Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös(kuitenkin aika harvoin).
Sitten jos/kun yhden pultinreijän reunat ovat ylhäällä, ei mikään puhdistus auta.
Tämän saa selvitettyä kun pintaan ruiskaisee kaukaa ohuen mattamustan spraymaalipölyn, heittää levyn paikalleen ja pyörittelee kevyä navan tasopintaa vasten(pitää siis navan liikkumattomana pitämällä keskiosasta kiinni) .
Jos maalia ei kulu tasopinnasta pulttien väliseltä alueelta lainkaan, kantaa kierteitten reunat joiltakin osin. Ongelma poistuu kotikonstein lamellilaikan pyyhkäisyllä tai teroitetun viilan kärjellä reunoja kaapien.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
-
Originally posted by TJJ View PostJarrunesteet vaihtui pari kuukautta sitten samalla kun tein jarrusylinterien huollon. En huomannut silloin tuollaista muutosta.
Enkä ole sitä ikinä aikaisemminkaan huomannut kun olen vaihtanut/huoltanut jarruosia/nesteitä yms. Toki minulla nyt vaihtui nuo levyt, palat ja jouset enkä kokeillut niillä ABS:ien toimintaa ennen kuin vasta nyt kun letkut vaihtui.
Tosin saattaahan nuo Boschin letkut olla hiukan kovempaa ainetta vaikka kumia ovatkin. Eikös teräspunosletkuilla tulisi tuontyylinen muutos?
Tuon jarrunesteen vaihdon olen asiaan havainnut jonkin verran vaikuttavan(erityisesti talvella tehtyinä vaihtoina), mutta toki niissä tapauksissa on vaihdettu todennäköisesti lähes 10-vuotta vanhat orggisnesteet uusiin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaol View PostJa tämmöset ei syö niin herkästi metallia, mutta ruosteet lähtee mainiosti. Vanteistakin saa asennuspinnat tuollaisella helposti puhtaaksi ja kun hommaa riittävän ison laikan, niin puhdistaminen on helpompaa.
Eli hiottaessa pintoja puhtaaksi, alta pitää oikeasti paljastua alkuperäinen puhdas teräspinta, eikä "mustan kiiltävä" kova oksidi/ruostepinta.
Olen nähnyt tapauksen jossa ko.jarruhuolto oli tehty todella huolella, mutta tutinat ja tärinät vain jatkuivat.
Auto tuli lopulta minulle vaihdossa ja koska oli selvää että jotakin oli jäänyt tekemättä, jarrut uudelleen irti ja tarkasteluun.
Joo, tasopinnat oli silmämäärin hiottu kiiltäviksi ja puhtaiksi ilmeisesti pyörivällä teräsharjalla ja pinnat tosiaankin näyttivät täysin puhtailta.
Kuitenkin, kun 60-karkeuden paperilla pyöräytti ihan käsin pinta selkeästi rikkui ja alta ruoste pölähti.
Eli, ei muuta kuin levyn sisäpuolen tasopinnat ja ihan ulommainen kynnyksellinen rajapinta kunnon hiontaan, levyjen jarrupinnan epäkeskeinen lasittuma hiomalla pois, kamat kokoon ja kaikki tutinat ja tärinät jäivät siihen.
Eli, tarkoitan sitä että tuon "neekerintukankin" kanssa saa olla tarkkana että se oikeasti syö kaiken tasoihin valssaantuneen kovan oksidin oikeasti pois, eikä vain kiilloita sitä.
Siitä ei ole mitään haittaa että pintoihin jää karkeat "hoonijäljet", vaan päinvastoin.
Karkealla lamellilaikalla taas voi saada hiottua tasot jo pilalle.
"Hifimies" siis hioo pinnat 60-80-karkeuden ruustukkikankaalla käsin puhtaaksi, jos/kun tavoitellaan täydellisyyttä.
Sekin kannattaa muistaa, että täysin heitottomaksi levyjä ei saa, eikä ole tarkoituskaan, vaan toisen osan ongelmasta hoitaa herkästi liikkuvat/palautuvat jarrusatulat ja niissä olevat palat.
Eli myös kaikki satulan pinnat missä palat kulkevat, pitää olla oikeasti puhtaat ja jopa voidellut.Last edited by Hemi; 11-07-2013, 12:22.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostItse en ole letkujenvaihdon huomannut vaikuttavan ko.ilmiöön, mutta tuohon abs:n toimintaan olen jarrunesteen laadun/iän kyllä havainnut vaikuttavan.
Eli koska sinulla oli nesteet vaihtuneet satulalta asti ennen tätä?
Enkä ole sitä ikinä aikaisemminkaan huomannut kun olen vaihtanut/huoltanut jarruosia/nesteitä yms. Toki minulla nyt vaihtui nuo levyt, palat ja jouset enkä kokeillut niillä ABS:ien toimintaa ennen kuin vasta nyt kun letkut vaihtui.
Tosin saattaahan nuo Boschin letkut olla hiukan kovempaa ainetta vaikka kumia ovatkin. Eikös teräspunosletkuilla tulisi tuontyylinen muutos?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostVaihdoin uudet (Boschin tavalliset) jarruletkut eteen, sen piti olla helppo 30 minuutin homma... No tietty kuskinpuolella oli liitos niin jumissa, että lopulta piti sahata jarruputki ja holkki poikki ja laittaa uusi kiristysholkki ja tehdä putkeen uusi kartio. Onneksi tuli ostettua sopiva työkalu ja holkkeja tulevaa takajarruputkien vaihtoa varten.
Mielenkiintoista on se, että nyt ABS tuntuisi hakkaavan paljon terävämmin. Oliko vanhat letkut sitten jo ihan pehmeät vai eikö ne virranneet kunnolla? Ja voiko tuo aiheuttaa jarrujen osittaista laahaamista josta tulee tutinoita...? :think
Eli koska sinulla oli nesteet vaihtuneet satulalta asti ennen tätä?
Leave a comment:
-
-
Ja tämmöset ei syö niin herkästi metallia, mutta ruosteet lähtee mainiosti. Vanteistakin saa asennuspinnat tuollaisella helposti puhtaaksi ja kun hommaa riittävän ison laikan, niin puhdistaminen on helpompaa.
Leave a comment:
-
-
Leave a comment:
-
-
Ite oon vetänyt tämmösellä ja karkealla paperilla porakoneessa, toimii.
Leave a comment:
-
-
Minkälainen laikka dremeliin on paras noiden napojen ja levyjen putsaukseen?
Leave a comment:
-
-
Vaihdoin uudet (Boschin tavalliset) jarruletkut eteen, sen piti olla helppo 30 minuutin homma... No tietty kuskinpuolella oli liitos niin jumissa, että lopulta piti sahata jarruputki ja holkki poikki ja laittaa uusi kiristysholkki ja tehdä putkeen uusi kartio. Onneksi tuli ostettua sopiva työkalu ja holkkeja tulevaa takajarruputkien vaihtoa varten.
Mielenkiintoista on se, että nyt ABS tuntuisi hakkaavan paljon terävämmin. Oliko vanhat letkut sitten jo ihan pehmeät vai eikö ne virranneet kunnolla? Ja voiko tuo aiheuttaa jarrujen osittaista laahaamista josta tulee tutinoita...? :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostKyllä se taitaa olla vähän uskon asia sitten niin kun kerran alkuperäisosavalmistajan tehtaan toleranssi ei ole tarpeeksi tarkka uusissa osissa
Vanhat käytetyt satulat vain ei hyvänkään puhdistuksen, herkistelyn ja rasvauksen usein ole, joten tuo levyn takapuolen ja napatasopinnan puhtaus on ensiarvoisen tärkeää.
Pitämällä ne hiovalla puhdistuksella oikeasti puhtaina ja muistaa levyjen pinnat joskus karhetaa epäkeskeisestö lasittumasta, jää levyheitot vanhoillakin levyillä alle kymppiin ja tärinät/tutinat loppuu.
Vanhat e39 alujarrut vaatii Suomen olosuhteissa oikeasti todella huolellisen ja oikein tehdyn vuosittaisen puhdistus/herkistyshuollon, mikäli kulku halutaan pitää täysin vapinattomana.
Kamoja ei siis suinkaan tarvitse uusia, vaan vanhat joka kevät renkaiden vaihdon yhteysdessä pitää oikeasti käydä täysin läpi.
Uudetkaan levyt ei poista ongelmaa jos navan tasopinassa on "piiloruostetta" ja satulat huoltamattomina eivät palaudu.
Tällöin alustakin saa olla jonkin verran "pehmennyt" ja silti ajo on tärinätöntä(eli niillä uusilla puslilla+tangoilla korjataan/vähennetään vain oiretta).
Leave a comment:
-
-
Kyllä se taitaa olla vähän uskon asia sitten niin kun kerran alkuperäisosavalmistajan tehtaan toleranssi ei ole tarpeeksi tarkka uusissa osissa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostVaihdoin eteen uudet jarrulevyt, palat ja sen satulan eteen tulevan jousen. ATE:n osia kaikki, vanha jousi oli selvästi taipunut löysemmäksi. Eipä heilu ratti enää kevyissä jarrutuksissa. Toki levyjen pinnan sorvaus olisi saattanut tehdä saman asian, pelkkä 80 karkeudella hiominen ei kuitenkaan auttanut.
Tutkin heittokellolla navat, vanhat levyt ja uudet levyt. Navoissa näyttää olevan ulkolaidasta mitattuna 0,03 mm heittoa, samanverran sitä oli myös kun mittasi levystä (joka oli navassa kiinni). Tuonsuuruisen heiton ei kai pitäisi olla ongelma.
Täytyy tutkailla oliko tuolla vaikutusta myös 90km/h ratin heilumiseen. Äsken ei heilunut, mutta se nyt ei mitään todista, planeetat saattoi olla kohdallaan...
Leave a comment:
-
Leave a comment: