Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    Originally posted by Hemi View Post
    Myös sinä osaat googlettaa.
    Yritin jo aikaisemmin, sillä kysynkin. En nimittäin löytänyt mitään tilastoa, missä tilastossa olisi huomioitu alla olevat renkaat ja niiden mahdollinen kunto tai mallivalinta (pohjoismaankitkat/saksan) joka vaikuttaisi itse tilastoon.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by MSam View Post
      ...Nuljut kitkat? Hemi on tainnut ajaa vain NokianRenkailla ja kiinakumeilla?
      ... mutta Hemihän varmaan pistää pöytään yli 20 vuoden kokemuksen kitkoilla, eikö vain?
      ....Talvesta 1992-1993 omassa autossa ei ole ollut nastoja.
      No, sattuneesta syystä ajan myös kitkoilla joka talvi keskimäärin tuhannen ja kahden väliin ja olen ajanut jo vuosia....myös niillä "testivoittajilla"...uusilla sekä käytetyillä.
      Omissa autoissani nastat vuodesta -79.
      Sinähän siis kuitenkaan ET ole ajanut lainkaan näillä uuden sukupolven nastarenkailla, joten mihin sinä kitkaa oikein vertaat?
      Toki mikäli ei tosiaan paremmasta tiedä, niin onhan ne kitkat vakaat kuin kiskoja ajelisi?

      Comment

      • Pred
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 442
        • E-Pohjanmaa

        Originally posted by MSam View Post
        Toisekseen, itse en ole muistaakseni joutunut kertaakaan isolla tiellä maksimi hätäjarrutukseen talvikelillä. Koska pidän turvavälin, en roiku toisten puskurissa ja käytän järkeä talvella. En ymmärrä koko Hemin mainostamaa ykkösasiaa, että pitää vain katsoa pysähtymistuloksia. Minusta isolla maantiellä muun liikenteen sekaan pysäyttäminen on suurimpia riskejä, mitä voi talvikelillä tehdä. Renkaan väistöominaisuudet ja ohjattavuus ovat paljon tärkeämpiä seikkoja, jos tulisi joku tilanne eteen. Joka tapauksessa jarrutusmatkat ovat talvella (renkaan tyypistä riippumatta) todella pitkiä, jos ulosmittaa turvallisuuden väärällä ajotavalla.
        Tämäkin helpottuu huomattavasti kun paremmalla pysähtyvyydellä saa väistöön alhaisemman nopeuden ja jos sattuu kolahtaan niin todennäköisyys ettei satu on suurempi. Eipä noissa testien tuloksissa ole suurta eroa jarrutuksen ja käsittelykokeen suhteen nasta vs kitka. Nastat kärjessä ja kitkat perässä.
        Tesla Model 3 Performance
        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
        EX: VW Touran 2.0 TDI
        EX: VW R6 Polo GTI
        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
        EX: BMW E91 325dA M-sport
        EX: BMW E46 320d touring M-sport
        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Originally posted by Pred View Post
          Tämäkin helpottuu huomattavasti kun paremmalla pysähtyvyydellä saa väistöön alhaisemman nopeuden ja jos sattuu kolahtaan niin todennäköisyys ettei satu on suurempi. Eipä noissa testien tuloksissa ole suurta eroa jarrutuksen ja käsittelykokeen suhteen nasta vs kitka. Nastat kärjessä ja kitkat perässä.
          niin uutena, entä yhden, kahden, kolmen talven jälkeen vai kuinka moni ostaa joka talvi uudet kumit?! Veikkaisin keskimäärin joka neljäs talvi suomalainen ostaa uudet renkaat, onko tuosta olemassa jotain tilastoa?
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • MSam
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 181
            • Länsi-Suomi

            Originally posted by Hemi View Post
            Sinähän siis kuitenkaan ET ole ajanut lainkaan näillä uuden sukupolven nastarenkailla, joten mihin sinä kitkaa oikein vertaat?
            Toki mikäli ei tosiaan paremmasta tiedä, niin onhan ne kitkat vakaat kuin kiskoja ajelisi?
            Vaimon ja anopin autoissa on nastat. Molempia olen auttanut useamman kerran mm. kotimäestä (penkasta, ojan reunasta ja kivimuurin vierestä). Joka kerta, kun olemme vaimon nelivetoisella johtotähdellä liikkeellä, kärsin nastojen tuomasta epävarmasta ja heikosta ajettavuudesta. Onneksi omat ja työajot voin ajaa kitkoilla.

            Kiskoliikenne on ihan toinen asia, eikä VR:kään käytä talvella nastoja.

            Aika vähän sinulla tulee ajosuoritetta talvikaudessa kitkoilla siihen nähden, millaisia neuvoja olet jakelemassa muille. Palataan taas rengasasioihin ensi kesän lopulla, kun kerron kulutuserosta käytettyjen Contin SC5 ja Hankookin (V12 Evot) välillä.
            E60 523i

            E10 kiitos ei.

            Comment

            • MSam
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 181
              • Länsi-Suomi

              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Veikkaisin keskimäärin joka neljäs talvi suomalainen ostaa uudet renkaat, onko tuosta olemassa jotain tilastoa?
              Aika lailla samaa mieltä, kitkakuskit uusivat noin joka kolmas-neljäs vuosi, mutta useimmat nastarenkailla ajavat kulkevat yli kuusikin vuotta samoilla - "ne nastarenkaat kun eivät edes kulu!". Alalla aikanaan ihan riittävän kauan olleena, nähnyt riittävästi vaihtoautoja, joissa oli "alkuperäiset" nastarenkaat.

              Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen. Ja toistetaan vielä kerran: etelässä tiet kylpevät suolassa (tai sitten on se viime talvien normikeli, -25C ja kuiva tie, tai tulee lunta taivaan täydeltä) ja sitten ehkä kahtena (2) päivänä on se "paha keli". Jos näitä kahta päivää ei osaa ajaa tilannenopeudella, niin on syytä kulkea joukkoliikennevälineillä tai vaikka taksilla. Eikä murehtia siitä, onko kitkat vai nastat?
              E60 523i

              E10 kiitos ei.

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                Veikkaan, että ostavat, jos nastat ovat kadonneet tai pinta alle 4mm. Muuten vedetään vaikka 10 vuotta jos pysyvät ehjinä. Tätä teoriaa ainakin vahvistaa se rengaskalusto, jota mulle on käytettyjen autojen mukana tullut. Ihme veivausta tää nastat/kitkat juttu muuten. Samaa huttua kuin joku Android/Apple/Nokia väittely. Päämäärätöntä mölinää sivukaupalla, jossa kaikki tyrkyttävät omiaan muille. Ajakaa niillä mistä tykkäätte ja antakaa muidenkin ajaa niillä millä tykkäävät Jos merkkirenkaan ostaa, niin paskaa ei tänäpäivänä saa mistään (siis sellaista rengasta, joka olisi jo uutena huono talvirenkaaksi). Sen verran paljon on menty rengasasioissa eteenpäin vuosien saatossa. Ihan varmasti pärjää merkkikitkalla tai nastalla.

                Mä uskon, että kitka on ihan yhtä hyvä kuin nasta kaikkialla muualla PAITSI jäällä, johon satelee vettä päälle tai jääpinnalla, joka on muuten kiltäväksi ja sileäksi ajettu (ja keli -10c lämpimämmällä puolella). No näitä kelejä on joskus ja jos tuo asia huolettaa, niin varmaan sitten kannattaa ajella niillä nastoilla. Toi on muutenkin se worst case scenario pidon kannalta ja silloin epävarmemmalla kuljettajalla nastat ovat varmaan selkeästi hyödyksi (vielä suuremmaksi hyödyksi voisi olla auton jättäminen kotiin pahimmilla keleillä).

                Mä voisin ajella ihan kummilla vaan. Nastoja on nyt sattunut kohdalle sopivasti niin niillä on menty. Kitkoillakin olen ajellut paljon ja kyllä niillä on ollut ihan mukava ajella. Nii juu, eikös nykyään nastarenkaatkin ole täynnä noita kitkalamelleita? Nastan ympäsys on vaan sitä "umpikumia", että pysyisivät kiinni.
                Last edited by Juppe; 28-09-2012, 23:33.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  niin uutena, entä yhden, kahden, kolmen talven jälkeen vai kuinka moni ostaa joka talvi uudet kumit?! Veikkaisin keskimäärin joka neljäs talvi suomalainen ostaa uudet renkaat, onko tuosta olemassa jotain tilastoa?
                  No mitä googlella osui keskustelua siitä tm 2010 kuluneiden talvirenkaiden testissä. Niin sen 4v nastarenkaan jarrutusmatka oli 80,3 m ja 2 vuotta vanha kitkan jarrutusmatka 77,5m. Molemmissa 6mm pintaa. Eli 4v nasta pitää jäällä melkein yhtä hyvin kuin 2v kitka.. Eli onko siitä kitkarenkaiden paremmuudesta nyt jotain tietoa vai pelkkää mutua?
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by MSam View Post
                    Vaimon ja anopin autoissa on nastat. Molempia olen auttanut useamman kerran mm. kotimäestä (penkasta, ojan reunasta ja kivimuurin vierestä). Joka kerta, kun olemme vaimon nelivetoisella johtotähdellä liikkeellä, kärsin nastojen tuomasta epävarmasta ja heikosta ajettavuudesta. Onneksi omat ja työajot voin ajaa kitkoilla.

                    Kiskoliikenne on ihan toinen asia, eikä VR:kään käytä talvella nastoja.

                    Aika vähän sinulla tulee ajosuoritetta talvikaudessa kitkoilla siihen nähden, millaisia neuvoja olet jakelemassa muille. Palataan taas rengasasioihin ensi kesän lopulla, kun kerron kulutuserosta käytettyjen Contin SC5 ja Hankookin (V12 Evot) välillä.
                    Vai että vaimon ja anopin autoissa nastat ja siinä sinun nastarengaskokemukset ja minun kitkakokemukset siis vähäiset per vuosi?
                    Miksi muuten vaimo ja anoppi ajaa nastoilla jos ne kerran ovat mielestäsi jopa heikommat talvirenkaat kuin kitkat?
                    Oletko muuten tietoinen että nämä uudet nastarenkaat ovat myös kitkarenkaita, mutta nastoilla varustettuna?

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by MSam View Post
                      Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen.
                      No kyllä niitä vaan valitettavasti sattuun. Melkoinen tuuri sulla jos ei muka ole koskaan moista sattunut. Olen saanut jarruttaa / väistää maantiellä kolmion takaa eteen tulevia autoja, hirviä sekä pohjoisessa käydessä poroja..
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Ymmärrätkö..... ollenkaan.....
                        Eli talvirenkaassa itse arvostan hiljaisuutta ja pitoa, nykyajan kitkat täyttää nämä kriteerit hyvin.

                        Jos pito on kuitenkin kriteeri, niin miksi ei esim.HKPL7?
                        Entä pitääkö kesärenkaan olla hiljainen?

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Kesärenkaissa taasen, on ehkäpä hieman tärkeämpää myös se, kuinka rengas vastaa ohjaukseen, miten se "varoittaa" pidon rajasta, kestää sortamista ym. ajamiseen liittyviä ominaisuuksia, niiden pito ominaisuuksien lisäksi siis. Näitä ei kinukkipaskoista tai korealaisista löydy. Tuotekehityksen kärki on euroopassa, aasiassa tehdään halvalla, ei kehitetä. Piste.
                        Kinukeissa ehkä näin, mutta Korealaisten suhteen tuo on puhdasta paskapuhetta.
                        Misukalla tuotekehitysvarat on jo vuosia suunnattu markkinointiin, josta tietenkin kertoo oikeasti viimevuosien varsin heikot testimenestykset (jotka nyt sitten misukkauskovaiset sitten kyseenalaistavat, vaikka aiemmin ovat nimenomaan käyttäneet testituloksia lyömäaseenaan).
                        Niiden perusteella misukan katurenkaat ovat pudonneet keskikastiin ja jopa alle sen.
                        mm.Hankook käyttää tällä hetkellä tuotekehitykseensä lähes kaksinkertaisen summan per myyty tuote, kuin tämä "huippu" michelin(joka tehdään muuten pääosin euroopassa).
                        Joulupukinkin voi toki mielessään psyykata olevan olemassa, mutta kyllä totuus on nykyään se että Michelin ei todellakaan ole tänä päivänä mikään "testivoittaja"....kaukana siitä segmentissä kuin segmentissä.
                        Näin täysin riippumatta siitä kuinka lujaa sitä sitä pikku michelin rumpua paukutat....

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by MSam View Post
                          Aika lailla samaa mieltä, kitkakuskit uusivat noin joka kolmas-neljäs vuosi, mutta useimmat nastarenkailla ajavat kulkevat yli kuusikin vuotta samoilla - "ne nastarenkaat kun eivät edes kulu!". Alalla aikanaan ihan riittävän kauan olleena, nähnyt riittävästi vaihtoautoja, joissa oli "alkuperäiset" nastarenkaat.

                          Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen. Ja toistetaan vielä kerran: etelässä tiet kylpevät suolassa (tai sitten on se viime talvien normikeli, -25C ja kuiva tie, tai tulee lunta taivaan täydeltä) ja sitten ehkä kahtena (2) päivänä on se "paha keli". Jos näitä kahta päivää ei osaa ajaa tilannenopeudella, niin on syytä kulkea joukkoliikennevälineillä tai vaikka taksilla. Eikä murehtia siitä, onko kitkat vai nastat?
                          sä et vissiin ihan kauheesti taajamamerkin tälle puolen eksy? noita 500-700kg lihamöykkyjä näkee täällä "jänkällä" aika usein ja absitkin on rutissu useampaan kertaan
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by MSam View Post
                            Aika lailla samaa mieltä, kitkakuskit uusivat noin joka kolmas-neljäs vuosi, mutta useimmat nastarenkailla ajavat kulkevat yli kuusikin vuotta samoilla -
                            Ja tästähän oli siis tutkimuksia/tilastoja, missä?

                            Originally posted by MSam View Post

                            Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen.
                            Tuota, ihan tilastojen valossa kuitenkin vuosittan monta tuhatta tälläista tapausta tulee Suomessakin tielläliikkujille vastaan?
                            Toisaalta, myös näin 20-vuotta autopeltiseppänä toimineena, tuo väite tuntuu lähinnä samalta kuin aikoinaan Neuvostoliitosta kantautuneet väitteet siitä että siellä ei ole mm.homoutta, rikollisuutta eikä mielisairaitakaan lainkaan.
                            Eihän turvavöitäkään tarvitse, koska "normaaliliikenteessä niitä ei koskaan tarvitse"....mutta pointtihan on siinä että jo ihan tilastollisesti se kolaus joskus tulee, mikäli se vielä ei ole tullut(40-vuotta ajoa ja varmasti kolahtaa).
                            Eli Suomessa vuosittain tapahtuu 100000 liikenneonnettomuutta!!!
                            Pelkkiä hirvikolareitakin tulee tässä maassa lähes 1500kpl vuodessa.
                            Vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan henkilökorvaukseen johtaneita liikennevammautumisia on noin 15 000 vuosittain.

                            Näistä kitkamiesten "kootuista kuoliaaksiselityksistä" saisi kyllä hauskan vitsikirjan isäinpäivälahjaksi 2013?
                            Last edited by Hemi; 30-09-2012, 15:37.

                            Comment

                            • Tojopa
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 1592
                              • Kuopio

                              Originally posted by MSam View Post

                              Hassua, miten jotkut jaksavat tästä "valtatiellä pitää yhtäkkiä tehdä paniikkijarrutus ja hurjia väistöjä!", kun sellaisia ei kerta kaikkiaan normaaliliikenteessä tule koskaan eteen.
                              Motarilla meno on yleensä varsin hyvin ennakoitavaa, mutta niillä valtateillä, joita itse joudun sahaamaan, vallitsee mitä ilmeisemmin paranormaalit olosuhteet. Eli yllättäviä tilanteita itselle ovat aiheuttaneet hirvet, sivuteiltä ilmestyvät kanssa-autoilijat ja vastaan tulevan raskaan kaluston peräkärryt lievässä luistossa, muutamia poikkeuksia mainitakseni.

                              Taannoin ajoin muutamia vuosia kitkoilla, mutta omat taidot eivät riittäneet paikkaamaan renkaiden puutteita, joten siirryin takaisin nastoihin. Vuodet ovat myös opettaneet, että joka toinen syksy kun pyöräyttää alle uudet nastat, niin ajot sujuvat kohtuullisen kivuttomasti. Tietysti yksi vaihtoehto olisi kulkea julkisilla, mutta kun eivät pirulaiset aja niitä reittejä, joita itse joudun kulkemaan. Taksilla tietysti pääsisi, mutta eipä riitä varallisuus vetää mittarilla liki 300 km/päivä.

                              Kesällä kun sahaa noita samoja surkeita valtateitä, niin urille tunteettomat ja usein lisäksi hiljaiset korealaiset (lähinnä Kumhoja olen käyttänyt) ovat osoittautuneet parhaaksi vaihtoehdoksi, siis minulle. Eihän ne tietty ole yhtä hyviä kuin Misukat ja Contit, mutta onhan tuo mukavaa, kun kesälläkin voi ajaa lähes yhtä huoletta kuin talvella.

                              Onhan se tietty hullua pistää talvea ajatellen joka toinen vuosi vähät rahansa testeissä pärjääviin nastoihin ja ajaa kesäisin luokattomilla korealaisilla liki sinne sakkorajalle. Voisi vaikka luulla, että kitkakertoimet ja painotukset muuttuvat vuodenajan mukaan, mutta se olisi jo tavallisen autoilijan haukkumista tyhmäksi.

                              Comment

                              • Jolli
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 2556
                                • Virolahti

                                Onko kokemuksia Kumho KW27 kitkoista? Kumhot ovat kesällä toimineet todella hyvin, mutta miten talvella?
                                Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                                Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                                PM tavoittaa, puhelimella ei.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎