Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hoikkas
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 1579
    • TURKU

    18" 225/40 nastat vai kitkat

    Morjens kaikille tämän aiheen parissa ähertäville. Kysyisen teiltä kommenttia... Olen luultavasti hankkimassa Kumhon KW 22, uudet, 225/40 18" nastat BMW orkkis M-135 vanteille, niillä leveyttä edessä 8" ja takana 8,5". Sopiiko ne niihin ok? Pitääkö ne niin paljon metakkaa E46 330Cd:ssä ettei kuule omaa ääntään? Irtooko Kumhosta nastat helposti, millaiset ominaisuudet on moottoritie ajossa? Onko muita kommentteja ko. nastarenkaasta.

    Nuo taas kitkat sopisi vain siinä ajatuksessa, että olisivat etelä-suomen talvessa ehkä useilla sulakeleilla hiljaisemmat, mutta mitä muuta "puolustettavaa" on kitkoilla ko. autoon. Hinta taas kitkoissa tuntuu olevan vähän tyyriimpi kuin nastoissa? Ajan itse paljon moottoritietä, Turusta 50km helsinkiin ja sitten taas takaisin, 22 kertaa kuukaudessa ko. reissu. Sitten ajoa on iki-ihanan Turun taajamassa jonkin verran...kilsoja tulee noin 30tkm/vuosi.

    Olisi arvokasta kuulla teidän kokemuksia ja infoa asiasta! Haen kustannuksiltaan ja ominaisuuksiltaan parasta talvirengastusta 18" kokoon ja suhteessa omaan käyttikseeni.
    Last edited by hoikkas; 12-10-2010, 22:46. Reason: niin ja on luettu monta postausta, mutten ole ihan löytänyt "vastausta"...;-) on sen verran jonninjoutavaa juipit postannu...
    BMW i4M50

    Comment

    • Smokehammer
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 75
      • Tampere

      Jotenkin tuo Hemi muistuttaa kadun varrella seisovaa lyhtypylvästä. Sille voi kertoa mitä tahansa mutta siinä se vaan seisoo. Sama kajastus tolpan päässä.. Ei se valo kuitenkaan niin pitkälle valaise...

      Onneksi nää foorumit ei ole minun(kaan) koko elämä..
      E46 325cia -00
      R129 AMG


      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17529
        • Turku

        Originally posted by BeemeR1 View Post
        Jos ei kitkoilla pärjää niin ei pitäisi ajolupaakaan olla.
        Ääni tälle. Myös b mutteri kasa tiivisti asian hyvin. Sekin on fakta (kirjoitetaanko isolla ), että v. 1998 olen kitkoilla ajanut ilman renkaista tai itsestäni johtuvia vahinkoja.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by BeemeR1 View Post
          Jos ei kitkoilla pärjää niin ei pitäisi ajolupaakaan olla. Rattimiehet hanskaa kehnommatkin kelit kitkarenkailla. Piste.
          Originally posted by Laku View Post
          Ääni tälle. Myös b mutteri kasa tiivisti asian hyvin. Sekin on fakta (kirjoitetaanko isolla ), että v. 1998 olen kitkoilla ajanut ilman renkaista tai itsestäni johtuvia vahinkoja.
          sanon vaan että talvella pito on todella huono renkaalla kun renkaalla jos verrataan kesäkeleihin, joten miksi tyytyä siihen huonommin pitävään renkaaseen.. EI MITÄÄN järkeä
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5428
            • S:t Karins

            Originally posted by hoikkas View Post
            Olisi arvokasta kuulla teidän kokemuksia ja infoa asiasta! Haen kustannuksiltaan ja ominaisuuksiltaan parasta talvirengastusta 18" kokoon ja suhteessa omaan käyttikseeni.
            Ajan itse paljon moottoritietä, Turusta 50km helsinkiin ja sitten taas takaisin, 22 kertaa kuukaudessa ko. reissu. Sitten ajoa on iki-ihanan Turun taajamassa jonkin verran...kilsoja tulee noin 30tkm/vuosi.
            Jos tykkäät suolatulla märällä asfaltilla nastoilla ajella niin nastat alle, jos et niin kitkoilla jotkut pärjäävät (tosin joka mutkassa odottaa noutaja...) ihan hyvin...
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • jussi_r
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1655
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Matson^ View Post
              Jotain 245/35R19 nastarengasta tekisi vielä mieli kokeilla, joko sieltä alkaisi löytyä huojumatonta menoa, mutta ei nyt vielä malta kun just viimme talveksi tuli nuo contit ostettua.
              Mä olen ajanut mun E91 M-sportilla kesällä tarkoilla huippurenkailla, ja ero nyt alla oleviin talvirenkaisiin on aivan järkyttävä. 235/35-19 Hakkapeliitta R:t tuntuvat nuljuvan alla ihan miten sattuu, eikä tarkkuutta ole nimeksikään. Ohjauskulmatkin kävin tarkistuttamassa ja ovat tasan mitä pitääkin. Aivan sama juttu M5:n 245/40-18 Yokohama IG30:ien kanssa. Oikeastaan tunne on suunnilleen sama kuin silloin kun koeajoin yhtä E36 325i:tä, jossa oli alla NS-2:t koossa 225/45-17.

              No, onneksi voi sentään olla hyvillä mielin siitä että talvikelien pitoasiat on kunnossa molemmissa autoissa, joten antaa talven tulla jo. Kelpaa vaimonkin kuskata lapsia kelissä kuin kelissä sillä M5:lla, kun on kunnon rillat alla!
              Last edited by jussi_r; 12-10-2010, 23:05.
              M3 Cabrio Individual
              530d GT xDrive
              GL420 CDI
              ZX-12R

              Comment

              • huupi
                BTCF Member
                • Aug 2007
                • 1189
                • Tyrnävä

                Originally posted by wuoma View Post
                Tänä talvena olisi E32:lla tarkoitus kokeilla luistella uusilla kumeilla; tilasin rengas-onlinesta tämmöiset, olivat ainoat edulliset kitkat tässä kokoluokassa:

                Nankang SV-1 Winter Plus 235/45 R17 94H

                Google näytti näiden olleen mukana jossain TM/Tuulilasin testissä joku vuosi aiemmin eikä ihan nollille joutuneena. Eiköhän näillä pärjäile hetken.

                Originally posted by Vesa View Post
                Minulla on kahden talven kokemus juuri noista renkaista ja samasta koosta e39:n alla. Uskalsin hankkia nuo halpikset, koska menestyivät hintaansa nähden erittäin hyvin TM:n talvirengasvertailussa (TM-numeroa en muista). Täytyy sanoa, että renkaiden suorituskyky yllätti positiivisesti. Kannattaa vain varmistaa, että tilaa renkaat nordic-versiona eikä ns. Saksan kitkoina.

                Nyt olen kuitenkin päätynyt nastoihin juurikin kitkaa paremman pitonsa vuoksi (tämähän on fakta eikä tästä voi olla kukaan täysi järkinen eri mieltä). Tilauksessa on Kumho KW-22 koossa 225/50-17. Tilasin renkaat Norden-renkaasta. Kerron kokemuksia, kun ovat alla.
                Mulla on ollut 3 edellistä talvea nuo Nankangit alla ja ilmeisesti auton edellisellä omistajalla vielä yksi sitä ennen. Vieläkin niissä olisi pintaa ajaa vaikka kevääseen asti eli ilmeisen kulutusta kestävä rengas on kyseessä. Ja kilometrejäkin on tullut lonkalta heitettynä ainakin 50t. Ihan hyvin niillä on pärjännyt (pohjoisen) normaali talvikelissä, mutta ne muutamat liukkaat viime talvena aiheutti voimakasta verenpaineen nousua, sillä auto lähti lapasesta täysin varoittamatta pidon menetyksestä. Onneksi ei sattunut vahinkoa. Rattimies en varmastikaan ole ja ajoluvastani en ole valmis luopumaan, joten hommasin nastat tulevaksi talveksi. Katsotaan miten niillä pärjää.
                I01 i3s 94

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by b mutteri kasa View Post
                  Samaa mieltä!
                  Kenen kanssa sä nyt Hemi oikeen väännät tästä asiasta?
                  Tangoon tavitaan AINA kaksi. Nytkin väittelen juuri sinun kanssasi siitä kuka on sanonut mitäkin....

                  Originally posted by b mutteri kasa View Post
                  kiukulla yrität jostain ihmeen syystä julistaa että kitkarenkailla ei pärjää/ole turvallista ajella Suomen talvessa ja kitkarenkaan käyttö on autoilussa talvella synneistä suurin "itsepetos"

                  Eli, missähän kohtaa on löydettävissä lause jossa olen väittänyt...vieläpä kiukulla että kitkarenkaalla EI PÄRJÄÄ Suomen talvessa???
                  Näytätkö sen lauseen mistä tämä olettaman poimit?

                  Näytätkö myös sen lauseen jossa väitän kitkarenkn käyttöä itsessään synneistä suurimmaksi itsepetokseksi???
                  Itsepetokseksi se muuttuu vasta siinä kohta jos/kun kuvitellaan kitkarenkaan olevan lähelläkään talvisen suorituskykynsä puolesta samalla viivalla kuin nykyisten nastarenkaiden.

                  Eli näytätkö nyt minullekkin nämä väittämäsi, vai onko tässä nyt vain kyse siitä että minä keskustelen henkilöiden kanssa jotka on erimieltä asioista vain sen takia että eivät ymmärrä lukemaansa?

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Smokehammer View Post
                    Jotenkin tuo Hemi muistuttaa kadun varrella seisovaa lyhtypylvästä. Sille voi kertoa mitä tahansa mutta siinä se vaan seisoo. Sama kajastus tolpan päässä.. Ei se valo kuitenkaan niin pitkälle valaise...

                    Onneksi nää foorumit ei ole minun(kaan) koko elämä..
                    Valaisetko sinä hieman meitä kaikkia suuremmalla viisaudellasi ja kerrot missä kohtaa olen ko.topikissa puhunut lauseenkin puhdasta BS:ssää?
                    Kumpi johtaa, sinä vai minä?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by VolvoTDi View Post
                      Miten kitkarenkailla ajava on itsepetosta? Ennen ajoin nastoilla nyt kitkoilla eli tiedän kyllä mitä eroa noissa on, mutta valitsin kitkat!! Ei se ole missään suhteessa itsepetosta, korjatkaa jos olen väärässä. Sitten ymmärrän tuon itsepetoksen jos väitän kitkan pitävän paremmin.

                      Hemi voisi kyllä jo lopettaa jankuttamasta tuosta, että nasta pitää paremmin ja muut ajaa itsepetoksella, piste. Tuntuu äkkiseltään, että pitääkö Hemin todistella itselleen jotain nastojen pitävyydestä...
                      Itsepetosta se on siinä kohtaa jos oikeasti ei tiedosta, ymmärrä eikä HALUAKKAAN ymmärtää että ihan samalla rahalla kuin mitä laittaa niihin kitkarenkaisiin, saa ihan oikeasti kokonais-suorituskyvyltään paremman Talvirenkaan, kun ostaa nastarenkaan.
                      Ok, jos nyt jostain syystä välttämättä talvet haluaa ajaa selvästi heikomman suorituskyvyn Talvirenkalla, eli kitkarenkaalla, Suomi on ainakin vielä vapaa maa ja se on ihan sallittua.
                      Itsepetostakaan valinnassa siis silloin EI OLE, mikäli oikeasti ymmärretään ne todelliset suorituskykyerot ja niiden mukaan myös liikenteessä ollaan.

                      Tuo...."pitääkö Hemin todistella jotain nastojen pitävyyydestä"... on kyllä todella hauska letkautus.
                      Eli sinä edelleenkin olet selvästi sitä mieltä että se nastarenkaiden ylivoimaisuus on vain minun "todisteluni" varassa?
                      Lue se uusin TM:n testi ja kerro nyt sinäkin yksi kirjoittamani nyt lause joka on BS:ssää?

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Arnolds View Post
                        LUKKOON KOKO JUTTU

                        Tää on nyt sitä tasoa, että MUA ÄITI ON PAREMPI KUN SUN ÄITi

                        :think:think
                        Väärin, väärin.
                        Tämä on nyt sitä tasoa, että ..."mun -79 Lada on parempi kun sun e60"...
                        ..ja Hemi on mun mielestä kakkapää, kuneiolesamaamieltäettäkunmäolenpärjännytjokymmene nvuottaminkitkoillaplaaplaa....

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Lue se uusin TM:n testi ja kerro
                          ...onko TM se lehti joka ostelee poliiseille partioautoja? Kiinnostaako kiviäkin mitä mieltä ne ovat mistäkin? Testasivatko ne tällä kertaa renkaita takavetoisella autolla, ja peräti edes sinnepäin läheltä omaa rengaskokoani? Käyttivätkö testeissä peräti BMW:tä? En sano, etteikö nasta varmasti useimmiten olisi parempi, mutta ainakaan noita testien numeroarvoja ei voi yleistää tosta noin vaan eri rengaskokoihin ja erilaisille autoille. Ainoa minkä testeistä näkee on se, että turvahysteerikolla pitäisi olla vähintään pari- ja mieluiten triplapyörät joka nurkassa. Ympäri vuoden.

                          Kaikesta huolimatta mä pyrin edelleenkin välttämään suomalaisten teiden turmelemista nastoilla - aivan samoin kuin yritän välttää kiinalaisten tuotteiden ostamista kauppapoliittisilla syillä. Vaikka ihan periaatteesta.

                          Nastoista muuta huonoa mitä et ole lähtenyt toistaiseksi kumoamaan on se, että ne ottavat nopeassa ajossa itseensä ja varsinkin sudittelusta menevät pilalle. Tuolloin muodostuu etu- ja taka-akseleiden välille pahimmillaan isojakin pitoeroja, joka ei taida hallittavuutta parantaa.
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • BeemeR1
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 310
                            • Junttilan mutka

                            Originally posted by peto2 View Post
                            sanon vaan että talvella pito on todella huono renkaalla kun renkaalla jos verrataan kesäkeleihin, joten miksi tyytyä siihen huonommin pitävään renkaaseen..
                            Mukavuuden vuoksi. Kun tietää milloin ja mihin suuntaan rattia käännetään, ei ole mitään ongelmaa (skandinaavisten) kitkarenkaiden kanssa. Jäisellä kelillä joutuu toki tarkemmin ajamaan, mutta ei ne nastatkaan kesää tee...
                            ...etenkään kun niillä on ajettu 10tkm paljaalla asfaltilla ja nastat tylsyyntyneet/katkenneet.

                            Autolehtien rengastestit mittaavat teoriaa. Käytännössä testitulokset eivät kuitenkaan merkkaa kovin paljoa, koska oikeassa liikenteessä harvemmin ajetaan aivan renkaan limiitillä.

                            Mutta suosittelen nastarenkaita kaikille, joilla ei ole käsitteet "tilannenopeus" ja "perstuntuma" tuttuja. Itselleni ei ole ongelma ajaa kitkoilla kolaritonta talvea. Ja poikkeuksetta mennään vieläpä sitä "nopeimman ryhmän kyytiä" nastarengas-niilojen jäädessä kauas taakse...

                            P.S. Taitaa suurimmat "kitkojen mollaajat" olla sellaisia, jotka eivät nykyaikaisilla kitkoilla ole kovin paljon ajaneet? Tai sitten ihan vaan kädettömiä puusilmiä.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by jussi_r View Post
                              ... Testasivatko ne tällä kertaa renkaita takavetoisella autolla, ja peräti edes sinnepäin läheltä omaa rengaskokoani? Käyttivätkö testeissä peräti BMW:tä? En sano, etteikö nasta varmasti useimmiten olisi parempi, mutta ainakaan noita testien numeroarvoja ei voi yleistää tosta noin vaan eri rengaskokoihin ja erilaisille autoille.
                              Originally posted by BeemeR1 View Post
                              Autolehtien rengastestit mittaavat teoriaa. Käytännössä testitulokset eivät kuitenkaan merkkaa kovin paljoa, koska oikeassa liikenteessä harvemmin ajetaan aivan renkaan limiitillä.
                              Niin, ja tämäkö ei sitten ole sitä kitkrengasuskovaisten perustavaa laatu olevaa itsepetosta???

                              Nooh...muistellaan kuitenkin erityisellä lämmöllä näitä sitten taas ensi keväänä kun löytyy perusteet miksi testeissä heikommin menetyneitä "pingpong"/ "klinglong" renkaita ei voi missään tpauksessa käyttää.

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                Kevennetään välillä tunnelmaan.

                                Radiossa oli joku maksettu uutinen eilen jollain kanavalla, siellä naispuoleinen rengasmyyjä kertoi että silloin tällöin kun kysyt asiakkaalta että minkälaiset renkaat laitetaan, niin asiakas vastaa että "vaimo sillä etupäässä ajaa, laitetaan halvimmat Kiinalaiset". Tähän myyjä totesi että siinä sen näkee miten paljon sitä vaimoaan rakastaa.

                                Kajaanilainen keräilijänero Klaus N. kerran totesi, että talvirenkaat ne vasta vaarallisia ovatkin, katsoppa talvella ojaan menneitä autoja, kaikissa on talvirenkaat alla. Klaus ajaa tänä päivänäkin kesärenkailla vuodet ympäri.

                                Kunnes talvet muuttuvat kovin erilaisiksi tai asuinpaikka muuttuu, niin en taatusti harkitse mitään muuta kuin nastarengasta autooni talveksi.

                                Useampi henkilö on maininnut, että on pärjännyt x tai xx vuotta kitkoilla, eikä koskaan ole joutunut ongelmiin.

                                Itse olen ajanut Nastoilla 10 talvea, kitkoilla 2 talvea ja kesärenkailla 2 talvea.

                                Myös nastarenkailla olen joutunut ongelmiin, olen suistunut ojaan ajettuani märällä peilijäällä liian kovaa, olen jäänyt jumiin sohjoon omalle pihalleni, autoni on tarttunut pohjastaan myös lumeen yleisellä tiellä, olen ajanut risteyksen pitkäksi vastapenkalle.

                                Useita kertoja.

                                Kesärenkailla melkein pärjäsi parhaiten, ei tullut ajettua koskaan kovaa, eikä hirveän paljoa koko talvena kun tiedosti tilanteen.

                                Kai sitä ei vain osaa ajaa.

                                Näiden asioiden valossa uskallan olla vaihtamatta renkaaseen, joka luultavasti pitää huonommin käyttämissäni olosuhteissa.

                                Autossani on talvella aina mukana lecasora pussi, hinausköysi ja lapio.

                                Saa olla samaa ja erimieltä, mutta koitetaan pysyä asiallisena.
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎