Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by jumbo View Post
    Paljon tuli asiaa, mutta samoilla pyöränlulmilla ja samalla alustalla ja samanlaisilla renkailla mutta 9,5" leveällä vanteella tätä ei tapahtunut.
    Itse asiassa tämä on sitten todella mystistä, jos aiempi rengas ei sattunut olemaan alileveä Falken?
    Se on kuitenkin fakta että -2.0"-asteen camberit syö yleensä todella nopeasti tuon kokoluokan renkaan sisäreunan, joten en nyt ymm
    oikein ymmärrä mitä se kulmien säädön viivyttely hyödyttää?
    Eli näillä cambereilla ko.rengas jo sisäänajaantuu vituilleen/linttaan, eikä se siitä kyllä enään täysin palaudu vaikka ne kulmat sinne -1.20"-asteen tietämille asetettaisiinkin?
    Kuitenkin 60-80€ sijoitus jonka saa 100% varmuudella ulosmitattua nyt alla olevien renkaiden käyttöelinkaaren pidentyessä helposti x2...jopa x3.

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      Väedelliset renkaat samanlaiset nexen 3000:set, ainoastaan vanne oli tuuman kapeampi. Ja tuosta kulmien säädöstä, miulla ei oo tässä autossa renkaat kahta kesää(n.18000km) kestänyt ikinä. Mutta aina on takarenkailla reilusti päälle 10000km päässyt, ja se on miusta ihan riittävä määrä.
      Ennemmin näin kun taas silleen että pitää se koko kesä kuunnella kun renkaat raapii kaariin

      Edit. 17000km kestivät nuo nexenit, tosin en osaa sanoa missä vaiheessa runko on pettänyt.
      Last edited by jumbo; 05-07-2014, 22:50.
      M550d

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        Mutta ajo-ominaisuudet parantuu, renkaat kestää pitempään ja varsinkin se märän kelin pito kyllä kasvaa huimasti kun camberit kohdillaan.. Ja näyttääkin paljon fiksummalta

        Comment

        • jumbo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 6603
          • Lappeenranta

          Originally posted by jukkae View Post
          Mutta ajo-ominaisuudet parantuu, renkaat kestää pitempään ja varsinkin se märän kelin pito kyllä kasvaa huimasti kun camberit kohdillaan.. Ja näyttääkin paljon fiksummalta
          Ei nuo nyt niin linkussa ole että pöhköltä näyttäisi

          M550d

          Comment

          • deemu79
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 453
            • Helsinki

            Originally posted by jumbo View Post
            Paljon tuli asiaa, mutta samoilla pyöränlulmilla ja samalla alustalla ja samanlaisilla renkailla mutta 9,5" leveällä vanteella tätä ei tapahtunut.
            Mutta enivei, kun nyt kesällä käyn suuntauksessa niin pitää katella saako noita pystympään. Toki sitten alkaa taatusti raapimaan kaariin
            Eli leveempää vannetta vaan, ei halua mankeloida kaaria, ei säätää kulmia ja ihmetellään sisäkantin kulumista. Hyvä. Jatkakaa.
            sigpic
            328i Coupe M-Sport -95

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              Originally posted by deemu79 View Post
              Eli leveempää vannetta vaan, ei halua mankeloida kaaria, ei säätää kulmia ja ihmetellään sisäkantin kulumista. Hyvä. Jatkakaa.
              Niin mikäs tässä nyt oli?

              Hemiltä ja muilta tuli ohjeita että kulmia pystympään(jos saa), tämä täysin totta. Teenkö näin, sitä en tiedä vielä koska auton ajettavuus ja pito ovat hyvät jo nyt.
              Kaaria en ala mankeloimaan, koska se pilaa kaarien muodon.

              Kyse ei tässä ollut sisäkantin kulumisesta, vaan renkaan rungon pettämisestä. Mitä en ainakaan itse ole ennen tavannut, vaikka autossa ollut vastaavat pyöränlulmat ja samat renkaat aiempinakin kesinä.

              Ja jos tarve vaatii niin jatketaan
              M550d

              Comment

              • deemu79
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 453
                • Helsinki

                Originally posted by jumbo View Post
                Niin mikäs tässä nyt oli?

                Hemiltä ja muilta tuli ohjeita että kulmia pystympään(jos saa), tämä täysin totta. Teenkö näin, sitä en tiedä vielä koska auton ajettavuus ja pito ovat hyvät jo nyt.
                Kaaria en ala mankeloimaan, koska se pilaa kaarien muodon.

                Kyse ei tässä ollut sisäkantin kulumisesta, vaan renkaan rungon pettämisestä. Mitä en ainakaan itse ole ennen tavannut, vaikka autossa ollut vastaavat pyöränlulmat ja samat renkaat aiempinakin kesinä.

                Ja jos tarve vaatii niin jatketaan
                Pidät siis renkaan sisäkantin kulumista ja sisäkantin rungon pettämistä tässä täysin eri asioina noilla kulmilla + rengastuksella? Ok..?
                sigpic
                328i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by deemu79 View Post
                  Pidät siis renkaan sisäkantin kulumista ja sisäkantin rungon pettämistä tässä täysin eri asioina noilla kulmilla + rengastuksella? Ok..?
                  Sisäreunan kulumista näkee päivittäin, mutta rungon pettämistä ei. Miun puolesta asia käsitelty.
                  M550d

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by jumbo View Post
                    Kyse ei tässä ollut sisäkantin kulumisesta, vaan renkaan rungon pettämisestä. Mitä en ainakaan itse ole ennen tavannut, vaikka autossa ollut vastaavat pyöränlulmat ja samat renkaat aiempinakin kesinä.

                    Ja jos tarve vaatii niin jatketaan
                    Originally posted by jumbo View Post
                    Sisäreunan kulumista näkee päivittäin, mutta rungon pettämistä ei. Miun puolesta asia käsitelty.
                    Ilman muutahan tuo liiallinen camber on syynä myös sisärungon pettämiseen ja usko pois mutta se on ihan yhtä "päivittäistä", vaikka pettämistä ei aina näykkään ulospäin.
                    Eli nythän takapään akselimassasta lepää 70-80%:sti renkaan sisärungon varassa ja jos rungon kantavuus ei tällöin riitä, se ei riitä.
                    Eli se on ainoastaan "herrassaan" kilahtaako sisärunko ja missä kohtaa jos 19"/275 kokoluokan renkalla on -2.0"-asteen camberit.
                    Ok, paljon riippuu siitä minkälaisilla paineilla on ajettu koko renkaan elinkaaren, eli suhteellisen lyhyetkin ajosuoritteet alle 3.0bar paineilla "hieroo" sisärungon kudokset rikki ja jos samalla autossa sattuu olemaan lastia, niin vaurioita voi tulla jo muutaman sadan kilometrin ajolla.
                    Eli sinulla on vain ennen tämän pettämistä ollut mahdoton tuuri että paineet eivät missään kohtaa ole hetkeäkään olleet liian matalalla ja/tai onko mm.renkaan kantavuusluokka ollut sama?
                    Suuremman kantavuuden rengas toki kestää enemmän näinkin vääriä kulmia, varsinkin jos paineet aina ovat varmasti vähintään 3.2-3.5bar?
                    Eli myös keväällä kun renkaat otetaan varastosta alle?

                    Tilanne helpottaa ja antaa ainakin hieman enemmän varomarginaalia jos saat taakse camberit edes -1.35-1.40"-asteen tasoon ja pidät visusti huolen siitä että paineet ei missään tapauksessa putoa alle sen 3.2barin(itse pitäisin 3.6-3,8bar).
                    Tällöin runko ehkä säästyy ainakin tältä katasrofaliselta pettämiseltä ja nuo sisäkantin kankaat tulee vastaan ensin.
                    Tälläkään ei mm.märän kelin pidot ole sitä mitä pitäisi, mutta tuossa kohtaa päästään juuri ja juuri eräänlaisen "kusirajan alle" tällä rengaskoolla/leveydellä.

                    Comment

                    • jumbo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 6603
                      • Lappeenranta

                      Tänään katsoin noita renkaita ja camberia ei voi kääntää pystympään, koska uusissa star performer renkaissa on vannesuoja jonka takia se tulee lähemmäs kaarta kuin nexen.
                      On toki mahdollista että paineet ovat olleet auton talvisäilytyksen jälkeen alhaisemmat kuin pitäisi, tätä en nyt muista kävinkö heti katsomassa paineita kun auton ajoon otin.

                      Mutta siis koska camberia ei voi raapimatta pystympään laittaa, ajelen näillä kulmilla ja isoilla rengaspainella Kiitos vinkeistä.

                      Edit. Renkaiden kantavuusluokka oli 96 ja nopeusluokka Y.
                      Last edited by jumbo; 06-07-2014, 14:41.
                      M550d

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by jumbo View Post
                        Tänään katsoin noita renkaita ja camberia ei voi kääntää pystympään, koska uusissa star performer renkaissa on vannesuoja jonka takia se tulee lähemmäs kaarta kuin nexen.
                        On toki mahdollista että paineet ovat olleet auton talvisäilytyksen jälkeen alhaisemmat kuin pitäisi, tätä en nyt muista kävinkö heti katsomassa paineita kun auton ajoon otin.

                        Mutta siis koska camberia ei voi raapimatta pystympään laittaa, ajelen näillä kulmilla ja isoilla rengaspainella Kiitos vinkeistä.
                        Sillä -2.0"-camberilla pitäisin tällä rengaskoolla paineet sitten AINA lähempänä neljää kuin kolmea baria.
                        Neljää jos autossa on täysi lasti ja mennään pitkään motarinopeuksia(eli oleellista kuinka paljon renkaaan sisärunko joutuu muokkautumaan/pumppaamaan jokaisella renkaan pyörähdyksellä=kuumenee=väsyy).
                        Tilanne kannattaa vain tiedostaa ja seurata renkaan sisäkanttia.
                        Ensimmäiset rungon pettämisen oireet kyllä alkaa näkymään kulutuspinnan ja
                        sisärungon "pykältymisenä" ja/tai ikäänkuin pinnan repeilynä.

                        Eli heti kun tämän tyyppistä "pykälää" alkaa ilmestymään, alkaa runko olemaan pettämässä(runflateissa hieman selvempää, mutta suunnilleen näin):




                        Tuossa tuo sinun pinnan repeily, joka myös on varma merkki rungon pettämisestä(huom myös tuo terävä kantti):
                        Last edited by Hemi; 06-07-2014, 14:36.

                        Comment

                        • jukkae
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3506
                          • 70800

                          Eihän lievä mankelointi pilaa kaaria kun kääntää kantin vaan peltiä vasten jos ei ole jo käännetty? Asiansa osaava jätkä kun mankeloi niin kukaan ei huomaa kyllä mitään.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9990
                            • KVLA

                            Originally posted by jukkae View Post
                            Eihän lievä mankelointi pilaa kaaria kun kääntää kantin vaan peltiä vasten jos ei ole jo käännetty? Asiansa osaava jätkä kun mankeloi niin kukaan ei huomaa kyllä mitään.
                            Eipä taida femmassa olla paljon kantteja käännettäväksi.

                            Comment

                            • jumbo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 6603
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by jukkae View Post
                              Eihän lievä mankelointi pilaa kaaria kun kääntää kantin vaan peltiä vasten jos ei ole jo käännetty? Asiansa osaava jätkä kun mankeloi niin kukaan ei huomaa kyllä mitään.
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Eipä taida femmassa olla paljon kantteja käännettäväksi.
                              Tämä. Ja kun nuo helmojen ruosteet korjattiin niin pyöränkaarien etuosien pokkaus tehtiin loivemmaksi, niiltä osin kun siellä sellainen oli. Toki varmaan ihan noita kaariakin saa ulommas niin että ne ei mee pilalle, se nyt vaan ei ainakaan nyt ole vaihtoehto.
                              M550d

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 9990
                                • KVLA

                                Asiaa sivuten: Minulla oli ex. femmassa aluksi takacamperit myös siinä -1.50/-2.00 seutuvilla.Renkaat oli vastaavat 275/30R19 mutta 9,5" vanteilla.ET-mittaa en nyt enää muista.(Olisiko ollut joku 20-24?)
                                Renkaat kului elinkaarensa aikana ainoastaan reilun millin vinoon.Eli sisälaidalta tietysti enemmin.Ei siis mitenkään paha mielestäni.Mutta ei niihin mitään kudos/runko vaurioita tullut.Paineita pitelin siellä 3,2bar seutuvilla.Renkaita uusittaessa käännettiin camperit jonnekkin -1.30/-1.35 seutuville.Ja ainakin noilla 9,5" vanteilla sopi Kumhon KU31:n pyörimään raapimatta.Noilla sinun leveämmillä vanteilla olettaisin kuitenkin raapivan ilman peltitöitä.
                                Last edited by Heguli 31; 07-07-2014, 09:50.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎