Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markku55
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2015
    • 200
    • Hanko

    Ravistaa ohjausta vähänkään kovemmassa jarrutuksessa.

    Tuttua tekstiä varmaan, mutta kysyn nyt kuitenkin. 155tkm ajettu 520da, eikä mitään vikaa jarruissa, yllättäen parin pitemmän jonon ohituksen jälkeen ja aukkoon jonossa, vauhtia jo tuollaiset 160-180km/h ja siitä nopea jarutus 80km/h nopeuteen ja nyt ravistaa etupyöriä ja rattia tietysti jo tavanomaisessakin jarrutuksessa.
    Voiko levyt vääntyä parin kovan jarrutuksen seurauksena, vai voisiko vika olla jossain levyjen kiinnityksessä jotka on "liikkuneet" noiden kovien jarrutusten ansiosta?
    Mitä hintaluokkaa on uudet etulevyt ja niiden asennus ja löytyykö kunnon levyjä muualtakin kuin marmoritiskiltä?
    Itse asiassa tuo ravistus ei ole minulle kovin iso ongelma, koska normaalisti ajan aika ennakoiden ja jarruttelen moottorilla mahdollisimman paljon, mutta toisaalta herää kysymys mitä lisäongelmia voi syntyä jos ajaa ravistavilla jarruilla (renkaille, nivelille, iskareille jne.)?

    Comment

    • mikron
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2171
      • Himas

      Originally posted by markku55 View Post
      Tuttua tekstiä varmaan, mutta kysyn nyt kuitenkin. 155tkm ajettu 520da, eikä mitään vikaa jarruissa, yllättäen parin pitemmän jonon ohituksen jälkeen ja aukkoon jonossa, vauhtia jo tuollaiset 160-180km/h ja siitä nopea jarutus 80km/h nopeuteen ja nyt ravistaa etupyöriä ja rattia tietysti jo tavanomaisessakin jarrutuksessa.
      Voiko levyt vääntyä parin kovan jarrutuksen seurauksena, vai voisiko vika olla jossain levyjen kiinnityksessä jotka on "liikkuneet" noiden kovien jarrutusten ansiosta?
      Mitä hintaluokkaa on uudet etulevyt ja niiden asennus ja löytyykö kunnon levyjä muualtakin kuin marmoritiskiltä?
      Itse asiassa tuo ravistus ei ole minulle kovin iso ongelma, koska normaalisti ajan aika ennakoiden ja jarruttelen moottorilla mahdollisimman paljon, mutta toisaalta herää kysymys mitä lisäongelmia voi syntyä jos ajaa ravistavilla jarruilla (renkaille, nivelille, iskareille jne.)?
      Kannattaa sinne marmorille vaan kiikuttaa ettei tule seuraavalla ohituskerralla yllätyksiä. Siellä voi jarrulevyjen kiinnitykset olla kierossa tai jopa murtunut.
      F11 530dA xDrive M-sport -13
      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
      Ex: E38 740iA -98
      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
      Ex: E39 523i -96
      Ex: E34 520i -89

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by markku55 View Post
        Tuttua tekstiä varmaan, mutta kysyn nyt kuitenkin. 155tkm ajettu 520da, eikä mitään vikaa jarruissa, yllättäen parin pitemmän jonon ohituksen jälkeen ja aukkoon jonossa, vauhtia jo tuollaiset 160-180km/h ja siitä nopea jarutus 80km/h nopeuteen ja nyt ravistaa etupyöriä ja rattia tietysti jo tavanomaisessakin jarrutuksessa.
        Voiko levyt vääntyä parin kovan jarrutuksen seurauksena, vai voisiko vika olla jossain levyjen kiinnityksessä jotka on "liikkuneet" noiden kovien jarrutusten ansiosta?
        Mitä hintaluokkaa on uudet etulevyt ja niiden asennus ja löytyykö kunnon levyjä muualtakin kuin marmoritiskiltä?
        Itse asiassa tuo ravistus ei ole minulle kovin iso ongelma, koska normaalisti ajan aika ennakoiden ja jarruttelen moottorilla mahdollisimman paljon, mutta toisaalta herää kysymys mitä lisäongelmia voi syntyä jos ajaa ravistavilla jarruilla (renkaille, nivelille, iskareille jne.)?
        Jarrulevyissä ei itsessään varmastikkaan mitään vikaa, vaan eiköhän sieltä etupäästä nyt löydy välys tai reaktiotankojen puslat on loppu.
        Kova jarrutus ”puhdistaa” levyn ja mikäli välystä etupään tuennoista löytyy, alkaa viimeistään sen jälkeen myös ravistamaan.

        Comment

        • markku55
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2015
          • 200
          • Hanko

          Originally posted by Hemi View Post
          Jarrulevyissä ei itsessään varmastikkaan mitään vikaa, vaan eiköhän sieltä etupäästä nyt löydy välys tai reaktiotankojen puslat on loppu.
          Kova jarrutus ”puhdistaa” levyn ja mikäli välystä etupään tuennoista löytyy, alkaa viimeistään sen jälkeen myös ravistamaan.
          Kuulostaa kalliilta, mutta siis ei kai muuta mahista kuin korjaamolle, oma kyky tarkastaa asioita on nolla tässä tilanteessa.
          Oikeastaan on loogista se, että ravistus on isompaa suuremmissa nopeuksissa ja hitaissa ei esiinny lainkaan, eli ei välttis kyse jarrulevyistä.
          Katsastus ei tosin kolme kuukautta sitten havainnut mitään välyksiä, mutta se oli kolme kuukautta sitten.
          Oisko vielä mitään viisaita ideoita/neuvoja köyhälle eläkeläiselle?

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by markku55 View Post
            Kuulostaa kalliilta, mutta siis ei kai muuta mahista kuin korjaamolle, oma kyky tarkastaa asioita on nolla tässä tilanteessa.
            Oikeastaan on loogista se, että ravistus on isompaa suuremmissa nopeuksissa ja hitaissa ei esiinny lainkaan, eli ei välttis kyse jarrulevyistä.
            Katsastus ei tosin kolme kuukautta sitten havainnut mitään välyksiä, mutta se oli kolme kuukautta sitten.
            Oisko vielä mitään viisaita ideoita/neuvoja köyhälle eläkeläiselle?
            Kaikista kalleinta on korjata ko.ongemaa sieltä missä se ei ole.
            Jos viet sen korjaamolle ja kerrot ”ongelmastasi”, he vaihtavat automaattisesti ne jarrulevyt, joka tässä tapauksessa todennäköisesti on täysin turhaa ja itse perusvika jää kokonaan korjaamatta.
            Nimittäin ne uudet levyt poistavat tärinät siihen asti kunnes levyjen hiottu pinta kiillottuu ja jälleen jonkin kovemman jarrutuksen jälkeen tärinät taas alkavat.

            Eli kyllä nyt ”köyhänkin” pitäisi saada sen verran auton keulaa ylös että sieltä pääsisi tsekkaamaan ihan perusvälykset.
            Reaktiotankojen puslat ja niiden tarkistus vaatii jo vähän enemmän vääntelyä ja tietoa/näkemystä siitä alkavatko olemaan jo liiaksi pehmenneet vai ei.
            Jarrujen pelkkä perushuolto/voitelu/levyjen+tasojen puhdistus sekä jarrulevyjen kevyt karhennushionta sekin poistaa tässä kohtaa tärinät, mutta jos ne nyt tulee läpi kovemmissa vauhdeissa, se kielii joka tapauksessa kuitenkin taustalla olevasta etupään välysongelmasta, ei itse jarrulevyistä.

            Sitä paitsi, ei kai tämä nyt sentään mikään kovin ”kallis ongelma” ole jos autoa ylipäätään on mahdollista ylläpitää...siis mikäli sen avaimia ei jätä marmoritiskille pelkällä vikakuvauksella?

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10037
              • KVLA

              Huono/ammattitaidoton korjaamo ei valitettavasti edes välttämättä osaa tarkastaa reaktiotankojen puslien kuntoa. Eli "hyvältä ne näytti" vastaus voi helposti tulla,jos selviä repeämiä ei vielä ole. Jo ajan saatossa pelkästään pehmenneet sisäpään kumipuslat voi aiheuttaa tärinää. Vaikka optisesti "hyvältä näyttäisikin".

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Huono/ammattitaidoton korjaamo ei valitettavasti edes välttämättä osaa tarkastaa reaktiotankojen puslien kuntoa. Eli "hyvältä ne näytti" vastaus voi helposti tulla,jos selviä repeämiä ei vielä ole. Jo ajan saatossa pelkästään pehmenneet sisäpään kumipuslat voi aiheuttaa tärinää. Vaikka optisesti "hyvältä näyttäisikin".
                Eli juuri näin.

                Comment

                • markku55
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2015
                  • 200
                  • Hanko

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Kaikista kalleinta on korjata ko.ongemaa sieltä missä se ei ole.
                  Jos viet sen korjaamolle ja kerrot ”ongelmastasi”, he vaihtavat automaattisesti ne jarrulevyt, joka tässä tapauksessa todennäköisesti on täysin turhaa ja itse perusvika jää kokonaan korjaamatta.
                  Nimittäin ne uudet levyt poistavat tärinät siihen asti kunnes levyjen hiottu pinta kiillottuu ja jälleen jonkin kovemman jarrutuksen jälkeen tärinät taas alkavat.

                  Eli kyllä nyt ”köyhänkin” pitäisi saada sen verran auton keulaa ylös että sieltä pääsisi tsekkaamaan ihan perusvälykset.
                  Reaktiotankojen puslat ja niiden tarkistus vaatii jo vähän enemmän vääntelyä ja tietoa/näkemystä siitä alkavatko olemaan jo liiaksi pehmenneet vai ei.
                  Jarrujen pelkkä perushuolto/voitelu/levyjen+tasojen puhdistus sekä jarrulevyjen kevyt karhennushionta sekin poistaa tässä kohtaa tärinät, mutta jos ne nyt tulee läpi kovemmissa vauhdeissa, se kielii joka tapauksessa kuitenkin taustalla olevasta etupään välysongelmasta, ei itse jarrulevyistä.

                  Sitä paitsi, ei kai tämä nyt sentään mikään kovin ”kallis ongelma” ole jos autoa ylipäätään on mahdollista ylläpitää...siis mikäli sen avaimia ei jätä marmoritiskille pelkällä vikakuvauksella?
                  En nyt satu olemaan Swartchenegger joka nostaa keulan ylös ilman kunnon nosturia, mulla on ns kevyt hallinosturi jolla saan tosen puolen ylös, mutta eikös tässä tarvita molemmat puolet kerralla ylös. ja sitten se kokeilu, kuten itsekin sanoit, niin reaktiotankojen puslat vaatii jo hieman osaamista, jotta niiden oikean kunnon voisi tarkistaa, eli olen valitettavasti korjaamon armoilla, mutta käyttämäni yhden miehen korjaamo on käsitykseni mukaan asiantuteva kaveri, kokemusta kai jotain 40 vuotta, joten jos kerron mitä te olette kertoneet, niin hän motivoitunee tutkimaan hieman tarkemmin ongelman ydintä. Kiitos neuvoista, en aikaisemmin ollut ymmärtänyt, että myös välykset voi aiheuttaa ravistusta ja tähän voinee vielä liittää aurauskulmat ja niiden symmetrisyys (Wheeler dealers ohjelmasta ammennettua "tietoa")?

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by markku55 View Post
                    En nyt satu olemaan Swartchenegger joka nostaa keulan ylös ilman kunnon nosturia, mulla on ns kevyt hallinosturi jolla saan tosen puolen ylös, mutta eikös tässä tarvita molemmat puolet kerralla ylös. ja sitten se kokeilu, kuten itsekin sanoit, niin reaktiotankojen puslat vaatii jo hieman osaamista, jotta niiden oikean kunnon voisi tarkistaa, eli olen valitettavasti korjaamon armoilla, mutta käyttämäni yhden miehen korjaamo on käsitykseni mukaan asiantuteva kaveri, kokemusta kai jotain 40 vuotta, joten jos kerron mitä te olette kertoneet, niin hän motivoitunee tutkimaan hieman tarkemmin ongelman ydintä. Kiitos neuvoista, en aikaisemmin ollut ymmärtänyt, että myös välykset voi aiheuttaa ravistusta ja tähän voinee vielä liittää aurauskulmat ja niiden symmetrisyys (Wheeler dealers ohjelmasta ammennettua "tietoa")?
                    Siis kunhan nyt saat edes toisen puolen kerrallaan ylös, niin löydät kyllä ne ”päällimmäiset” välykset jos niitä on?

                    Comment

                    • Smistik
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1130
                      • Kanta-Häme

                      Originally posted by markku55 View Post
                      asiantuteva kaveri, kokemusta kai jotain 40 vuotta?
                      Itsellä huonoja kokemuksia tuulilasin vaihdon puolelta. Tuntui että se kokemus oli edelleen sieltä kymmenien vuosien takaa. Eli ammattitaitoa on myös se, että tuntee automerkit ja nykyajan detailit isolta osin. Siksi suosin itse automerkkeihin perehtyneitä henkilöitä, joita löytää tältä foorumilta.
                      ex E91 320d käsiaskilla
                      ex E46 330dat
                      japski
                      ranu

                      ex E30 316i 4d

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎