Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17532
    • Turku

    Originally posted by exvol View Post
    Onko kellään kokemusta Nordman+ nastarenkaasta. Tarjoutui tilaisuus ostaa hyvin edullisesti tuollaiset E39:sin alle. Kyseessä on vanhan Nokian hakkapelitan pohjalta tehty rengas. Nopean googletuksen perusteella jakaa kovasti mielipiteitä, jonkun mielestä tosi äänekkäät ja toinen kehuu hiljaiseksi, mutta mikä on totuus? Itse olen aina varsinkin näissä talvirengas asioissa liputtanut kalliimpien "testimenestyjien" puolesta. Mitenköhän nämä käytännössä toimisi raskaan 525D alla, onko kellään omakohtaisia kokemuksia?
    Audi A3:n alla koossa 205/55-16". Äänekäs se ainakin on, ulisee motarilla.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17532
      • Turku

      Originally posted by Ravermeister View Post
      Ton mallin valmistus on lopetettu jo monta vuotta sitten, jättäisin sen takia jo väliin...
      Onko näin? Nämä olivat vuoden 2011 leimalla.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Kun halvalla sain, niin piti ostaa. Vaihdoin Ässä nortit uusiin 235/45-17 Contin nastoihin. Vaikka Ässätkin oli ihan ok tukevat 16" talvirenkaaksi, on nuo 17" Contit selvästi tukevammat. Taajama vauhdissa Conteista kuuluu pieni nasojen ropina jota Ässissä ei kuulunut. Samoin 100+ vauhdissa Contit kohisee enemmän, mutta muuten on hiljaiset. Ässissä oli pieni vihellys, mutta ei kohinaa tuossa vauhdissa.

        Nyt olis joutilaana uudenveroiset Ässät e39 orggis aluilla jos joku kaipaa hyviä ja edullisia talvirenkaita.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by exvol View Post
          Onko kellään kokemusta Nordman+ nastarenkaasta. Tarjoutui tilaisuus ostaa hyvin edullisesti tuollaiset E39:sin alle. Kyseessä on vanhan Nokian hakkapelitan pohjalta tehty rengas. Nopean googletuksen perusteella jakaa kovasti mielipiteitä, jonkun mielestä tosi äänekkäät ja toinen kehuu hiljaiseksi, mutta mikä on totuus? Itse olen aina varsinkin näissä talvirengas asioissa liputtanut kalliimpien "testimenestyjien" puolesta. Mitenköhän nämä käytännössä toimisi raskaan 525D alla, onko kellään omakohtaisia kokemuksia?
          Kaverilla oli Nordman 4:set, ne oli piti kauheaa meteliä ja oli vetelät.

          Comment

          • exvol
            Bimmer Rookie
            • Apr 2011
            • 68
            • Kokkola

            Originally posted by Ravermeister View Post
            Ton mallin valmistus on lopetettu jo monta vuotta sitten, jättäisin sen takia jo väliin...
            Uudet ajamattomat kyseessä, mutta pitää varmistaa paisto päiväys. Ja mitä motarilla ulinaan tulee niin näillä kulmilla ei semmosia teitä ole, auto on pääsääntöisesti kaupunki ajossa.
            Pesu, vahaus, myllytys, maalaus, nahkapenkkien ehostus, jarru / alusta ruuvailut ym. kysy privalla tai 0443357600

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              Ihan riittävän hyvät kumit noi Nordmanit on, alle vaan jos sopivasti osuu kohdalle, eikä ole useita vuosia vanhalla leimalla varustettu. Ne kun on pyöreillä nastoilla, niin ei ehkä pidä ihan yhtä kovaa meteliä kuin hakkiksen neliönastat.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Minulla oli -92 accordissa tuollaiset Nordman +:t joskus 2005 uutena alle laitettuna. Nuohan perustuu johonkin hakkapelitta 2 joten melko vanhaa 15v? suunnittelua ovat. Ihan ok renkaat mutta mitään huippupitoa ei kannata odottaa. Pito on samalla tasolla nykyisten halpisrenkaiden kanssa.

                Pyöreällä nastalla taitaa olla ne Nordman4:t myös.
                Last edited by Antsah; 21-11-2013, 21:10.

                Comment

                • Jarno
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 645
                  • Äänekoski

                  Itellä oli Nordmanit aikoinaan e39 alla ja olivat mielestäni hyvät renkaat. Hiljaiset ja pitoa riitti hyvin.
                  e30 325i cabrio
                  Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

                  Comment

                  • lao
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2010
                    • 278
                    • Tampere

                    Tänään sai ottaa testiluisut täällä Mansessa Nokian R2:lla ja helppo oli viedä lumisella, mutta liukkaalla pinnalla luisussa. Pitoa oli melkein liikaa nelivedolle ja 320i-moottorille, mutta hyvällä alkupolkaisulla sai perän komeaan sivuliippaan jota oli helppo hallita. Ei ne edelliset Goodyear UltraGrip Ice+:t huonot olleet, mutta tuntuu, että taas on kehitys vienyt noita kitkoja eteenpäin.
                    Last edited by lao; 21-11-2013, 22:27.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Kun halvalla sain, niin piti ostaa. Vaihdoin Ässä nortit uusiin 235/45-17 Contin nastoihin. Vaikka Ässätkin oli ihan ok tukevat 16" talvirenkaaksi, on nuo 17" Contit selvästi tukevammat. Taajama vauhdissa Conteista kuuluu pieni nasojen ropina jota Ässissä ei kuulunut. Samoin 100+ vauhdissa Contit kohisee enemmän, mutta muuten on hiljaiset. Ässissä oli pieni vihellys, mutta ei kohinaa tuossa vauhdissa.

                      Nyt olis joutilaana uudenveroiset Ässät e39 orggis aluilla jos joku kaipaa hyviä ja edullisia talvirenkaita.
                      Hinta?
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by Antsah View Post
                        http://www.safewintertyre.eu/fi

                        Tuollainenkin testi tehty missä vain mitattu jarrutusta jäällä.

                        Ihmetytti vähän kun oli saatu ihan eri tulos Marshallin kw22 ja Kumho Kw22 vaikka on sama rengas

                        Muutenhan tuo testi on vähän turha kun renkaissa on muitakin ominaisuuksia kuin jarrutus jäällä 20km/h vauhdista.
                        Huomasin muuten kun katselin TM:n rengastestiä, että molemmissa testeissä on käytetty samaa Ford Focusta(rekisterinumerokin täsmää) ja samoja kuviakin näkyy olevan käytössä. TM:n testissä on vain jääjarrutukset tehty 50km/h vauhdista.

                        Näyttää muuttavan melkoisesti lopputuloksia tuo nopeus ainakin joidenkin renkaiden osalta. Esim. Pirellin kitka pärjää 50km/h vauhdista jäällä jarruttaessa TM:n mukaan parhaiten. Tuossa 20km/h vauhdista tehdyssä ei ole läheskään paras kitka. Hyvä vertailla kun auto näyttää olevan sama. Voihan se tietenkin olla myös, että kuvat on vain kuvituskuvia..
                        Last edited by Antsah; 23-11-2013, 17:46.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Huomasin muuten kun katselin TM:n rengastestiä, että molemmissa testeissä on käytetty samaa Ford Focusta(rekisterinumerokin täsmää) ja samoja kuviakin näkyy olevan käytössä. TM:n testissä on vain jääjarrutukset tehty 50km/h vauhdista.

                          Näyttää muuttavan melkoisesti lopputuloksia tuo nopeus ainakin joidenkin renkaiden osalta. Esim. Pirellin kitka pärjää 50km/h vauhdista jäällä jarruttaessa TM:n mukaan parhaiten. Tuossa 20km/h vauhdista tehdyssä ei ole läheskään paras kitka. Hyvä vertailla kun auto näyttää olevan sama. Voihan se tietenkin olla myös, että kuvat on vain kuvituskuvia..
                          Test World testaa renkaita kokoajan. Lehdet, esim. TM ostaa tuloksia joita saa julkaista. Eli TM toimittajat ei ole ajaneet metriäkään noilla renkailla, tuskin edes muita kuin kuvaajaa on käynyt paikanpäällä. Eli rek no täsmää kun Test Worldin kalustoa.

                          Test World on tehnyt Nokian 8:sin yliajotestit, joten Nokian renkaat on TW:n asiakas. Joten maksava asiakas on aina voit... eikun oikeassa vai miten se olikaan...

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Sanokaas (Hemi?), minkä verran kannattaisi laittaa painetta Hakkapeliitta 7-renkaisiin koossa 205/60R16 96T XL? Nyt on about 2.9/3.1 (etu/taka) ja tuntuu, että hieman vaeltelee varsinkin, jos tie on urainen tai tuulee. Myös nastat ropisee hyvin selkeästi. Muistan hämärästi, kun laitoin noi ekan kerran alle 3 viikkoa sitten, niin paineita oli ehkä ~2.5 bar, nastat eivät ääntäneet juuri lainkaan ja ajo oli muutenkin rauhallista ja leppoista, eikä uria tuntunut. Kysymys kuuluukin, että mikä on ehdoton minimi e39:ssä yksin ajellessa paineiksi noille, että renkaiden rungot eivät mene rikki? Voisin nimittäin kokeilla pienempiä paineita.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10060
                              • KVLA

                              Jos laitat alle 2,5bar,niin rungot hajoaa talven aikana aivan varmasti.

                              Ps.Eikö tästä keskusteltu jo jossain aiemmin,että nuo 60-sarjan sirkkelit on E39:n alla paskat ajella.

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2325
                                • Uusimaa

                                Originally posted by firegoat View Post
                                Nyt nuo 16:t tuntuvat melkoisen löysähköiltä ja pompottajilta. Miettinyt että pitäiskö investoida 18" vanteet myös talveksi. Suurin osa on kuitenkin asfaltilla ajoa ja pääteitä.
                                Kaipaisin hieman mielipiteitä kokeneimmilta. Onko muita haittapuolia kun että renkaiden hinta nousee? Muuttuuko talviajo "kovemmaksi" tms....?
                                Ostin täksi talveksi E60:seen 225/45R18-kokoiset nastalliset Contin WinterViking2:set (XL-rungolla). Nyt olen ajanut muutaman tuhat kilometriä, enkä missään tapauksessa edes harkitsisi vaihtamista takaisin 17" löllöäviin kumeihin, jotka todella häiritsivät itseäni. Tuntuu että auto on noilla 18" nasta-conteilla jopa parempi ja tarkempi ajettava kuin 17" kesärenkailla. Eivätkä ole missään tapauksessa liian kovat tai jäykät, vaan juuri sellaiset kuin kuuluukin. Ainoa miinus tulee aaavistuksenomaisesta "jurraamisesta" aivan karkeimalla asfalttityypillä. Sekin on ihan siedettävyyden rajoissa. Veikkaan että tähän on yhtä paljon syynä suht. jäykät Bilsteinin vaimentajat yhdistettynä kumin karkeahkoon kuvioon. Kitkarenkailla menisi varmasti jopa 19" muuttumatta yhtään liian kovaksi. Jos nyt ostaisin uusia talvikumeja autooni, ostaisin GoodYearin UltraGrip Ice+ kitkarenkaat. Toimivat ainakin edellisessä 535d:ssä mielettömän hyvin.

                                En halua edes kuvitella, miltä 16" talvirengas tuntuu E60/E61:sen alla...
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎