Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Peltsii View Post
    Alkup. kysymykseen en osaa vastata mutta sillä ei ole mitään merkitystä onko ne tehty sitten vaikka nokialla, venäjällä tai yhdysvalloissa, samanlainen se tehdas on jokapuolella
    Kiinassakin?

    Comment

    • Familienwagen
      Newbiemmer
      • Oct 2008
      • 28

      Originally posted by lowering View Post
      Tuli tuossa viikonloppuna ruuvailtua e36:n alle continentalin kitkat,jotka on ensimmäiset kitkat omassa käytössä..Yllätys oli erittäin hyvä pito polanteisella,liukkaalla lumella.Myös ajomelu hiljeni huomattavasti kesärenkaista.Mielenkiintoista nähdä miten tuo pito muuttuu kun rengas vähän kuluu..
      Sama havainto täälläkin. Uudet CVC5 kitkat toimii loistavasti.
      1998 E39 528iA Touring
      2002 VW Golf Variant Tdi
      Ex: E36 328iA

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Kohta veivataan alle saksankitkat ja ihmetellään kun ei pidäkkään enää
        Hyvin pitää Nokia WR saksankitkatkin, turhaa pelottelitte.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Kokemuksia Gislaved Nord Frost 5 245/40/18, auto E39 530iA M-sport sedan. Renkaat ovat nastarenkaiksi todella hiljaiset. Itse en huomannut merkittävää melutason lisääntymistä kesärenkaisiin verrattuna. Nastarenkaiksi näitä ei voi erottaa pelkän sisämelun perusteella. Renkaat ovat ominaisuuksiltaan tasapainoiset.

          Kävin juuri ajamassa n. 1000km lenkin Kainuun leveysasteilla asti, lämpötila vaihteli +2 ja -8 asteen välillä. Välillä oli tiet ihan kunnolla jäässä, välillä lumiset, välillä sohjoa ja välillä kuivat. Pito ei näissäkään renkaissa ollut kaikista liukkaimmille keleille missään nimessä liian hyvä. Pahimmillaan oli niin liukasta, että kyllä olisi ollut saksankitkoilla paskat housussa. Ei hyvä nastarengaskaan muuta liukimpia kelejä kesäkeleiksi, mutta ainakin voi ajaa normaalisti rajoitusten mukaan, eikä tarvitse pelätä, että auto karkaa lapasista.

          Eron kesärenkaisiin huomaa eniten ajettavuudessa. Kesärenkailla auto kulki maantiellä ja moottoritiellä kuin juna, eikä vaatinut ylimääräistä ohjailua. Talvirenkailla suuntavakaus ei ole yhtä hyvä, vaan vaatii jonkin verran ohjailua. Sama fiilisi tuli viime talvena, kun ajoin yhtä E60 530dA M-sporttia ensin 245/40/18 kesärenkailla ja myöhemmin Nokian RSi kitkoilla 245/40/18 koossa. Kesärenkailla auto kulki baanalla kuin juna, talvirenkaiden vaihdon jälkeen vaati ylimääräistä ohjailua.

          Mutta takaisin noihin Gislaved Nord Frost 5 renkaisiin. Kaareajossa eroa on myös todella paljon. Talvirenkailla auto aliohjautuu helpommin ja on ajofiiliksessä on muutenkin ylimääräistä pehmeyttä. Äkkiä tähän ajettavuuteen tietysti tottuu, mutta onhan se sitten keväällä yhtä juhlaa vaihtaa kunnon kesärenkaat alle.

          Kokonaisuutena voi sanoa, että näitä renkaita ei ainakaan kannata jättä ostamatta, jos pelkää niiden olevan meluiset. Pito-ominaisuudet riittää huonoimmillekin keleille, jos muistaa pitää järjen päässä.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            Tuo aliohjautuvuus talvikumeilla mahtaa olla ihan universaali ongelma. Johtuneeko siitä, että nastarenkaan kumiosa on varsinkin kuivalla/lumettomalla asfaltilla paljon pienemmältä pinta-alaltaan jatkuvassa kontaktissa tiessä, jolloin pito semmoisessa tilanteessa aina vähenee ja auto tuntuu puskevan.

            Omat Conti VW2 nastat kyllä aliohjaa kaarteissa ihan samalla lailla.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • jyrbba69
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2008
              • 2394
              • Kouvola

              Eilen itselläkin lähti lidlin pihassa aliohjautumaan hienosti ku päästi kaasun ja oli renkaat kulmassa
              2015 AMG GTS
              -----------------------------

              www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
              [email protected]

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                No nyt sitä lunta ja paskoo säätäkin tuli. Ajettu n.250km vkl aikana Nokian Wr 225/55-16 saksankitkoilla, hyvin pitää. Ei mitään ongelmia.

                Halvatkin oli vieläpä, 420€ sarja.

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  Joo lunta tuli sitten kerralla kunnolla, hatuttaa vaa ku luistonestoa välkyttää jatkuvasti ja vielä tosi herkästi, ei meinaa päästä ees valoista liikkeelle noilla hakkapeliitta 4:silla 225/50/17 vaikka pintaa on reilusti ja nastat tallella, kai se vaan kuuluu noitten renkaitten ominaisuuksiin tai e39:n luistonesto vaan niin huono???
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • ville1b
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 220
                    • asd

                    onko laillista käyttää samaan aikaan sekä kitka- että nastarenkaita? siis voiko edessä vaikka olla kitkat ja takana nastat?

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      Originally posted by ville1b View Post
                      onko laillista käyttää samaan aikaan sekä kitka- että nastarenkaita? siis voiko edessä vaikka olla kitkat ja takana nastat?
                      Ei ole laillista eli ei saa olla.
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7434
                        • Oulu

                        Originally posted by peltone View Post
                        Ei ole laillista eli ei saa olla.
                        Ei niin, koska nastamäärät ei saa erota tiettyä rajaa enempää. Nastarenkaista jos repii nastat pois niin sitten on OK.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • DerMeister
                          BTCF Member
                          • Nov 2007
                          • 485
                          • Seinäjoki

                          Mitä ootte mieltä jos laittais a borbeteille 225/40/16 ja 205/40/16 kitkakumit. Vai löytyykö tuommosia renkaita kuinka? Ja kuinka hyvin tommoset renkaat pitää talvella? :think
                          F11 535d xDrive Individual Twilight purple
                          IG: f11twilight_purple

                          Comment

                          • Peltsii
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 7061
                            • Turenki

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Kiinassakin?

                            Kyllä. Jos Nokian renkailla on tehdas kiinassa tai zimbabwessa, sen renkaan pitää täyttää kyllä täysin samat laatustandardit jne. kuin Nokialla tehtyjen
                            DUCATI 1098 RACING EVO

                            Comment

                            • m50-power
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 38
                              • Kuopio

                              Onko kokemuksia 215/55/16 kokoisista talvirenkaista e39:n alla? Huomaako eroa vakiokokoon 225/55/16?

                              Sain rengasliikkeestä tarjouksen, jossa esim. Michelin X-Ice North 215/55/16 on selvästi halvempi kuin 225/55/16...

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Originally posted by m50-power View Post
                                Onko kokemuksia 215/55/16 kokoisista talvirenkaista e39:n alla? Huomaako eroa vakiokokoon 225/55/16?

                                Sain rengasliikkeestä tarjouksen, jossa esim. Michelin X-Ice North 215/55/16 on selvästi halvempi kuin 225/55/16...
                                Moi,

                                225/55/16 (vaikka onkin 16" vakiokoko) on jo ylikokoinen E39 originaali 15" rengaskokoon, halkaisijan ollessa 654mm.

                                Alkuperäinen vakiokoko 205/65/15 on originaali, jossa halkaisija on ~647mm.

                                Taasen noilla 215/55/16 renkailla koko on ~643mm, joka on vain ~4mm koko renkaan halkaisijalla originaalia pienempi, eli todella vähän. Voit aivan hyvin ostaa ko. renkaan E39:iin. Eikä näytä pahalta. (esim usein käytetty pienesti alikokoinen 235/45/17 on vain 0.4mm isompi kuin 215/55/16, joka on täysin merkityksetöntä). Ja säteessä (eli navasta kaareen) ero on vielä puolet noista.

                                Tero

                                ps> 215 leveä nastarengas pitää kaikenlisäksi paremmin kuin 225 leveä
                                Last edited by teropa; 02-12-2008, 13:34.
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎