Ja tämmöset ei syö niin herkästi metallia, mutta ruosteet lähtee mainiosti. Vanteistakin saa asennuspinnat tuollaisella helposti puhtaaksi ja kun hommaa riittävän ison laikan, niin puhdistaminen on helpompaa.
Vaihdoin uudet (Boschin tavalliset) jarruletkut eteen, sen piti olla helppo 30 minuutin homma... No tietty kuskinpuolella oli liitos niin jumissa, että lopulta piti sahata jarruputki ja holkki poikki ja laittaa uusi kiristysholkki ja tehdä putkeen uusi kartio. Onneksi tuli ostettua sopiva työkalu ja holkkeja tulevaa takajarruputkien vaihtoa varten.
Mielenkiintoista on se, että nyt ABS tuntuisi hakkaavan paljon terävämmin. Oliko vanhat letkut sitten jo ihan pehmeät vai eikö ne virranneet kunnolla? Ja voiko tuo aiheuttaa jarrujen osittaista laahaamista josta tulee tutinoita...? :think
Itse en ole letkujenvaihdon huomannut vaikuttavan ko.ilmiöön, mutta tuohon abs:n toimintaan olen jarrunesteen laadun/iän kyllä havainnut vaikuttavan.
Eli koska sinulla oli nesteet vaihtuneet satulalta asti ennen tätä?
Itse en ole letkujenvaihdon huomannut vaikuttavan ko.ilmiöön, mutta tuohon abs:n toimintaan olen jarrunesteen laadun/iän kyllä havainnut vaikuttavan.
Eli koska sinulla oli nesteet vaihtuneet satulalta asti ennen tätä?
Jarrunesteet vaihtui pari kuukautta sitten samalla kun tein jarrusylinterien huollon. En huomannut silloin tuollaista muutosta.
Enkä ole sitä ikinä aikaisemminkaan huomannut kun olen vaihtanut/huoltanut jarruosia/nesteitä yms. Toki minulla nyt vaihtui nuo levyt, palat ja jouset enkä kokeillut niillä ABS:ien toimintaa ennen kuin vasta nyt kun letkut vaihtui.
Tosin saattaahan nuo Boschin letkut olla hiukan kovempaa ainetta vaikka kumia ovatkin. Eikös teräspunosletkuilla tulisi tuontyylinen muutos?
Ja tämmöset ei syö niin herkästi metallia, mutta ruosteet lähtee mainiosti. Vanteistakin saa asennuspinnat tuollaisella helposti puhtaaksi ja kun hommaa riittävän ison laikan, niin puhdistaminen on helpompaa.
Kannattaa kuitenkin sitten muistaa se että varsinkin levyn takapuolelle ja navan tasopintaan syntyy todella kovaa ja teräkseltä näyttvää ruostetta ja erityisesti levyn napaan kiinnittävän ruuvin vastapuolelle(jokainen renkaan irroitus avaa tason kiinnityksen vastapuolta ja väliin menee ruostehilsettä joka taas puristuu/valssaantuu pintoihin kun renkaat taas kiinnitetään ja autolla ajetaan).
Eli hiottaessa pintoja puhtaaksi, alta pitää oikeasti paljastua alkuperäinen puhdas teräspinta, eikä "mustan kiiltävä" kova oksidi/ruostepinta.
Olen nähnyt tapauksen jossa ko.jarruhuolto oli tehty todella huolella, mutta tutinat ja tärinät vain jatkuivat.
Auto tuli lopulta minulle vaihdossa ja koska oli selvää että jotakin oli jäänyt tekemättä, jarrut uudelleen irti ja tarkasteluun.
Joo, tasopinnat oli silmämäärin hiottu kiiltäviksi ja puhtaiksi ilmeisesti pyörivällä teräsharjalla ja pinnat tosiaankin näyttivät täysin puhtailta.
Kuitenkin, kun 60-karkeuden paperilla pyöräytti ihan käsin pinta selkeästi rikkui ja alta ruoste pölähti.
Eli, ei muuta kuin levyn sisäpuolen tasopinnat ja ihan ulommainen kynnyksellinen rajapinta kunnon hiontaan, levyjen jarrupinnan epäkeskeinen lasittuma hiomalla pois, kamat kokoon ja kaikki tutinat ja tärinät jäivät siihen.
Eli, tarkoitan sitä että tuon "neekerintukankin" kanssa saa olla tarkkana että se oikeasti syö kaiken tasoihin valssaantuneen kovan oksidin oikeasti pois, eikä vain kiilloita sitä.
Siitä ei ole mitään haittaa että pintoihin jää karkeat "hoonijäljet", vaan päinvastoin.
Karkealla lamellilaikalla taas voi saada hiottua tasot jo pilalle.
"Hifimies" siis hioo pinnat 60-80-karkeuden ruustukkikankaalla käsin puhtaaksi, jos/kun tavoitellaan täydellisyyttä.
Sekin kannattaa muistaa, että täysin heitottomaksi levyjä ei saa, eikä ole tarkoituskaan, vaan toisen osan ongelmasta hoitaa herkästi liikkuvat/palautuvat jarrusatulat ja niissä olevat palat.
Eli myös kaikki satulan pinnat missä palat kulkevat, pitää olla oikeasti puhtaat ja jopa voidellut.
Jarrunesteet vaihtui pari kuukautta sitten samalla kun tein jarrusylinterien huollon. En huomannut silloin tuollaista muutosta.
Enkä ole sitä ikinä aikaisemminkaan huomannut kun olen vaihtanut/huoltanut jarruosia/nesteitä yms. Toki minulla nyt vaihtui nuo levyt, palat ja jouset enkä kokeillut niillä ABS:ien toimintaa ennen kuin vasta nyt kun letkut vaihtui.
Tosin saattaahan nuo Boschin letkut olla hiukan kovempaa ainetta vaikka kumia ovatkin. Eikös teräspunosletkuilla tulisi tuontyylinen muutos?
En siis väitä etteikö letkujen vaihto voisi periaatteessa vaikuttaa abseihin, mutta en vain itse ole juuri sen vaikuttaneen kuvatun kaltaisesti.
Tuon jarrunesteen vaihdon olen asiaan havainnut jonkin verran vaikuttavan(erityisesti talvella tehtyinä vaihtoina), mutta toki niissä tapauksissa on vaihdettu todennäköisesti lähes 10-vuotta vanhat orggisnesteet uusiin.
Jotain tummaa töhnää siellä välissä hieman oli, olisiko asentaja syönyt lakua... Levyt on Zimmermann Z-coat, se pinnoite oli sisäpuolelta irronnut ja kiinnittynyt sinne-tänne kiinni napaan. Hioin nekrulaikalla levystä pinnoitteen pois.
Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös(kuitenkin aika harvoin).
Sitten jos/kun yhden pultinreijän reunat ovat ylhäällä, ei mikään puhdistus auta.
Tämän saa selvitettyä kun pintaan ruiskaisee kaukaa ohuen mattamustan spraymaalipölyn, heittää levyn paikalleen ja pyörittelee kevyä navan tasopintaa vasten(pitää siis navan liikkumattomana pitämällä keskiosasta kiinni) .
Jos maalia ei kulu tasopinnasta pulttien väliseltä alueelta lainkaan, kantaa kierteitten reunat joiltakin osin. Ongelma poistuu kotikonstein lamellilaikan pyyhkäisyllä tai teroitetun viilan kärjellä reunoja kaapien.
Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös.
Sitten jos/kun yhden pultinreijän reunat ovat ylhäällä, ei mikään puhdistus auta.
Tämän saa selvitettyä kun pintaan ruiskaisee kaukaa ohuen mattamustan spraymaalipölyn, heittää levyn paikalleen ja pyörittelee kevyä navan tasopintaa vasten(pitää siis navan liikkumattomana pitämällä keskiosasta kiinni) .
Jos maalia ei kulu tasopinnasta pulttien väliseltä alueelta lainkaan, kantaa kierteitten reunat joiltakin osin. Ongelma poistuu kotikonstein lamellilaikan pyyhkäisyllä tai teroitetun viilan kärjellä pulttien reikien reunat kaapien.
Kannattaa kuitenkin sitten muistaa se että varsinkin levyn takapuolelle ja navan tasopintaan syntyy todella kovaa ja teräkseltä näyttvää ruostetta ja erityisesti levyn napaan kiinnittävän ruuvin vastapuolelle(jokainen renkaan irroitus avaa tason kiinnityksen vastapuolta ja väliin menee ruostehilsettä joka taas puristuu/valssaantuu pintoihin kun renkaat taas kiinnitetään ja autolla ajetaan).
Eli hiottaessa pintoja puhtaaksi, alta pitää oikeasti paljastua alkuperäinen puhdas teräspinta, eikä "mustan kiiltävä" kova oksidi/ruostepinta.
Olen nähnyt tapauksen jossa ko.jarruhuolto oli tehty todella huolella, mutta tutinat ja tärinät vain jatkuivat.
Auto tuli lopulta minulle vaihdossa ja koska oli selvää että jotakin oli jäänyt tekemättä, jarrut uudelleen irti ja tarkasteluun.
Joo, tasopinnat oli silmämäärin hiottu kiiltäviksi ja puhtaiksi ilmeisesti pyörivällä teräsharjalla ja pinnat tosiaankin näyttivät täysin puhtailta.
Kuitenkin, kun 60-karkeuden paperilla pyöräytti ihan käsin pinta selkeästi rikkui ja alta ruoste pölähti.
Eli, ei muuta kuin levyn sisäpuolen tasopinnat ja ihan ulommainen kynnyksellinen rajapinta kunnon hiontaan, levyjen jarrupinnan epäkeskeinen lasittuma hiomalla pois, kamat kokoon ja kaikki tutinat ja tärinät jäivät siihen.
Eli, tarkoitan sitä että tuon "neekerintukankin" kanssa saa olla tarkkana että se oikeasti syö kaiken tasoihin valssaantuneen kovan oksidin oikeasti pois, eikä vain kiilloita sitä.
Siitä ei ole mitään haittaa että pintoihin jää karkeat "hoonijäljet", vaan päinvastoin.
Karkealla lamellilaikalla taas voi saada hiottua tasot jo pilalle.
"Hifimies" siis hioo pinnat 60-80-karkeuden ruustukkikankaalla käsin puhtaaksi, jos/kun tavoitellaan täydellisyyttä.
Sekin kannattaa muistaa, että täysin heitottomaksi levyjä ei saa, eikä ole tarkoituskaan, vaan toisen osan ongelmasta hoitaa herkästi liikkuvat/palautuvat jarrusatulat ja niissä olevat palat.
Eli myös kaikki satulan pinnat missä palat kulkevat, pitää olla oikeasti puhtaat ja jopa voidellut.
Tuntuu että kunnon puhdistuksen jälkeen aika nopeasti se pöly ja ruoste kertyy noihin levyjen sisäpintoihin ja napoihin, niin onko mitään suoja aineita millä voisi niitä puhtaita pintoja sivellä? Vai tuleeko päinvastainen hyöty, eli alkaako oikein imasemaan epäpuhtauksia ja kosteuksia:think
Tuntuu että kunnon puhdistuksen jälkeen aika nopeasti se pöly ja ruoste kertyy noihin levyjen sisäpintoihin ja napoihin, niin onko mitään suoja aineita millä voisi niitä puhtaita pintoja sivellä? Vai tuleeko päinvastainen hyöty, eli alkaako oikein imasemaan epäpuhtauksia ja kosteuksia:think
Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös(kuitenkin aika harvoin).
Vaikka ei olekaan väännetty, niin silti nuo reikien ympärykset näyttää olevan hiukan koholla. Minä hioin niitä vielä erikseen. Noissa BMW Masterin kuvissakin näkyy joidenkin reikien ympärillä tuollainen rengas.
Viivottimen reunalla noita voi katsoa, siis laittaa sen laipan pintaa vasten ja katsoo, että valoa näkyy yhtä paljon/ei lainkaan koko pinnan leveydellä.
Comment