Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 766

    Miulla ei itellä niitä ole ikinä ollut niin en osaa mistään paineista sanoa mitään. Järkevältä kyllä kuulostaa että käyttäjässä ollut vika.

    Comment

    • Smokehammer
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 75
      • Tampere

      Nyt on GY:n kitkat alla. E46 on hiljaisempi kuin koskaan ennen. Ei ollenkaan tyypillinen ominaisuus tuolle korimallille. Kesärenkaat metelöi "tuplasti."

      En kuitenkaan suosittele. Voi pahimmillaan tykästyä ja hankkia itselleen vastaavat. Itse jäänyt koukkuun näihin. No.. parempi todennäköisyys selvitä hengissä kuin vaikka heroiinilla.
      E46 325cia -00
      R129 AMG


      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Peltsii View Post
        Ei ole
        Hkpl4:sta en tiedä, mutta yleensä on.


        Parin vuoden takaa TM testistä jarrutus jäällä:
        Paras nasta 51m
        Paras kitka 61m
        Saksankitka73m
        Kesärengas m+s merkinnällä 190m

        Nastan ja kitkan ero on pienempi kuin kitkan ja kitkan ero, kesärenkaasta puhumattakaan.

        Comment

        • Vesper
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2010
          • 240
          • Vantaa

          Ei ainakaan Nokian renkaissa ole eroa.
          Kävin juuri mittaamassa, tallissa uudet Hakkapeliitta 5:t
          ja Nokian R:t, molemmissa pintaa saman verran keskellä
          ja reunoissa.

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            Originally posted by -kiki- View Post
            Liian suuret paineet sen takia kuluvat keskeltä...
            Liian pienet kuluttaa keskeltä vetävällä renkaalla...

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              Originally posted by Hemi View Post
              Urbaanilegendaa. Tuossa 235 leveysluokassa äänieroa ei ole. Hinta ratkaisee.
              Pitäisin kaikissa rengasleveyksissä 5:sta hiljaisempana kuin HKPL4 aka "Sirkkeliä".

              E39/E60 voi olla ihan ok mutta sanoisin että ei mikään kehuttava tuote jos painopiste on rengasmelu.
              Hinta/laatu suhde on varmaan ihan ok, koska alkaa olla aika vanhaa valmistuserää jos jostain sattuu vielä löytymään..

              Comment

              • nut
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1613
                • Vaasa/Kauhajoki

                Tuli sitten otettua 235/45 Hakkapeliitta 5:et kun sattu paikallisesta saamaan sopivasti, eikä kaduta. Loskassa tuli heti testattua eikä mitään ongelmia ensituntumalta liirtoon nousemisen kanssa leveydestä huolimatta ja äänikin ihan maltillinen kuivalla asfaltilla.
                BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  Originally posted by nut View Post
                  Tuli sitten otettua 235/45 Hakkapeliitta 5:et kun sattu paikallisesta saamaan sopivasti, eikä kaduta. Loskassa tuli heti testattua eikä mitään ongelmia ensituntumalta liirtoon nousemisen kanssa leveydestä huolimatta ja äänikin ihan maltillinen kuivalla asfaltilla.
                  OEM koko ja huippurengas =

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Minulle sanottiin Vianorilla, että nuo nykyiset nastarenkaat tuppaavat kulumaan enemmän keskeltä kuin laidoista, että paineet on ihan ok. Johtuuko sitten siitä, että nastojen luota se kumiseos on kovempaa?

                    Totta vai tarua?

                    Olen nimittäin kokeillut 2 talvena eri paineilla, mutta mitään vaikutusta ei ole asiaan ollut.

                    Gislavedit NF3 ja HKPL 4 ollut autossa alla ja molemmilla sama homma.

                    Tällä hetkellä edessä 2,5 ja takana 2,7, rengaskoko on tuo 205/55/16
                    Last edited by Antsah; 16-10-2010, 19:50.

                    Comment

                    • Powerhousu
                      Newbiemmer
                      • Sep 2009
                      • 15
                      • Hämeenlinna

                      Originally posted by Antsah View Post
                      Minulle sanottiin Vianorilla, että nuo nykyiset nastarenkaat tuppaavat kulumaan enemmän keskeltä kuin laidoista, että paineet on ihan ok. Johtuuko sitten siitä, että nastojen luota se kumiseos on kovempaa?

                      Totta vai tarua?
                      Juu, en tiedä mistä johtuu, mutta tosiaan tuntuu olevan monella nastarenkaalla ihan ominaisuus. Ne vaan kuluu keskeltä.

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Hkpl4:sta en tiedä, mutta yleensä on.


                        Mittailin tossa uusista Michelin XIN2, XIN, Nokian HKPL 7 ja Kleber Kapnor 5:stä, pintaa samanverran keskellä kuin reunoissa. En sitten tiedä mikä on "yleensä" ? :think
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • -KK-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 265

                          Originally posted by Powerhousu View Post
                          Juu, en tiedä mistä johtuu, mutta tosiaan tuntuu olevan monella nastarenkaalla ihan ominaisuus. Ne vaan kuluu keskeltä.
                          Tätä samaa ihmettelin kun mittasin viime keväänä talven jälkeen. Keskeltä kulumista siis HKPL 4: lla. Ero on selvästi havaittava. Paineet olen yrittänyt pitää reilusti riittävinä.

                          Comment

                          • -KK-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 265

                            Tässä oli hyvä artikkeli. Vaikka turha on ollut yrittää tilastoja ja mittauksia täällä esittää



                            Onhan tuollakin spekulointia kuluneista nastarenkaista, mutta silti pidän sitä toteen näytettyä (valitettavaa) numeerista lopputulosta oleellisempana.

                            Edelleen suosin sitä laajempaa näkökulmaa tässä asiassa kuin pelkästään yksittäisen henkilön eli jonkun isin ympäri suomea peräkärryn kanssa kitkarenkailla ajamaa taivalta ilman ongelmia

                            Tasapuolisuuden vuoksi vielä: Kitkoillakin pärjännee erittäin moni, ei siinä mitään.
                            Last edited by -KK-; 17-10-2010, 13:29. Reason: täsmennys

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Originally posted by -KK- View Post
                              Tässä oli hyvä artikkeli. Vaikka turha on ollut yrittää tilastoja ja mittauksia täällä esittää



                              Onhan tuollakin spekulointia kuluneista nastarenkaista, mutta silti pidän sitä toteen näytettyä (valitettavaa) numeerista lopputulosta oleellisempana.

                              Edelleen suosin sitä laajempaa näkökulmaa tässä asiassa kuin pelkästään yksittäisen henkilön eli jonkun isin ympäri suomea peräkärryn kanssa kitkarenkailla ajamaa taivalta ilman ongelmia

                              Tasapuolisuuden vuoksi vielä: Kitkoillakin pärjännee erittäin moni, ei siinä mitään.
                              No kappas vaan... eipä tutkimustulokset yllätä kyllä vähäisimmässäkään määrin. Ja joku muukin näitä eroja näköjään miettii. Kitkarenkaiden yleistyminen ja suosion kasvu antaa aihetta tutkia asioita. Lainsäätäjä on jatkuvasti keksimässä jotain, monesti aika typerääkin, jotta liikenneturvallisuutta saatais paremmaksi. Rengasvalinta on lopulta ehkä sieltä simppeleimmästä päästä oleva keino vaikuttaa asiaan.

                              Tämmönen aineisto on omiaan kyllä vahvistamaan omaa käsitystä ja valintaa.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Vesper View Post
                                Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä faktaa siitä, ovatko nastarenkaat turvallisempia kuin kitkat. Moni varmaan "ulosmittaa" nastojen paremman
                                pidon kovemmalla nopeudella tai lyhyemmällä turvavälillä.
                                Joku vakuutusyhtiö saisi tehdä tilaston, josta näkisi millaisilla renkailla ajetaan onnettomuuksia talvisin, siis prosentuaalisesti.
                                Tuossa on tosiaan uusinta tutkittua Faktaa nasta vst.kitkarengas turvallisuudesta:

                                Originally posted by Trafikverket
                                ...."Ruotsin Trafikverket on tutkinut maassa talvikelillä sattuneet liikennekuolemat vuosilta 2000–2009.

                                Tutkimuksen mukaan nastarenkaat vähentävät liikennekuolemia 42 % kitkarenkaisiin verrattuna. Tutkimus oli rajattu kolareihin, joissa onnettomuuden aiheuttaneessa ajoneuvossa ei ollut ESP-järjestelmää ja renkaat olivat laillisessa kunnossa.

                                Ajoneuvon hallinnan menetys luiston takia oli syynä onnettomuuteen 59 %:ssa nastarenkailla ajetuista kolareista. Pohjoismaisilla kitkarenkailla osuus oli 75 % ja kaikilla kitkarenkailla yhteensä 81 %.

                                Lisäksi tutkittiin erillisessä tutkimuksessa ESP:n vaikutusta. Sen todettiin vähentävän kuolonkolareita talvikelillä 29 %.

                                Tutkimuksen tulos on varsin selkeä osoitus nastarenkaiden paremmasta turvallisuudesta ja tutkijat päättelevät, ettei kitkarenkaita pitäisi käyttää ainakaan ajoneuvoissa, joissa ei ole ESP:tä.

                                Muutamia kysymyksiä jää kuitenkin pohdittavaksi. Tutkimuksesta ei selviä nastarenkaiden turvallisuusetu ESP:llä varustetuissa autoissa. On oletettavaa, että Ruotsissakin kitkarenkaita käyttävät useammin paljon ajavat ja kokeneemmat kuljettajat, joilla toisaalta useammin on ESP autossaan.

                                Kitkarenkailla ajavien myös pitäisi ottaa hankalat olosuhteet nastarenkaitakin paremmin huomioon. Jos näin on tapahtunut käytännössä, nastarenkaiden merkitys on vielä tutkimustulostakin suurempi.

                                Tutkitut kolarit oli luonnollisesti ajettu renkailla, joiden kunto voi olla mitä tahansa lähes uusien ja lähes laittomien väliltä. Tämä on hieman ristiriidassa esim.

                                Teknikens Världin (21/2010) testitulosten kanssa, joissa todettiin nastarenkaiden menettävän prosentuaalisesti enemmän jääpitoaan ensimmäisen 10 000 km:n aikana kuin kitkarenkaiden. Keskimääräisten liikenteessä olevien renkaiden osalta ero nastarenkaiden hyväksi näyttäisi kuitenkin olevan merkittävä".....

                                Tiivistelmä tutkimuksista löytyy osoitteesta trafikverket.se
                                ...ja sitten "epätieteellisesti" jokainen voi käydä tsekkamassa autovahinkokeskuksella lunastusajoneuvoja vaikka ensi tammikuussa ja huomata siellä varsin suuren suhteettoman osan juuri kitkarenkailla varustettuja ajoneuvoja(n.20% liikenteessä ja +40% AVK.lla)...
                                Last edited by Hemi; 17-10-2010, 15:55.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎