Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spetke
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Liukutapit ja palojen kitkapinnat on syytä putsata Suomen oloissa 20 tkm välein
    Kyllähän monilla automerkeillä kuuluu kerran vuodessa ottaa jarrut auki ja puhdistaa ne.
    Mutta kokemuksesta voin kertoa ettei BMW:een jarrut ole läheskään yhtä alttiit jumittumaan kiini.
    Toki ei siitä haittaa ole vaikka ne kerran vuoteen putsaisikin. Virallisiin huoltoihin ei kyllä kuulu minkään sortin jarru "nysväyksiä" paitsi palojen vaihdon yhteydessä.
    Yhtenä esimerkkinä kun ostettiin 2006 vuonna tuo emännän kauppakassi E46 325i 160tkm ajettuna. Nyt kilometrejä 250tkm ja ikää tullut niin jarruille ei ole ikinä tehty mitään ja aina on katsastuksessa olleet erittäin tasaiset.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Kyllä jarrut ovat nyt selvästi herkemmät/kevyemmät/tunnokkaammat. Saas nähdä miten bensakulutukselle käy. Ja tuntui kuin auto olisi liikkunut kevyemmin/vastannut kaasuun paremmin, tosin saattoihan olla taas ns. hyvä päivä ja auto on muutenkin tehokas.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Tappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?
    Porakoneeseen kiinni, mutta ei niissä minulla hiekkapaperia ole tarvittu, tuollaista "karhunkieli" tyyppistä olen siinä käyttänyt.

    Kitkapinnat taisi kuitenkin minulla olla se suurin ongelma, ei niissä ollut mitään rasvasta jäljellä vaan ruosteen alkua jokaisessa. Ja viimeksi tosiaan laitoin tuota ATE:n rasvaa. Tuo CRC:n tahna oli kyllä paljon vakuuttavamman tuntuista pysyvyyden suhteen, mutta sen näkee sitten myöhemmin miten äkkiä se tuolta katoaa.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    No ei kai nyt sentään

    Renkaan vaihdon yhteydessä otan auki ja puhdistan, mutta en ole tehnyt tappien kiillostusta enkä mäntiä ottanut ulos. Tappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?
    Itse huollan jarrut todella noin usein. Ei noita kilometrejä tule kuitenkaan mahdottomasti, niin kerkiää siinä välissä vierähtää useampi kuukausi. Ja kun on käytössä kohtuullinen hallitunkki, mutteripyssy ja smirgeli, niin eipä jarrujen huoltoon tuntia kauempaa mene. Tietääpähän sitten, että jarruttaa tasaisesti ja toimii varmasti.

    Smirgeliä suosin siksi, koska sillä jarruosien putsaus käy todella nopeasti. Vähän näyttää liukutappia harjalle, niin kiiltää taas kuin uusi. Samalla tietysti tulee sitten putsattua palojen päät ja jarrusatulan kehys.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Liukutapit ja palojen kitkapinnat on syytä putsata Suomen oloissa 20 tkm välein.
    No ei kai nyt sentään

    Renkaan vaihdon yhteydessä otan auki ja puhdistan, mutta en ole tehnyt tappien kiillostusta enkä mäntiä ottanut ulos. Tappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Täälläkin ajoittaista tärinää jarruissa. Kaikkea on kokeiltu eikä mikään auta, paitsi pari kovaa jarrutusta. Niillä tärinä on poissa hetken aikaa. Vika ilmeisesti on komposiitti-keraamisissa paloissa, jotka sotkee levyn epätasaisesti. Paloja en ole vielä viitsinyt vaihtaa, jospa tappien perusteellinen elvytys auttaisi.
    Liukutapit ja palojen kitkapinnat on syytä putsata Suomen oloissa 20 tkm välein. Todella nopea ja helppo homma muutenkin, eivätkä pääse paikat jumiutumaan, kun niitä aukoo säännöllisesti. 50€ smirgeli teräsharjalla on kova sana jarruhuoltohommissa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post

    Täytyy tarkkailla katosiko satunnaiset ratin heilumiset remontin ansiosta.
    Täälläkin ajoittaista tärinää jarruissa. Kaikkea on kokeiltu eikä mikään auta, paitsi pari kovaa jarrutusta. Niillä tärinä on poissa hetken aikaa. Vika ilmeisesti on komposiitti-keraamisissa paloissa, jotka sotkee levyn epätasaisesti. Paloja en ole vielä viitsinyt vaihtaa, jospa tappien perusteellinen elvytys auttaisi.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ratin heiluminen on ollut epäsäännöllistä. Kevyessä jarrutuksessa liikennevaloihin ratti heilui selvästi, sitten taas monta päivää ilman mitään ongelmia. Reaktiotangot on tietenkin ylihuollettu, en usko niiden vielä kypsyneen.
    Jos reaktiotangot ja/tai niiden puslat on hiljattain vaihdettu, niin ei kai niissä sitten vikaa pitäisi olla, jos olet ostanut laatutavaraa. Vika vain kuullosti siltä, että puslissa voisi olla sanomista, koska yleisin vaiva nimenomaan kevyesti jarruttaessa n. 80-70 km/h nopeudesta on ratin ravistaminen ja se on omien autojeni kohdalla johtunut aina kyseisistä puslista.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Jos eivät kadonneet, niin yleisin vaiva ratin ravistamiselle jarruttaessa johtuu reaktiotankojen puslien huonokuntoisuudesta. Yleensä alkavaa haurastumista jne.
    Ratin heiluminen on ollut epäsäännöllistä. Kevyessä jarrutuksessa liikennevaloihin ratti heilui selvästi, sitten taas monta päivää ilman mitään ongelmia. Reaktiotangot on tietenkin ylihuollettu, en usko niiden vielä kypsyneen.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Jarrupolkimen liikkeen alkuosa tuntuu nyt kevyemmältä/herkemmältä. Täytyy tarkkailla katosiko satunnaiset ratin heilumiset remontin ansiosta.
    Jos eivät kadonneet, niin yleisin vaiva ratin ravistamiselle jarruttaessa johtuu reaktiotankojen puslien huonokuntoisuudesta. Yleensä alkavaa haurastumista jne.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    No nyt on pari päivää huollettu jarruja... Purin myös männät irti ja vaihdoin O-renkaan ja ulkotiivisteen. Mutta aika turha homma se taisi olla, ei entisissä ollut mitään vikaa eikä sylinteri ollut likainen. Nuo osat toki on vaihdettu vuonna 2006, joten tilanne voisi olla toinen jos noita ei olisi ennen avattu. Kustannukset 0€, joten samapa tuo (minulla kun oli vielä tallessa edellisen jarruremontin yhteydessä tapahtuneen jarrurasvahifistelyn takia vain viikon ajan käytetyt tiivisteet...). Sylinteriin ja mäntään tietty tuota ATE:n jarrusylinterirasvaa, jarrunestehän ei riitä/toimi kunnolla voiteluaineena.

    CRC:n keraamista tahnaa laitoin liukupintoihin ja tuota jarrusylinterirasvaa kevyesti liukutappien holkkikumien sisälle. Toki puhdistin ja tasoitin viilalla liukupinnat ja viilasin myös jarrukenkien liukupinnan reunat, samoin tappien kiillotus, kenkien hionta yms.

    Jarrupolkimen liikkeen alkuosa tuntuu nyt kevyemmältä/herkemmältä. Täytyy tarkkailla katosiko satunnaiset ratin heilumiset remontin ansiosta.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Huonoista pölysuojista kyllä. Topranin paketoima pölysuojakumi ei kestänyt lämpöä vaan kumiin tuli reikä kirjaimellisesti, toki ratakäytössä mutta kyllä ATE:n kumit kestää ihan hyvin.
    Samaisen tukkurin paketoimissa pölysuojissa olen myös törmännyt siihen että kumi on aivan liian löysää eikä ne pysy urassaan vaan irtoilee itekseen.

    Tästä syystä ostan nykyään vain ATE:n osia tiivisteisiin/pölysuojiin.
    Toki jos prosentuaalisesti ajattelee niin onhan se kallista jos halvan saa 5 eurolla ja orggiksen 15 mutta ei mulla ainakaan budjetti moiseen kaadu.
    Yleisesti satulan putsaus on mielestäni suht kivuton ja nopea toimenpide joten mieluummin maksan sen 15 euroa kuin vähintään satasen uudesta satulasta...joka sekin kasattu niillä halvoilla tiivisteillä tähän hintaan.

    Mutta toki kukin tekee miten haluaa, tämä oli vain oma mielipide
    Last edited by Supa; 24-04-2013, 08:44.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Sulla on huonoja kokemuksia? Kyllä nuo on rokannu mitä on ite joutunu tarvikesatuloita roppaamaan kiinni.
    Huonoja kokemuksia oudonmerkkisistä tarvikeosista, myös lähes kaikista jarruosista (levyt, palat, kiinnikkeet, liukutapit, kumiholkit, vaijerit).

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Ehkä johonkin e30:seen mutta ei kaikki ajele semmosilla...
    Mistähän sä oletat että mä oon kolmekympin satuloiden hintaa kattellu. Vaikka semi karvalakkimallin nelikutoseen ne ei kauheita maksa kyllä ne on käytössä toiminu.

    Originally posted by TJJ View Post
    Mutta tarvikesatulat ovat taas sitä samaa paskaa kuin monet muutkin tarvikeosat. Toki jos löytäisi jostain ATE:n satulat halvalla.
    Sulla on huonoja kokemuksia? Kyllä nuo on rokannu mitä on ite joutunu tarvikesatuloita roppaamaan kiinni.

    No, jarruihin laitettavista salvoistahan tässä oli tarkotuskin keskustella... Kuhan nyt totesin väliin kun puhuitte tiivisteitten ja pölysuojien uusimisesta. Itellä menee hermot siinä näpeltäissä, mielummin pistää sen satulan. Ja taas mennään se 200tkm. Tehkää tyylillänne.
    Last edited by petrolhead; 23-04-2013, 23:32.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    E39:stä puhutaan, ei mennyt sormilla. Sormilla kun yritti laittaa, vääntyi suojakumin reuna, siellähän on joku pelti/jousi (kuten stefassa). ETK:ssakin on neuvottu tuo holkilla asennus (ja siihen on tietty oma erikoistyökalu). Puhun siis ulkoreunasta, toki sen männän uraan saa helposti kiinni.

    Ok no sitten se on samantyylinen kun tuo määrätyissä e46:ssa käytetty satulatyyppi.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎