Miulla ei itellä niitä ole ikinä ollut niin en osaa mistään paineista sanoa mitään. Järkevältä kyllä kuulostaa että käyttäjässä ollut vika.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Nyt on GY:n kitkat alla. E46 on hiljaisempi kuin koskaan ennen. Ei ollenkaan tyypillinen ominaisuus tuolle korimallille. Kesärenkaat metelöi "tuplasti."
En kuitenkaan suosittele. Voi pahimmillaan tykästyä ja hankkia itselleen vastaavat. Itse jäänyt koukkuun näihin. No.. parempi todennäköisyys selvitä hengissä kuin vaikka heroiinilla.E46 325cia -00
R129 AMG
EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostEi ole
Parin vuoden takaa TM testistä jarrutus jäällä:
Paras nasta 51m
Paras kitka 61m
Saksankitka73m
Kesärengas m+s merkinnällä 190m
Nastan ja kitkan ero on pienempi kuin kitkan ja kitkan ero, kesärenkaasta puhumattakaan.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostUrbaanilegendaa. Tuossa 235 leveysluokassa äänieroa ei ole. Hinta ratkaisee.
E39/E60 voi olla ihan ok mutta sanoisin että ei mikään kehuttava tuote jos painopiste on rengasmelu.
Hinta/laatu suhde on varmaan ihan ok, koska alkaa olla aika vanhaa valmistuserää jos jostain sattuu vielä löytymään..
Comment
-
-
Originally posted by nut View PostTuli sitten otettua 235/45 Hakkapeliitta 5:et kun sattu paikallisesta saamaan sopivasti, eikä kaduta. Loskassa tuli heti testattua eikä mitään ongelmia ensituntumalta liirtoon nousemisen kanssa leveydestä huolimatta ja äänikin ihan maltillinen kuivalla asfaltilla.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Minulle sanottiin Vianorilla, että nuo nykyiset nastarenkaat tuppaavat kulumaan enemmän keskeltä kuin laidoista, että paineet on ihan ok. Johtuuko sitten siitä, että nastojen luota se kumiseos on kovempaa?
Totta vai tarua?
Olen nimittäin kokeillut 2 talvena eri paineilla, mutta mitään vaikutusta ei ole asiaan ollut.
Gislavedit NF3 ja HKPL 4 ollut autossa alla ja molemmilla sama homma.
Tällä hetkellä edessä 2,5 ja takana 2,7, rengaskoko on tuo 205/55/16Last edited by Antsah; 16-10-2010, 19:50.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostMinulle sanottiin Vianorilla, että nuo nykyiset nastarenkaat tuppaavat kulumaan enemmän keskeltä kuin laidoista, että paineet on ihan ok. Johtuuko sitten siitä, että nastojen luota se kumiseos on kovempaa?
Totta vai tarua?
Comment
-
-
Originally posted by Powerhousu View PostJuu, en tiedä mistä johtuu, mutta tosiaan tuntuu olevan monella nastarenkaalla ihan ominaisuus. Ne vaan kuluu keskeltä.
Comment
-
-
Tässä oli hyvä artikkeli. Vaikka turha on ollut yrittää tilastoja ja mittauksia täällä esittää
Onhan tuollakin spekulointia kuluneista nastarenkaista, mutta silti pidän sitä toteen näytettyä (valitettavaa) numeerista lopputulosta oleellisempana.
Edelleen suosin sitä laajempaa näkökulmaa tässä asiassa kuin pelkästään yksittäisen henkilön eli jonkun isin ympäri suomea peräkärryn kanssa kitkarenkailla ajamaa taivalta ilman ongelmia
Tasapuolisuuden vuoksi vielä: Kitkoillakin pärjännee erittäin moni, ei siinä mitään.
Comment
-
-
Originally posted by -KK- View PostTässä oli hyvä artikkeli. Vaikka turha on ollut yrittää tilastoja ja mittauksia täällä esittää
Onhan tuollakin spekulointia kuluneista nastarenkaista, mutta silti pidän sitä toteen näytettyä (valitettavaa) numeerista lopputulosta oleellisempana.
Edelleen suosin sitä laajempaa näkökulmaa tässä asiassa kuin pelkästään yksittäisen henkilön eli jonkun isin ympäri suomea peräkärryn kanssa kitkarenkailla ajamaa taivalta ilman ongelmia
Tasapuolisuuden vuoksi vielä: Kitkoillakin pärjännee erittäin moni, ei siinä mitään.
Tämmönen aineisto on omiaan kyllä vahvistamaan omaa käsitystä ja valintaa.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Vesper View PostLisäksi olisi mielenkiintoista nähdä faktaa siitä, ovatko nastarenkaat turvallisempia kuin kitkat. Moni varmaan "ulosmittaa" nastojen paremman
pidon kovemmalla nopeudella tai lyhyemmällä turvavälillä.
Joku vakuutusyhtiö saisi tehdä tilaston, josta näkisi millaisilla renkailla ajetaan onnettomuuksia talvisin, siis prosentuaalisesti.
Originally posted by Trafikverket...."Ruotsin Trafikverket on tutkinut maassa talvikelillä sattuneet liikennekuolemat vuosilta 2000–2009.
Tutkimuksen mukaan nastarenkaat vähentävät liikennekuolemia 42 % kitkarenkaisiin verrattuna. Tutkimus oli rajattu kolareihin, joissa onnettomuuden aiheuttaneessa ajoneuvossa ei ollut ESP-järjestelmää ja renkaat olivat laillisessa kunnossa.
Ajoneuvon hallinnan menetys luiston takia oli syynä onnettomuuteen 59 %:ssa nastarenkailla ajetuista kolareista. Pohjoismaisilla kitkarenkailla osuus oli 75 % ja kaikilla kitkarenkailla yhteensä 81 %.
Lisäksi tutkittiin erillisessä tutkimuksessa ESP:n vaikutusta. Sen todettiin vähentävän kuolonkolareita talvikelillä 29 %.
Tutkimuksen tulos on varsin selkeä osoitus nastarenkaiden paremmasta turvallisuudesta ja tutkijat päättelevät, ettei kitkarenkaita pitäisi käyttää ainakaan ajoneuvoissa, joissa ei ole ESP:tä.
Muutamia kysymyksiä jää kuitenkin pohdittavaksi. Tutkimuksesta ei selviä nastarenkaiden turvallisuusetu ESP:llä varustetuissa autoissa. On oletettavaa, että Ruotsissakin kitkarenkaita käyttävät useammin paljon ajavat ja kokeneemmat kuljettajat, joilla toisaalta useammin on ESP autossaan.
Kitkarenkailla ajavien myös pitäisi ottaa hankalat olosuhteet nastarenkaitakin paremmin huomioon. Jos näin on tapahtunut käytännössä, nastarenkaiden merkitys on vielä tutkimustulostakin suurempi.
Tutkitut kolarit oli luonnollisesti ajettu renkailla, joiden kunto voi olla mitä tahansa lähes uusien ja lähes laittomien väliltä. Tämä on hieman ristiriidassa esim.
Teknikens Världin (21/2010) testitulosten kanssa, joissa todettiin nastarenkaiden menettävän prosentuaalisesti enemmän jääpitoaan ensimmäisen 10 000 km:n aikana kuin kitkarenkaiden. Keskimääräisten liikenteessä olevien renkaiden osalta ero nastarenkaiden hyväksi näyttäisi kuitenkin olevan merkittävä".....
Tiivistelmä tutkimuksista löytyy osoitteesta trafikverket.seLast edited by Hemi; 17-10-2010, 15:55.
Comment
-
Comment