Originally posted by Peltsii
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by lowering View PostTuli tuossa viikonloppuna ruuvailtua e36:n alle continentalin kitkat,jotka on ensimmäiset kitkat omassa käytössä..Yllätys oli erittäin hyvä pito polanteisella,liukkaalla lumella.Myös ajomelu hiljeni huomattavasti kesärenkaista.Mielenkiintoista nähdä miten tuo pito muuttuu kun rengas vähän kuluu..1998 E39 528iA Touring
2002 VW Golf Variant Tdi
Ex: E36 328iA
Comment
-
-
Kokemuksia Gislaved Nord Frost 5 245/40/18, auto E39 530iA M-sport sedan. Renkaat ovat nastarenkaiksi todella hiljaiset. Itse en huomannut merkittävää melutason lisääntymistä kesärenkaisiin verrattuna. Nastarenkaiksi näitä ei voi erottaa pelkän sisämelun perusteella. Renkaat ovat ominaisuuksiltaan tasapainoiset.
Kävin juuri ajamassa n. 1000km lenkin Kainuun leveysasteilla asti, lämpötila vaihteli +2 ja -8 asteen välillä. Välillä oli tiet ihan kunnolla jäässä, välillä lumiset, välillä sohjoa ja välillä kuivat. Pito ei näissäkään renkaissa ollut kaikista liukkaimmille keleille missään nimessä liian hyvä. Pahimmillaan oli niin liukasta, että kyllä olisi ollut saksankitkoilla paskat housussa. Ei hyvä nastarengaskaan muuta liukimpia kelejä kesäkeleiksi, mutta ainakin voi ajaa normaalisti rajoitusten mukaan, eikä tarvitse pelätä, että auto karkaa lapasista.
Eron kesärenkaisiin huomaa eniten ajettavuudessa. Kesärenkailla auto kulki maantiellä ja moottoritiellä kuin juna, eikä vaatinut ylimääräistä ohjailua. Talvirenkailla suuntavakaus ei ole yhtä hyvä, vaan vaatii jonkin verran ohjailua. Sama fiilisi tuli viime talvena, kun ajoin yhtä E60 530dA M-sporttia ensin 245/40/18 kesärenkailla ja myöhemmin Nokian RSi kitkoilla 245/40/18 koossa. Kesärenkailla auto kulki baanalla kuin juna, talvirenkaiden vaihdon jälkeen vaati ylimääräistä ohjailua.
Mutta takaisin noihin Gislaved Nord Frost 5 renkaisiin. Kaareajossa eroa on myös todella paljon. Talvirenkailla auto aliohjautuu helpommin ja on ajofiiliksessä on muutenkin ylimääräistä pehmeyttä. Äkkiä tähän ajettavuuteen tietysti tottuu, mutta onhan se sitten keväällä yhtä juhlaa vaihtaa kunnon kesärenkaat alle.
Kokonaisuutena voi sanoa, että näitä renkaita ei ainakaan kannata jättä ostamatta, jos pelkää niiden olevan meluiset. Pito-ominaisuudet riittää huonoimmillekin keleille, jos muistaa pitää järjen päässä.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Tuo aliohjautuvuus talvikumeilla mahtaa olla ihan universaali ongelma. Johtuneeko siitä, että nastarenkaan kumiosa on varsinkin kuivalla/lumettomalla asfaltilla paljon pienemmältä pinta-alaltaan jatkuvassa kontaktissa tiessä, jolloin pito semmoisessa tilanteessa aina vähenee ja auto tuntuu puskevan.
Omat Conti VW2 nastat kyllä aliohjaa kaarteissa ihan samalla lailla.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Eilen itselläkin lähti lidlin pihassa aliohjautumaan hienosti ku päästi kaasun ja oli renkaat kulmassa2015 AMG GTS
-----------------------------
www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
[email protected]
Comment
-
-
Joo lunta tuli sitten kerralla kunnolla, hatuttaa vaa ku luistonestoa välkyttää jatkuvasti ja vielä tosi herkästi, ei meinaa päästä ees valoista liikkeelle noilla hakkapeliitta 4:silla 225/50/17 vaikka pintaa on reilusti ja nastat tallella, kai se vaan kuuluu noitten renkaitten ominaisuuksiin tai e39:n luistonesto vaan niin huono???F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
Originally posted by peltone View PostEi ole laillista eli ei saa olla.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by m50-power View PostOnko kokemuksia 215/55/16 kokoisista talvirenkaista e39:n alla? Huomaako eroa vakiokokoon 225/55/16?
Sain rengasliikkeestä tarjouksen, jossa esim. Michelin X-Ice North 215/55/16 on selvästi halvempi kuin 225/55/16...
225/55/16 (vaikka onkin 16" vakiokoko) on jo ylikokoinen E39 originaali 15" rengaskokoon, halkaisijan ollessa 654mm.
Alkuperäinen vakiokoko 205/65/15 on originaali, jossa halkaisija on ~647mm.
Taasen noilla 215/55/16 renkailla koko on ~643mm, joka on vain ~4mm koko renkaan halkaisijalla originaalia pienempi, eli todella vähän. Voit aivan hyvin ostaa ko. renkaan E39:iin. Eikä näytä pahalta. (esim usein käytetty pienesti alikokoinen 235/45/17 on vain 0.4mm isompi kuin 215/55/16, joka on täysin merkityksetöntä). Ja säteessä (eli navasta kaareen) ero on vielä puolet noista.
Tero
ps> 215 leveä nastarengas pitää kaikenlisäksi paremmin kuin 225 leveäLast edited by teropa; 02-12-2008, 13:34.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Comment