Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 3156
    • Nummela

    Originally posted by Micce///M View Post
    Ja edelleenkin, niillä testituloksilla voi pyyhkiä persettä. Tässä asiassa. Toki ne antaa hyvän kuvan renkaiden erosta, mutta ei ne anna todellisia eroja normaalin tielläliikkujan renkaan ominaisuuksista. Ne kun sattuu keskimäärin olemaan kaukana niistä testituloksistasi.
    Originally posted by Micce///M View Post
    Oletan että kulutuskestävyys on samaa tasoa kun testeissä, toki pienet toleranssit ja ajotapa pitää huomioida.

    Ranskalaisen valmistajayhtion nimi kun lukee renkaan kyljessä, niin toistaiseksi uskallan luottaa että testirenkaat on samaa tasoa kuin ne mitä kaupasta voi hakea. Kun taas Hankook ja Nokia on antanut ymmärtää jotain ihan muuta, kun kiinni jäi. Tosin ymmärtäähän sen, eihän sitä huijaamatta ole helppo voittaa kunnon rengasvalmistajaa.
    Ota nyt noi ranskalaisen valmistajayhtiön lasit päästäs, voi herranjumala mitä tuubaa.
    E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
    E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


    Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

    Comment

    • Micce///M
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2008
      • 3552
      • Hämeenlinna

      Originally posted by Petri View Post
      Ota nyt noi ranskalaisen valmistajayhtiön lasit päästäs, voi herranjumala mitä tuubaa.
      Jos ja kun tarkoitit korostettuja kohtia. Niin lue nyt hyvä mies topiccia hieman taakse päin, niin ehkä valkenee mistä puhutaan.

      E: Eli siis tarkennetaan. Toisessa testissä testataan UUDEN renkaat ominaisuuksia. Ja toisessa testataan montako kilometria rengas kestää? Eli onko näillä mitään tekemistä keskenään, muutakun molempien otsikoista löytyy sana Testi. No ei.
      Last edited by Micce///M; 15-09-2012, 16:40.

      Comment

      • Petri
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 3156
        • Nummela

        Originally posted by Micce///M View Post
        Jos ja kun tarkoitit korostettuja kohtia. Niin lue nyt hyvä mies topiccia hieman taakse päin, niin ehkä valkenee mistä puhutaan.
        Olen lukenutkin, ja siksi tuo oma kommenttini. Testit on testejä, ja sä vongut mm. vain sitä että kuinka monta onnettomuutta tapahtui HYVÄLLÄ kitkarenkaalla... Entäs sitten hyvällä nastarenkaalla ajetut, olisiko ne myös pitänyt eritellä?
        Siellä on nastoista ja kitkoista niitä hyviä ja niitä paskoja, laidasta laitaan.
        E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
        E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


        Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          Originally posted by Petri View Post
          Olen lukenutkin, ja siksi tuo oma kommenttini. Testit on testejä, ja sä vongut mm. vain sitä että kuinka monta onnettomuutta tapahtui HYVÄLLÄ kitkarenkaalla... Entäs sitten hyvällä nastarenkaalla ajetut, olisiko ne myös pitänyt eritellä?
          Siellä on nastoista ja kitkoista niitä hyviä ja niitä paskoja, laidasta laitaan.
          Nimenomaan. Kun koko jutun juuri on siinä, että kitkarengas on kuuleman mukaan hengenvaarallinen heti kaupasta tullessaan. Kun nastarenkaat on niin uskomattoman hyviä koko normaalin elinkaaren. Ja tavallisen suomalaisen käyttäjän elinkaari kun renkailla on aika pitkä. Eli juurikin kyseessä on ne renkaat, mitkä tiellä vastaantulijalla on alla. Valtaosalla kun ei ole niitä testivoittajia nastoilla, vaikka merkki ja malli olisikin sama. Niin ominaisuudet eivät. Yksinkertaista.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Micce///M View Post
            Ja edelleenkin, niillä testituloksilla voi pyyhkiä persettä.
            Originally posted by Micce///M View Post
            Oletan että kulutuskestävyys on samaa tasoa kun testeissä, toki pienet toleranssit ja ajotapa pitää huomioida.
            Sinä nyt siis kuitenkin poimit nyt rusinat testitulospullista....
            Mistähän muuten näitä renkaiden kulutuskestävyyksien tuloksia olisi luettavissa?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Micce///M View Post
              Nimenomaan. Kun koko jutun juuri on siinä, että kitkarengas on kuuleman mukaan hengenvaarallinen heti kaupasta tullessaan. Kun nastarenkaat on niin uskomattoman hyviä koko normaalin elinkaaren.
              Ei, et edelleenkään ymmärrä?
              Kitkarengas EI ole hengenvaarallinen heti kaupasta tullessaan, vaan kutakuinkin tilastollisesti n.40% turvattomampi kuin juuri kaupasta tullut nastarengas!
              Kukaan ei ole myöskään väittänyt että nastarengas olisi hyvä koko elinkaarensa....vaan että se on edelleen tilastollisesti sen 40% parempi kuin kitkarengas koko elinkaarensa aikana.
              Nastarengas toki heikkenee vanhetessaan, mutta niin heikkenee myös kitkarengas. Tajuatko?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Lisää siis rautalankaa....
                Joo, se loppuun kulunut nastarengas tuolla talviliikenteessä on toki varmasti turvattomampi vaihtoehto kuin tuliterä testivoittajakitka.
                Vertailuahan ei tietenkään voikkaan tedä näin, vaan keskiarvona koko liikennevirran rengastyypeistä.
                Eli myös ne kitkarenkaat vanhenevat ihan samaa tahtia kuin nastarenkaat, niin ainoa keino vertailla ko.rengastyyppien turvallisuutta on laskea niillä ajetut kuolonkolarit ja suhteuttaa se kulloinkin liikennevirrassa olevien eri rengastyyppien lukumäärällä.
                Kun nyt tiedämme että kitkarenkaiden käyttöekinkaari on Suomessa ja Ruotsissa lähes vuoden lyhyempi kuin nastarenkailla ja silti talviliikenteen kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on 40% enemmän kitkarenkaita, ovat kitkarenkaat jopa keskimäärin kolmannekes tuoreempia kuin nastarenkaat.
                Mikäli molempien elinkaari olisi samanpituinen, olisi kitkarenkaan tilastot vielä heikompia.
                Henkilökohtaiseti, kun tässä tätä autopeltisepänhommaa on tullut parikymmentä vuotta tehtyä, niin aika hyvän kuvan on saanut siitä mikä oikeasti on se kitkarenkaan ongelma.
                Eli tarinat ihan poikkeuksetta menee niin että..."yli kymmenen vuotta meni kitkoilla ilman minkäänlaista ongelmaa, kunnes yht`äkkiä eräässä ohitustilanteessa tai jarrutuksessa pito katosikin täysin ennalta arvaamattomasti"....ja sitten kolisee.
                Eli kun sitten lopulta vuosienkin positiivisten kitkarengaskokemusten jälkeen eteen osuukin se 100m:n pätkä tietä missä tie muuttuukin kostean jäiseksi ilman ennakkovaroitusta samalla kun ollaan ohitustilanteessa, kaistanvaihdossa, jarrutuksessa, kirraavassa kaartessa, tms.... ja sitten kolahtaa aina.
                Nasta kuitenkin vielä raapaisee sen verran että luistonestot ja ajonhallinnat pelaavat ainakin osittain, jolloin niitä totaaliyllätyksiä tulee pari vähemmän 20-vuodessa.
                Ymmärrän toki tämänkin "rengasuskovaisuuden" todella hyvin varsinkin kun itsekkin joudun joka talvi ajamaan jonkin verran eri kitkarenkailla.
                Toki tässäkin takana on enemmän tämä "merkkiuskovaisuus" kuin oikea rationaalinen loppuun asti ajateltu logiikka....varsinkin kun taas kerran samojen "miesten" kesärenkaat pitää olla niitä "testivoittaja" statuksella varustettuja tuotteita pysyäkseen kuivalla tai märällä kesäisellä asfalttitiellä?
                Eli niinhän se oli......"ominaisuudet eivät vain riitä"......jos alla kesäkelissäkin ei ole michelinmerkki renkaan kyljessä....

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Ei, et edelleenkään ymmärrä?
                  Kitkarengas EI ole hengenvaarallinen heti kaupasta tullessaan, vaan kutakuinkin tilastollisesti n.40% turvattomampi kuin juuri kaupasta tullut nastarengas!
                  Ai nyt se ei enään olekkaan hengenvaarallinen rengas.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Micce///M View Post
                    Ai nyt se ei enään olekkaan hengenvaarallinen rengas.
                    Asian toki ymmärtää tai sitten ei ymmärrä. Rautalanka joka tapauksessa jo loppui sen jälkeen, kun totesin että niin uusi kuin käytetty kitka on sen n.40% kuolemaan johtavissa tilastoissa turvattomampi, kuin vastaavan kuntoiset nastarenkaat .

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      Aikamoista taistelua. Tähän väliin sellanen kevennys, että näkyi olevan tukholmassakin nastarengas kielto kylttejä pystytetty.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        Aikamoista taistelua. Tähän väliin sellanen kevennys, että näkyi olevan tukholmassakin nastarengas kielto kylttejä pystytetty.
                        Tukholman alueellahan menisi talvisin ihan puhtaasti jopa kesärenkain, kun tietää ja näkee sen suolan määrän mitä sille alueelle talvisin ajetaan.
                        Eli suurtukholman alueella pidetään 120 talvipäivää 118 päivää kesäkeleissä.
                        Muualla Ruotsissa tuo 40%:n sääntö kuitenkin pitää.

                        Comment

                        • sonikk
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 1664
                          • Kerava

                          Ja mä kun oon aina vannonut etten lähde tähän vääntöön..

                          Kitkarengas on parempi ainoastaan melussa ja mukavuudessa, kaikessa muussa se on tasaväkinen (lumi) tai huonompi (jää, kuiva ja märkä asfaltti) kuin nasta. Piste.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            .............
                            Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 22:01.

                            Comment

                            • jukkae
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3506
                              • 70800

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Yksi asia lisää. Ne voi laittaa alle ajoissa ja ottaa pois myöhään. Ei pääse liukkaus yllättämään. Voisi vaikka nyt laittaa alle, nastoilla ei ihan vielä viitsi rapsutella.

                              Perjantai aamuna oli 2,5 lämpöä, kohta voi aamuisin olla alavatpaikat jäässä...
                              Onkai tuota kuukauden päivät kohta ollu jo yöpakkasia eikä vielä oo tehny mieli nastoja eikä kitkoja..

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Ei, et edelleenkään ymmärrä?
                                Kitkarengas EI ole hengenvaarallinen heti kaupasta tullessaan, vaan kutakuinkin tilastollisesti n.40% turvattomampi kuin juuri kaupasta tullut nastarengas!
                                Kyllä minä ymmärrän lukemaani. Sinä ilmeisesti et, etkä varsinkaan muista mitä kaikkea tuubaa tästäkin aiheesta olet tänne foorumille suoltanut.

                                Montako kymmentä viestiä sinäkin olet kirjoittanut kitkan hengenvaarallisuudesta? Nyt ilmeisesti kitka ei olekkaan enään niin hengenvaarallinen? Onko olusuhteet muuttuneet niin, vai joitain muuta muuttujia? Olethan sinä jopa kehunut kitkan ominaisuuksia talviolosuhteissa ja verrannut niitä kesärenkaisiin. Koita nyt oikeasti päättää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎