memebuy23buy

alumiinivanteiden hoito/kunnostus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Voihan ne pinnoittaa.. Ainakin Opti-coat on pysynyt hyvin.

    http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=28&t=1710
    Pysyy kyllä jonkin aikaa, mutta syviä hapettumaläikkiä tulee helposti sellaisiin kohtiin mihin sateella kertyy kuraa ja jarrupölyä. Vittumainen sitten kiillottaa uudestaa, kun se opti-kerros on vieressä yllättävän paksu ja sitä saa kauan aikaa hinkata pois. Ite käytän sinolia siten että joka pesun yhteydessä pyyhkäsee uudestaan. Pidemmän päällä tulee toki himmentymää, mutta ne on helppo kiillottaa uudestaan esim. autosolilla tai motherssilla.

    Mitä kiillottamiseen tulee, niin normi käyttöauton vanteessa ei tarvi 2000:lle asti hinkkailla. Ihan 1000 riittää ja sitten vaan sisal-laikka johon esim. motonetistä tanko esikiillotusainetta. Sisal-laikalla PIENILLÄ kierroksilla ja ISOLLA paineella saa 1000 vesihionnan jäljen kiillottumaan helposti. Sitten vielä naarmujen poisto esim. autosolilla ja lumppulaikalla. Sisal-vaihe vaatii kyllä jämerän porakoneen ettei pääse toimintasavut pihalle.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Voihan ne pinnoittaa.. Ainakin Opti-coat on pysynyt hyvin.

    http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=28&t=1710
    Voi joo. En ole vaan kuullut keneltäkään huippukokemuksia aiheesta.

    Leave a comment:


  • McBeast
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Voihan ne pinnoittaa.. Ainakin Opti-coat on pysynyt hyvin.

    http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=28&t=1710
    C5:sta tilasin itte CYC:ltä, mutta vielä laittamatta. Tuon threadin perusteella tilasin joskus, kun sai "hyvät pojot".

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Valmiiseen tuotteeseen ei kiilto kauaa pysy, teet mitä vaan.
    Voihan ne pinnoittaa.. Ainakin Opti-coat on pysynyt hyvin.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Oksanen View Post
    10.9 ja O.Z pulteissa lukee.

    Toi vanteiden tämänhetkinen sijoittelu (kusella käydessä voi aina ihmetellä) on kyllä tuonut mieleen että piruako sitä leveämpää kehää laittamaan, on noi aikas mukavat jo nyt (ainakin lattialla katsottuna). Mutta ei tuolta pulttien välistä kyllä erkkikään kiillota, kai ne on pakko purkaa että siisti saa. Tosin on autossa kyllä "hetki" vielä muutakin tekemistä.

    Onko kiillottelulle mitään oikotietä onneen? Mikä on paras lähestyminen ja apuvälineet, hionta karkeudella X (käsin vai koneella), karkeudella Y, ja lumppulaikka koneeseen ja hionta-ainetta Z (mikä on toimivin?). Valmiiseen tuotteeseen huolellinen pesu ja sinolia pintaan? Tahtoo tällaisen, heti!
    On niitä titaanipultteja olemassa näihin, mutta myyjäsi puhui paskaa: Ne ovat alkuperäiset kromatut OZ:n pultit siis eli taitavat olla aika koskemattomat nuo sinun vanteesi paitsi lakat poistettu?

    Tuohon kuvan kiiltoon saat "vähän" tehdä työtä ! Purettava nuo on, jotta hyvät saa ja pulttien välit kuntoon.

    Oikotietä ei ole. Kuivahionnalla aloitat, viilaat kantit pois ja sitten pikkuhiljaa hienompaan märällä. Käsin tehtävä, jos et vannekonetta omista . Karkeuden 2000 jälkeen voit aloittaa lumputtamisen vaikka Autosolilla. Valmiiseen tuotteeseen ei kiilto kauaa pysy, teet mitä vaan.

    Leave a comment:


  • Oksanen
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Hartget ovat aina asiahankinta !

    Vähän vastauksia ja kommentteja:
    - lippejä saat Saksasta-
    - alkuperäiset pultit ovat kromattuja niissä lukee OZ, lukeeko sulla? Alkuperäiset eivät todellakaan ole titaania ja epäilen, että onko sinullakaan. Orkkikset kyllä ruostuvat ajan saatossa... Pultteja saa yleensä samoista paikoista kuin lippejäkin.
    - pultteja voi käyttää uudestaan tai uusia. Kiristysmomentti 3-osasisissa on n. 25Nm.
    - maalinpoistoaineella keskiöt puhtaiksi tai sitten annat maalarin tehdä homman. Maalikaavinta saatat tarvita lisäksi. Tampereen seudulla nick Rockford ainakin maalaa tuollaisia projekteja.
    - sisäkehät voi soodapuhaltaa tai jopa hiekkapuhaltaa, jos ei välitä jäljistä, jotka eivät tosin paljoa näy, etenkin jos maalaat mustaksi sisäkehät.


    Oikeassa olet. Koottavat ovat jumalaisia ja niiden keräämiseen jää koukkuun .
    Joo tuo titaaniasia tuli vannemyyjän kautta, aika erikoinen materiaali se kyllä pulttiin muutenkin olisi (titaani ny kuitenkin tuppaa väsymään). Kromilta tuo näyttääpi, ja ilmeisen hyvin on kromipinta pitänyt kun alsa on happea ottanut mutta pulteroiset ei, se ruoste mitä niissä pinnassa oli on aivan kuin vesipisaraan "kuivunutta" pintaruosteasiaa jonka alta vannepesulla tuli kirkas pinta. Mutta nää moniosavannehommat on meikäläiselle niin vierasta maaperää että pakko kysyä . 10.9 ja O.Z pulteissa lukee.

    Toi vanteiden tämänhetkinen sijoittelu (kusella käydessä voi aina ihmetellä) on kyllä tuonut mieleen että piruako sitä leveämpää kehää laittamaan, on noi aikas mukavat jo nyt (ainakin lattialla katsottuna). Mutta ei tuolta pulttien välistä kyllä erkkikään kiillota, kai ne on pakko purkaa että siisti saa. Tosin on autossa kyllä "hetki" vielä muutakin tekemistä.

    Onko kiillottelulle mitään oikotietä onneen? Mikä on paras lähestyminen ja apuvälineet, hionta karkeudella X (käsin vai koneella), karkeudella Y, ja lumppulaikka koneeseen ja hionta-ainetta Z (mikä on toimivin?). Valmiiseen tuotteeseen huolellinen pesu ja sinolia pintaan? Tahtoo tällaisen, heti!

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Oksanen View Post
    Noniin, tuli hankittua vihdoinkin e28:n alle ainoat oikeat vanteet

    (mistäs noita lippejä kannattaa alkaa metsästään?).

    Muutamia kysymyksiä:

    Noi pultit kuulemma on titaania, silmämääräisesti tarkasteltuna en niistä mitään naarmuja tms löytänyt (pintaruostetta oli, ilmeisesti jarrupölystä tms tullut, sonaxilla muuttui ruoste violetiksi ja lähti pois). Pitääkö noita pultteja uusia jos vanteet purkaa? Onko momentti sama kuin tässä topikissa aiemmin mainittu RH:n pulttien 20nm? Vihreetä loctitee lienee syytä pistää tippa mutteriin.

    Jos noi etulipit meinaa saada siisteiksi vanteet pitää jokatapauksessa purkaa, jos kerran taakse muutenkin tulee uudet lipit niin kaikki kannattanee lyödä päreiks. Samalla siis keskiöt kannattaa maalata. Millä kannattaa poistella muovisista keskikupeista maalit, vai kannattaako vain kiikuttaa jollekin asiansa tuntevalle maalaajalle, suosituksia tampesterin seudulla henkilöstä joka taikoo uudet pinnat ja saa keskiöt ja muovikupit samaan sävyyn?

    Olisiko helpoin tapa sisäkehien saattamiseen puhtaiksi kiikuttaa vain soodapuhallukseen ja vetää uus maali pintan? Lähteekö toi paksu piki ja jarrupölypaska soodalla? Iron-x:ää ajattelin jossain vaiheessa kokeilla kun kaveri oli sitä hommaamassa varastoon.

    Ei sillä, olisihan tuossa jo kiillotteluistuin valmiina

    Kaikilta koottavien vanteiden jeesuksilta otetaan kyllä vinkkejä ilomielin vastaan. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään ihmisiä jotka haalii noita alumiinikiekkoja talliin sarjakaupalla, ennen ihmettelin että mikä helvetti noissa nyt niin ihmeellistä on .
    Hartget ovat aina asiahankinta !

    Vähän vastauksia ja kommentteja:
    - lippejä saat Saksasta-
    - alkuperäiset pultit ovat kromattuja niissä lukee OZ, lukeeko sulla? Alkuperäiset eivät todellakaan ole titaania ja epäilen, että onko sinullakaan. Orkkikset kyllä ruostuvat ajan saatossa... Pultteja saa yleensä samoista paikoista kuin lippejäkin.
    - pultteja voi käyttää uudestaan tai uusia. Kiristysmomentti 3-osasisissa on n. 25Nm.
    - maalinpoistoaineella keskiöt puhtaiksi tai sitten annat maalarin tehdä homman. Maalikaavinta saatat tarvita lisäksi. Tampereen seudulla nick Rockford ainakin maalaa tuollaisia projekteja.
    - sisäkehät voi soodapuhaltaa tai jopa hiekkapuhaltaa, jos ei välitä jäljistä, jotka eivät tosin paljoa näy, etenkin jos maalaat mustaksi sisäkehät.


    Oikeassa olet. Koottavat ovat jumalaisia ja niiden keräämiseen jää koukkuun .

    Leave a comment:


  • Oksanen
    replied
    Noniin, tuli hankittua vihdoinkin e28:n alle ainoat oikeat vanteet



    Keskiöiden maali on ihan ok, sisäkehät on aivan umpitatinassa jarrupölyä ja muuta paskaa (sonaxin litkulla esipesin), lipit on himmeät mutta aikalailla naarmuttomat pl. kahdessa pienet jurmut ulkokehällä. Kokona 8.5"X17". Aikomuksena olisi säilyttää etuset 8.5" leveinä, mutta taakse voisi tuuman-puoltoista tehdä lisälippiä. Etenkin kun kahdessa lipissä on nyt pientä jurmua niin noistahan pääsisi eroon vaihtamalla koko lipit (mistäs noita lippejä kannattaa alkaa metsästään?).

    Muutamia kysymyksiä:

    Noi pultit kuulemma on titaania, silmämääräisesti tarkasteltuna en niistä mitään naarmuja tms löytänyt (pintaruostetta oli, ilmeisesti jarrupölystä tms tullut, sonaxilla muuttui ruoste violetiksi ja lähti pois). Pitääkö noita pultteja uusia jos vanteet purkaa? Onko momentti sama kuin tässä topikissa aiemmin mainittu RH:n pulttien 20nm? Vihreetä loctitee lienee syytä pistää tippa mutteriin.

    Jos noi etulipit meinaa saada siisteiksi vanteet pitää jokatapauksessa purkaa, jos kerran taakse muutenkin tulee uudet lipit niin kaikki kannattanee lyödä päreiks. Samalla siis keskiöt kannattaa maalata. Millä kannattaa poistella muovisista keskikupeista maalit, vai kannattaako vain kiikuttaa jollekin asiansa tuntevalle maalaajalle, suosituksia tampesterin seudulla henkilöstä joka taikoo uudet pinnat ja saa keskiöt ja muovikupit samaan sävyyn?

    Olisiko helpoin tapa sisäkehien saattamiseen puhtaiksi kiikuttaa vain soodapuhallukseen ja vetää uus maali pintan? Lähteekö toi paksu piki ja jarrupölypaska soodalla? Iron-x:ää ajattelin jossain vaiheessa kokeilla kun kaveri oli sitä hommaamassa varastoon.

    Ei sillä, olisihan tuossa jo kiillotteluistuin valmiina

    Kaikilta koottavien vanteiden jeesuksilta otetaan kyllä vinkkejä ilomielin vastaan. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään ihmisiä jotka haalii noita alumiinikiekkoja talliin sarjakaupalla, ennen ihmettelin että mikä helvetti noissa nyt niin ihmeellistä on .

    Painoa oli muuten 8.8kg ilman keskikuppia.

    Kuulemma olleet jossain ratapyörityksessä joskus alla. Kahdessa keskiössä oli takana jurmua, ehkä etusatula raapinut?
    Last edited by Oksanen; 14-09-2012, 20:00.

    Leave a comment:


  • juki85
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Jos BMW e61-orkkis aluista aikoo hivenen siistiä pikkukoloja niin millä aineella niitä voisi täytellä ja mikä on hopeisen vanteen värikoodi? Vai onko hopeita värejä enemmälti?
    Useimmissa bemarin vanteissa taisi olla värikoodi Reflexsilber metallic (A44).

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Jos BMW e61-orkkis aluista aikoo hivenen siistiä pikkukoloja niin millä aineella niitä voisi täytellä
    Pienemmät menee ihan hiilikuitu-/ lasikuitu- ja normi-pakkelilla.

    ...mikä on hopeisen vanteen värikoodi? Vai onko hopeita värejä enemmälti?
    Ei niitä montaa ole, joku 100 000:nen ja miljoonan väliltä vaan, että siitä arpomaan sopiva.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Jos BMW e61-orkkis aluista aikoo hivenen siistiä pikkukoloja niin millä aineella niitä voisi täytellä ja mikä on hopeisen vanteen värikoodi? Vai onko hopeita värejä enemmälti?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by JonttuPeke View Post
    Saako artec L (17") kehiä mistä? Pitäisi saada leveämmät eteen ja taakse.
    Tuolta kannattaa kysellä:

    Leave a comment:


  • JonttuPeke
    replied
    Saako artec L (17") kehiä mistä? Pitäisi saada leveämmät eteen ja taakse.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by aakoo View Post
    Ei missään nimessä sinne väliin yhtään mitään. Eihän ne kehät voi mitenkään asettua tasaisesti keskenään, jos siellä välissä on jotain. Vanne kasaan ja tiivistemassa saumaan.
    Ainakin BBS RS:n kehissä on massat juurikin siellä tasopintojen välissä. Voisi kuvitella, että käytetyllä massalla on merkitystä, mutta nyt puhutaan kuitenkin luokkaa millin kymmenyksen paksuisesta kalvosta, jolla ei kyllä ole tuon taivaallista merkitystä kehien asettumisen kannalta. Enemmän ne vanteet vemputtavat jo kehien ja keskiön toleranssien vuoksi.

    Leave a comment:


  • ApriliaMan
    replied
    Originally posted by aakoo View Post
    Ei missään nimessä sinne väliin yhtään mitään. Eihän ne kehät voi mitenkään asettua tasaisesti keskenään, jos siellä välissä on jotain. Vanne kasaan ja tiivistemassa saumaan.
    Homma selvä...ajattelin vaan, kun noissa oli välissä töhnää eikä niitä oo koskaan purettu. Kiitos

    Miten se tiivistäminen, toimiiko tuo tuulilasin tiivisteliima/-massa vai onko ihan perus Sika parempaa?

    Leave a comment:

Working...
X