Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post

    Yksi takaosan tutinatyyppi tuntuu kadonneen ja sellainen jännä moottoritiellä joskus kuulunut (hiukan helikopterin lepattavaa ääntä muistuttava) ääni tuntuisi kadonneen, t
    (niin tuo ääni siis on korvat höröllä hifistelyä, ei minulla nyt sentään mitään helikopterin lepatusta autossa ole kuulunut...)
    Siis tuon "helikopterihuminan" unohdin edellisestä listasta erikseen mainita, koska sisällytin sen nimenomaan tuohon rengasmeluun, mutta se jos mikä on nimenomaan syntyisin jarruista tulevasta ahdistuksesta(useimmiten juuri takajarruista).
    Itse en ole tätä koskaan yhdistänyt kuluneisiin vetareihin, vaan aina se kerrasta toiseen poistuu huolellisella takajarrujen/napojen restauroinnilla(ei siis lopullisesti vetarin vaihdossa kuin hetkeksi kun navat joudutaan joka tapauksessa avaamaan).
    Joskus tähän "helikopterihumineen" riittää että ottaa takapyörän irti ja antaa satulalle raskaalla nylonvasaralla hieman "kyytiä" ja ruiskuttaa...pesee...todella uittaa CRC:llä koko systeemin.
    Ok, tämä ei useinkaan ole kovin pitkäikäinen korjaus kun kuitenkin mm.ne napalaippojen pinnat pitäisi hioa puhtaaksi ja mm.carriereistä ne pienet syöpyneet montut jarrupaloja vastaavilta alueilta(koko "tasohylly" pitää oikaista mikäli syöpynyt monttu tuntuu sormella).

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Minusta auto kyllä rullaa ja kiihtyy jotenkin paljon herkemmin nyt kun on uudet vetoakselit.

    Yksi takaosan tutinatyyppi tuntuu kadonneen ja sellainen jännä moottoritiellä joskus kuulunut (hiukan helikopterin lepattavaa ääntä muistuttava) ääni tuntuisi kadonneen, toinen tutinatyyppi onkin selvästi tiestä johtuva (aina samoissa paikoissa) ja se kolmas tutina, renkaat flat spot, on lämpötiloista kiinni, se kuitenkin tuntuu nyt olevan hyvin lyhytaikainen. Jarruille en tehnyt mitään tuossa yhteydessä, osat oli kiinni vetareiden vaihdon ajan.

    (niin tuo ääni siis on korvat höröllä hifistelyä, ei minulla nyt sentään mitään helikopterin lepatusta autossa ole kuulunut...)

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Taas tänään yhden -99 e39 vaihdokin neljän kulman täysi huolto ja siihen loppui tutinat.
    Eli tästäkin oli muutamalla tuhannella yritetty tutinoita poistaa viimeisen
    4-5-vuoden aijan ja vaihdettu mm.kaikki etupään nivelet/puslat, takakelkan isot puslat+varsia, kardaani, toinen vetari, hammastanko jarrulevyt sekä jarrupalat.
    No, nyt levyistä ihan selvästi näki että nappaa kiinni epäkeskkeisesti ja satulat+carrierit oli rutikuivat ja ruosteessa, että ei sitä sylttytehdasta tarvinnut autoa jo vahdossa ottaessa tarvinnut paljon etsiskellä.
    "Jarruhuollossakin" ko.auto oli ollut kuittien mukaan pari kertaa tänä aikana, mutta mm.satuloiden liukutapeista ja carrierien syöpymistä+ruosteesta päätellen, se oli taas tarkoittanut valohoitoa.
    Eli palat olivat syöneet carriereihin tyypilliset "poterot" joista palat eivät lainkaan perääntyneet rutikuivilla ohjureilla lisättynä.
    Kun napojen tasopinnoista samalla löytyi jopa parin kympin toispuoleinen hilsekerros, oli "resonaattori" valmis.
    Eli yksi neekerintukkalaikka näiden kanssa meni ja puoli päivää töitä, mutta nyt kulkee kuin pilven reunaa 19" renkaillakin.
    Eli jostain syystä ole itse jo vuosikausia ja kymmeniä "tutinaongelmaisia" e39:jä korjannut pelkästään todella huolellisella/oikein tehdyllä neljän kulman tasojen ja jarrujen rempalla?
    Kaikki eteen tulleet todelliset kardaani tai vetariongelmat ovat realisoituessaan olleet erilaisia.
    Pointti on siis taas tässäkin se, että jo 4-5-vuotta sitten tässäkin oli ensimmäinen arpa osunut ihan oikeaan, eli jarruremonttiin, mutta se vain oli oikeasti tehty vain puolittain ja ongelma vain paheni vaikka kuittikasa hanskaloorassa kasvoi melkoiseksi.
    Ok, tämä nyt kulkee kuin pilven laitaa koska alusta on käytännössä uusittu kokonaan, mutta olihan tämäkin aika hirvittävä "tehosekoitin" varsinkin +80kmh vauhdeissa ennen tämän iltapäivän täydellisen jarruhuollon jälkeistä koeajolenkkiä.
    Eli aurinkoläppiä ei kehdannut pitää alhaalla edes yksin ajaessaan....

    Lisäksi bonuksena laatikon vaihtojen pehmeneminen/käytöksen täsmällistyminen, rengasäänien pieneneminen sekä nyt auto taas oikeasti rullaa todella herkästi, kuin se 1000kg peräkärry olisi jätetty kotiin.
    Eli perstuntumatehoakin tuli ainakin 30hp lisää.
    Mitä rasvaa käytit liukupinnoille?
    Tuon vaihteiston täsmällisyyden allekirjoitan myöskin. Se todellakin muuttui huolellisen puhdistuksen jälkeen... Toki, tänä vuonna jäi jarrujen herkistely tekemättä, joten minun auton hierovat etu-istuimet ja heiluvat aurinkoläpät voisivat kyllä vähentyä, tai poistua jos jaksaisi ottaa asiakseen tuon herkistelyn.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Spiddu View Post
    Tarvisi vinkkejä miten saada irrallisista jarruista sylinterit pihalle.
    Ja jos jumittaa kunnolla,niin laitat sopivalla kierteellä olevan rasvanipan (tarvittaessa väliholkin kanssa) jarruletkut kierteeseen.Sitten vaan rasvaprässillä hiljaa pumppaat männät pihalle.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Taas tänään yhden -99 e39 vaihdokin neljän kulman täysi huolto ja siihen loppui tutinat.
    Vaihdoitko satuloihin uudet kumit, Atet vai tarvikkeet vai kokositko takaisin vanhoilla orggis kumeilla?

    Leave a comment:


  • duuk
    replied
    Originally posted by Spiddu View Post
    Tarvisi vinkkejä miten saada irrallisista jarruista sylinterit pihalle.
    Varovasti paineilmapistolilla paineilmaa siitä jarruletkun reijästä.
    Pidä kädellä/rätillä hieman männästä kiinni ettei lentele ympäri tallia.

    Leave a comment:


  • Spiddu
    replied
    Tarvisi vinkkejä miten saada irrallisista jarruista sylinterit pihalle.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Ylihuomenna vaihdetaan etusatulat, jos ei auta niin tulen sinne Hemin pajalle.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Taas tänään yhden -99 e39 vaihdokin neljän kulman täysi huolto ja siihen loppui tutinat.
    Eli tästäkin oli muutamalla tuhannella yritetty tutinoita poistaa viimeisen
    4-5-vuoden aijan ja vaihdettu mm.kaikki etupään nivelet/puslat, takakelkan isot puslat+varsia, kardaani, toinen vetari, hammastanko jarrulevyt sekä jarrupalat.
    No, nyt levyistä ihan selvästi näki että nappaa kiinni epäkeskkeisesti ja satulat+carrierit oli rutikuivat ja ruosteessa, että ei sitä sylttytehdasta tarvinnut autoa jo vahdossa ottaessa tarvinnut paljon etsiskellä.
    "Jarruhuollossakin" ko.auto oli ollut kuittien mukaan pari kertaa tänä aikana, mutta mm.satuloiden liukutapeista ja carrierien syöpymistä+ruosteesta päätellen, se oli taas tarkoittanut valohoitoa.
    Eli palat olivat syöneet carriereihin tyypilliset "poterot" joista palat eivät lainkaan perääntyneet rutikuivilla ohjureilla lisättynä.
    Kun napojen tasopinnoista samalla löytyi jopa parin kympin toispuoleinen hilsekerros, oli "resonaattori" valmis.
    Eli yksi neekerintukkalaikka näiden kanssa meni ja puoli päivää töitä, mutta nyt kulkee kuin pilven reunaa 19" renkaillakin.
    Eli jostain syystä ole itse jo vuosikausia ja kymmeniä "tutinaongelmaisia" e39:jä korjannut pelkästään todella huolellisella/oikein tehdyllä neljän kulman tasojen ja jarrujen rempalla?
    Kaikki eteen tulleet todelliset kardaani tai vetariongelmat ovat realisoituessaan olleet erilaisia.
    Pointti on siis taas tässäkin se, että jo 4-5-vuotta sitten tässäkin oli ensimmäinen arpa osunut ihan oikeaan, eli jarruremonttiin, mutta se vain oli oikeasti tehty vain puolittain ja ongelma vain paheni vaikka kuittikasa hanskaloorassa kasvoi melkoiseksi.
    Ok, tämä nyt kulkee kuin pilven laitaa koska alusta on käytännössä uusittu kokonaan, mutta olihan tämäkin aika hirvittävä "tehosekoitin" varsinkin +80kmh vauhdeissa ennen tämän iltapäivän täydellisen jarruhuollon jälkeistä koeajolenkkiä.
    Eli aurinkoläppiä ei kehdannut pitää alhaalla edes yksin ajaessaan....

    Lisäksi bonuksena laatikon vaihtojen pehmeneminen/käytöksen täsmällistyminen, rengasäänien pieneneminen sekä nyt auto taas oikeasti rullaa todella herkästi, kuin se 1000kg peräkärry olisi jätetty kotiin.
    Eli perstuntumatehoakin tuli ainakin 30hp lisää.
    Last edited by Hemi; 12-09-2013, 23:02.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Ainahan ne vähän tuntuu jumittavan kun pyörittää nivelen sellaiseen asentoon missä se ei normaalisti käy. Mielestäni aika normaalia.
    En oo ainakaan ite nähnyt yhtään tapausta jossa vetareista olis tärinöitä tullut, kardaaneista kyllä senkin edestä.

    Nimimerkillä juuri uutta keskitysholkkia e65 kardaaniin odottava...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tarttis tehdä se vetoakselien remontti...
    Nyt on vaihdettu uudet vetoakselit, eBaysta ostettu, kiinakuraa ne taitaa olla. Joten täytyy huoltaa vanhat, jotta ne on valmiina kun noista leviää haitarikumit ensi talvena...

    Tiedä sitten mitä tutinoille tapahtui. Testilenkillä ei tutissut, mutta se nyt ei vielä mitään todista. Muutaman päivän sisällä asia selvinnee.

    Vanhoissa vetoakselissa tuntuu nivelissä selvää jumittamista. Täytyy lähipäivinä avata ne ja tutkia miltä laakerit ja rasvat näyttää.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Ei renkaan koolla ole merkitystä täristykseen.
    On sillä kuitenkin jonkin verran.
    Erityisesti renkaan rakenteella on merkitystä mutta myös vanneloolla nimenomaan silloin kun nämä tutinaongelmat ovat tätä jarru+napa+vannelähtöistä(kuten ne oikeasti 90%:sti ovat).
    Toinen renkaan rakenne vaimentaa tuota jarruista/navoista syntyvää pyörän ajosuuntaista eteen/taakse resonanssia, joka sitten tuntuu autossa aurinkolippoja ja penkkiä tutisuttavana ja usein jaksottaisena resonanssina.
    Eli resonanssi syntyy kun rengas vatkaa ajaessa muutaman millin ajaessa eteen ja taakseppäin ja nyt riippuen renkaan rakenteesta, välttäen tai vaimentaen(eli myös flat spot ilmiö useimmiten jarrulähtöistä, johon eri tyyppiset renkaat reagoi eri tavoin).

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by Fahrenheit View Post
    Näköjään toisilla renkailla ei täristä samallalailla. Kumma kun ei Vianorilla sanoneet mitään, että olisivat kierot. Täristävät ovat edessä 215/65 ja takana 225/60 kun taas ei täristävät ovat 195/70. Voiko tuo renkaiden leveys kuormittaa jotakin osaa enemmän, että alkaisi vapista?
    Tai sitten se vain pitää uskoa, ettäs oikeat ovat..
    Jarrulevyt, nivelet ja asennuspinnat ovat ainakin kunnossa ja puhtaat.
    Ei renkaan koolla ole merkitystä täristykseen. Joko vanteessa tai renkaassa on heittoa.
    Eikä olisi alkuunkaan ensimmäinen kerta, kun Vianorilta saa huonoa palvelua.

    Kokeile pyöritellä renkaita käsin yksi kerrallaan. Eiköhän sen silmällä erota missä pyörässä heitto on.

    Leave a comment:


  • Fahrenheit
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    E28:sta on sen verran helppoa löytää tärinän aiheuttaja, että siihen ei juuri neuvoja tarvita.
    - kokeile toisia renkaita+vanteita
    - jarrulevyt suorat, vanteen asennuspinnat puhtaat?
    - takakelkan kiinnityspultit revenneet korista takapenkin alta?
    - etualustan välykset? Laakerit, puslat ja nivelet.
    Näköjään toisilla renkailla ei täristä samallalailla. Kumma kun ei Vianorilla sanoneet mitään, että olisivat kierot. Täristävät ovat edessä 215/65 ja takana 225/60 kun taas ei täristävät ovat 195/70. Voiko tuo renkaiden leveys kuormittaa jotakin osaa enemmän, että alkaisi vapista?
    Tai sitten se vain pitää uskoa, ettäs oikeat ovat..
    Jarrulevyt, nivelet ja asennuspinnat ovat ainakin kunnossa ja puhtaat.

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by Fahrenheit View Post
    Sellaista ongelmaa E28:ssa, että epämääräistä tärinää esiintyy siinä 90-100km/h vauhdissa. Ratissa istuessa tuntuu siltä kun eturenkaat väpättäisivät sivuttaissuunnassa. Ihan kun niissä olisi väljää eivätkä pysyisi menosuuntaan päin. Jos taas nopeasti kiihdyttää niin tätä väpätystä ei ilmene, kunnes taas vauhti tasaantuu ja väpätys alkaa. Ratti heiluu väpätyksen tahtiin hieman, mutta loivassa kaarteessa rattia käännettäessä alkaa suurempi väpätys joka tulee ratille asti.

    Vanteet tasapainoitettu sekä ohjauskulmat säädetty juuri Vianorin toimesta.
    Onko mitään ideaa mistä voisi johtua?
    E28:sta on sen verran helppoa löytää tärinän aiheuttaja, että siihen ei juuri neuvoja tarvita.
    - kokeile toisia renkaita+vanteita
    - jarrulevyt suorat, vanteen asennuspinnat puhtaat?
    - takakelkan kiinnityspultit revenneet korista takapenkin alta?
    - etualustan välykset? Laakerit, puslat ja nivelet.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎