Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    Originally posted by Rudenorth View Post
    Kokemuksestakin voin sanoa että jäisellä tiellä nasta vie kitkaa pidossa 6-0.
    No perkele. Nyt tuli sellainen pläjäys perusteltua tietoa, että tämä topicci voidaan hyvin lukottaa ja unohtaa bittiavaruuteen.

    Comment

    • jva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1419

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Molemmat on tarkoitettu tavalliseen talviautoiluun normaali talvikelissä. Miksei niitä voi verrata?
      Kyllä - mutta ne on ominaisuuksiltaan erilaiset, joten on kohtuutonta kuvitella että ne olisivat vertailukelpoisia.

      100m juoksija ja 10 000m juoksija ovat molemmat ratajuoksijoita - M3 ja X5 ovat molemmat autoja normaaleille ihmisille normaaliin liikennekäyttöön jne jne

      Ei silti kukaan tosissaan laita 100m ja 10 000m juoksijaa testiin vertaillakseen kumpi on parempi, tai M3:sta ja X5:sta samaan testiin löytääkseen niistä paremman auton.

      Sama pätee kitkoihin ja nastoihin. Nastat ovat jossain hyviä, kitkat jossain..se, kumpi on parempi kenellekin, riippuu siitä miten kukin ominaisuuksia priorisoi omaan käyttöönsä niitä verraten.

      Kitkarenkaita tulee verrata kitkarenkaisiin - nastarenkaita nastarenkaisiin. Kitka vs nasta - vertailua ei kannata tehdä sillä mielellä että kumpi rengas on parempi.

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Originally posted by peto2 View Post
        "On päivänselvää, että nastarenkaiden pito on liukkailla keleillä kitkarenkaita parempi. Parempi pito ja hallittavuus lyhentävät jarrutusmatkoja ja vähentävät ulosajoja, mikä taas vähentää onnettomuuksia tai vähintäänkin lieventää niiden seurauksia. Mutta kuinka paljon - sitä ei tiedä kukaan, vaikka aiheesta onkin laadittu useita tutkimuksia....

        Nastarenkailla on yksi merkittävä etu puolellaan: jääpito. Mikään ei paranna renkaan pitoa niin kuin jäähän tunkeutuva piikki.

        Hämmästyttävää kyllä, parhaat kitkarenkaat alkavat siitä huolimatta jo voittaa heikoimmat nastarenkaat tietyissä olosuhteissa, erityisesti kylmässä ja karkealla jäällä, jolloin nastojen hyöty on pieni.

        Toisaalta nastarenkaat ovat kumiseokseltaan ja pintakuvion rakenteeltaan myös lähestyneet perinteisiä pehmeitä kitkarenkaita. Erävoitto on jäällä kuitenkin edelleen tiukasti nastarenkaiden hallussa.

        -TM

        ja siinäpä ne tärkeimmät
        Ja tilanne yhden talven ajetuissa ja jopa lopputalvesta onkin jo toinen, kirkkaasti kitkan eduksi ja tämä testattu!
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Rudenorth
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 2415
          • Iisalmi

          Originally posted by Micce///M View Post
          No perkele. Nyt tuli sellainen pläjäys perusteltua tietoa, että tämä topicci voidaan hyvin lukottaa ja unohtaa bittiavaruuteen.
          Täälläpäin Suomea sattuu tiet olemaan melko jäisiä talvisin ja ajokokemuksella sanon että nasta toimii selvästi paremmin jäisessä olosuhteissa.

          MB W204 C320 CDI
          Kawasaki Ninja ZX-7R

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Ja tilanne yhden talven ajetuissa ja jopa lopputalvesta onkin jo toinen, kirkkaasti kitkan eduksi ja tämä testattu!
            Jotain testituloksia, jossa sanotaan, että yhden talven ajetussa kitkassa on parempi pito vrt yhden talven ajettu nasta?
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              Originally posted by HTK12 View Post
              Jotain testituloksia, jossa sanotaan, että yhden talven ajetussa kitkassa on parempi pito vrt yhden talven ajettu nasta?
              Sivu 103 #1023 testit mainittu ja samat jutut olen lukenut läpi!
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Originally posted by VolvoTDi View Post
                Sivu 103 #1023 testit mainittu ja samat jutut olen lukenut läpi!
                Niin ainakin siinä testissä minkä itse aikoinaan lukasin niin nastarengas oli 4 vuotta vanha ja kitka oli 2 vuotta vanha. Molemmissa pintaa 6mm. Taisi olla TM testi. Tuo nyt ei todista mitään muuta kuin, että uudempi rengas on parempi kuin vanhempi.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Niin, mitenkäs nyt on, kun HENGENVAARALLINEN kitka Michelin pysähtyy JÄÄLLÄ yli metrin lyhyemmällä matkalla kuin NASTOITETTU, itämainen huipputuote, Nankang nastarengas ? Eli siis tällä nastalla ajava voi nauttia pidosta ja elektronisten apuvälineiden toiminnasta, kun nasta oikein raapii jäätä, mutta kuluttaja, joka on aivopesty markkinoinnilla, ja on päätynyt esim. Michelin kitkarenkaaseen, on kokoajan viikatemiehen terä kurkulla ?


                  Hohhoijjaa. Taas todistettu hemin paskajutut paskaksi

                  Siis mitä ihmettä se misukan ikioma pikku rumpalipoika taas jorisee???
                  Ensinnäkin verrataan sitä kitkamisukkaa vastaavan tason/hintaluokan nastarenkaaseen, eikä poimita vain rusinoita pullasta.
                  Toisekseen, olenkahan minä jossain kohtaa...siis MILLOINKAAN kenellekkään suositellut Nankang:in talvirengasta????
                  Kolmanneksi, valitse se kitkamisukan tilalle huippu nastarengas ja se jäällä jarrutettava ero on PALJON isompi kuin metri....
                  16-metriä?....
                  Last edited by Hemi; 27-09-2012, 23:22.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by jva View Post
                    Miten kukaan voi rationaalisin perustein verrata kitkarengasta ja nastarengasta toisiinsa?
                    Tottakai voi ja tottakai pitää verrata, molemmat ovat Suomessa hyväksyttyjä ja
                    käytettyjä talvirengastyyppejä. Tätä asiaa ei liene tarvetta edes perustella, koska ne kitkarenkain varustetut autot ovat siellä ihan samassa lkiikenteessä ja olosuhteissa kuin nastarenkainkin varustetut autot.

                    Tuosta vielä FAKTAA ko.rengastyyppien tutkituista käytännön eroista joita ei voi selitellä puhtaaksi millään:

                    ..."Suomessa käytössä oleva maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen liikenneonnettomuuksien tutkintajärjestelmä antaa mahdollisuuden tarkastella kuolemaan johtavien kolareiden syitä liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Tutkijalautakunnat ovat arvioineet renkaat riskitekijäksi 37 prosentissa talviliikenneonnettomuuksista.

                    Rengasonnettomuustilastojen valossa rengasriski talvikeleillä näyttää kasvavan 2,7-kertaiseksi kitkarenkailla nastarenkaisiin verrattuna. Kesärenkailla vastaava riski on yli sata kertaa nastarenkaita suurempi.

                    Myös Ruotsissa on tutkittu nastarenkaiden turvallisuusvaikutuksia. Ruotsin Liikenneviraston vuonna 2010 teettämästä tutkimuksesta selviää, että nastarenkaiden käyttö näyttää vähentävän talviolosuhteissa kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia 42 prosenttia nastattomiin renkaisiin verrattuna [Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av antisladd-system (ESP), Trafikverket 2010]".....

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Molemmat on tarkoitettu tavalliseen talviautoiluun normaali talvikelissä. Miksei niitä voi verrata?



                      Täyttä soopaa joka on kumottu useissa testeissä. Halvat nastat ei pärjää merkkikitkoille edes jäällä. Jääympyrä ajossa useat merkkinastatkin jää kitkoille. 6mm pinnalla oleva hyväkuntoinen nastarengas ei pärjännnyt lähellekkään kitkoille, ei edes kuluneelle kitkalle.

                      TM ei itse enää testaa talvirenkaita, vaan ostaa tulokset TestWorld nimiseltä firmalta. Yksikään jutun toimittaja ei ole ajanut metriäkään testirenkailla, vaan satuilee ja mutuilee juttuja ihan omasta päästää. TestWorld testaa ison kasan renkaita joka talvi, TM (ja muut lehdet) ostaa vain heitä kiinnostavat tulokset ja ne julkaistaan. Eli jos siellä vaikka Kiinalainen pingpong olisikin paras rengas historiassa, mutta TM ei ole saanut saunailtaa maahantuojalta ei tulosta tietenkään julkaista.

                      Pitäisi kysyä mitä nuo tulokset maksaa, jos pystyisi ostamaan jotain parin talven takaisia tuloksia omaan käyttöön
                      aivan, testi ei ole validi jos se oma suosikki-hype kumi ei pärjää
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Originally posted by peto2 View Post
                        aivan, testi ei ole validi jos se oma suosikki-hype kumi ei pärjää
                        Kertooko se mielestäsi jotain testeistä, jos TM ja Tuulilasi testeissä samat rengasmallit, ovat kuitenkin aina täysin eri sijoituksilla ? Toisessa voi olla kärjessä, toisessa viimeinen. Ainoa asia, mitä noista kannattaa vähän kurkkia, on absoluuttiset mittaustulokset.
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • protoni
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2008
                          • 1365
                          • Tampere

                          Niihin mittaustuloksiinhan ne sijotukset pitäisi perustua. Harvemmin saman merkin/mallin sijotus ihan eri ääripäistä löytyy, mutta toki painottamalla eri asioita voidaan samat renkaat saada eri järjestykseen. Eikä ne olosuhteetkaan varmaan kaikissa testeissä ihan 1:1 ole vaikka periaatteessa lumella ja jäällä ajetaankin.

                          Comment

                          • Driver22
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 2098
                            • *

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Niin ainakin siinä testissä minkä itse aikoinaan lukasin niin nastarengas oli 4 vuotta vanha ja kitka oli 2 vuotta vanha. Molemmissa pintaa 6mm. Taisi olla TM testi. Tuo nyt ei todista mitään muuta kuin, että uudempi rengas on parempi kuin vanhempi.
                            Jos tämä pitää paikkansa, niin koko testin tulokset voi vetää vessasta alas. Tulokset on vertailukelpoisia ainoastaa mikäli renkailla on ajettu peräkanaa samanlaisilla autoilla samanlaisella ajotyylillä sama kilometrimäärä. Jos tässä vaiheessa kitkan pinta on esim. 6mm ja nastan 8mm, ei se merkkaa mitään vaan nimeomaan ikä ja ajetut kilometrit. Muuten voisi yhtähyvin verrata naapurin Tenhon samarasta otettuja nastattomia hakka kakkosia ja "yhtä kuluneita" vuoden ikäisiä kitkoja.
                            Last edited by Driver22; 28-09-2012, 08:52.
                            F31 330D Xdrive M-Sport

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7434
                              • Oulu

                              Mun puolesta jokainen voi valita ihan mitkä renkaat haluaa ja itsekin tykkäisin kyllä ajaa kitkoilla. Mutta en ainakaan toistaiseksi aja ja syy on ihan yksinkertaisesti tässä:



                              Enkä tarkoita, että jääpidossa verrataan vain huippurenkaita, vaan ihan jos ottaa silmämääräisen mediaanin jarrutusmatkoista niin ero on 50 metriä vs. 61 metriä. Hyvä kiihdytyspito tulee sitten kaupan päälle.

                              Lumella kitkat on ihan yhtä hyviä kuin nastat keskimäärin, mutta huippunastat näytti olevan sielläkin kärkipaikoilla kahdessa kokeessa neljästä. Toisaalta huonoimmat nastat oli kaikissa lumitesteissä huonoimpia.

                              Sekä kuivalla että märällä asfaltilla jarrutuksessa nastat on selkeästi parempia, vaikka erot onkin todella paljon pienempiä kuin jäällä.

                              Joka talvi en tietenkään uusia nastoja osta, mutta ajettuihin kilometreihin nähden vaihdan ne kyllä aika usein uusiin. Eikä tosiaan ole viimeiseen kymmeneen vuoteen ainakaan ollut 6 mm asti kulunutta pintaa nastoissa. Kuluneilla renkailla tehtyjä testejä olen lukenut ainakin TM:stä, toi TL:n testi pitäis kai vielä kaivaa jostain.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 28-09-2012, 08:53.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • joni_wt
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2004
                                • 3627
                                • Yka

                                Siis FAKTAHAN on nyt se, että tarvitsisin talveksi edulliset nastat koossa 225/45/17". Kriteerinä oikeastaan ainoastaan kestävyys ja edes kohtuullinen meteli. Auto olisi tuommonen neliveto Audi.

                                Oisko mitään vinkkiä heittää? Tai edes semmosta vinkkiä, että mistä kannattaa pysyä erossa.
                                e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎