Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by mikkod View Post
    Mä ajan. Nyt lähtee 4s talvi putkee. Kaksi ekaa WR G2 (255/35R20) ja nyt toinen noilla vdersteineillä(245/35&275/30R19). Mikäs noissa nyt sitten on vikana? HÄH! Hyvin on pysynyt tiellä noilla, paskemmat noi Nokia RF kitkat on kuin noi "saksankitkat".
    Lainaan nyt uusimman Tuulilasin loppulausunnon uusimmasta Continentalin "testivoittaja" Saksankitkasta, joten tässä ei ole sanaakaan minun kirkjoittamaani vaan ote on Tuulilasin testiraportista.

    Loppuyhteenveto:

    Originally posted by Tuulilasi
    ...."Keski-Eurooppaan tehty nastaton rengas olisi paras jättää kotiseudulleen.
    Positiivisia puolia ovat ominaisuudet kuivalla ja märällä asfaltilla.
    Jääkäsittelyssä tulee kuitenkin valheellinen hyvänolontunne sillä ohjaustuntoa voi kehua - mutta vain alhaisella nopeudella.
    Ongelmia syntyy heti kun kaarrenopeutta on hivenen liikaa tai kun auto pitää pysäyttää.
    Ohjaaminen on melkein mahdotonta ja jarrutusmatkat todella pitkät.
    Jarrutuspito heikkenee huomattavasti pakkassäästä plussan puolelle siirryttäessä.
    Näitä ei pitäisi käyttää meikäläisissä talvikeleissä lainkaan"....
    Lisäksi lehdessä näiden todettiin vielä erikseen olevan:
    Originally posted by Tuulilasi
    ....... "Lähes hengenvaaralliset"......
    (näin siis totesi Tuulilasilehti, en minä).

    Lainaus TM:n talvirengastestistä jossa vastakkain oli kotoinen Q-nopeusluokan kitka ja vastassa H-nopeusluokan kitka.
    On huomioitavaa että tämä H-nopeusluokka ei ole vielä lähellkään perinteistä W-nopeusluokan aitoa "Saksankitkaa":

    Originally posted by TM
    ".........Ajokokeissa ero H-luokan ja Q-luokan välillä on täysin selvä. Tämä koskee sekä jää- että lumipintaa. H-luokan kitkarengas muistuttaa liukkaan kelin ominaisuuksiltaan ensimmäisiä nastattomia talvirenkaita, jotka tulivat markkinoille jo parikymmentä vuotta sitten. Kun pito menetetään, on hallinnan menetys täydellinen. Ajaminen näillä renkailla vaatii todellista asiantuntemusta ja äärimmäistä varovaisuutta, mikäli mielii päästä turvallisesti perille".......

    Eli taas kerran se että näillä on joku Suomen talvestaan selvinnyt, kiertoo joko pienestä tai/ja valikoidusta ajosuoritteesta tai sitten pelkästään hyvästä tuurista että kukaan tai mikään muu talviliikenteessä ei ole sattunut tekemään virheliikettä lähistölläkään.
    Itse asiassa hyvä kesärengas ei ole tällaisesta renkasta suorituskyvyltään talvirenkaana enään niin kaukana kuin tämä on uusimmista nastarenkaista.
    Mutta...kun näitä ei ole Suomessa vielä kiellettykään, niin kai se sitten on ihan mielipidekysymyis että "näilläkin pärjää"....
    Last edited by Hemi; 12-10-2010, 00:12.

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Suomeen myös!!!


      jep, olis kyllä kiinnostavaa nähdä millaisessa kunnossa olisi tiet jos koko talven kaikilla olisi kitkat alla... nykyään kun suurin osa taitaa vielä ajella nastoilla, niin tiet on valmiiksi karhennettuja kitkamiehille. mitäs sitten kun kaikki vaan kiillottaa sitä jäistä pintaa kitkoilla?

      viime talvena tulin ruotsin läpi sellasessa pääkallokelissä hyvillä saksankitkoilla, että ei mitää jäkeä. autosta kun nousi pihalle motarilla (rekat luisteli poikittain tukkien motarin), niin välittömästi perseellään. aivan sama tuntuma kuin olisi kesärenkailla ajanut ja siihen ei olisi mitkään kitkat tehonnut. oli siis yö ja rekkoja lähes pelkästään liikkeellä kiillottamassa pintaa. nastarenkaat olis ollut tuossa kelissä HUOMATTAVASTI paremmat. vastaavia kelejä on kyllä suomessakin välillä.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by bemu2000 View Post
        jep, olis kyllä kiinnostavaa nähdä millaisessa kunnossa olisi tiet jos koko talven kaikilla olisi kitkat alla... nykyään kun suurin osa taitaa vielä ajella nastoilla, niin tiet on valmiiksi karhennettuja kitkamiehille. mitäs sitten kun kaikki vaan kiillottaa sitä jäistä pintaa kitkoilla?
        Tämä todellakin kummastuttaa myös minua, millä loogisella päättelykuviolla joku kuvittelee että Suomen talvi pärjättäisiin ilman nastarenkain varustettua liikennevirtaa?
        Ilmeisesti juuri sillä samalla logiikalla joka tekee kitkarenkaasta niin erinomaisen ja ylivoimaisen tuotteen talvirenkaana jolla ..."liikennevaloistakinlähdetäänkuinrusakkomakuult aja nastarengaskuskitvaiihmetteleekunmeilläonnniinhaus kaakinjnejne"....
        Siinä kohtaa jokainen tielläliikkuja joutuisi kitkoillaan juuri niihin olosuhteisiin jossa mm.jarrutusmatkat olisivat n.100m suhteessa 25m:n nastarenkaallisten jarrutusmatkoihin.
        Eli sen jälkeen kun kaikki kulkisivat kitkoin, olisivat tiet todellakin peilijäisiksi kiilloittuneita luistinratoja suurimman osan talvesta, mikäli aamuöistä jäänmuodstusta ei jauhettaisi nastarenkain pois, vaan tämä pitäisi hoitaa jtkuvalla massiivisella suolaamisella.
        Raskas liikenne taas ilman massiivista suolauksen lisäämistä pitäisi asettaa ainakin aamuöisin ajokieltoon ja aina kun pakkasta on se -3 kun pari astetta lämpimämpi tienpinta alkaa jäätyä ilman kosteudesta.
        Nythän pienet lämpötilamuutokset ei saa aikaiseksi mitään jääpintaa pääteillä koska nastarenkain varustettu liikennevirta se kuluttaa sitämukaa kun sitä muodostuu.
        Sitten kun sitä muodostuu enemmän kuin kuluu, on se kuitenkin koko ajan nastarenkaiden karhentamaa josta kitkakin saa jonkinlaisen otteen.
        Kuitenkin jos näin ei tapahdu, kiilloittaa öinen raskas liikenne aamuiste tiet kostean nihkeiksi luistinradoiksi JOKA aamu kun hiukankin on pakkasta.
        Eli ilman VALTAVAA lisäsuolausta, talvinopeuksien alentamista ja vakuutusmaksujen korottamista tämä ei tässä maassa onnistu.
        Last edited by Hemi; 12-10-2010, 00:47.

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17529
          • Turku

          Originally posted by Hemi View Post
          Eli taas kerran se että näillä on joku Suomen talvestaan selvinnyt, kiertoo joko pienestä tai/ja valikoidusta ajosuoritteesta tai sitten pelkästään hyvästä tuurista että kukaan tai mikään muu talviliikenteessä ei ole sattunut tekemään virheliikettä lähistölläkään.
          Itse asiassa hyvä kesärengas ei ole tällaisesta renkasta suorituskyvyltään talvirenkaana enään niin kaukana kuin tämä on uusimmista nastarenkaista.
          Mutta...kun näitä ei ole Suomessa vielä kiellettykään, niin kai se sitten on ihan mielipidekysymyis että "näilläkin pärjää"....
          Tähän tartun sen verran, että tuurilla kai olen sitten 4 talvea ajanut. Eli saksankitkoilla ajettu Dunlop 225-45-17 koossa. 40tkm ajan vuosittain, josta vajaa puolet talviajoa. Mitään erityisiä vaaratilanteita ei renkaista johtuen ole tullut. Neliveto tietysti apuna/haittana, mutta tuurilla ne laivatkin sitten seilaa. Hyvä, että mulla on edes jossain asiassa onnea .

          Täksi talveksi on vanteilla odottamassa uudet kitkarenkaat. Kaiken lisäksi noissa Dunlopeissa on yhä väh. 3mm pintaa eli kulutuskestävät ovat kyllä olleet.
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • bmw330ci
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 231
            • Etelä-Suomi

            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Tuota samaa vaimon kanssa ollaan naurettu, kuten jo aiemmin kerroin!

            Täytyy ottaa kuva entisen omistajan yhden talven ajetuista Nokia hkpl4:sta, vähintään joka toinen nasta puuttuu tai kanta ainoastaan näkyvissä! Ei ihme jos rapsutusta kuuluu ja ei pidä.

            Sen verran täytyy ottaa kantaa ,että melkoinen vetomies on ollut edellinen omistaja jos nastat noin huonosti pysyneet..meinaan itsellä samanlaiset renkaat ja 3:n talven ajojen jälkeen tais 2 nastaa puuttua koko rengassatsista
            Noh saas nähdä miten hakkapeliitta 7:ssa pysyy nastat

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              Onko kellekkään tullut mieleen, että moni on täällä ajanut nastoilla ja vaihtanut kitkoihin! Minä tein juuri näin, joten tiedän kyllä kuinka ne renkaiden ominaisuudet vaihtelevat näiden välillä. Itse päätin kokeilla kerran kitkoja ja tykästyin, näin on käynyt lähes kaikille ketkä tunnen, mistä tuo mahtaa johtua? En usko, että ääni on se suurin tekijä...

              Työpaikallani 70% autoista on kitkoilla ja porukka ajaa ympäri Suomea n. 50tkm/vuosi ja pelkkää työajoa ja kun keskustelin asiasta niin kertoivat olevan nastat historiaa heidän osaltaan! Ikää porukalla on 40-55, joten teinikokeilusta ei ole kysymys.

              Minun isä 58vee vaihtoi kitkoihin kun pyysin kokeilemaan ja hän myös totesi, ettei ole enää siirtymässä nastoihin! Hän ajaa 60tkm/vuosi ympäri Suomea ja kärry aina perässä.

              Ihme porukkaa, vai mitä?! Pito huonompaa, mutta niillä mennään!
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                Originally posted by bmw330ci View Post
                Sen verran täytyy ottaa kantaa ,että melkoinen vetomies on ollut edellinen omistaja jos nastat noin huonosti pysyneet..meinaan itsellä samanlaiset renkaat ja 3:n talven ajojen jälkeen tais 2 nastaa puuttua koko rengassatsista
                Noh saas nähdä miten hakkapeliitta 7:ssa pysyy nastat
                Tuo minuakin ihmetyttää, olisi edes neliveto niin ymmärtäisin!!
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • Macinaggio
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 119
                  • Espoo

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Lainaan nyt uusimman Tuulilasin loppulausunnon uusimmasta Continentalin "testivoittaja" Saksankitkasta, joten tässä ei ole sanaakaan minun kirkjoittamaani vaan ote on Tuulilasin testiraportista.

                  Loppuyhteenveto:



                  Lisäksi lehdessä näiden todettiin vielä erikseen olevan:

                  (näin siis totesi Tuulilasilehti, en minä).

                  Lainaus TM:n talvirengastestistä jossa vastakkain oli kotoinen Q-nopeusluokan kitka ja vastassa H-nopeusluokan kitka.
                  On huomioitavaa että tämä H-nopeusluokka ei ole vielä lähellkään perinteistä W-nopeusluokan aitoa "Saksankitkaa":




                  Eli taas kerran se että näillä on joku Suomen talvestaan selvinnyt, kiertoo joko pienestä tai/ja valikoidusta ajosuoritteesta tai sitten pelkästään hyvästä tuurista että kukaan tai mikään muu talviliikenteessä ei ole sattunut tekemään virheliikettä lähistölläkään.
                  Itse asiassa hyvä kesärengas ei ole tällaisesta renkasta suorituskyvyltään talvirenkaana enään niin kaukana kuin tämä on uusimmista nastarenkaista.
                  Mutta...kun näitä ei ole Suomessa vielä kiellettykään, niin kai se sitten on ihan mielipidekysymyis että "näilläkin pärjää"....
                  Mielelläni otan neuvoja vastaan kokeneemmilta, mutta onko siis mielestäsi esim. saksalainen kesärengas "testivoittaja" ja venäläinen talvirengas testivoittaja, vaikka testin olisi kummassakin tapauksessa tehnyt sama taho. Eli vähän epäselvää missä tapauksessa testeihin oikein luotat.

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Originally posted by VolvoTDi View Post
                    Ihme porukkaa, vai mitä?! Pito huonompaa, mutta niillä mennään!
                    Jep, ihme porukkaa. Mutta valinnanvapaus on jokaisella. Pito tosiaan on huonompaa, mutta hyvä sentäs että sen ite tiedostaa.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Mä vedän nastoilla: se riittää että kerran talveen tulee se saatanallinen pääkallokeli ja kun liikkeelle on päästävä vaikka sataisi vanhoja ämmiä... Ja on ainakin itsellä vähän turvallisempi fiilis (eli oman pään sisällä oleva subjektiivinen käsitys turvallisuudesta).

                      Meille hankitaan sitten hiljaisempia autoja niin ei ropina häiritse

                      Muut saa toki vedellä vaikka vaarin vanhoilla kumisaappailla, jokainen tyylillään.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Minulla on tuossa omassa e60 "ajoautossa" koko viimetalven ajetut 245/40-18" Hkpl4:set(n.15tkm) ja kovin paljoa ne ei missään suhteessa uudesta eroa.
                        Että näillä "yhden talven" ajetuilla voi tottakai niilläkin psyykata itseään ja mantrata kitkarenkaan ylivoimaisuutta....ihan samoin kun aina niissä liikennevaloissa täysin tietämättä sitä millä kusiluistimella viereiseltä kaistalta lähdetään. Uusimmista TM:stä ja Tuulilasista voi lukea sitten sen missä todellisuudessa mennään talvisissa kiihdytyksissä kun alla on tasavertaiset kitkat ja nastat.

                        TM:n testi on luettu, ja sieltä se totuus tosiaan selvisi:

                        Kuluneena 6mm urasyvyyteen, kitka vs. nasta, on kitka yllättäen parempi!

                        EDIT: ...eli voin huoletta edelleen luottaa Contin CVC5:siin, pintaa 5mm, kun en joka talvi uusiin vaihda kuitenkaan.
                        Vastaavasti kuluneet nastathan pitää jäällä huonommin TM:n mukaan.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7434
                          • Oulu

                          Originally posted by BeamR View Post
                          Mä vedän nastoilla: se riittää että kerran talveen tulee se saatanallinen pääkallokeli ja kun liikkeelle on päästävä vaikka sataisi vanhoja ämmiä...
                          Niinkin on käynyt, että lähes uusilla nastoilla piti vetää Oulu-Rovaniemi -välillä U-käännös ja ettiä eri reitti kun tie oli turhan liukas. Eli eihän ne nastatkaan liukkautta poista, mutta silti nastoilla ajan.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Ihme porukkaa, vai mitä?! Pito huonompaa, mutta niillä mennään!
                            No tulihan se sieltä. Nyt voi ihan huoletta ottaa kesärenkaaksikin sen markkinoiden halvimman Kiinalaisen kunhan on mukava ja hiljainen(näitäkin siis on).
                            Eli eipä oikein sitten enään kannata edes vilkaista kesärengastestejä, jos kerran niin paljon vähemmälläkin pärjää.

                            Comment

                            • jussi_r
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1655
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Eli eipä oikein sitten enään kannata edes vilkaista kesärengastestejä, jos kerran niin paljon vähemmälläkin pärjää.
                              Eihän nyt kesällä sentään mitään huonopitoista alle voi laittaa.

                              Vaan sanopa mitä olet mieltä nastojen kestosta sellaisessa tapauksessa, että autolla räpätään talvella reilusti? Joskus nuorempana kun tuli noilla nastoillakin ajeltua, niin sitä huomasi kuinka takapää olikin nastaton suunnilleen jouluksi. Voisiko olla niin, että jos harrastaa talvella siviiliautollaan aina silloin tällöin luistelua, että olisikin järkevämpää käyttää renkaita jotka eivät siitä niin itseensä ota?
                              M3 Cabrio Individual
                              530d GT xDrive
                              GL420 CDI
                              ZX-12R

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by jussi_r View Post
                                Eihän nyt kesällä sentään mitään huonopitoista alle voi laittaa.

                                Vaan sanopa mitä olet mieltä nastojen kestosta sellaisessa tapauksessa, että autolla räpätään talvella reilusti? Joskus nuorempana kun tuli noilla nastoillakin ajeltua, niin sitä huomasi kuinka takapää olikin nastaton suunnilleen jouluksi. Voisiko olla niin, että jos harrastaa talvella siviiliautollaan aina silloin tällöin luistelua, että olisikin järkevämpää käyttää renkaita jotka eivät siitä niin itseensä ota?

                                Huohhh.........vai että "räpätään"?
                                Varmaan ne testivoittaja kesärenkaat sitten kesät/talvet ja siinähän sitä on "räppiä" koko talveksi?.
                                TM:n ja Tuulilasin varmasti pitäisi ottaa tämäkin yhdeksi talvirenkaiden arvosteluperusteeksi...."räppäyspisteet"?
                                Last edited by Hemi; 12-10-2010, 14:05.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎