Originally posted by peto2
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostOlipas tosi typerää, samoilla linjoilla mennään!!F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Risto113 View PostTM:n testissä testattiin 6mm ja 3mm pinnalle kulutettuja renkaita.
Olen tämän tuonut esille aiemminkin tässä ketjussa, mutta kommentteja ei tule koska kitka piti paremmin kuluneena kuin nasta.
- väistökoe jäällä
- kiihdytys jäällä
- väistökoe märällä asfaltilla
- väistökoe kuivalla asfaltilla
- ABS-jarrutus märällä asfaltilla
Yhtähyviksi noi arvioitiin taas näissä:
- ajettavuus jäällä
- ajettavuus märällä asfaltillaE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostJarrutus märällä, kitka voitti ...E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostJarrutus märällä, kitka voitti olikos se joku loskavesiliirto, kitka voitti
Eikö nämä ole ne Suomen yleisimmät talviolosuhteet...
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostLukasin tuossa Tuulilasin ja sen rengastestin, hieman unessa, mutta kuitenkin. Jarrutus märällä, kitka voitti
olikos se joku loskavesiliirto, kitka voitti
Eikö nämä ole ne Suomen yleisimmät talviolosuhteet...
Loistava topic. Oot pari tuntia pois koneelta, nii on jo kolme uutta sivullista samaa väittelyä.E61 525xda -08
Comment
-
-
Originally posted by Risto113 View PostTM:n testissä testattiin 6mm ja 3mm pinnalle kulutettuja renkaita.
Olen tämän tuonut esille aiemminkin tässä ketjussa, mutta kommentteja ei tule koska kitka piti paremmin kuluneena kuin nasta.
Tämähän menee tietysti nastajeesusten ymmärryksen yli, että käytettyjä verratessa kitka onkin parempi. Ne tylsyneet ja vääntyneet nastat kun ei enää pidäkkään...
Ai niin, pakollinen =
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostLukasin tuossa Tuulilasin ja sen rengastestin, hieman unessa, mutta kuitenkin. Jarrutus märällä, kitka voitti
olikos se joku loskavesiliirto, kitka voitti
Eikö nämä ole ne Suomen yleisimmät talviolosuhteet...
Comment
-
-
Niin ja nuo 3mm renkaat olivat 9 ja 10 vuotta vanhat, kitkat vanhemmat, tuokaan testi ei koske meikäläistä, sillä en ikinä tule ajamaan nuin vanhoilla renkailla, enkä toivo että kukaan muukaan ajaisi, itse vaihdan renkaat uusiin aina kolmen vuoden välein, nyt on Hakkapeliitta 7:t tulossa ja autona hieman kutiteltu Impreza GT.
Comment
-
-
Nyt on pakko avata sanainen arkkuni, kun niin kauan olen vierestä seurannut. Täällä muutama huutaa suu vaahdossa miten nasta on loistava ja kitka hengenvaarallinen paska, jolla ei tee yhtään mitään. Just näin. Hyvä meininki. Huudetaan vain sitä omaa mielipidettä, eikä omata minkäänlaista kykyä objektiiviseen ajatteluun. Mielipide on muodostettu ja sitä ei jumalauta hetkauta mikään. On helpompaa leimata kaikki toisinajattelijat idiooteiksi ja etsiä todisteita tukemaan tätä, kuin ajatella edes hetki asioita hieman laajemmin.
On ihan selvä asia, että uudessa nastassa on jäällä parempi pito kuin kitkassa. Kyllä, näitä tuloksia tarkastellessa kitkarengas tosiaan on hengenvaarallinen. Mutta kun tosielämä ei ole näin mustavalkoista. Miten moni tosiaan ajaa täysin uusilla renkailla? Käytetyillä nastoilla, joista nastat on tylsyneet, paras pito on kyllä jo tiessään ja ero kitkaan kaventunut oikein selvästi, olkoonkin silti edelleen hieman parempi. Tällainen nasta on muuten hengenvaarallinen verrattuna uuteen nastaan.
Ja jos mietitään niitä kelejä, niin ainakin täällä Etelä-Suomessa sellaiset kelit on oikeasti helvetin harvassa, jossa nastarenkaasta on selvää etua. Joskus on tullut ajettua moottoritiellä, kun on niin liukasta, että kaasua ei vain uskalla painaa. Tässä tuleekin vastaan se varovaisuus liikenteessä. Havaitessan tällaisen kelin, melkein kuka tahansa ajaa sen mukaan, ettei vahinkoja pääse käymään. Nopeudet tippuu rajusti. Kitkalla varmaan enemmänkin kuin nastalla. Ainakin syytä olisi. Tosin ei nastakaan oikein mustaan jäähän taida purra. Mitä nyt vähän asfalttia raapii. Tällaisella kelillä voi olla myös mahdollista se, että nastarengashemmo ei edes huomaa, että on liukasta ja ajelee satasta. Tai vaikka huomaakin, niin luotto nastaan on järkkymätön. Kitkarengashemmo sen sijaan tietää, että nyt ei ole kaikista paras rengasvalinta näille keleille ja nopeus tippuu kuuteenkymppiin. Tässä vaiheessa käykin niin, että nastarenkaan pysähtymismatka on vähän vitusti pitempi kuin kitkalla. Musta nimittäin tosiaan tuntuu, että porukka luottaa nastoihin enemmän kuin kitkoihin ja se laittaa ottamaan enemmän riskejä.
Renkaassa on muuten muitakin ominaisuuksia kuin jarrutuspito jäällä, joita kannattaa katsella. Yleisempi tilanne talvella taitaa olla ihan sivuttaispito ja renkaan käyttäytyminen siellä pidon rajalla. Itse ainakin arvostan enemmän rauhallista käytöstä pidon rajalla kuin parempaa absoluuttista pitoa. Rengas on tällöin turvallisempi, kun kuljettaja tietää missä mennään. Siihen en sitten ota kantaa kumpi on siinä mielessä parempi, kitka vai nasta. Ja parempi ettei kukaan ota. Nimittäin väite siitä, että kitkarengas on äkkinäisempi pidon rajalla, olisi ihan täyttä paskaa. Se ei ole mikään automaattinen kitkarenkaan ominaisuus, vaan riippuu ihan muista asioista kuin siitä, onko rengas nasta vai kitka.
Ja todellakin nasta ei aina ole autuaaksi tekevä asia. Ei todellakaan. Viime talvenakin tuli vastaan muutama tilanne, kun lähdin liikennevaloista uusilla kitkoilla liikkeelle ja edellä ajava auto jäi ihan täysin jalkoihin. Hirveä nastojen rapina vain kuuluu, kun ne yrittävät epätoivoisesti raapia jäistä asfalttia. Minä pääsin kitkoilla paremmin liikkeelle. Ei se kulunut nasta mitään pidä. Aina ei siis kannata kuitenkaan turvautua siihen, että mulla on nasta, kyllä pitää. Nasta ei ole aina nasta ja paras kaikessa.
Olen myös ajanut paskoilla nastarenkailla niin liukkaalla tiellä, että kuudenkympin vauhdista etuvetoisella sataheppaisella Vectralla kun löi vitosvaihteella kaasun pohjaan, oli tuloksena kauhea nastan ulvonta ja renkaat suti tyhjää. Kitka tuskin olisi sen paremmin pitänyt, mutta ei nastakaan silloin oikein luottamusta herättänyt. Ihan yhtä vitun hengenvaarallinen se olisi ollut kuin kitka.
Mitä yritän sanoa? Olen ollut viimeisen kolme talvea kitkamies ja olen tästedeskin. Eteen ei ole tullut tilannetta jossa tosiaan olisi toivonut, että alla olisi nasta. Tietysti on tullut tilanteita jossa nasta olisi pitänyt paremmin, mutta se ei ole oleellista. Eteen voi tulla vaikka tänä talvena tilanne, jossa kitka ei sitten pitänytkään ja kävi hassusti. Mutta ei sitä aina voi niin ajatella. Kitkoissa kuitenkin on omat puolensa, minkä takia tykkään niillä ajaa. En näe syytä vaihtaa nastaan takaisin. En muillakaan osa-alueilla jatkuvasti maksimoi turvallisuutta. En kulje kaupungilla kypärä päässä ja luotiliivit päällä, en jätä käymättä baarissa, koska siellä voi joku vetää kuokkaan, en kulje kotona vaahtosammutin koko ajan toisessa kädessä... Kuitenkin todennäköisyys siihen, että joudun liikenteessä sellaiseen tilanteeseen, että osuma tulee, jonka olisi nastarenkaalla voinut välttää, on häviävän pieni. Sitä luottaa omaan varovaisuuteensa ja siihen, että ei mulle mitään käy. Mutta niinhän se aina on. Ei siinä jossittelu enää auta, vaikka nastarengas olisikin ollut paljon parempi. Vai jossitellaanko sitten, kun nastoilla sattuu vahinko, että ihan uusilla nastoilla olisi ehkä pysähtynytkin. Voi voi kun olisi ollut ihan uudet nastat. Mutta onneksi ei sentään ollut kitkarenkaita, koska kitkarenkailla ajaessa jarrua painaessa auton nopeus olisi vain kiihtynyt ja lopulta rikkonut äänivallin, joka olisi rikkonut läheisen talon ikkunan, josta olisi lentänyt sirpaleita avaruuteen osuen satelliittiin, joka tippuu pentagoniin, joka lähettää matkaan miljoona ydinohjusta, jotka osuvat kaikki kitkarengaspellen rektaaliin, josta syntyy musta aukko ja galaksit räjähtää.
Tämänkaltaisia uhkakuvia nastarengasheebot tuntuvat luovan. Ei aina vaan voi ajatella niin. Joillakin tuntuu olevan joitakin henkilökohtaisia antipatioita kitkoja kohtaan. Kehotan avarakatseisuuteen. En minäkään ota nastarenkaista itselleni mitään missiota, vaikka kitkarengasmies olenkin. Tuollainen möyhyäminen yhden asian puolesta täyttää jo uskonnon tunnusmerkit. Sitä se taitaa ollakin. Minulla on mielipide, johon uskon kuin kallioon. Mikään mahti tässä maailmassa ei minua saa mieltäni muuttamaan. Kaikki vääräuskoiset tuomitsen ikuiseen kadotukseen. Amen.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View Postjälleen luokassa "typerintä mitä olen kuullut".. toivottavasti et joudu väistämään hirveä :think
Suurin osa näistä spedeistä, jotka epäilevät kitkoja eivät ole koskaan edes omistaneet niitä, mutta epäilen, että nastoilla on kaikki ajokortin omistavat ajaneet.
Repikää siitä.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by Convertible View PostEnnemmin väistelen kitkoilla kuin nastoilla.
Suurin osa näistä spedeistä, jotka epäilevät kitkoja eivät ole koskaan edes omistaneet niitä, mutta epäilen, että nastoilla on kaikki ajokortin omistavat ajaneet.
Repikää siitä.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Powerhousu View PostNyt on pakko avata sanainen arkkuni, kun niin kauan olen vierestä seurannut. Täällä muutama huutaa suu vaahdossa miten nasta on loistava ja kitka hengenvaarallinen paska, jolla ei tee yhtään mitään. Just näin. Hyvä meininki. Huudetaan vain sitä omaa mielipidettä, eikä omata minkäänlaista kykyä objektiiviseen ajatteluun. Mielipide on muodostettu ja sitä ei jumalauta hetkauta mikään. On helpompaa leimata kaikki toisinajattelijat idiooteiksi ja etsiä todisteita tukemaan tätä, kuin ajatella edes hetki asioita hieman laajemmin.
On ihan selvä asia, että uudessa nastassa on jäällä parempi pito kuin kitkassa. Kyllä, näitä tuloksia tarkastellessa kitkarengas tosiaan on hengenvaarallinen. Mutta kun tosielämä ei ole näin mustavalkoista. Miten moni tosiaan ajaa täysin uusilla renkailla? Käytetyillä nastoilla, joista nastat on tylsyneet, paras pito on kyllä jo tiessään ja ero kitkaan kaventunut oikein selvästi, olkoonkin silti edelleen hieman parempi. Tällainen nasta on muuten hengenvaarallinen verrattuna uuteen nastaan.
Ja jos mietitään niitä kelejä, niin ainakin täällä Etelä-Suomessa sellaiset kelit on oikeasti helvetin harvassa, jossa nastarenkaasta on selvää etua. Joskus on tullut ajettua moottoritiellä, kun on niin liukasta, että kaasua ei vain uskalla painaa. Tässä tuleekin vastaan se varovaisuus liikenteessä. Havaitessan tällaisen kelin, melkein kuka tahansa ajaa sen mukaan, ettei vahinkoja pääse käymään. Nopeudet tippuu rajusti. Kitkalla varmaan enemmänkin kuin nastalla. Ainakin syytä olisi. Tosin ei nastakaan oikein mustaan jäähän taida purra. Mitä nyt vähän asfalttia raapii. Tällaisella kelillä voi olla myös mahdollista se, että nastarengashemmo ei edes huomaa, että on liukasta ja ajelee satasta. Tai vaikka huomaakin, niin luotto nastaan on järkkymätön. Kitkarengashemmo sen sijaan tietää, että nyt ei ole kaikista paras rengasvalinta näille keleille ja nopeus tippuu kuuteenkymppiin. Tässä vaiheessa käykin niin, että nastarenkaan pysähtymismatka on vähän vitusti pitempi kuin kitkalla. Musta nimittäin tosiaan tuntuu, että porukka luottaa nastoihin enemmän kuin kitkoihin ja se laittaa ottamaan enemmän riskejä.
Renkaassa on muuten muitakin ominaisuuksia kuin jarrutuspito jäällä, joita kannattaa katsella. Yleisempi tilanne talvella taitaa olla ihan sivuttaispito ja renkaan käyttäytyminen siellä pidon rajalla. Itse ainakin arvostan enemmän rauhallista käytöstä pidon rajalla kuin parempaa absoluuttista pitoa. Rengas on tällöin turvallisempi, kun kuljettaja tietää missä mennään. Siihen en sitten ota kantaa kumpi on siinä mielessä parempi, kitka vai nasta. Ja parempi ettei kukaan ota. Nimittäin väite siitä, että kitkarengas on äkkinäisempi pidon rajalla, olisi ihan täyttä paskaa. Se ei ole mikään automaattinen kitkarenkaan ominaisuus, vaan riippuu ihan muista asioista kuin siitä, onko rengas nasta vai kitka.
Ja todellakin nasta ei aina ole autuaaksi tekevä asia. Ei todellakaan. Viime talvenakin tuli vastaan muutama tilanne, kun lähdin liikennevaloista uusilla kitkoilla liikkeelle ja edellä ajava auto jäi ihan täysin jalkoihin. Hirveä nastojen rapina vain kuuluu, kun ne yrittävät epätoivoisesti raapia jäistä asfalttia. Minä pääsin kitkoilla paremmin liikkeelle. Ei se kulunut nasta mitään pidä. Aina ei siis kannata kuitenkaan turvautua siihen, että mulla on nasta, kyllä pitää. Nasta ei ole aina nasta ja paras kaikessa.
Olen myös ajanut paskoilla nastarenkailla niin liukkaalla tiellä, että kuudenkympin vauhdista etuvetoisella sataheppaisella Vectralla kun löi vitosvaihteella kaasun pohjaan, oli tuloksena kauhea nastan ulvonta ja renkaat suti tyhjää. Kitka tuskin olisi sen paremmin pitänyt, mutta ei nastakaan silloin oikein luottamusta herättänyt. Ihan yhtä vitun hengenvaarallinen se olisi ollut kuin kitka.
Mitä yritän sanoa? Olen ollut viimeisen kolme talvea kitkamies ja olen tästedeskin. Eteen ei ole tullut tilannetta jossa tosiaan olisi toivonut, että alla olisi nasta. Tietysti on tullut tilanteita jossa nasta olisi pitänyt paremmin, mutta se ei ole oleellista. Eteen voi tulla vaikka tänä talvena tilanne, jossa kitka ei sitten pitänytkään ja kävi hassusti. Mutta ei sitä aina voi niin ajatella. Kitkoissa kuitenkin on omat puolensa, minkä takia tykkään niillä ajaa. En näe syytä vaihtaa nastaan takaisin. En muillakaan osa-alueilla jatkuvasti maksimoi turvallisuutta. En kulje kaupungilla kypärä päässä ja luotiliivit päällä, en jätä käymättä baarissa, koska siellä voi joku vetää kuokkaan, en kulje kotona vaahtosammutin koko ajan toisessa kädessä... Kuitenkin todennäköisyys siihen, että joudun liikenteessä sellaiseen tilanteeseen, että osuma tulee, jonka olisi nastarenkaalla voinut välttää, on häviävän pieni. Sitä luottaa omaan varovaisuuteensa ja siihen, että ei mulle mitään käy. Mutta niinhän se aina on. Ei siinä jossittelu enää auta, vaikka nastarengas olisikin ollut paljon parempi. Vai jossitellaanko sitten, kun nastoilla sattuu vahinko, että ihan uusilla nastoilla olisi ehkä pysähtynytkin. Voi voi kun olisi ollut ihan uudet nastat. Mutta onneksi ei sentään ollut kitkarenkaita, koska kitkarenkailla ajaessa jarrua painaessa auton nopeus olisi vain kiihtynyt ja lopulta rikkonut äänivallin, joka olisi rikkonut läheisen talon ikkunan, josta olisi lentänyt sirpaleita avaruuteen osuen satelliittiin, joka tippuu pentagoniin, joka lähettää matkaan miljoona ydinohjusta, jotka osuvat kaikki kitkarengaspellen rektaaliin, josta syntyy musta aukko ja galaksit räjähtää.
Tämänkaltaisia uhkakuvia nastarengasheebot tuntuvat luovan. Ei aina vaan voi ajatella niin. Joillakin tuntuu olevan joitakin henkilökohtaisia antipatioita kitkoja kohtaan. Kehotan avarakatseisuuteen. En minäkään ota nastarenkaista itselleni mitään missiota, vaikka kitkarengasmies olenkin. Tuollainen möyhyäminen yhden asian puolesta täyttää jo uskonnon tunnusmerkit. Sitä se taitaa ollakin. Minulla on mielipide, johon uskon kuin kallioon. Mikään mahti tässä maailmassa ei minua saa mieltäni muuttamaan. Kaikki vääräuskoiset tuomitsen ikuiseen kadotukseen. Amen.
Ajele vain niillä kitkoillas siellä asfalteilla, jotka suolataan auki, mutta tämä sinua ärsyttävä nastauskovaisuus perustuu puhaasti siihen, että kitkoilla ei näillä leveysasteilla, jossa minä asun, tee paskaakaan. Jep, kyllä niillä ihmiset ajaa ja, vaikken käyttäs tätä Hemin "itsepetos" sanaa itse, niin varmaan moni luulee ajavansa hyvillä talvirenkailla, keliin ja olosuhteisiin "passeleilla" kumeilla. Totuus on, että kelin ollessa talvinen ja jäinen, ja kun mietitään mikä se renkaan tehtävä on paitsi kulettaa autoa suoraan (väistöistä ja äkkipysähdyksistä puhun nyt), niin on aivan normaalijärellä varustetulle ihmiselle päivänselvää, että nastarengas on huomattavasti turvallisempi valinta. Ei vähän turvallisempi, vaan huomattavasti turvallisempi. Ei puhuta kesärenkaiden välisistä marginaaleista vaan sellaisista eroista, jotka voi tositilanteessa merkitä oikeasti jotain.
Uskontoa tämä ei tosiaankaan ole, vaan aivan puhdasta maalaisjärjen käyttöä. Siihen ei edes tarvita noita rengastestejä (jotka kyllä sattumalta myös tukee perstuntumaa, nimenomaan talvikelien osalta ja niissä liikennetilanteissa joissa sillä nastalla *on* jotain merkitystä; ketä nyt vittuakaan kiinnostaa, onko jossain käsittelykokeessa nastan tai kitkan välillä jonku sekuntin tai kahden ero. Se jolla on väliä on, miten auto ohjautuu liukkaalla alustalla, ja miten se siinä pysähtyy kun tarve tulee).
Toinen juttu on tämä jeesustelu kitkojen ympäristöystävällisyydellä kun ne nastat muka tuhoaa meidän tiet. No tuhotkoon perkele, jos sillä saadaan pysymään autot paremmin tiellä. Karhennettu pinta antaa ainakin kitkoilla ajaville lisäetua. Poistetaan nastat tieltä, niin suolakaivostoiminnasta tulee iso bisnes taikka vaihtoehtoisesti pitäisi valtaväylille tehdä kunnon kaiteet estämään kolareita kun sliksirenkailla ajelevat poukkoilevat rekkojen liukastamia, puronotkelmia ja sillanmutkia pitkin ja poikin. Jos ei sitte kaiteita, niin ainakin kotijoukoille aina kunnon jäähyväiset kun työmatkalle lähtee. Joka ei tähän usko, niin ei varmaankaan koskaan ole auton kyydissä tai ratissa ollut, kun auto "lähtee alta". Paskanko väliä sillä, miten se radalla lähtee, mutta sitten kun se lähtee kohti toisen auton keulaa tai paksua puuta / isoa kiveä, niin siinä on oikeasti vitsit vähissä. En tajua, miten jengi pyyhkii persettä tämmösillä asioilla. Turvahysteriaa? Ihan sama, minä en halua kuolla auton rattiin. En oman liukasteluni enkä muiden liukasteluiden vuoksi.
TeroLast edited by teropa; 14-10-2010, 20:12.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Comment