Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
    Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös(kuitenkin aika harvoin).
    Sitten jos/kun yhden pultinreijän reunat ovat ylhäällä, ei mikään puhdistus auta.
    Tämän saa selvitettyä kun pintaan ruiskaisee kaukaa ohuen mattamustan spraymaalipölyn, heittää levyn paikalleen ja pyörittelee kevyä navan tasopintaa vasten(pitää siis navan liikkumattomana pitämällä keskiosasta kiinni) .
    Jos maalia ei kulu tasopinnasta pulttien väliseltä alueelta lainkaan, kantaa kierteitten reunat joiltakin osin. Ongelma poistuu kotikonstein lamellilaikan pyyhkäisyllä tai teroitetun viilan kärjellä reunoja kaapien.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onko hyvä?




    Enemmän kuin täydellinen jos levyjen jarrupinnat ovat myös "rikottu" hiomalla.
    Last edited by Hemi; 11-07-2013, 12:55.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Onko hyvä?





    Jotain tummaa töhnää siellä välissä hieman oli, olisiko asentaja syönyt lakua... Levyt on Zimmermann Z-coat, se pinnoite oli sisäpuolelta irronnut ja kiinnittynyt sinne-tänne kiinni napaan. Hioin nekrulaikalla levystä pinnoitteen pois.

    Koeajoa odotellessa...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Jarrunesteet vaihtui pari kuukautta sitten samalla kun tein jarrusylinterien huollon. En huomannut silloin tuollaista muutosta.

    Enkä ole sitä ikinä aikaisemminkaan huomannut kun olen vaihtanut/huoltanut jarruosia/nesteitä yms. Toki minulla nyt vaihtui nuo levyt, palat ja jouset enkä kokeillut niillä ABS:ien toimintaa ennen kuin vasta nyt kun letkut vaihtui.

    Tosin saattaahan nuo Boschin letkut olla hiukan kovempaa ainetta vaikka kumia ovatkin. Eikös teräspunosletkuilla tulisi tuontyylinen muutos?
    En siis väitä etteikö letkujen vaihto voisi periaatteessa vaikuttaa abseihin, mutta en vain itse ole juuri sen vaikuttaneen kuvatun kaltaisesti.
    Tuon jarrunesteen vaihdon olen asiaan havainnut jonkin verran vaikuttavan(erityisesti talvella tehtyinä vaihtoina), mutta toki niissä tapauksissa on vaihdettu todennäköisesti lähes 10-vuotta vanhat orggisnesteet uusiin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Ja tämmöset ei syö niin herkästi metallia, mutta ruosteet lähtee mainiosti. Vanteistakin saa asennuspinnat tuollaisella helposti puhtaaksi ja kun hommaa riittävän ison laikan, niin puhdistaminen on helpompaa.

    Kannattaa kuitenkin sitten muistaa se että varsinkin levyn takapuolelle ja navan tasopintaan syntyy todella kovaa ja teräkseltä näyttvää ruostetta ja erityisesti levyn napaan kiinnittävän ruuvin vastapuolelle(jokainen renkaan irroitus avaa tason kiinnityksen vastapuolta ja väliin menee ruostehilsettä joka taas puristuu/valssaantuu pintoihin kun renkaat taas kiinnitetään ja autolla ajetaan).
    Eli hiottaessa pintoja puhtaaksi, alta pitää oikeasti paljastua alkuperäinen puhdas teräspinta, eikä "mustan kiiltävä" kova oksidi/ruostepinta.
    Olen nähnyt tapauksen jossa ko.jarruhuolto oli tehty todella huolella, mutta tutinat ja tärinät vain jatkuivat.
    Auto tuli lopulta minulle vaihdossa ja koska oli selvää että jotakin oli jäänyt tekemättä, jarrut uudelleen irti ja tarkasteluun.
    Joo, tasopinnat oli silmämäärin hiottu kiiltäviksi ja puhtaiksi ilmeisesti pyörivällä teräsharjalla ja pinnat tosiaankin näyttivät täysin puhtailta.
    Kuitenkin, kun 60-karkeuden paperilla pyöräytti ihan käsin pinta selkeästi rikkui ja alta ruoste pölähti.
    Eli, ei muuta kuin levyn sisäpuolen tasopinnat ja ihan ulommainen kynnyksellinen rajapinta kunnon hiontaan, levyjen jarrupinnan epäkeskeinen lasittuma hiomalla pois, kamat kokoon ja kaikki tutinat ja tärinät jäivät siihen.
    Eli, tarkoitan sitä että tuon "neekerintukankin" kanssa saa olla tarkkana että se oikeasti syö kaiken tasoihin valssaantuneen kovan oksidin oikeasti pois, eikä vain kiilloita sitä.
    Siitä ei ole mitään haittaa että pintoihin jää karkeat "hoonijäljet", vaan päinvastoin.
    Karkealla lamellilaikalla taas voi saada hiottua tasot jo pilalle.
    "Hifimies" siis hioo pinnat 60-80-karkeuden ruustukkikankaalla käsin puhtaaksi, jos/kun tavoitellaan täydellisyyttä.
    Sekin kannattaa muistaa, että täysin heitottomaksi levyjä ei saa, eikä ole tarkoituskaan, vaan toisen osan ongelmasta hoitaa herkästi liikkuvat/palautuvat jarrusatulat ja niissä olevat palat.
    Eli myös kaikki satulan pinnat missä palat kulkevat, pitää olla oikeasti puhtaat ja jopa voidellut.
    Last edited by Hemi; 11-07-2013, 12:22.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Itse en ole letkujenvaihdon huomannut vaikuttavan ko.ilmiöön, mutta tuohon abs:n toimintaan olen jarrunesteen laadun/iän kyllä havainnut vaikuttavan.
    Eli koska sinulla oli nesteet vaihtuneet satulalta asti ennen tätä?
    Jarrunesteet vaihtui pari kuukautta sitten samalla kun tein jarrusylinterien huollon. En huomannut silloin tuollaista muutosta.

    Enkä ole sitä ikinä aikaisemminkaan huomannut kun olen vaihtanut/huoltanut jarruosia/nesteitä yms. Toki minulla nyt vaihtui nuo levyt, palat ja jouset enkä kokeillut niillä ABS:ien toimintaa ennen kuin vasta nyt kun letkut vaihtui.

    Tosin saattaahan nuo Boschin letkut olla hiukan kovempaa ainetta vaikka kumia ovatkin. Eikös teräspunosletkuilla tulisi tuontyylinen muutos?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Vaihdoin uudet (Boschin tavalliset) jarruletkut eteen, sen piti olla helppo 30 minuutin homma... No tietty kuskinpuolella oli liitos niin jumissa, että lopulta piti sahata jarruputki ja holkki poikki ja laittaa uusi kiristysholkki ja tehdä putkeen uusi kartio. Onneksi tuli ostettua sopiva työkalu ja holkkeja tulevaa takajarruputkien vaihtoa varten.

    Mielenkiintoista on se, että nyt ABS tuntuisi hakkaavan paljon terävämmin. Oliko vanhat letkut sitten jo ihan pehmeät vai eikö ne virranneet kunnolla? Ja voiko tuo aiheuttaa jarrujen osittaista laahaamista josta tulee tutinoita...? :think
    Itse en ole letkujenvaihdon huomannut vaikuttavan ko.ilmiöön, mutta tuohon abs:n toimintaan olen jarrunesteen laadun/iän kyllä havainnut vaikuttavan.
    Eli koska sinulla oli nesteet vaihtuneet satulalta asti ennen tätä?

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Ja tämmöset ei syö niin herkästi metallia, mutta ruosteet lähtee mainiosti. Vanteistakin saa asennuspinnat tuollaisella helposti puhtaaksi ja kun hommaa riittävän ison laikan, niin puhdistaminen on helpompaa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied


    Olisiko se sitten joku tuollainen ratkaisu...?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Ite oon vetänyt tämmösellä ja karkealla paperilla porakoneessa, toimii.

    Leave a comment:


  • sonikk
    replied
    Minkälainen laikka dremeliin on paras noiden napojen ja levyjen putsaukseen?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Vaihdoin uudet (Boschin tavalliset) jarruletkut eteen, sen piti olla helppo 30 minuutin homma... No tietty kuskinpuolella oli liitos niin jumissa, että lopulta piti sahata jarruputki ja holkki poikki ja laittaa uusi kiristysholkki ja tehdä putkeen uusi kartio. Onneksi tuli ostettua sopiva työkalu ja holkkeja tulevaa takajarruputkien vaihtoa varten.

    Mielenkiintoista on se, että nyt ABS tuntuisi hakkaavan paljon terävämmin. Oliko vanhat letkut sitten jo ihan pehmeät vai eikö ne virranneet kunnolla? Ja voiko tuo aiheuttaa jarrujen osittaista laahaamista josta tulee tutinoita...? :think

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Kyllä se taitaa olla vähän uskon asia sitten niin kun kerran alkuperäisosavalmistajan tehtaan toleranssi ei ole tarpeeksi tarkka uusissa osissa
    Siis levyhän saa "vemputtaa" jopa pari kymppiä, eikä se vaikuta jarrutärinöihin eikä e39 tutinoihin, mikäli satulat vain ovat herkässä kunnossa.
    Vanhat käytetyt satulat vain ei hyvänkään puhdistuksen, herkistelyn ja rasvauksen usein ole, joten tuo levyn takapuolen ja napatasopinnan puhtaus on ensiarvoisen tärkeää.
    Pitämällä ne hiovalla puhdistuksella oikeasti puhtaina ja muistaa levyjen pinnat joskus karhetaa epäkeskeisestö lasittumasta, jää levyheitot vanhoillakin levyillä alle kymppiin ja tärinät/tutinat loppuu.
    Vanhat e39 alujarrut vaatii Suomen olosuhteissa oikeasti todella huolellisen ja oikein tehdyn vuosittaisen puhdistus/herkistyshuollon, mikäli kulku halutaan pitää täysin vapinattomana.
    Kamoja ei siis suinkaan tarvitse uusia, vaan vanhat joka kevät renkaiden vaihdon yhteysdessä pitää oikeasti käydä täysin läpi.
    Uudetkaan levyt ei poista ongelmaa jos navan tasopinassa on "piiloruostetta" ja satulat huoltamattomina eivät palaudu.
    Tällöin alustakin saa olla jonkin verran "pehmennyt" ja silti ajo on tärinätöntä(eli niillä uusilla puslilla+tangoilla korjataan/vähennetään vain oiretta).

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Kyllä se taitaa olla vähän uskon asia sitten niin kun kerran alkuperäisosavalmistajan tehtaan toleranssi ei ole tarpeeksi tarkka uusissa osissa

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt, palat ja sen satulan eteen tulevan jousen. ATE:n osia kaikki, vanha jousi oli selvästi taipunut löysemmäksi. Eipä heilu ratti enää kevyissä jarrutuksissa. Toki levyjen pinnan sorvaus olisi saattanut tehdä saman asian, pelkkä 80 karkeudella hiominen ei kuitenkaan auttanut.

    Tutkin heittokellolla navat, vanhat levyt ja uudet levyt. Navoissa näyttää olevan ulkolaidasta mitattuna 0,03 mm heittoa, samanverran sitä oli myös kun mittasi levystä (joka oli navassa kiinni). Tuonsuuruisen heiton ei kai pitäisi olla ongelma.

    Täytyy tutkailla oliko tuolla vaikutusta myös 90km/h ratin heilumiseen. Äsken ei heilunut, mutta se nyt ei mitään todista, planeetat saattoi olla kohdallaan...
    Ne "planeettojen asennot" ovat ihan suorassa vaikutussuhteessa e39:ssä nimenomaan jarrujen/napatasojen kuntoon. Jos kaikki ihan oikeasti on kunnossa, eli satulat/palat palauttaa, levyt istuu kunnolla navoille, loppuu tutinat ja "vemputuksetkin". Usko pois.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎