Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7511
    • Kotona

    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Mutta ei niihin mitään kudos/runko vaurioita tullut.Paineita pitelin siellä 3,2bar seutuvilla.
    Onko noissa 19" matalaprofiileissa suotavaa pitää yli 3barin paineita? Itsellä tällä hetkellä takana 2.9bar (ei mainittavaa lastia ajossa) :think
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
    -

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9990
      • KVLA

      Originally posted by Zeta View Post
      Onko noissa 19" matalaprofiileissa suotavaa pitää yli 3barin paineita? Itsellä tällä hetkellä takana 2.9bar (ei mainittavaa lastia ajossa) :think
      Lukaiseppa tuosta aiemmin Hemin kirjoitus isoista campereista ja leveiden/matalien renkaiden paineista.Voipi aueta.Ja mitä painavampi auto,niin varmasti aina tärkeäpää.Noi paineet riippuu myös akselimassoistakin.Ei ihan pelkästään rengaskoosta.
      Last edited by Heguli 31; 07-07-2014, 20:31.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Zeta View Post
        Onko noissa 19" matalaprofiileissa suotavaa pitää yli 3barin paineita? Itsellä tällä hetkellä takana 2.9bar (ei mainittavaa lastia ajossa) :think
        Siis se riippuu paljolti käytetyistä camberarvoista.
        Mitä vähemmän negatiivista camberia, eli mitä pystymmässä rengas on, sitä enemmän akselimassaa jakautuu tiehen myös renkaan ulkorungon kautta ja sitä vähemmän sisärunko joutuu muokkautumaan joka pyörähdyksellä.
        Periaatteessa 19" kokoluokan leveissäkin renkaissa on mahdollista käyttää jopa 2.6bar tason paineita, kunhan camber asettuu johonkin -1.15-1.25"-asteen välimaastoon(hieman toki riippuen renkaan kantavuudesta).
        Negatiivisen camberin kasvaessa renkaan sisärungon muokkautumista jokaisella renkaan pyörähdyksellä pitää kompensoida rengaspainetta nostamalla, mikäli tuo rungon väsyminen ja lopulta pettäminen halutaan välttää.
        "Linttaanhan" rengas toki silti kuluu jos camberia on liikaa suhteessa vannekokoon, mutta sillä ainakin vältetään tuo renkaan totaalinen ja usein varsin yllättävä hajoaminen.
        Lisäksi kuten jo aiemmin totesin, varsin lyhytkin ajosuorite alipaineisella renkaalla tuhoaa/väsyttää ison vannekoon renkaan sisärungon, joten jos negatiivista camberia jostain syystä on liikaa, kannattaa paineita tarkastaa tavallista useammin(varsinkin heti keväällä kun ottaa kesäkumit alle, eikä ensi aja alipaineilla paria viikkoa).

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          Ovatko esittämänne camber lukemat erikokoisille renkaille käytännön opettamia asioita vai onko tuohon jotain yleispätevää taulukkoa/laskuria miten leveydet ja korkeudet vaikuttavat ja miten niitä kulmia pitää sitten huomioida niille renkaille?

          Tietysti lisäksi ne ovat mallikohtaisia varmaan mutta silti.

          En katsonut korjaamokäsikirjaa, sielläkin arvaten voisi olla jotain mainittu asiasta.
          Olli.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Rocla View Post
            Ovatko esittämänne camber lukemat erikokoisille renkaille käytännön opettamia asioita vai onko tuohon jotain yleispätevää taulukkoa/laskuria miten leveydet ja korkeudet vaikuttavat ja miten niitä kulmia pitää sitten huomioida niille renkaille?

            Tietysti lisäksi ne ovat mallikohtaisia varmaan mutta silti.

            En katsonut korjaamokäsikirjaa, sielläkin arvaten voisi olla jotain mainittu asiasta.
            Kyllähän nämä ovat enemmän nimenomaan käytännön opettamia asioita, kuin että niitä ihan suoraan voisi lukea mistään taulukoista.

            Comment

            • Jonhi
              BTCF Member
              • Mar 2013
              • 166
              • Espoo

              Kysytäänpäs mitä mieltä täällä ollaan paljonko tulisi pitää paineita kun 215/35 edessä ja 225/35 takana, vanteet ovat 8.5x18 ja 9.5x18 ja camberi edessä -0.70 ja takana -2.00? Autona 320d E90..
              Last edited by Jonhi; 08-07-2014, 09:05.
              E93 330dA LCI -10 M-Sport
              F31 320d -12 Luxury Line

              Ex's
              E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
              E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Jonhi View Post
                Kysytäänpäs mitä mieltä täällä ollaan paljonko tulisi pitää paineita kun 215/35 edessä ja 225/35 takana, vanteet ovat 8.5x18 ja 9.5x18 ja camberi edessä -0.70 ja takana -2.00? Autona 320d E90..
                Onpa todella minikokoiset pyörät e90:iin? Onko koko siis nyt ihan oikein?

                Comment

                • Jonhi
                  BTCF Member
                  • Mar 2013
                  • 166
                  • Espoo

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Onpa todella minikokoiset pyörät e90:iin? Onko koko siis nyt ihan oikein?
                  On, melko alhaalla mennään ja pienillä et:illä.. Camberiä edessä olikin 1.00 kun vielä tarkistin lukemat..
                  E93 330dA LCI -10 M-Sport
                  F31 320d -12 Luxury Line

                  Ex's
                  E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
                  E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by Jonhi View Post
                    On, melko alhaalla mennään ja pienillä et:illä.. Camberiä edessä olikin 1.00 kun vielä tarkistin lukemat..

                    Eiköhän se siellä 3-3,5bar välissä ole, niin kuin tässsä on moneen kertaan jo mainittukin. Ei ainakaan alle 3bar.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      Eiköhän se siellä 3-3,5bar välissä ole, niin kuin tässsä on moneen kertaan jo mainittukin. Ei ainakaan alle 3bar.
                      Mahtaako näissä riittää edes kantavuus e90:iin, joten pitäisin näillä cambereilla melkeimpä miniminä tuota 3.5bar?

                      Comment

                      • Jonhi
                        BTCF Member
                        • Mar 2013
                        • 166
                        • Espoo

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Mahtaako näissä riittää edes kantavuus e90:iin, joten pitäisin näillä cambereilla melkeimpä miniminä tuota 3.5bar?
                        Edessä 84 XL ja takana 87 XL, pienen tutkinnan jälkeen ainakin itse jäin siihen käsitykseen että riittäis :think
                        E93 330dA LCI -10 M-Sport
                        F31 320d -12 Luxury Line

                        Ex's
                        E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
                        E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9990
                          • KVLA

                          Originally posted by Jonhi View Post
                          Edessä 84 XL ja takana 87 XL
                          Etuakselille noille on kantavuutta 1000kg ja taakse 1090kg.Mitä sitten rekisteriotteen akselimassat kertookaan...
                          Last edited by Heguli 31; 09-07-2014, 20:11.

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            Originally posted by Rocla View Post
                            Ovatko esittämänne camber lukemat erikokoisille renkaille käytännön opettamia asioita vai onko tuohon jotain yleispätevää taulukkoa/laskuria miten leveydet ja korkeudet vaikuttavat ja miten niitä kulmia pitää sitten huomioida niille renkaille?
                            Itse olen jäänyt siihen käsitykseen, että kunhan säätää kohdilleen mahdollisimman isolle vanteelle (vaikka nyt 22"), niin aina on alaspäin sopiva mille tahansa koolle. Sitä en tiedä, mikseivät tehtaalla jo säädä valmiiksi kohdilleen.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Jonhi
                              BTCF Member
                              • Mar 2013
                              • 166
                              • Espoo

                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Etuakselille noille on kantavuutta 1000kg ja taakse 1090kg.Mitä sitten rekisteriotteen akselimassat kertookaan...
                              Näin juuri ja otteessahan on edessä 925kg ja takana 1060kg.
                              E93 330dA LCI -10 M-Sport
                              F31 320d -12 Luxury Line

                              Ex's
                              E36 320i -91, E46 325Ci -01 AC Schnitzer, E46 323 -99 M-Sport, E46 328 -00 M-sport, E46 323i -99
                              E90 320d -06, E90 320d -05, E90 330d LCI -10 M-Sport, E90 320d -06

                              Comment

                              • Tomppa80
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 2088
                                • Raahe

                                Taakse 225/55/16 hankookit pitäisi ostaa. Kolleekat on laittanu noita ja eipä ne ole haukkunut. Ärsyttää kun edessä on kapiammat vanteet niin ei pysty kierrättään. Kuka myy Raahessa hankookia halvimmalla?
                                Mercedes Benz E -07
                                BMW 523i -96
                                Volvo v70t5 -99
                                Harley Davidson Electra Glide -00
                                Solifer SM -75

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎