Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by MSam View Post...Nuljut kitkat? Hemi on tainnut ajaa vain NokianRenkailla ja kiinakumeilla?
... mutta Hemihän varmaan pistää pöytään yli 20 vuoden kokemuksen kitkoilla, eikö vain?
....Talvesta 1992-1993 omassa autossa ei ole ollut nastoja.
Omissa autoissani nastat vuodesta -79.
Sinähän siis kuitenkaan ET ole ajanut lainkaan näillä uuden sukupolven nastarenkailla, joten mihin sinä kitkaa oikein vertaat?
Toki mikäli ei tosiaan paremmasta tiedä, niin onhan ne kitkat vakaat kuin kiskoja ajelisi?
Comment
-
-
Originally posted by MSam View PostToisekseen, itse en ole muistaakseni joutunut kertaakaan isolla tiellä maksimi hätäjarrutukseen talvikelillä. Koska pidän turvavälin, en roiku toisten puskurissa ja käytän järkeä talvella. En ymmärrä koko Hemin mainostamaa ykkösasiaa, että pitää vain katsoa pysähtymistuloksia. Minusta isolla maantiellä muun liikenteen sekaan pysäyttäminen on suurimpia riskejä, mitä voi talvikelillä tehdä. Renkaan väistöominaisuudet ja ohjattavuus ovat paljon tärkeämpiä seikkoja, jos tulisi joku tilanne eteen. Joka tapauksessa jarrutusmatkat ovat talvella (renkaan tyypistä riippumatta) todella pitkiä, jos ulosmittaa turvallisuuden väärällä ajotavalla.Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
-
Originally posted by Pred View PostTämäkin helpottuu huomattavasti kun paremmalla pysähtyvyydellä saa väistöön alhaisemman nopeuden ja jos sattuu kolahtaan niin todennäköisyys ettei satu on suurempi. Eipä noissa testien tuloksissa ole suurta eroa jarrutuksen ja käsittelykokeen suhteen nasta vs kitka. Nastat kärjessä ja kitkat perässä.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSinähän siis kuitenkaan ET ole ajanut lainkaan näillä uuden sukupolven nastarenkailla, joten mihin sinä kitkaa oikein vertaat?
Toki mikäli ei tosiaan paremmasta tiedä, niin onhan ne kitkat vakaat kuin kiskoja ajelisi?
Kiskoliikenne on ihan toinen asia, eikä VR:kään käytä talvella nastoja.
Aika vähän sinulla tulee ajosuoritetta talvikaudessa kitkoilla siihen nähden, millaisia neuvoja olet jakelemassa muille. Palataan taas rengasasioihin ensi kesän lopulla, kun kerron kulutuserosta käytettyjen Contin SC5 ja Hankookin (V12 Evot) välillä.E60 523i
E10 kiitos ei.
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostVeikkaisin keskimäärin joka neljäs talvi suomalainen ostaa uudet renkaat, onko tuosta olemassa jotain tilastoa?
Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen. Ja toistetaan vielä kerran: etelässä tiet kylpevät suolassa (tai sitten on se viime talvien normikeli, -25C ja kuiva tie, tai tulee lunta taivaan täydeltä) ja sitten ehkä kahtena (2) päivänä on se "paha keli". Jos näitä kahta päivää ei osaa ajaa tilannenopeudella, niin on syytä kulkea joukkoliikennevälineillä tai vaikka taksilla. Eikä murehtia siitä, onko kitkat vai nastat?E60 523i
E10 kiitos ei.
Comment
-
-
Veikkaan, että ostavat, jos nastat ovat kadonneet tai pinta alle 4mm. Muuten vedetään vaikka 10 vuotta jos pysyvät ehjinä. Tätä teoriaa ainakin vahvistaa se rengaskalusto, jota mulle on käytettyjen autojen mukana tullut. Ihme veivausta tää nastat/kitkat juttu muuten. Samaa huttua kuin joku Android/Apple/Nokia väittely. Päämäärätöntä mölinää sivukaupalla, jossa kaikki tyrkyttävät omiaan muille. Ajakaa niillä mistä tykkäätte ja antakaa muidenkin ajaa niillä millä tykkäävätJos merkkirenkaan ostaa, niin paskaa ei tänäpäivänä saa mistään (siis sellaista rengasta, joka olisi jo uutena huono talvirenkaaksi). Sen verran paljon on menty rengasasioissa eteenpäin vuosien saatossa. Ihan varmasti pärjää merkkikitkalla tai nastalla.
Mä uskon, että kitka on ihan yhtä hyvä kuin nasta kaikkialla muualla PAITSI jäällä, johon satelee vettä päälle tai jääpinnalla, joka on muuten kiltäväksi ja sileäksi ajettu (ja keli -10c lämpimämmällä puolella). No näitä kelejä on joskus ja jos tuo asia huolettaa, niin varmaan sitten kannattaa ajella niillä nastoilla. Toi on muutenkin se worst case scenario pidon kannalta ja silloin epävarmemmalla kuljettajalla nastat ovat varmaan selkeästi hyödyksi (vielä suuremmaksi hyödyksi voisi olla auton jättäminen kotiin pahimmilla keleillä).
Mä voisin ajella ihan kummilla vaan. Nastoja on nyt sattunut kohdalle sopivasti niin niillä on menty. Kitkoillakin olen ajellut paljon ja kyllä niillä on ollut ihan mukava ajella. Nii juu, eikös nykyään nastarenkaatkin ole täynnä noita kitkalamelleita? Nastan ympäsys on vaan sitä "umpikumia", että pysyisivät kiinni.Last edited by Juppe; 28-09-2012, 23:33.
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View Postniin uutena, entä yhden, kahden, kolmen talven jälkeen vai kuinka moni ostaa joka talvi uudet kumit?! Veikkaisin keskimäärin joka neljäs talvi suomalainen ostaa uudet renkaat, onko tuosta olemassa jotain tilastoa?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by MSam View PostVaimon ja anopin autoissa on nastat. Molempia olen auttanut useamman kerran mm. kotimäestä (penkasta, ojan reunasta ja kivimuurin vierestä). Joka kerta, kun olemme vaimon nelivetoisella johtotähdellä liikkeellä, kärsin nastojen tuomasta epävarmasta ja heikosta ajettavuudesta. Onneksi omat ja työajot voin ajaa kitkoilla.
Kiskoliikenne on ihan toinen asia, eikä VR:kään käytä talvella nastoja.
Aika vähän sinulla tulee ajosuoritetta talvikaudessa kitkoilla siihen nähden, millaisia neuvoja olet jakelemassa muille. Palataan taas rengasasioihin ensi kesän lopulla, kun kerron kulutuserosta käytettyjen Contin SC5 ja Hankookin (V12 Evot) välillä.
Miksi muuten vaimo ja anoppi ajaa nastoilla jos ne kerran ovat mielestäsi jopa heikommat talvirenkaat kuin kitkat?
Oletko muuten tietoinen että nämä uudet nastarenkaat ovat myös kitkarenkaita, mutta nastoilla varustettuna?
Comment
-
-
Originally posted by MSam View PostHassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostYmmärrätkö..... ollenkaan.....
Eli talvirenkaassa itse arvostan hiljaisuutta ja pitoa, nykyajan kitkat täyttää nämä kriteerit hyvin.
Jos pito on kuitenkin kriteeri, niin miksi ei esim.HKPL7?
Entä pitääkö kesärenkaan olla hiljainen?
Originally posted by Peltsii View PostKesärenkaissa taasen, on ehkäpä hieman tärkeämpää myös se, kuinka rengas vastaa ohjaukseen, miten se "varoittaa" pidon rajasta, kestää sortamista ym. ajamiseen liittyviä ominaisuuksia, niiden pito ominaisuuksien lisäksi siis. Näitä ei kinukkipaskoista tai korealaisista löydy. Tuotekehityksen kärki on euroopassa, aasiassa tehdään halvalla, ei kehitetä. Piste.
Misukalla tuotekehitysvarat on jo vuosia suunnattu markkinointiin, josta tietenkin kertoo oikeasti viimevuosien varsin heikot testimenestykset (jotka nyt sitten misukkauskovaiset sitten kyseenalaistavat, vaikka aiemmin ovat nimenomaan käyttäneet testituloksia lyömäaseenaan).
Niiden perusteella misukan katurenkaat ovat pudonneet keskikastiin ja jopa alle sen.
mm.Hankook käyttää tällä hetkellä tuotekehitykseensä lähes kaksinkertaisen summan per myyty tuote, kuin tämä "huippu" michelin(joka tehdään muuten pääosin euroopassa).
Joulupukinkin voi toki mielessään psyykata olevan olemassa, mutta kyllä totuus on nykyään se että Michelin ei todellakaan ole tänä päivänä mikään "testivoittaja"....kaukana siitä segmentissä kuin segmentissä.
Näin täysin riippumatta siitä kuinka lujaa sitä sitä pikku michelin rumpua paukutat....
Comment
-
-
Originally posted by MSam View PostAika lailla samaa mieltä, kitkakuskit uusivat noin joka kolmas-neljäs vuosi, mutta useimmat nastarenkailla ajavat kulkevat yli kuusikin vuotta samoilla - "ne nastarenkaat kun eivät edes kulu!". Alalla aikanaan ihan riittävän kauan olleena, nähnyt riittävästi vaihtoautoja, joissa oli "alkuperäiset" nastarenkaat.
Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen. Ja toistetaan vielä kerran: etelässä tiet kylpevät suolassa (tai sitten on se viime talvien normikeli, -25C ja kuiva tie, tai tulee lunta taivaan täydeltä) ja sitten ehkä kahtena (2) päivänä on se "paha keli". Jos näitä kahta päivää ei osaa ajaa tilannenopeudella, niin on syytä kulkea joukkoliikennevälineillä tai vaikka taksilla. Eikä murehtia siitä, onko kitkat vai nastat?F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by MSam View PostAika lailla samaa mieltä, kitkakuskit uusivat noin joka kolmas-neljäs vuosi, mutta useimmat nastarenkailla ajavat kulkevat yli kuusikin vuotta samoilla -
Originally posted by MSam View Post
Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen.
Toisaalta, myös näin 20-vuotta autopeltiseppänä toimineena, tuo väite tuntuu lähinnä samalta kuin aikoinaan Neuvostoliitosta kantautuneet väitteet siitä että siellä ei ole mm.homoutta, rikollisuutta eikä mielisairaitakaan lainkaan.
Eihän turvavöitäkään tarvitse, koska "normaaliliikenteessä niitä ei koskaan tarvitse"....mutta pointtihan on siinä että jo ihan tilastollisesti se kolaus joskus tulee, mikäli se vielä ei ole tullut(40-vuotta ajoa ja varmasti kolahtaa).
Eli Suomessa vuosittain tapahtuu 100000 liikenneonnettomuutta!!!
Pelkkiä hirvikolareitakin tulee tässä maassa lähes 1500kpl vuodessa.
Vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan henkilökorvaukseen johtaneita liikennevammautumisia on noin 15 000 vuosittain.
Näistä kitkamiesten "kootuista kuoliaaksiselityksistä" saisi kyllä hauskan vitsikirjan isäinpäivälahjaksi 2013?Last edited by Hemi; 30-09-2012, 15:37.
Comment
-
-
Originally posted by MSam View Post
Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen.
Taannoin ajoin muutamia vuosia kitkoilla, mutta omat taidot eivät riittäneet paikkaamaan renkaiden puutteita, joten siirryin takaisin nastoihin. Vuodet ovat myös opettaneet, että joka toinen syksy kun pyöräyttää alle uudet nastat, niin ajot sujuvat kohtuullisen kivuttomasti. Tietysti yksi vaihtoehto olisi kulkea julkisilla, mutta kun eivät pirulaiset aja niitä reittejä, joita itse joudun kulkemaan. Taksilla tietysti pääsisi, mutta eipä riitä varallisuus vetää mittarilla liki 300 km/päivä.
Kesällä kun sahaa noita samoja surkeita valtateitä, niin urille tunteettomat ja usein lisäksi hiljaiset korealaiset (lähinnä Kumhoja olen käyttänyt) ovat osoittautuneet parhaaksi vaihtoehdoksi, siis minulle. Eihän ne tietty ole yhtä hyviä kuin Misukat ja Contit, mutta onhan tuo mukavaa, kun kesälläkin voi ajaa lähes yhtä huoletta kuin talvella.
Onhan se tietty hullua pistää talvea ajatellen joka toinen vuosi vähät rahansa testeissä pärjääviin nastoihin ja ajaa kesäisin luokattomilla korealaisilla liki sinne sakkorajalle. Voisi vaikka luulla, että kitkakertoimet ja painotukset muuttuvat vuodenajan mukaan, mutta se olisi jo tavallisen autoilijan haukkumista tyhmäksi.
Comment
-
-
Onko kokemuksia Kumho KW27 kitkoista? Kumhot ovat kesällä toimineet todella hyvin, mutta miten talvella?Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-
Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
PM tavoittaa, puhelimella ei.
Comment
-
Comment