holkin sorvaa tarkkaan toleranssiin,lämmittää ja tempasee paikoilleen se on tarpeeks lujassa,alan tekemään heti tuon ku saan vain e36 navan käsiin..vaikkaki uudet navat pitää hommata siihen lopulliseen kiinnitykseen..pistän sitte tarkemmin,jos joku ohjeistusta haluaa.
miten se laakeri muuten on kiinni e36 navassa saako sitä ees hajottamalla sieltä irti jos sattus löytään samanlaisen 2-rivi laakerin laakerikaupasta..ja vaikka pienemmällä sisäreijällä joka sopis suoraan e30 olkatappiin...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
4x100 -> 5x120?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by jmp2002 View PostNo eikös jukka81 ole iät ja ajat jo ollutkin paikalla... mitä hankalaa siinä on??
e30 tolpasta napapois, mitaa halkasian ja sitten e36tolpasta napapois ja mittaa halkaisian ja niitten erotuksella, saa holkin koon... sitten 0.3mm koneistaa e36 abs-kehästä pois, niin toimii e30.. ja jos en ihan väärin muista, niin 5mm tulee e36 napa ulospäin verrattuna e30 napaan...
Jep, on ne nyt pari vuotta ollu paikallaan ongelmitta.
Ja tuossahan ne ohjeet lyhyesti olikin, eli aika pienellä työllä saa tehtyä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Rocla View PostE36 napa ja laakeriyhdistelmä on korkeampi kuin e30, olkatapin kierre mutterille jää olemattomaksi, on kuulemma tehty ympäri maailman noita, varmaan joku selleinen "kikkailumutteri" lienee tarpeen.
Ei tarvi mitään "kikkailumuttereita", ihan omalla E30:n napamutterilla saa E36:n navan kiinni E30:n olka-akseliin.
Leave a comment:
-
-
Sellaseta pohdiskelin että onkos noissa navoissa jotain ainelujuuksellisia vaatimuksia. Eli minkälainen aines siihen oikein olisi passelia ja kaipaako lämpökäsittelyjä tai vastaavia. Olisi meinaa maailman helpoin kun tekis vaan kokonaa uuden navan ja ja rässäis laakerit ja abs kehät paikoillee. Sais minkä jaon vaan ja raideväliäkin sais vähän pelattua jos on milli tai pari hienosäätöä.
Leave a comment:
-
-
No eikös jukka81 ole iät ja ajat jo ollutkin paikalla... mitä hankalaa siinä on??
e30 tolpasta napapois, mitaa halkasian ja sitten e36tolpasta napapois ja mittaa halkaisian ja niitten erotuksella, saa holkin koon... sitten 0.3mm koneistaa e36 abs-kehästä pois, niin toimii e30.. ja jos en ihan väärin muista, niin 5mm tulee e36 napa ulospäin verrattuna e30 napaan...
Leave a comment:
-
-
Tehkääpä joku tuo E36 napojen sovitus onnistuneesti autoonne ja laittakaa palikat + ohjeet näytille
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jukka81 View PostE36:n etunavassa laakerin sisäreikä suurempi, kuin E30:ssa, holkin sorvaa vaan väliin, niin aika pienellä työllä saa sopimaan E36:n etunavat E30:iin.
Leave a comment:
-
-
E36:n etunavassa laakerin sisäreikä suurempi, kuin E30:ssa, holkin sorvaa vaan väliin, niin aika pienellä työllä saa sopimaan E36:n etunavat E30:iin.
Leave a comment:
-
-
eli onko joku päässy mittaileen laakerin kokoja e30 ja e36 etunavoista,tietäs vähän mitä siihen pitäis tehä,onko e36 navassa/laakerissa sisäreikä suurempi?ja onko edes mahdollista saada sovitettua?cnc sorvilahan sais teetettyä kokonaan uuden navan,mutta miten tuon laakerin kans jos sitä ei saa irrallisena..2-rivinen laakerihan se varmaan on..
Leave a comment:
-
-
E36:sen etunavassa sama määrä ABS:n hampaita kuin E30:n, halkaisijasta täytyy sorvata muistaakseni 0,3mm pois, niin toimii ABS:t.
Leave a comment:
-
-
Miten käy abs:n kanssa jos solvaa nuo e36 etunavat paikalle, kun eiks siinä ole erimäärä hampaita kun e30?? vai onko sillä mitään merkitystä? :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Daa Daa View Post
Originally posted by Eepo View PostE36 minkälaisen sovituksen vaatii?
tarkoitatko tuolla E30 M3 napa systeemillä ihan pelkkää napaa vai koko takakynkkä systeemiä?
Eli palapeliä pukkaa joka tapauksessa, vaikka m3 navat ovat "helppo" updeitti.
Ja tietenkin vielä huomion arvoista että m3 raideleveys on isompi kuin normaali e30, eli navat tulevat leveämmälle.
Ei ABS, rumpujarrullinen e36 käyttää takana samaa pyöränlaakeria kuin e30, eli mahdollisesti sen napa voi olla sovitettavissa, en löytänyt mitään dokumenttia, että joku olisi ko napaa käyttänyt.
E36 Compactin napa käy suoraan, mutta käsittääkseni se levittää vielä ulommas kuin e30 m3 napa, jos joku tarkemmin tietää niin kertokoot.
Compact navan kanssa voi _ILMEISESTI_ käyttää compactin jarrulevyä ja e30 käsijarrun osia ja satulaa, taas saa korjata, tämä on mutua.
Kaikkein helpoin(enkä siis maininut hinnasta mitään) olisi "scorettaa" esim kolaroita m3 saksasta ja myydä osina pois ja jättää itselle nuo akselistot, saisi kaikki palikat kerralla ja varmasti toimivan geometria eteenkin, mutta etupäästä kertokoon joku muu.
Niin ja EDITTIÄ:
Mielestäni e36 etunapa ei todellakaan käy "pienellä sovitteella" e30 tolppaan, voi olla että olen väärässä, korjatkaa tämäkin jos meni metsään.Last edited by Rocla; 07-12-2006, 16:24.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jukka81 View PostE36:sen navat menee E30:n tolppaan eteen pienellä sovituksella, ja taakse menee suoraan E30 M3:n navat.
tarkoitatko tuolla E30 M3 napa systeemillä ihan pelkkää napaa vai koko takakynkkä systeemiä?
Leave a comment:
-
-
Tällänen vaihtoehtohan on myös olemassa.
Leave a comment:
-
Leave a comment: