Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hunt
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 100
    • Finland

    Edit: ei mit.
    Last edited by Hunt; 20-10-2015, 15:46.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10086
      • KVLA

      Originally posted by Hunt View Post
      Juu, muistinkin väärin. 29 tkm on pintaa jäljellä, 1000 km on vasta kulunut kun lähtötilanne oli vaihdon jälkeen muistaakseni 30 tkm.
      Siis kestäähän noi jarrupalojen pinnat nyt paljon pidempään ajella,kuin 30tkm.Vähintään tuplat kilsat,vaikka olisi kaupunkipyörityksessä.Ja takapalat yleensä vielä pidempään,kuin edessä.Miten ja millä ne palojen vaihdot on autolle ilmoitettu,jos noin pieniä (öljynvaihtoväli) kilsoja näyttää?

      Comment

      • Hunt
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 100
        • Finland

        edit. Ei mitään.
        Last edited by Hunt; 06-01-2015, 08:52.

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 347
          • Paimio

          Laitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4048
            • Turku

            Originally posted by Homebrew View Post
            Laitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
            Taitaapi vaan jumia..
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Homebrew View Post
              Laitetaan nyt omaakin kokemusta tärinöistä... Sigun E91, 300tkm ajettu. Kesällä ja syksyllä täristi jarruttaessa rattiin melko reippaasti. Yhdellä pajalla kun käytin öljynvaihdossa niin pyysin samalla ihmettelemään täristystä. Tuomio sieltä oli että alkais vaan levyt ja palat olemaan lopussa, eli uudet joka nurkkaan ja käsijarrukengät samalla.. Jätin ajatuksen asteelle ja kun käytin katsastuksessa, ei huomauttanut jarruista mitään, toinen etuiskari ja takapyörän laakeri vaan sökönä... Noh, kuitenkin katsastuksen jälkeen tärinät oli poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Käytin sitten toisella pajalla korjauttamassa viat leimalle ja pyysin etsimään välyksiä etupäästä tms. Mikä olisi voinut tärinät aiheuttaa. Välyksiä ei löytynyt, Ainoa mitä sieltä meinasivat oli että levyt ja palat uusiksi jos täristelee vielä. Kuitenkin epäilyttää mikä siellä katsastuksen aikana olisi muuttunut, iskaritestissä toki etupäätä rynkytetään, mutta kyllähän se ajossakin heiluu yhtälailla...
              Niissä levyissä ei ole mitään vikaa, tai ainakaan yhteyttä ko.tärinöihin.
              Jos tärinät ovat ajoittaisia, sen pitää melkein varmasti johtua huoltamattomista/jumittavista jarruista ja todennäköisesti jumittavista satuloiden ohjureista.

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                Sainpa nyt vihdoinkin tehtyä tuon jarrurempan. Uutta tuli ATE:n levyt (ilman reikiä), keraamisella sekoituksella olevat ATE-palat ja ATE-käsijarruosat. Pakko sanoa ääneen, että ihme rimpula tuo käsijarrumekanismi. No, toimii sekin nyt paremmin.

                Eteen tuli samalla uudet FAG:n navat, vanhat oli vähän kuivat ja vasen rallatti. Takanavat hioin 100 hiekkapaperilla ja porakoneen laikalla kiiltäviksi. Napojen ja jarrulevyjen väliin vedin aivan todella ohuen kerroksen Redlinen punaista CV2-rasvaa, kun sitä sattui olemaan hyllyssä. Liukutapit pyöräytin foorumilta bongatun ohjeen mukaan porakoneella eri vahvuisia hiomapapereita vasten kiiltäviksi, meni alle 5 min per tappi. Tätä threadia lukeneena tein jonkinlaisen sekoituksen rasvojen suhteen. Jarrupalojen päihin ja taakse laitoin CRC:n keraamista rasvaa (tosi tönkköä valkoista) ja liukutappeihin ATE plastilubea. ATE:n omissa ohjeissa oli kuvattu vain, että Plastilubea pitäisi laittaa jarrupalojen päihin, mistä ne nojaa satulaan. Liukutappeihin ei ohjeiden mukaan laitettu mitään, mutta luin tietenkin ohjeet vasta, kun olin kasannut.

                Siitä on ollut myös puhetta, että noita liukutappeja ei tarvitseisi edes rasvata. Tässä voi olla perää, kun vaihdoin samalla ne suojakumit, niin niissä vaikutti olevan jonkinlainen kuivavoiteluaine sekä sisä että ulkopinnoilla. Paikalleen työntäessä niiden pinnoille alkoi muodostua vaaleaa liukasta kuivaa mössöä, ehkä jotain teflon-tyyppistä? Jarruja ei oltu koskaan tässä autossa huollettu, 172 tkm mittarissa. Ihmeen hyvin ne silti vielä toimi, vaikkakin ei aivan tasaisesti ja ilman kahinoita enää. Satuloiden rautaosia sai puhdistella n. tunnin verran jokaista, että sai uudet palat mahtumaan paikoilleen ja liukumaan nätisti. Hemin vinkki puukon käytöstä ruosteen puhdistelussa oli kyllä hyvä, lisäksi porakoneen laikkaa, hiomapaperia ja viilaa. Polttoaineen kulutus vaikutti pudonneen n. 0.5 l / 100 km.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Bomb5 View Post
                  Sainpa nyt vihdoinkin tehtyä tuon jarrurempan.... Polttoaineen kulutus vaikutti pudonneen n. 0.5 l / 100 km.
                  Tällä kunnon jarruhuollolla on helposti niin iso vaikutus auton toimintaan, että mm.automaattilaatikko pitäisi nollata. Ainakin kannattaa ottaa akunnapa muutamaksi tunniksi irti ja parhaimmillaan pääsee yli litrankin polttoaineen säästöön...kasvaneen ajomukavuuden lisäksi.

                  Comment

                  • Bansku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2011
                    • 1493
                    • Savo

                    Itse omaan kalustoon kerran vuoteen suoritan jarrujen huollon, ja ainakun auto vaihtuu niin enaimmäisenä nosturille ja jarrut lihoiksi, varsinkin joa edellisen omistaja mainostaa isoon ääneen että jarruromut on uudet. Yleenaä näin on ollutkin mutta valitettavan usein liukutapit on kuparitahnalla tai vaseliinilla völjätty vituiksi ja palat väkisin asennettu ilman että satulan runkoja on puhdistettu. Itse aina satulan rungot puhallan lasikuulakopissa puhtaiksi, sitten vain kunnon keramiikkaspayt ja kuparitahnat satulanrunkoon ja palat paikoilleen, liukutappeihin sitten ihan oikeaa jarrukumirasvaa. Onneksi on pelit ja vehkeet millä tehä
                    Liukutapeissa menee ehkä se 30 sekunttia per tappi kun smirgelissä on se teräsharja hommeli kiinni, ei tartte porakoneen kanssa puljailla

                    Comment

                    • Limit
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 144
                      • Tsuomi

                      zimmerman jarrulevyt

                      Ihmettelen tälläista ongelmaa.
                      F10 528 kuutoskoneinen auto.
                      Vaihdoin uudet jarrulevyt ja auto alkoi täristämään 140kmh-100kmh nopeuden pudotuksissa moottoritiellä.
                      Kulmat säädetty ja 4 tukivartta eteen vaihdettu. Alapallo tukivarret lenfölderit tukivarsineen jne..
                      Katsastuskonttorilla tuumivat, että zimmermann levyt on vain niin huonot, että lämpökäsittely ei ole onnistunut. Menevät lämmön noustua kieroksi? Kun ajaa 30 minuuttia, niin ilmiö alkaa tulla esille. Pienissä nopeuksissa ei esiinny.
                      Mitä ihmettä?
                      Limits in life

                      Comment

                      • herja
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1649

                        Pitäs jarrujen laahata aika paljon, että tuollaista vois tapahtua. Ota carrierit irti ja putsaa ne viimesen päälle, samalla liukutappien kiilloitus.
                        Retard Member

                        Comment

                        • Limit
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 144
                          • Tsuomi

                          Originally posted by herja View Post
                          Pitäs jarrujen laahata aika paljon, että tuollaista vois tapahtua. Ota carrierit irti ja putsaa ne viimesen päälle, samalla liukutappien kiilloitus.
                          Joo, takajarrut ja etujarrut teetätin liikkeessä ja pyysin vielä putsasukset liukutapeille. Korostin, että kunnon jarruhuolto. Samalla laitettiin levyt.
                          Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
                          Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
                          Takakäsijarrukin on ok.
                          Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.

                          Kai siis putsautettava vielä kerran.
                          Limits in life

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Limit View Post
                            Joo, takajarrut ja etujarrut teetätin liikkeessä ja pyysin vielä putsasukset liukutapeille. Korostin, että kunnon jarruhuolto. Samalla laitettiin levyt.
                            Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
                            Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
                            Takakäsijarrukin on ok.
                            Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.

                            Kai siis putsautettava vielä kerran.
                            Siellä ei nyt ole puhdistettu napojen tasopintoja ja/tai väliin on jätetty paskaa. Levyissä tuskin on mitään vikaa.

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3144
                              • Tampere

                              E46:ssa Zimmermannin levyt pyörineet hiukan vajaat 100tkm taka-akselilla vailla ongelmia. Väitän myös että ongelma on muualla kuin pelkässä levymerkissä.

                              Zimmermann on kuitenkin tarvikevalmistajista sieltä paremmasta päästä.

                              Comment

                              • Limit
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2004
                                • 144
                                • Tsuomi

                                Originally posted by Limit View Post
                                Joo, takajarrut ja etujarrut teetätin liikkeessä ja pyysin vielä putsasukset liukutapeille. Korostin, että kunnon jarruhuolto. Samalla laitettiin levyt.
                                Kävin sitten katsurilla tarkastamassa auton ihan niin kuin katsastaisi auton.
                                Kaveri tuumi, että takana on jarrulevyt enemmän kierot kuin edessä. Levyt oli ajettu vain noin 1000km. Siitä päästiin zimmermann levyn ongelmaan.
                                Takakäsijarrukin on ok.
                                Toki, en tiedä miten homma on tehty. Vakiopajani on lopettanut hommansa, missä olen aikaisemmin katsellut niskapokana. Homma sopi myös asentajalle.

                                Kai siis putsautettava vielä kerran.
                                - aloitettu takajarruista. Putsattu oli eikä paskaa, liukutapeissa ei ollut ruostetta.
                                Takalevyt vaihdettu uusin zimmermaneihin. Oli jostakin syystä kalliimmat, mutta siis samat.
                                Nyt ei täristä. Kun tätä olen pohdiskellut useamman kanssa, niin kyseisissä levyisssä voit saada heti hyvät tai huonot. 50% mahdollisuus katastrofiin ja rahojen menoon.
                                Voin suositella siis vain orginaalia.
                                Limits in life

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎