Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by jussi_r View Post
    Kuitti menee hieman ohi, koska tiestön tuhoamatta jättäminen ei mielestäni ole maailman pelastamisen kategoriaan putoavaa toimintaa. Ainoastaan oma pieni panokseni tiestön puolesta. No, teitpä mitä tahansa niin joka tapauksessa ne tiemäärärahat näyttävät pienenevän kilpaa rajoitusten kanssa...
    Mutta siis kuitenkin arvotat Suomen teiden kunnon prioriteetiksi ennen omaa turvallisuuttasi?
    Eli kitkarenkaiden käyttö sinun kohdaltasi on kannanotto teiden suojelemiseksi?
    Pontti oli se että varmasti tällä logiikalla löytyy paljon muutakin suojeltavaa kuin Suomen tiet jotka kuitenkin ovat "uusiutuva" ja työllistävä luonnonvara.
    Siitä me kun hieman karttapalloa tutkiskellen emme pääse mihinkään, että elämme, olemme ja ajamme talvisin sellaisella leveyspiirillä joka TAKAA pitkän ja hankalat ajo-olosuhteet, pitkien välimatkojen maassa jonka pinta-lasta suuri osa on suojeltavia pinta+pohjavesiä.
    Näille tosiasioille me emme voi yhtään mitään, vaan täällä kaikkeen tähän on vain varustauduttava niin hyvin kuin mahdollista, ilman massiivista vesiä pilaavaa tiesuolusta.
    Vaihtoehtoja oikeasti ei ole, vaan täällä on AINA oltava talvisin vähintään yli puolet ajoneuvokannasta tiepintaan muodostuvaa jäätä syövää+karhentavaa nastarenkain varustettua ajoneuvokantaa.
    Ilman sitä raskaan kaluston talviliikennöinti käytännössä kehän ulkopuolella loppuu, ilman massiivisia tienhoidollisia panostuksia joka käytännössä tarkoittaisi nykyisten suolaustonnien viisin/kuusinkertaistamista ja ajonopeuksien laskemista.
    Samalla myös kitkarenkain varustetun henkilöajoneuvokannan liikennöinti muuttuisi aivan erilaiseksi kuin mitä se on nyt, eli siirryttäisiin karhennetulta lumelta ja jäältä, kiilloitetulle peilikirkkaalle jäälle.
    Kaikki kun tässä maassa ei ole niin "kovi rattimiehiä" kuin sinä, voidaan vain kuvitella mitä tämä yhtälö tekisi onnettomuustilastoille ja sitä kautta vakuutusmaksuille.
    Oikesti parempia vaihtoehtoja kuin nykyinen, ei ole olemassakaan, paitsi ehkä kitkauskovisten uskontunnustuksessa ja utopioissa.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by mikkod View Post
      Toinen tykkää nastoista toinen kitkoista. Ajotapahan se ratkaisee. Eihän kukaan aja naula päässä kitkoilla tai nastoilla peilijäällä, vai ajaako?
      Mutta, kun siellä liikenteessä on puolitoistamiljoonaa muutakin autoa, jolloin ihan jokainen syy/seuraus yhtälö ei synny pelkästään omista tekemisistä.
      Jos kitkalla huonoimmillaan jarrutusmatka on kolminkertainen nastarenkaaseen verrattuna, ei oma ajotap ratkaise käytännössä yhtään mitään jos joku muu tekee virheen sinun "tontillasi".
      Meillä ei ole myöskään autoissamme mitään rakennettua "jäätutkaa" vakionopeussäätimessä joka aina automaattisesti haistaa renkaan alla olevan jään, vaan olosuhteet voi vaihdella jo muutaman sadan metrin välein puhtaasta mustasta jäästä kosteaan asfalttiin.
      Silloin on kyse enään vain onnesta koska joku muu tekee "tontillasi" virheen ja sattuuko tuolloin renkaasi alla olemaan liukas koste jää, vai märkä asfaltti.
      Omalla ajotavalla/nopeudella on vain osamerkitys liikenteessä selviytymiselle, paitsi tietenkin tas niissä romanttisissa itsepetkosellisissa mielikuvissa.

      Comment

      • Make79
        Newbiemmer
        • Aug 2007
        • 14

        Originally posted by jussi_r View Post
        Hemi myös jättää käsittelemättä liian hankalat kysymykset, ja samalla vetää omia johtopäätöksiään. Esim. viimeisin minun quottaukseni oli jotenkin sitten ilmeisesti "kitkauskovaisten itsepetosta" kun sanoin nastojen olevan useimmiten parempia, mutta epäileväni testituloksen numeroarvojen skaalattavuutta käsittämään kaikkia automalleja ja rengaskokoja. Toki vaikeutin viestini sisällön käsittelyä sisällyttämällä pientä piikkiä siitä kuinka TM kuitenkin kuuluu toisessa yhteydessä Heminkin parjaamaan isoveli-allianssiin sitä suitsuttavilla artikkeleillaan.



        Tajuamista edesauttaa opponenttien viestien lukeminen ja luetun ymmärtäminen. Valideja argumentteja nastattomien puolesta:
        - eivät syö tieverkkoa kuten nastalliset
        - pysyvät vetävien/vetämättömien pyörien välillä paremmin samanlaisina pito-ominasuuksiltaan

        Muitakin syitä on varmasti suuntaan jos toiseen.

        Munkin mielestä sudittelun kesto on siis "lol", etten sanois. Vähän sama kuin siellä aiemmin mainitsemassasi ilmailussa on tosi "lol", kun jätkät treenaa kyllästymiseen asti vaaratilanteita simussa ja irl. Ajoneuvon hallinnan parantuminen kun nyt kuitenkin tulee lähinnä treenistä, ja nastarenkaat eivät kestä sitä treeniä samalla tavalla kuin nastattomat. Taas validi peruste, jonka painoarvo riippuu ihmisestä. Mun mielestä on suorastaan kannustettavaa käydä vaikka viikottain crossiradalla repimässä, tai ottaa siinä peltoaukean risteyksessä aina vähän "linjaa". Sieltä se turvallisuus tulee, jolla kevääseen selvitään.
        Minun oman kokemuksen puolesta voisin sanoa, että testivoittaja renkaat on hyvät oli ne sitten missä tahansa autossa alla, kaikissa on kuitenkin neljä pyörää, jotka koskettavat tietä. Tietenkin pientä eroa on eri malleilla, mikä sopii paremmin neli, taka vai etuvetoiselle joskin tähän vaikutta myöskin kuljettajan ajotottumus, tyyli ja kokemus, joku haluaa aliohjaavan ja toinen yliohjaavan.

        Tuosta, ettei nastarengas kestä sudittelua, olen osittain eri mieltä, itselläkin nuista vanoista hakka 4:sta lähti tosiaan viime talvena miltei kaikki nastat, mutta Hakka 5:sta jotka ostin uutena ei lähtenyt kolmen talven aikana yhtään nastaa, vaikka olen kiertänyt jäärataa joka vuosi melko paljon ja nuilla ainakin minun mielestä on mielekkäämpää harjoitella talviajoa, kun vertaa kitkoihin, nastoilla voi ajaa lujempaa ja niillä auton hallinta on huomattavasti helpompaa koska hyvässä nastarenkaassa pito ei vaihtele niin paljon kuin kitkassa ja tästä johtuen ei tule yllätyksiä ja käyttäytyminen on johdonmukaista, toisin kuin kitkoilla ajaessa, ei alustan tarvitse muuttua kuin lumesta tamppautuneeksi lumeksi/jääksi niin tulee niitä Oho! tilanteita ja muuttuu/meinaa muuttua matkustajaksi.

        Comment

        • jussi_r
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1655
          • Nurmijärvi

          Originally posted by Hemi View Post
          Eli kitkarenkaiden käyttö sinun kohdaltasi on kannanotto teiden suojelemiseksi?
          Pontti oli se että varmasti tällä logiikalla löytyy paljon muutakin suojeltavaa kuin Suomen tiet jotka kuitenkin ovat "uusiutuva" ja työllistävä luonnonvara.
          Kyllä, se on mm. kannanotto teiden suojelemiseksi. Muista suojeltavista jutuista suojellaan tietysti kaikkea sellaista minkä kukin oikeaksi katsoo. Eikä ne liity tähän keskusteluun.

          Täytyy samalla myöntää, että kerhokaverin tokaisu "mä maksan niin paljon veroja, että ei paljon kiinnosta mitä mun renkaat tekee yleisille teille" aiheutti hymynkareen huulilleni. Ehkäpä mäkin varustan joku päivä yhden autoistani nastoilla, vaikka ihan vaan osoittaakseni etten ole kitkauskovainen.
          M3 Cabrio Individual
          530d GT xDrive
          GL420 CDI
          ZX-12R

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7434
            • Oulu

            Originally posted by Hemi View Post
            Meillä ei ole myöskään autoissamme mitään rakennettua "jäätutkaa" vakionopeussäätimessä joka aina automaattisesti haistaa renkaan alla olevan jään, vaan olosuhteet voi vaihdella jo muutaman sadan metrin välein puhtaasta mustasta jäästä kosteaan asfalttiin.
            OT, mutta tätä olen miettinyt jo vuosia että miksi ei ole "jäätutkaa". Siis nyt kun autoihin on jo tullut ja yhä enemmän tulee ajonvakautuksen lisäksi myös näitä muita elektronisia apuja, aktiivivakkareita ja systeemejä jotka pyrkii välttämään onnettomuuksia automaattisella jarrutuksella ja jopa väistämisellä niin luulisi että olisi jo auton elektroniikankin toiminnan takia parempi tietää tienpinnan reaaliaikainen kitkataso ennen mahdollisen jarrutuksen ja väistön aloittamista. Silloin myös aktiivivakkari voisi sopeuttaa etäisyyden edellämenevään autoon liukkauden mukaan ja ilman vakkariakin ajettaessa varoittaa kuljettajaa liian pienestä välimatkasta jos kitkataso on matala tai äkkiä muuttuu huonommaksi.

            Tottakai tähän voi sanoa että on varmaan hankalaa määrittää tienpinnan kitkataso reaaliaikaisesti autolla ajettessa, mutta on varmasti vaikeampiakin teknisiä ongelmia osattu ratkaista. Pelkkä kamera + valo/laser auton pohjaan + sopiva softa analysoimaan saatua kuvaa varmasti antais helposti kohtuullisen hyvää tietoa siitä onko alla jäätä vai asfalttia. Tämä yhdistettynä lämpötila ja kosteustietoon niin luulisi että kitkatasosta saisi jo jonkinlaisen arvauksen. Ja turvallisuusasioissa aina voi olettaa pessimistiseen suuntaan jos tilanne on epäselvä. Eli liukkaalla tiellä auto ei enää kulkis kuin 40 km/h...
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              Originally posted by jussi_r View Post
              Kuitti menee hieman ohi, koska tiestön tuhoamatta jättäminen ei mielestäni ole maailman pelastamisen kategoriaan putoavaa toimintaa. Ainoastaan oma pieni panokseni tiestön puolesta. No, teitpä mitä tahansa niin joka tapauksessa ne tiemäärärahat näyttävät pienenevän kilpaa rajoitusten kanssa...
              pidän omaa henkeäni arvokkaampana kuin tien kuntoa taidan olla saatanan tyhmä
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Juhi$
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2009
                • 1268
                • Laukaa

                Jos joutuisin uudet talvirenkaat itselleni ostamaan niin kitkat ostaisin. Mitä kitkoilla tullut ajeltua niin tykkäsin hiljaisuudesta ja pitojakin oli ihan tarpeeksi myös jäisellä tiellä. Missään vaiheessa ei tullut yllätyksiä niiden kanssa. Nyt sattui tuon talvi-Subarun mukana tulemaan hyväkuntoiset nastat niin mennään nyt sit niillä.
                Last edited by Juhi$; 13-10-2010, 16:42.

                Comment

                • Balle
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3413
                  • UKI, Suomen New York

                  Viime talvi ajeltiin E91:llä Nokian kitkoilla ja Transitissa oli nastat.
                  Kolari/vaara/läheltä-piti-tilanteita ei muistu mieleen ainuttakaan ja kiinnijäämisetkin hoituivat kätevästi transitin puolesta. (Nastojen puolustukseksi tosin transitti nyt jää joka paikkaan kiinni vaikka olis telaketjut alla )

                  Kitkarenkaat tuli ostettua E91:een ajoissa syksyllä kun yksi takarenkaista meni riekaleiksi ja kahden uuden 20" kesärenkaan hinnalla sai koko kierroksen 17" huippukitkarenkaita. Olisin saattanut ostaa (ja todennäköisesti olisin ostanutkin) nastarenkaat mutta ei niillä olisi kehdannut ajella vielä syyskuussa niin kitkat oli siinä kohtaa oikea ratkaisu.
                  Nelivedolla ei noita liikkeellelähtöongelmia ole mutta kyllä niillä kitkoilla varovaisemmin tulee ajettua kuin nastarenkailla.

                  Saksan kitkat onkin sitten ihan toinen juttu ja ne jos jotkut ovat oikeasti vaaralliset...
                  Possuja ja Bemareita

                  Comment

                  • RS9
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 65
                    • Finland

                    Vissiin kohta ajankohtaista tuo rattaiden vaihtelu..

                    Tässä vähän mietityttää kun kesärenkaat tuossa E60:ssä on kokoa 245 35 R20 ETU ja 275 30 R20 TAKA. Ja nyt auton mukana tuli 17 vanteet 225 45 Nokian nastoilla..

                    Eikös tuo ole vierintä kehältään aika paljon pienempi kuin kesäratas..? Tuleekohan tuosta mitään "ongelmia"..?

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5428
                      • S:t Karins

                      Originally posted by peto2 View Post
                      pidän omaa henkeäni arvokkaampana kuin tien kuntoa taidan olla saatanan tyhmä
                      Ihan oikeasti, suosittelen joukkoliikennevälineiden käyttöä. Varsinkin talviaikaan...
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8262
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by kt0510 View Post
                        Ihan oikeasti, suosittelen joukkoliikennevälineiden käyttöä. Varsinkin talviaikaan...
                        ei tarvii.. käytän renkaina sitä pitävämpää vaihtoehtoa
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          Originally posted by Hammu View Post
                          Tästäkin tulee varmaan jäätävä kivitys vääräuskoisena tai muuta vastaavaa, mutta onko kukaan nastoittanut renkaita jälkikäteen?

                          Tekis mieli käydä nastoittamassa rallinastoilla jotku kiekot jäärataperseilyyn...

                          Minä oon.. Mitä renkaita meinaat nastottaa ? Kesärenkaat vois piikittää, talvirenkaissa ei oo toivoakaan kun ei oo kiinteetä kumia missään.
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7434
                            • Oulu

                            Originally posted by RS9 View Post
                            Tässä vähän mietityttää kun kesärenkaat tuossa E60:ssä on kokoa 245 35 R20 ETU ja 275 30 R20 TAKA. Ja nyt auton mukana tuli 17 vanteet 225 45 Nokian nastoilla..

                            Eikös tuo ole vierintä kehältään aika paljon pienempi kuin kesäratas..? Tuleekohan tuosta mitään "ongelmia"..?
                            Joku ostanut alikokoiset renkaat kun saa halvalla. 225/50R17 on E60 oikea koko 17" koossa.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Jos/kun. esim.Jarrutusmatka 80kmh nopeudesta jäisellä tiellä parhaalla kitkalla n.100m kun parhaalla nastalla se on alle 30m?
                              Kertoisitko välillä hieman FAKTAA, etkä vain jauhaisi TÄYTTÄ PASKAA ?


                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Kertoisitko välillä hieman FAKTAA, etkä vain jauhaisi TÄYTTÄ PASKAA ?
                                Paskaa? Oletko edes vaivautunut lukemaan uusimman TM:n ja Tuulilasin talvirengastestit nasta vastan kitka?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎