Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Petri View PostOta nyt noi ranskalaisen valmistajayhtiön lasit päästäs, voi herranjumala mitä tuubaa.
E: Eli siis tarkennetaan. Toisessa testissä testataan UUDEN renkaat ominaisuuksia. Ja toisessa testataan montako kilometria rengas kestää? Eli onko näillä mitään tekemistä keskenään, muutakun molempien otsikoista löytyy sana Testi. No ei.Last edited by Micce///M; 15-09-2012, 16:40.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostJos ja kun tarkoitit korostettuja kohtia. Niin lue nyt hyvä mies topiccia hieman taakse päin, niin ehkä valkenee mistä puhutaan.
Siellä on nastoista ja kitkoista niitä hyviä ja niitä paskoja, laidasta laitaan.
Comment
-
-
Originally posted by Petri View PostOlen lukenutkin, ja siksi tuo oma kommenttini. Testit on testejä, ja sä vongut mm. vain sitä että kuinka monta onnettomuutta tapahtui HYVÄLLÄ kitkarenkaalla... Entäs sitten hyvällä nastarenkaalla ajetut, olisiko ne myös pitänyt eritellä?
Siellä on nastoista ja kitkoista niitä hyviä ja niitä paskoja, laidasta laitaan.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostJa edelleenkin, niillä testituloksilla voi pyyhkiä persettä.Originally posted by Micce///M View PostOletan että kulutuskestävyys on samaa tasoa kun testeissä, toki pienet toleranssit ja ajotapa pitää huomioida.
Mistähän muuten näitä renkaiden kulutuskestävyyksien tuloksia olisi luettavissa?
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostNimenomaan. Kun koko jutun juuri on siinä, että kitkarengas on kuuleman mukaan hengenvaarallinen heti kaupasta tullessaan. Kun nastarenkaat on niin uskomattoman hyviä koko normaalin elinkaaren.
Kitkarengas EI ole hengenvaarallinen heti kaupasta tullessaan, vaan kutakuinkin tilastollisesti n.40% turvattomampi kuin juuri kaupasta tullut nastarengas!
Kukaan ei ole myöskään väittänyt että nastarengas olisi hyvä koko elinkaarensa....vaan että se on edelleen tilastollisesti sen 40% parempi kuin kitkarengas koko elinkaarensa aikana.
Nastarengas toki heikkenee vanhetessaan, mutta niin heikkenee myös kitkarengas. Tajuatko?
Comment
-
-
Lisää siis rautalankaa....
Joo, se loppuun kulunut nastarengas tuolla talviliikenteessä on toki varmasti turvattomampi vaihtoehto kuin tuliterä testivoittajakitka.
Vertailuahan ei tietenkään voikkaan tedä näin, vaan keskiarvona koko liikennevirran rengastyypeistä.
Eli myös ne kitkarenkaat vanhenevat ihan samaa tahtia kuin nastarenkaat, niin ainoa keino vertailla ko.rengastyyppien turvallisuutta on laskea niillä ajetut kuolonkolarit ja suhteuttaa se kulloinkin liikennevirrassa olevien eri rengastyyppien lukumäärällä.
Kun nyt tiedämme että kitkarenkaiden käyttöekinkaari on Suomessa ja Ruotsissa lähes vuoden lyhyempi kuin nastarenkailla ja silti talviliikenteen kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on 40% enemmän kitkarenkaita, ovat kitkarenkaat jopa keskimäärin kolmannekes tuoreempia kuin nastarenkaat.
Mikäli molempien elinkaari olisi samanpituinen, olisi kitkarenkaan tilastot vielä heikompia.
Henkilökohtaiseti, kun tässä tätä autopeltisepänhommaa on tullut parikymmentä vuotta tehtyä, niin aika hyvän kuvan on saanut siitä mikä oikeasti on se kitkarenkaan ongelma.
Eli tarinat ihan poikkeuksetta menee niin että..."yli kymmenen vuotta meni kitkoilla ilman minkäänlaista ongelmaa, kunnes yht`äkkiä eräässä ohitustilanteessa tai jarrutuksessa pito katosikin täysin ennalta arvaamattomasti"....ja sitten kolisee.
Eli kun sitten lopulta vuosienkin positiivisten kitkarengaskokemusten jälkeen eteen osuukin se 100m:n pätkä tietä missä tie muuttuukin kostean jäiseksi ilman ennakkovaroitusta samalla kun ollaan ohitustilanteessa, kaistanvaihdossa, jarrutuksessa, kirraavassa kaartessa, tms.... ja sitten kolahtaa aina.
Nasta kuitenkin vielä raapaisee sen verran että luistonestot ja ajonhallinnat pelaavat ainakin osittain, jolloin niitä totaaliyllätyksiä tulee pari vähemmän 20-vuodessa.
Ymmärrän toki tämänkin "rengasuskovaisuuden" todella hyvin varsinkin kun itsekkin joudun joka talvi ajamaan jonkin verran eri kitkarenkailla.
Toki tässäkin takana on enemmän tämä "merkkiuskovaisuus" kuin oikea rationaalinen loppuun asti ajateltu logiikka....varsinkin kun taas kerran samojen "miesten" kesärenkaat pitää olla niitä "testivoittaja" statuksella varustettuja tuotteita pysyäkseen kuivalla tai märällä kesäisellä asfalttitiellä?
Eli niinhän se oli......"ominaisuudet eivät vain riitä"......jos alla kesäkelissäkin ei ole michelinmerkki renkaan kyljessä....
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostAi nyt se ei enään olekkaan hengenvaarallinen rengas.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostAikamoista taistelua. Tähän väliin sellanen kevennys, että näkyi olevan tukholmassakin nastarengas kielto kylttejä pystytetty.
Eli suurtukholman alueella pidetään 120 talvipäivää 118 päivää kesäkeleissä.
Muualla Ruotsissa tuo 40%:n sääntö kuitenkin pitää.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostYksi asia lisää. Ne voi laittaa alle ajoissa ja ottaa pois myöhään. Ei pääse liukkaus yllättämään. Voisi vaikka nyt laittaa alle, nastoilla ei ihan vielä viitsi rapsutella.
Perjantai aamuna oli 2,5 lämpöä, kohta voi aamuisin olla alavatpaikat jäässä...
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi, et edelleenkään ymmärrä?
Kitkarengas EI ole hengenvaarallinen heti kaupasta tullessaan, vaan kutakuinkin tilastollisesti n.40% turvattomampi kuin juuri kaupasta tullut nastarengas!
Montako kymmentä viestiä sinäkin olet kirjoittanut kitkan hengenvaarallisuudesta? Nyt ilmeisesti kitka ei olekkaan enään niin hengenvaarallinen? Onko olusuhteet muuttuneet niin, vai joitain muuta muuttujia? Olethan sinä jopa kehunut kitkan ominaisuuksia talviolosuhteissa ja verrannut niitä kesärenkaisiin. Koita nyt oikeasti päättää.
Comment
-
Comment