Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bablo81
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 168
    • Savonmua

    Omani e61 kun ostin niin edellinen omistaja oli juuri vaihdattanut uudet etulevyt halvimmasta päästä. Ei mennyt kauaa kun alkoi ratin vetely jarrutuksissa ja ei oikein autoa saanut pehmeästi pysäytettyä valoihin vaan aina vähän töksähtäen. Tilasin Saksasta osat, eteen Aten power disc levyt, Aten keraamiset palat + liukutapit ja tiivisteet. Taakse myös Aten levyt, Brembon palat ja tietysti putsaukset satuloihin ja napoihin. Tämän jälkeen ei minkäänlaisia ongelmia ole ilmennyt. Omista kokemuksista oppinut että jarruissa ei ole järkevää rueta säästämään, ei saa muuta kuin armottoman vitutuksen
    Last edited by Bablo81; 15-09-2015, 18:19.
    f11 530xd m-sport -12


    - ex e61 530xd m-sport, -06
    - ex e39 530d, -00
    - ex e30 320 touring

    Comment

    • revote
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1886
      • Hollola

      Bablo81, onko siellä joku valmis setti mikä tilata? Mistä tilasit, kehtaisitko laittaa suorat linkit kiitos
      | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

      Comment

      • Bablo81
        Bimmer Rookie
        • Jun 2012
        • 168
        • Savonmua

        Originally posted by revote View Post
        Bablo81, onko siellä joku valmis setti mikä tilata? Mistä tilasit, kehtaisitko laittaa suorat linkit kiitos
        Autoteilemann.de ja googlen kääntäjällä sivut suomeksi. Tuolta sit vaan valitsee auton merkin ja mallin niin saa osat näkyviin. Realoem.com sivulta tarkistaa osien varaosanumeroiden käypäsyyden niin pitäs osien passata. Itsellä ainakin tullu aina ne osat mitä olen tilannut eikä ole ollut sekaannuksia. Postikulutkin on 14.90€
        Last edited by Bablo81; 16-09-2015, 06:29.
        f11 530xd m-sport -12


        - ex e61 530xd m-sport, -06
        - ex e39 530d, -00
        - ex e30 320 touring

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 347
          • Paimio

          Originally posted by Homebrew View Post
          Laitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
          No nyt sain aikaiseksi tehdä tälle korjaavat toimenpiteet. Tärinät siis ovat jatkuneet lievinä koko ajan, välillä voimistuen. Ensin vaihdoin eteen taaemmat alatukivarret ja reaktiotangot (Febi) ja tällä tärinät lähtivät pääosin pois. Eilen vielä vaihtui uudet jarrulevyt, palat, anti rattle clipit ja tunnistimet joka nurkkaan (ATE) ja samalla putsasin liukutapit puhtaaksi ja jarrupalojen liuku-urat viilalla kiiltäviksi. Mitään rasvoja en laittanut mihinkään väliin, saa nähdä tuleeko tämä vielä jossain kohtaa vastaan.. Männät painuivat sisään sormilla, joten tuskin niissä jumituksia on odotettavissa..Ensimmäisten kokeilujen perusteella ei täristä enää yhtään, eli eiköhän se tästä
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • baier4ever
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 560
            • Jurva

            Omassa e61 alkoi ratti täristää, tilaukseen aten powerdiskit ja keraamiset palat. Satuloiden perusteellinen putsaus ja rasvat tappeihin, mitään muuta en uusinut nyt 1000 km ilman vatkailuja ja taas vatkaa rattiin aika voimakkaasti kovassa jarrutuksessa. Onko noita aten levyjä menny takuuseen vai onkohan syynä satula jäänyt laahaamaan jostain syystä ja sitä myötä levy saanut lämpöä.
            Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
            Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

            Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
            ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
            E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

            Comment

            • igmas
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 128
              • Vaasa

              Originally posted by baier4ever View Post
              Omassa e61 alkoi ratti täristää, tilaukseen aten powerdiskit ja keraamiset palat. Satuloiden perusteellinen putsaus ja rasvat tappeihin, mitään muuta en uusinut nyt 1000 km ilman vatkailuja ja taas vatkaa rattiin aika voimakkaasti kovassa jarrutuksessa. Onko noita aten levyjä menny takuuseen vai onkohan syynä satula jäänyt laahaamaan jostain syystä ja sitä myötä levy saanut lämpöä.
              Puslat loppussa? Sisäajetiinko jarrulevyt?
              EXiä.
              VW Jetta 1.4 1985
              Honda Civic 1.4 2001
              E34 518i 1989
              E36 325i 1992
              VW Golf III 1.8 1995
              VW Passat 1.8T 1998
              e38 735i 1999
              E38 750i 2001

              Nyt:
              Lexus S190 GS450H 2007

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by baier4ever View Post
                Omassa e61 alkoi ratti täristää, tilaukseen aten powerdiskit ja keraamiset palat. Satuloiden perusteellinen putsaus ja rasvat tappeihin, mitään muuta en uusinut nyt 1000 km ilman vatkailuja ja taas vatkaa rattiin aika voimakkaasti kovassa jarrutuksessa. Onko noita aten levyjä menny takuuseen vai onkohan syynä satula jäänyt laahaamaan jostain syystä ja sitä myötä levy saanut lämpöä.
                Tukivarren puslaa siinä on väljänä. Turha jarruremontti tärinän takia.

                Comment

                • baier4ever
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 560
                  • Jurva

                  Jarrut olisin uusinut jokatapauksessa kun palat oli melkein loppu, ennen tuota remontin jälkeistä vatkausta alkoi kuulua klopsetta montuissa ja arvelin jonkun puslan/nivelen olevan loppu. Kävin nivelet läpi ja ainoa mikä löytyi oli apukuskin koiranluu, vaihdoin molemmat puolet uusiin ja toivoin että vatkaus johtuu näistä mutta ei
                  Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
                  Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

                  Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
                  ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
                  E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

                  Comment

                  • baier4ever
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 560
                    • Jurva

                    Originally posted by igmas View Post
                    Puslat loppussa? Sisäajetiinko jarrulevyt?
                    Mitä tarkoitat sisään ajolla, ei kovia jarrutuksissa heti alkuun ?
                    Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
                    Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

                    Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
                    ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
                    E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      Ei niistä puslista tahdo väljä löytyä kun ne on kiinni autossa. Varsinkin jos paino ei ole renkailla. E39 oli ihan jäsyn tuntuiset alatukivarret, mutta kun otti irti niin huomasi, että vanhat puslat on halki. Ei tarte paljoa olla kun alkaa bemarissa vatkaamaan.

                      Comment

                      • igmas
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 128
                        • Vaasa

                        Originally posted by baier4ever View Post
                        Mitä tarkoitat sisään ajolla, ei kovia jarrutuksissa heti alkuun ?
                        Kyllä se mitä mainitaan asennusohjeissa mitä tule mukana.
                        Last edited by igmas; 14-06-2016, 08:34.
                        EXiä.
                        VW Jetta 1.4 1985
                        Honda Civic 1.4 2001
                        E34 518i 1989
                        E36 325i 1992
                        VW Golf III 1.8 1995
                        VW Passat 1.8T 1998
                        e38 735i 1999
                        E38 750i 2001

                        Nyt:
                        Lexus S190 GS450H 2007

                        Comment

                        • baier4ever
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 560
                          • Jurva

                          Sain auton vihdoin nosturille, vääntelin kaikki nivelet ja puslat läpi eikä välystä.

                          Pyörittelin käsin levyjä ja puoli kierrosta menee hienosti mutta sitten loppukierros on ahdas, kerros harmaata kilikalia ja vain puolesta levystä lähti maalit. Myös linjarilla katoin levyn tasopinnat mutta ei huomattavaa heittoa.

                          Taitaa olla että molemmat satulat jumittivat, mutta onko kuitenkin levyjen osto taas edessä?
                          Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
                          Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

                          Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
                          ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
                          E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by baier4ever View Post
                            Sain auton vihdoin nosturille, vääntelin kaikki nivelet ja puslat läpi eikä välystä.

                            Pyörittelin käsin levyjä ja puoli kierrosta menee hienosti mutta sitten loppukierros on ahdas, kerros harmaata kilikalia ja vain puolesta levystä lähti maalit. Myös linjarilla katoin levyn tasopinnat mutta ei huomattavaa heittoa.

                            Taitaa olla että molemmat satulat jumittivat, mutta onko kuitenkin levyjen osto taas edessä?
                            Olihan levyjen kiinnityspinnat putsattu huolella asennettaessa?
                            Koita herkistellä satulat ja kokeile vatkaako.

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1769
                              • vihti

                              Mun menopelissä oli kanssa jarrurempan jälkeen (etujarrujen päivitys 296mm->324mm) jonkun 300-500km päästä rajut tärinät ratissa kun motarilla jarrutti, korjaantui sillä että irroitin etulevyt uudestaan ja katoin että ei oo ruostetta tai paskaa navoissa ja ei voinu kun takas laittaa sitten vaan. Ihme juttu mutta tärinät katosi
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              • Homebrew
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2011
                                • 347
                                • Paimio

                                Originally posted by Homebrew View Post
                                No nyt sain aikaiseksi tehdä tälle korjaavat toimenpiteet. Tärinät siis ovat jatkuneet lievinä koko ajan, välillä voimistuen. Ensin vaihdoin eteen taaemmat alatukivarret ja reaktiotangot (Febi) ja tällä tärinät lähtivät pääosin pois. Eilen vielä vaihtui uudet jarrulevyt, palat, anti rattle clipit ja tunnistimet joka nurkkaan (ATE) ja samalla putsasin liukutapit puhtaaksi ja jarrupalojen liuku-urat viilalla kiiltäviksi. Mitään rasvoja en laittanut mihinkään väliin, saa nähdä tuleeko tämä vielä jossain kohtaa vastaan.. Männät painuivat sisään sormilla, joten tuskin niissä jumituksia on odotettavissa..Ensimmäisten kokeilujen perusteella ei täristä enää yhtään, eli eiköhän se tästä
                                No nyt kun on ajettu joku 7-8tkm tämän rempan jälkeen niin alkanut hiukan tärräämään. Paikallistin tärinän vasempaan takanurkkaan. Takaa ei siis ole vaihdettu mitään puslia/tukivarsia ja ~340tkm mittarissa. Onko tuolla jotain vastaavaa tukivartta/puslaa kuin etupäässä reaktiotangot jotka aiheuttaisivat täristystä? Pitäisi ainakin kokeilla välykset ja ottaa palat/levy irti ja laittaa takaisin josko tokenisi... Kunhan vaan kerkeis...
                                Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                                Ex. E91 330d -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎