupeleissä aika pientä tärinää vielä joten en ole viitsinyt asialle mitään tehdä...jospa kesällä laittaisi kaikki jarrut uusiksi...Originally posted by Hemi View PostKai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.
Leave a comment:
-
Niin siis nuo meylet on ainakin nykyään täyttä paskaa (myyvät kiinalaista kuraa omalla nimellään eikä omaa valmistusta ole) todennäköisesti olet saanut parempaa vanhaa sarjaa kun olet yli 10tkm päässyt mutta sanoisin silti että valmista kauraa on.Originally posted by Siankarlo View PostOn tiedossa, eikä mitenkään poissuljettu, tosin alusta on käytännössä kokonaan uusittu viimeisen 100.000 aikana, eikä ajossa mikään oikein viittaa että just nyt olisi mitään rikki, auto tuntuu ehjältä, ei väpätä eikä kolise ja menee suoraan kuin juna. Mutta eihän se sitä sano etteikö joku pusla voisi olla taas mennyt, reaktiotanko on ihan hyvä veikkaus sillä muistaakseni toisella puolella on nyt 100.000 ajettu vahvistettu Meyle, toinen puoli on ajettu vasta pari kymppiä.
Silloin kun vika oli viimeksi reaktiotangossa, tuntui kyllä jarrutuksissa aivan eri tavalla, auto lähti jarrutuksessa aivan kuin viemään jompaan kumpaan suuntaan. Nyt ennen levyjen vaihtoa pienessäkin vauhdissa kevyt jarrutus sai ratissa tuntunaan pientä väpätystä.
Mutta levyssä tosiaan se vika tuskin oli ennen levyn vaihtoa, ja tuskin on sittenkään, jos väpätys alkaa uudelleen. Mutta täytyypä satulan lisäksi pitää mielessä se mahdollisuus, että reaktiotangoille tai jollekin muulle tuennan osalle olisi tullut tunnit täyteen.
Last edited by peto2; 09-03-2014, 20:44.
Leave a comment:
-
On tiedossa, eikä mitenkään poissuljettu, tosin alusta on käytännössä kokonaan uusittu viimeisen 100.000 aikana, eikä ajossa mikään oikein viittaa että just nyt olisi mitään rikki, auto tuntuu ehjältä, ei väpätä eikä kolise ja menee suoraan kuin juna. Mutta eihän se sitä sano etteikö joku pusla voisi olla taas mennyt, reaktiotanko on ihan hyvä veikkaus sillä muistaakseni toisella puolella on nyt 100.000 ajettu vahvistettu Meyle, toinen puoli on ajettu vasta pari kymppiä.Originally posted by Hemi View PostKai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.
Silloin kun vika oli viimeksi reaktiotangossa, tuntui kyllä jarrutuksissa aivan eri tavalla, auto lähti jarrutuksessa aivan kuin viemään jompaan kumpaan suuntaan. Nyt ennen levyjen vaihtoa pienessäkin vauhdissa kevyt jarrutus sai ratissa tuntunaan pientä väpätystä.
Mutta levyssä tosiaan se vika tuskin oli ennen levyn vaihtoa, ja tuskin on sittenkään, jos väpätys alkaa uudelleen. Mutta täytyypä satulan lisäksi pitää mielessä se mahdollisuus, että reaktiotangoille tai jollekin muulle tuennan osalle olisi tullut tunnit täyteen.
Leave a comment:
-
Kai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.
Leave a comment:
-
Kiitos kommenteista, vahvistaa omat ajatukseni aiheesta. Täytyy ihmetellä tämänkin valtakunnallisen ja hyvämaineisena pidetyn huoltamoketjun kavereiden asennetta kun ehdotin että ehkäpä ehjien ja suorien levyjen kieroutuminen voisi olla seurausta huolimattomasti tehdystä jarruremontista (johon piti kuulua satuloiden tarkastus ja herkistely tarvittaessa).
Katsotaan nyt onko tällä kertaa omia jälkiä korjatessa muistettu ihan oikeasti tehdä laskutetut työt vai vaihdetaanko kohta nämä uudetkin levyt "viallisina" parin kuukauden päästä
Leave a comment:
-
Kas kun kaverin pirssille takajarrupalojen vaihdon jälkeen kävi samat tässä kuukauden sisällä. Uudet palat ja reilun viikon päästä alkoi lämpenemään. Levyt eivät ehtineet kieroutua onneksi.Originally posted by zener View PostKomppaan tämän kuitenkin. Sama kävi E38:n kans, kun vaihdoin jarrukamat eteen. Kotia ajelin ja jarrut savus tulikuumana. Satulat auki ja hieman oli männässä ruosteen rupua. Hio ne pois ja uusilla tiivisteillä kasaan, poljin tuntumaki oli iha eri maailmasta.
Leave a comment:
-
Komppaan tämän kuitenkin. Sama kävi E38:n kans, kun vaihdoin jarrukamat eteen. Kotia ajelin ja jarrut savus tulikuumana. Satulat auki ja hieman oli männässä ruosteen rupua. Hio ne pois ja uusilla tiivisteillä kasaan, poljin tuntumaki oli iha eri maailmasta.Originally posted by Supa View PostSatuloista lähtisin ekana vikaa etsimään. Uudet palat niin männät painettu sisään, varmaan jumittaa jossain kohtaa.
Eli satulat pöydälle ja osiksi.
EDIT: Hidas näköjää...
Leave a comment:
-
Satuloista lähtisin ekana vikaa etsimään. Uudet palat niin männät painettu sisään, varmaan jumittaa jossain kohtaa.Originally posted by Siankarlo View PostMitähän arvelette tapahtuneen mun etujarrulevyille:
-auto oli jarrujen laitossa pari kk sitten. Jarrut tarkastettiin, palat ja levyt takaa uusiksi, edestä vain palat koska levyissä oli hyvin pintaa
- pian em. Rempan jälkeen alkoi jarruttaessa ravistaa, niin että ratti heilui hieman jos esim. Kaupungissa valoihin jarrutti. Myös maantiellä huomasi välillä selvästi, mutta ei ihan joka jarrutuksessa.
- tänään vein auton tsekattavaksi ja etulevyt olivatkin nyt yllättäen kierot. Korjaamon mielestä vanhuuttaan kieroutuneet ja ihan normaalia.
Itse en tajua, miten ennen ravistamattomat levyt on äkkiä kieroutuneet, pintaa oli vielä reilusti jäljellä ja näillä siis oli ajettu ongelmitta noin 100.000 km maantieajoa pääosin, ja rauhallisesti ilman äkkijarrutuksia, sama käyttö ennen j jälkeen remontin.
Levyt on nyt vaihdettu ja maksettu kun en jaksa näistä riidellä. Eikä ravista enää. Mutta oliko vian alkusyy oikeasti vanhoissa levyissä vai jossain ihan muualla?
Eli satulat pöydälle ja osiksi.
EDIT: Hidas näköjää...
Leave a comment:
-
Vaihdettu uudet palat eikä herkistelty satuloita. Nyt kun mäntä asettuu uusilla paloilla eri kohtaan niin helposti alkaa takertelemaan. Jarrut on laahanneet uusilla paloilla hieman ja levyt kuumentuneet ja menneet kieroiksi. Sama tapahtuu uusillakin levyillä jos jarrut laahaavat.Originally posted by Siankarlo View PostMitähän arvelette tapahtuneen mun etujarrulevyille:
-auto oli jarrujen laitossa pari kk sitten. Jarrut tarkastettiin, palat ja levyt takaa uusiksi, edestä vain palat koska levyissä oli hyvin pintaa
- pian em. Rempan jälkeen alkoi jarruttaessa ravistaa, niin että ratti heilui hieman jos esim. Kaupungissa valoihin jarrutti. Myös maantiellä huomasi välillä selvästi, mutta ei ihan joka jarrutuksessa.
- tänään vein auton tsekattavaksi ja etulevyt olivatkin nyt yllättäen kierot. Korjaamon mielestä vanhuuttaan kieroutuneet ja ihan normaalia.
Itse en tajua, miten ennen ravistamattomat levyt on äkkiä kieroutuneet, pintaa oli vielä reilusti jäljellä ja näillä siis oli ajettu ongelmitta noin 100.000 km maantieajoa pääosin, ja rauhallisesti ilman äkkijarrutuksia, sama käyttö ennen j jälkeen remontin.
Levyt on nyt vaihdettu ja maksettu kun en jaksa näistä riidellä. Eikä ravista enää. Mutta oliko vian alkusyy oikeasti vanhoissa levyissä vai jossain ihan muualla?
Leave a comment:
-
Mitähän oikeasti tapahtui
Mitähän arvelette tapahtuneen mun etujarrulevyille:
-auto oli jarrujen laitossa pari kk sitten. Jarrut tarkastettiin, palat ja levyt takaa uusiksi, edestä vain palat koska levyissä oli hyvin pintaa
- pian em. Rempan jälkeen alkoi jarruttaessa ravistaa, niin että ratti heilui hieman jos esim. Kaupungissa valoihin jarrutti. Myös maantiellä huomasi välillä selvästi, mutta ei ihan joka jarrutuksessa.
- tänään vein auton tsekattavaksi ja etulevyt olivatkin nyt yllättäen kierot. Korjaamon mielestä vanhuuttaan kieroutuneet ja ihan normaalia.
Itse en tajua, miten ennen ravistamattomat levyt on äkkiä kieroutuneet, pintaa oli vielä reilusti jäljellä ja näillä siis oli ajettu ongelmitta noin 100.000 km maantieajoa pääosin, ja rauhallisesti ilman äkkijarrutuksia, sama käyttö ennen j jälkeen remontin.
Levyt on nyt vaihdettu ja maksettu kun en jaksa näistä riidellä. Eikä ravista enää. Mutta oliko vian alkusyy oikeasti vanhoissa levyissä vai jossain ihan muualla?
Leave a comment:
Leave a comment: