Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hemi
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Offtopic mutta miksi tässä asiassa et noudata valmistajan ohjeita olla rasvaamatta tappeja mutta vaihdelaatikon öljynvaihdossa taas noudatat? Vähän epäloogista.
    Oftopic, mutta sen vuoksi että ei ole olemassa minkäänlaista näyttöä siitä että ne öljynvaihdot pidentäisivät näiden laatikoiden elinkaarta metriäkään, puhumattakaan siitä että se olisi kustannustehokas oikea huoltotoimi(eli että öljynvaihtoihin uhratut pääomat tulevat jossain kohtaa ulosmitattua).
    Eli tämä laatikkoöljyasia on ihan puhtaasti uskon asia ja huuhaata, kun taas moni muu huoltotarve on ihan aito ja perusteltu vaikka tehdas ei sitä suosittelekkaan.
    Tästä jarruasiasta ja niiden extra huoltotarpeesta taas on paljonkin näyttöä nimenomaan vanhojen jarrujen kohdalla.
    Eli tämä kaikki laatikoiden öljynvaihtohype on ihan puhdasta huuhaata/uskonasiaa joka kumpuaa ihan tyhjästä nettihypestä, eikä siis aidosta tarpeesta huoltaa ns.yli tehtaan huolto-ohjeen.
    Siinä kohtaa kun näitä öljyjä vaihtamattomia ZF laatikoita alkaa paukkumaan jatkuvalla syötöllä ja on selvästi nähtävissä että vaurioitumiset johtuvat voitelun pettämisestä, aletaan täälläkin niitä öljyjä vaihtemlemaan, sanoi tehdas mitä tahansa.
    Niin kauan kun tällaisesta ei oikeasti ole edes viitteitä, huolletaan niistä täydellisen turhista öljynvaihdoista säästyneillä päomilla jotakin sellaista mikä oikeasti on huoltotarpeessa (kuten nämä jarrut).
    Last edited by Hemi; 25-04-2014, 14:30.

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Offtopic mutta miksi tässä asiassa et noudata valmistajan ohjeita olla rasvaamatta tappeja mutta vaihdelaatikon öljynvaihdossa taas noudatat? Vähän epäloogista.
    Tuhannet insinöörit on suunnitelleet tapit toimimaan ilman voitelua.

Leave a comment:

• Supa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Niiden liukutappien herkkyydellä on aivan oleellinen merkitys satulan/palojen palautumiselle jokaisen jarrutuksen jälkeen irti levystä.
    Pienikin "nakitus" ja heti ensiksi se näkyy "flatspot" ilmiönä (johtuu useimmiten itse asiassa jarruista, ei renkaista).
    Hieman enemmän kun nakittaa, niin levy kiilloittuu ja antaa jarrumassan tarttua epätasaisesti ja nämä perustutinat alkavat.
    Itse käytän näissä molyvaseliinia niin että kupit täyteen ja korkit kiinni ja yleensä ainakin siihen seuraavaan renkaanvaihtoon selviää herkillä satuloilla....mutta kukin toki tyylillään.

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Ehkä se idea olla rasvaamatta on että se kumi joustaa sen mitä tarvii ja täten kun tappi ei liu niin vetää takaisin paremmin, mene ja tiedä. Toki sitten liukuu kun palat kuluu. Mutta tämä nyt on ihan mutu.
    Niiden liukutappien herkkyydellä on aivan oleellinen merkitys satulan/palojen palautumiselle jokaisen jarrutuksen jälkeen irti levystä.
    Pienikin "nakitus" ja heti ensiksi se näkyy "flatspot" ilmiönä (johtuu useimmiten itse asiassa jarruista, ei renkaista).
    Hieman enemmän kun nakittaa, niin levy kiilloittuu ja antaa jarrumassan tarttua epätasaisesti ja nämä perustutinat alkavat.
    Itse käytän näissä molyvaseliinia niin että kupit täyteen ja korkit kiinni ja yleensä ainakin siihen seuraavaan renkaanvaihtoon selviää herkillä satuloilla....mutta kukin toki tyylillään.

Leave a comment:

• Supa
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Joo, onhan minulla tosiaan tuota Plastilubeakin, mutta muistaakseni sekin taisi hävitä aika nopeasti. Taisi muuten tuo CRC jarrurasva olla hiukan paksumpaa.
    Varmaan tuohon kestoon vaikuttaa vuodenaikakin, syksyn/talven/kevään kura- ja suolakylpy taitaa huuhtoa rasvat nopeasti pois.

Tuota ATE:n jarrusylinterirasvaa olen minäkin laittanut liukutappeihin, tiedä sitten onko siitä todellista hyötyä. Kyllähän tuo rasva näyttää niissä pysyvän, mutta minulle on epäselvää tuollaisten toispuoleisten jarrujen toiminta ja se miten paljon nuo tapit siinä vaikuttaa.
    Ehkä se idea olla rasvaamatta on että se kumi joustaa sen mitä tarvii ja täten kun tappi ei liu niin vetää takaisin paremmin, mene ja tiedä. Toki sitten liukuu kun palat kuluu. Mutta tämä nyt on ihan mutu.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    No mä oon nyt laittanut sitä bemarin suosittamaa tököttiä viimeksi.
    Eli Aten Plastilubea, se on aika jäykkää tavaraa joten luulis pysyvän. EI sovi kuitenkaan liukutappeihin (mitä bemari ei muutenkaan toki suosita...).
    Ja vaikka ei valmistaja suosita niin olen sitten käyttäny Aten Bremszylinder-pastea liukutapeissa, sehän on tosin tarkoitettu lähinnä männän asennukseen mutta hyvin on tapeissa toiminut ja pysynyt.
    Joo, onhan minulla tosiaan tuota Plastilubeakin, mutta muistaakseni sekin taisi hävitä aika nopeasti. Taisi muuten tuo CRC jarrurasva olla hiukan paksumpaa.
    Varmaan tuohon kestoon vaikuttaa vuodenaikakin, syksyn/talven/kevään kura- ja suolakylpy taitaa huuhtoa rasvat nopeasti pois.

Tuota ATE:n jarrusylinterirasvaa olen minäkin laittanut liukutappeihin, tiedä sitten onko siitä todellista hyötyä. Kyllähän tuo rasva näyttää niissä pysyvän, mutta minulle on epäselvää tuollaisten toispuoleisten jarrujen toiminta ja se miten paljon nuo tapit siinä vaikuttaa.

Leave a comment:

• Supa
    replied
    No mä oon nyt laittanut sitä bemarin suosittamaa tököttiä viimeksi.
    Eli Aten Plastilubea, se on aika jäykkää tavaraa joten luulis pysyvän. EI sovi kuitenkaan liukutappeihin (mitä bemari ei muutenkaan toki suosita...).
    Ja vaikka ei valmistaja suosita niin olen sitten käyttäny Aten Bremszylinder-pastea liukutapeissa, sehän on tosin tarkoitettu lähinnä männän asennukseen mutta hyvin on tapeissa toiminut ja pysynyt.
    Last edited by Supa; 24-04-2014, 21:15.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Onko noihin jarrujen liukupintojen rasvaukseen löytynyt mitään uutta ja ihmeellistä (kunnolla pysyvää) ainetta?

Minulla oli aikaisemmin CRC:n keraamista tahnaa, ne näytti sailyvän kohtuullisen hyvin. Tammikuussa laitoin taakse uudet osat ja nyt laitoin CRC:n kuparitahnaa, nyt 3kk myöhemmin purin jarrut eikä sitä ollut yhtään jäljellä muualla kuin jossain koloissa ja hiukan palojen takana. Liukupinnoissa (siinä carrier-osassa) oli jo selvä ruoste. Laitoin nyt taas tuota keraamista tahnaa.

Sitten olisi vielä kolmas CRC:n jarrutahna, mutta se näyttää ihan tavalliselta kelllertävältä rasvalta. En ole sitä testannut tuossa käytössä.

En oikein tajua tätä juttua, rasvata nuo pitäisi ihan BMW:n ohjeenkin mukaan, mutta eihän tuolla mikään näytä pysyvän. Eikä kuitenkaan huolto-ohjelma kehoita 1-2kk välein jarruja purkamaan...

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by JonttuPeke View Post
    Onko haittaa jos tuosta jarrusatulan kannakkeesta vetäsee viilalla tuon jarrupalojen "uran" puhtaaksi?
    Nimenoman näin.

Leave a comment:

• JonttuPeke
    replied
    Onko haittaa jos tuosta jarrusatulan kannakkeesta vetäsee viilalla tuon jarrupalojen "uran" puhtaaksi?

Leave a comment:

• kaol
    replied
    Jos kyseessä ei ole ihan markan jarrulevyt, niin niissä on aina jossain päin levyä mainittuna minimipaksuus.
    Vaikka levy on ruosteessa, niin stanssauksen saa näkyviin pienellä hinkkauksella.

Esimerkki: teksti MIN. THK 27MM

Leave a comment:

• N.u.t
    replied
    Originally posted by mikron View Post
    Tarkoittaako tuo levyn paksuutta vaihtokunnossa vai urien syvyyttä?
    No ei ainakaan levyn paksuutta. Eihän siitä olisi mitään jäljellä.

Leave a comment:

• mikron
    replied
    Originally posted by jake2710 View Post
    1.6mm/levy
    Tarkoittaako tuo levyn paksuutta vaihtokunnossa vai urien syvyyttä?

Leave a comment:

• jake2710
    replied
    Originally posted by JonttuPeke View Post
    Mikä on suositeltava jarrulevyjen vaihtoväli, kun nykysillä taitaa olla rullattu joku 90tkm? :think
    1.6mm/levy
    Last edited by jake2710; 23-04-2014, 13:51.

Leave a comment:

• JonttuPeke
    replied
    Mikä on suositeltava jarrulevyjen vaihtoväli, kun nykysillä taitaa olla rullattu joku 90tkm? :think

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎