Eikai tuollasta ole kenelläkään?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Chapter 4 ja 5. Tuollainen korjaussetti pitäisi olla e39:siin...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostSe renkaan merkki ja selkäheitto ei juurikaan korreloi, paitsi jos oikeasti niin romanttisesti kuvittelee/pettää itseään(ne Nankangitkin joudutaan kyllä valmistamaan tämän suhteen tiettyihin toleransseihin/spekseihin, kuten kaikki katuleekenteeseen hyväksytyt renkaat).
Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).
Niin, autossani (joka oli edellisillä renkailla enimmäkseen täysin tutisematon) +90km/h nopeuksista lähtien ratti heiluu, etupää tutisee ja takapää tutisee. Tilanne oli tuollainen ekan asennuksen jälkeen, nyt toisen kerran jälkeen tuntuisi paremmalta, mutta takapään tutinaa taitaa yhä olla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostSe renkaan merkki ja selkäheitto ei juurikaan korreloi, paitsi jos oikeasti niin romanttisesti kuvittelee/pettää itseään(ne Nankangitkin joudutaan kyllä valmistamaan tämän suhteen tiettyihin toleransseihin/spekseihin, kuten kaikki katuleekenteeseen hyväksytyt renkaat).
Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostOikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta ei ole merkityksellinen seikka).
Jostain syystä liikkeet tekee homman hirveällä kiireellä ja jos on pystyheittoja, niin syytetään huonoa rengasta. Sitten kun tutisee, niin toisella kerralla ehkä käännetään vanteella, mutta sekin taas hirveällä kiireellä ja vain yhden kerran. En tajua tuota kiirettäkään, siis jos olen ainoa asiakas joka vielä sanoo, että pystyheitot pitäisi tasata. Vai pitäisiköhän sinne mennä setelitukon kanssa ja maksaa rengasasentajalle tippiä vielä normaalin sikahinnan päälle?
Hunter 9700 ei taida auttaa, sillä tuskinpa sitäkään osataan/viitsitään täysin hyödyntää.
Tämä ei tietenkään yllätä, sillä eihän nykyään mitään tehdä kunnolla. Ilmeisesti pitäisi ostaa omat rengaskoneet ja hifistellä muutama päivä renkaiden kanssa...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEli taakse myös uudet Nokialaiset pystyheittoisten Nankangien tilalle.
Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View Postrenkaan "selkäheitto".
Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaaLast edited by Bmw Master; 13-07-2013, 15:37.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostVoi voi...mm.meiltä kaikki eteenpäin lähtevät e39:t ovat tutinattomia.....eli niitä on.
Siis, 99%:sti nämä kaikki e39:n tutinat johtuvat neljästä pyörivästä nurkasta ja alustan kunnosta riippuen, voimakkuus ja taajuus vaihtelevat.
Eli se vika löytyy käytnnössä AINA jarru/napapaketista tai/ja vanteista/renkaista.
Eli mikäli täydellinen ja oikein tehty jarru/napahuolto ei poista ongelmaa, pitää jossain vaiheessa katse kääntää myös vanteisiin ja renkaisiin.
Oleellistahan tässä taas ei ole epätasapaino, vaan renkaan "selkäheitto".
Renkaan selkäheitto taas voi johtua kierosta vanteesta, sovitteiden puuttumisesta tai renkaasta/sen asennuksesta vanteelle itsessään.
e39 on varsin herkkä nimenomaan renkaan selkäheitolle ja onkin niin että kun normaalisti muissa autoissa se huonoin vanne/rengasyhdistelmä laitetaan taakse oikealle, e39:ssä se pitäisi laittaa vasemmalle eteen.
Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaa ja erityisesti silloin jos takakelkan puslat ovat finaalissa.
Varsinaisia selkäheiton maksimiarvoja e39:iin on vaikea antaa, koska tässä kohtaa autoyksilöissä on eroja, lähinnä juuri alustan kunnosta riippuen.
Oikeasti ammattitaitoinen rengasasennus on kuitenkin usein taikasana tuohon apparin penkin tutinaan...mikäli jarrut+navat on oikeasti kunnossa.
Noi apurungon puslat minulla on ilmeisesti kärsinyt siitä, kun ruotsissa varmaan vedetty jotain asuntovaunua tai jotain muuta painavaa, mutta mihin paikkoihin tuo vanunveto vaikuttaa takana alustaan?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostOnko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut sinää millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?
Siis, 99%:sti nämä kaikki e39:n tutinat johtuvat neljästä pyörivästä nurkasta ja alustan kunnosta riippuen, voimakkuus ja taajuus vaihtelevat.
Eli se vika löytyy käytnnössä AINA jarru/napapaketista tai/ja vanteista/renkaista.
Eli mikäli täydellinen ja oikein tehty jarru/napahuolto ei poista ongelmaa, pitää jossain vaiheessa katse kääntää myös vanteisiin ja renkaisiin.
Oleellistahan tässä taas ei ole epätasapaino, vaan renkaan "selkäheitto".
Renkaan selkäheitto taas voi johtua kierosta vanteesta, sovitteiden puuttumisesta tai renkaasta/sen asennuksesta vanteelle itsessään.
e39 on varsin herkkä nimenomaan renkaan selkäheitolle ja onkin niin että kun normaalisti muissa autoissa se huonoin vanne/rengasyhdistelmä laitetaan taakse oikealle, e39:ssä se pitäisi laittaa vasemmalle eteen.
Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaa ja erityisesti silloin jos takakelkan puslat ovat finaalissa.
Varsinaisia selkäheiton maksimiarvoja e39:iin on vaikea antaa, koska tässä kohtaa autoyksilöissä on eroja, lähinnä juuri alustan kunnosta riippuen.
Oikeasti ammattitaitoinen rengasasennus on kuitenkin usein taikasana tuohon apparin penkin tutinaan...mikäli jarrut+navat on oikeasti kunnossa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View Post
1. - ratti heiluu ja auto tärisee
2. - ratti heiluu, mutta auto ei tärise
3. - auto tärisee, mutta ratti ei heilu
4. - auto tutisee, mutta ratti ei heilu eikä auto tärise
Originally posted by janke View PostOnko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi?
Leave a comment:
-
-
Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut saamaan millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?Last edited by janke; 13-07-2013, 11:43.
Leave a comment:
-
-
Pitäisi eritellä nuo asiat, sillä ainakin minulla niitä oli/on oikeastaan neljä erilaista:
1. - ratti heiluu ja auto tärisee
2. - ratti heiluu, mutta auto ei tärise
3. - auto tärisee, mutta ratti ei heilu
4. - auto tutisee, mutta ratti ei heilu eikä auto tärise
Noiden lisäksi ratti heiluu kevyissä jarrutuksissa, kovemmissa jarrutuksissa ei mitään ongelmaa.
Parhaimmillaan nuo kaikki variaatiot pystyi kokemaan yhden matkan aikana...
Nyt tilanne on se, että vain 3. ja 4. kohtia ilmenee ja niistä tuo tärinä ilmenee vain kylmillä renkailla muutaman km ajan eikä aina silloinkaan. Satunnaiset takaosan tutinat tulee ja menee, vetoakseliremontti pitäisi tehdä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostUsko nyt vain, se vika on kuin onkin jarruista lähtöisin.
Originally posted by peto2 View Postsileäksi hinkatut nankangit
Leave a comment:
-
-
Välillä kyllä ihmetyttää nämä tärinätopikit.. Mun projektitoukassa on alla joskus 08 paistetut, lähes sileäksi hinkatut nankangit, yhdessä vanteessa pieni vekki, jarrulevyt pinnaltaan 30% ruosteessa, vanhan suuntauslapun mukaan etupää jopa hiukan harituksella ja etupäässä jokin koliseekin hiukan.. Eikä siltikään täristä vähääkään missään tilanteessa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostPurin TAAS jarrut. Pumppasin mäntiä ulos ja painoin pihdeillä sisään, hyvin liikkui. Jotain eroa kuitenkin tapahtui. Nyt tärinä välillä katoaa kokonaan, mutta välillä sitä on myös kovemmissa nopeuksissa missä ei ennen ollut. Välillä täristää selvästi, mutta ratti ei vatkaa. Tärinä tulee kuin aaltoina, voimistuu ja vaimenee. Eli onko tässä kaksi vikaa, jumittavat satulat ja epätasapainoinen kardaani. Kardaanin epätasapaino ilmeisesti tekee juuri tuollaista aaltomaista voimistuu-heikkenee tärinää. n.70km koeajolla välillä oli 2-3km pätkiä ilman mitään tärinää, oli aika omituinen fiilis...
Saakos noita satuloita uusia kunnollisia muualta kuin marmorilta? Kardaanin taidan tilata ebaystä ja viedä Kometille remontiin, ei tarvitse seisottaa montaa viikkoa pukeilla.
Leave a comment:
-
Leave a comment: