Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Jaa ne olikin sulla vain takana? Mitä edessä? Eihän taakse voi laittaa löysempiä renkaita kuin eteen, tulee aivan kamala ajaa. Sen takia takarenkaiden paineet on usein korkeammat kuin edessä ja joissain malleissa taakse leveämmät renkaat. Tosin ei sen siltikään pitäisi ihan mahdoton olla ajaa, runkovikaa tai jotain muuta?
    Joo takana on nämä hankookit, edessä taitaa olla bridgestone noranzat jos oikein muistan. Mutta kuitenkin jotkut ihan hyvät renkaat, toki varmasti muutaman talven ajetut. Ja ei tuo rengaskoko tosiaan pitäisi olla niin pulla etteikö autolla voisi ajaa.
    M550d

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Originally posted by MayheM View Post
      Ensi puraisuni Kumhoihin on, että toimivat suht mukavasti ja 205/55/16 koossa hinta alle laitettuna 499 € Vuosaaren Rengasnetissä. Palvelukokemuksena ei ehkä ihan huippua: kesärenkaat jätettiin jonkun irrotusrasvan/vaahdon kanssa lojumaan eteeni... mutta sain sentään rättiä lainata niihin. Kumit töineen kuitenkin suht halvat, eikä tarvinut aikoja varailla vaihtoon. Kyselivät ajanvarauksesta kyllä, mutta kun mainitsin soittaneeni edellisenä päivänä, niin homma sitten hoitui...

      BF Goodrichin G-Force Studeja kokeilin "kesäkelillä". Äänimaailma ei ainakaan hävinnyt kesäkumeille (vs. koeajot muilla E91llä)... pidosta en tiedä.

      Molemmat renkaat saaneet käyttäjiltä suitsutusta osakeen rengasvertailu-sivustolla, jonka takia niistä kiinnostuinkin. Testeissähän BF ei pärjännyt, kun taas Kumhoa ei ole niissä tainnut näkyäkään. Tässä linkit rengasvertailun arvioihin:



      http://www.rengasvertailu.fi/nastare...h-g-force-stud
      Oli ne Kumhot tän vuoden Autobildin talvirengastestissä mukana. Vuonna 2009 oli myös autobildin testissä ollen sijalla 2. BF:t hävisi viime vuonna autobildin testissä uusionastallekkin jääden viimeiseksi.

      Autobild rengastesti 2013
      Nastat
      1. Continental: Conti Ice Contact 114p
      2. Goodyear: Ultra Grip Ice Arctic 109p
      3. Pirelli: Ice Zero 109p
      4. Bridgestone: Blizzak Spike-01 103p
      5. Michelin X-Ice North 3 103p
      6. Nokian Hakkapeliitta 8 102p
      7. Kumho iZen KW22 91p

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Autobild 20/2012 Talvirengastesti

      Rengaskoko 205/55R16, testiautona Ford Focus.

      Nastarenkaiden tulokset:

      1. Continental ContiIceContact 107 pistettä
      2. Goodyear Ultragrip ICE Arctic 106 pistettä
      3. Dunlop Ice Touch 102 pistettä
      4. Nokian Hakkapeliitta 7 100 pistettä
      5. Gislaved Nord Frost 5 99 pistettä
      6. Hankook Winter iPike RS2 86 pistettä
      7. Norman 4 84 pistettä
      8. AGI Sarek 2 79 pistettä
      9. BF Goodrich g-Force Stud 77pistettä

      Onkohan muuten enään ensi vuonna kumpaakaan rengasta saatavilla kun oletettavasti kumpikaan rengas ei taida täyttää uutta nastasäädöstä?
      Last edited by Antsah; 02-12-2013, 00:13.

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6603
        • Lappeenranta

        Originally posted by jumbo View Post
        Joo takana on nämä hankookit, edessä taitaa olla bridgestone noranzat jos oikein muistan. Mutta kuitenkin jotkut ihan hyvät renkaat, toki varmasti muutaman talven ajetut. Ja ei tuo rengaskoko tosiaan pitäisi olla niin pulla etteikö autolla voisi ajaa.
        Ongelma korjaantui vaihtamalla nämä hankookit eteen ka noranzat taakse, nyt kulkee niinkuin pitääkin. Käsin testailin noita hankookkeja kun oli rengasliikkeessä irrallaan, niin todella löysät seinämät kun vertasi esim. Bridgestoneen. Ei siis ihme että ajossa tuntuvat aivan paskoilta ollessaa vetävällä akselilla.
        M550d

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          Tuli vaan mieleen, kuinka nykyisissä nastarenkaissa, esim. HKPL7 pysyy nastat kunnossa ajellessa rivakammin? Eli miten paljon kestää antaa kaasujalkaa, ettei nastat kulu mutkalle / irtoa? Tuli edellisillä HKPL4:llä ajeltua viime kevät-talvella aikalailla kaasua säästelemättä, luistonesto tosin päällä, mutta kesärenkaita vaihtaessa huomasin, että takarenkaista oli osa nastoista lähteny kävelemään ja loput oli vääntyny aika mutkalle tai hioutunu pilalle. Tuntuu vaan liikenteessä siltä, että kaikki muut päästelee kaasu pohjassa nastat ropisten ja ite ajelen varovasti nastoja säästäen ainakin nyt, kun on uudet HKPL7 alla. Pitoa tuntuu kyllä olevan aika loistavasti näillä myös tiukoissa hitaissa ja jäisissä kurveissa, missä vanhoilla renkailla lähti aina perä irti.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Bomb5 View Post
            Tuli vaan mieleen, kuinka nykyisissä nastarenkaissa, esim. HKPL7 pysyy nastat kunnossa ajellessa rivakammin? Eli miten paljon kestää antaa kaasujalkaa, ettei nastat kulu mutkalle / irtoa? Tuli edellisillä HKPL4:llä ajeltua viime kevät-talvella aikalailla kaasua säästelemättä, luistonesto tosin päällä, mutta kesärenkaita vaihtaessa huomasin, että takarenkaista oli osa nastoista lähteny kävelemään ja loput oli vääntyny aika mutkalle tai hioutunu pilalle. Tuntuu vaan liikenteessä siltä, että kaikki muut päästelee kaasu pohjassa nastat ropisten ja ite ajelen varovasti nastoja säästäen ainakin nyt, kun on uudet HKPL7 alla. Pitoa tuntuu kyllä olevan aika loistavasti näillä myös tiukoissa hitaissa ja jäisissä kurveissa, missä vanhoilla renkailla lähti aina perä irti.
            3. talvimenossa eikä yhtään nastaa ole irronnut hkpl7. Autona etuveto ilman luistonestoa.

            Comment

            • Ravermeister
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1508
              • Melkeen Turkkuses

              Hakkis seiskaan tuli uutuutena "ankkurinasta" eli nastan pohjalaippa on paljon leveämpi kuin nastan näkyvissä oleva osa. Pitäisi siis pysyä pirun kovin kiinni.
              Käsittääkseni uudessa kasissa on myös samantyyyppinen nasta.
              -Turku Connection-
              HDJ80 4.2TD
              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7436
                • Oulu

                Ei ole Conteistakaan nastoja lähtenyt enää vuosiin. Tosin aika nätisti yritän ajella enkä sudittele kaasupohjassa kuivalla tai jäätyneelläkään asfaltilla. Välillä sopivissa olosuhteissa kun on lunta tai loskaa niin perä lipsuu vähän tahallaankin, mutta tuo tuskin nastoja irrottaakaan.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Ei ole Conteistakaan nastoja lähtenyt enää vuosiin. Tosin aika nätisti yritän ajella enkä sudittele kaasupohjassa kuivalla tai jäätyneelläkään asfaltilla. Välillä sopivissa olosuhteissa kun on lunta tai loskaa niin perä lipsuu vähän tahallaankin, mutta tuo tuskin nastoja irrottaakaan.
                  Joo oikeastaan en pelkää tuota nastojen irtoamista niinkään, mutta tuota nastojen kulumista väännön alla kuivalla asfaltilla, mitä tapahtui mun vanhoille HKPL4:lle, mitä en säälinyt enää, kun meni muutenkin vaihtoon. Vaikuttaa siltä, että mulla on aika samanlainen ajotyyli kuin Petrillä. Ainakin nyt alkuun on tullut ajeltua hieman ylivarovasti, kun renkaat on uudet. Tuntuu vaan, että muilla on aina paljon kovempi kiire ja mennään nastat ropisten täysiä ohi. Viimeksi tänä aamuna liikennevaloista lähti joku Touareg vierestä "launch controllilla" nastat armoa huutaen, kun minä lähdin pehmeästi pappatyylillä. Mietin vaan, kun jotkut puhelee, että uusien nastarenkaiden pito heikkenee niin nopeasti jopa ensimmäisen talven jäljiltä. En yhtään ihmettele tätä, jos nastarenkailla pitää revittää niin kuin kesärenkailla.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10060
                    • KVLA

                    Se nastojen kiinni pysyminen riippuu paljon nastarenkaiden hyvästä sisäänajosta.Siis ihan yleisesti kaikilla merkeillä.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Se nastojen kiinni pysyminen riippuu paljon nastarenkaiden hyvästä sisäänajosta.Siis ihan yleisesti kaikilla merkeillä.
                      Nimenomaan juuri näin. Huolella sisäänajetut nastapyörät pitävät kyllä todella hyvin nastansa vaikka saisivatkin hieman sen jälkeen "rumbaa".
                      Eli kun ei ekalla 500km:lla kääntele paikallaan, jarruta ja kiihdytä asfaltilla kovaa, niin aika hyvin ne alkaa sen jälkeen pysymään kun tuo nastan pohjalaippa syö itselleen poteron tarpeeksi tiukkaan ja syvälle.

                      Comment

                      • MayheM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 521
                        • Oulu

                        Originally posted by deemu79 View Post
                        Onko muuten pyöreällä vai kulmikkaalla nastalla ne Vuosaaren Kumhot?
                        Nasta kokonaisuudessaan taitaa olla pyöreä, mutta se piikkiosa on mielestäni lähes kolmikulmainen (ihmeekseni totesin). Tässä nyt kun on vähän talvisemmat kelit tulleet, niin on vähän kokemustakin kertynyt. Sanoisin, että "ihan OK renkaat". En kehu, enkä hauku. Varmasti ääneltään hiljaisesta päästä, pidoltaan keskinkertaiset. Ei nyt ainakaan mitään vempulamaista käytöstä ole, kuten tuossa Hankookeista kuului.

                        Näin siis Kumhon KW22:t E91:n alla...
                        Last edited by MayheM; 06-12-2013, 13:10.
                        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Kolmionastalla ne Suomessa myytävät pitäisi ollakkin.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Asia ei liity bmw:n renkaisiin, mutta ajelin eilen lumi/jää kelissä siskoni corollalla -06 vuosimallilla ja siinä alla Bridgestone / Blizzak Nordic 185/65/15 kitkat ja oli sitte kova puskemaan risteyksissä? Aina puski vaikka kuinka tarkasti ajoi risteyksiin ja paikaltaan lähtö oli pelkkää sutimista:think Johtuuko sitten auton keveästä painosta vai mistä?
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • JJSorsa
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 71
                              • Joensuu

                              Originally posted by janke View Post
                              Asia ei liity bmw:n renkaisiin, mutta ajelin eilen lumi/jää kelissä siskoni corollalla -06 vuosimallilla ja siinä alla Bridgestone / Blizzak Nordic 185/65/15 kitkat ja oli sitte kova puskemaan risteyksissä? Aina puski vaikka kuinka tarkasti ajoi risteyksiin ja paikaltaan lähtö oli pelkkää sutimista:think Johtuuko sitten auton keveästä painosta vai mistä?
                              Ainakin toi puskeminen on joidenkin etuvetoisten autojen "ominaisuus", varmaan auton paino(jakauma) vaikuttaa asiaan. Kitka kun loppuu etuvetoisen vetäviltä pyöriltä, niin sitten mennään siihen suuntaan mihin oltiin menossa eikä sinne minne pyörät osoittaa
                              _________________________
                              BMW 328 xDrive (US) vm2009

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by janke View Post
                                Asia ei liity bmw:n renkaisiin, mutta ajelin eilen lumi/jää kelissä siskoni corollalla -06 vuosimallilla ja siinä alla Bridgestone / Blizzak Nordic 185/65/15 kitkat ja oli sitte kova puskemaan risteyksissä? Aina puski vaikka kuinka tarkasti ajoi risteyksiin ja paikaltaan lähtö oli pelkkää sutimista:think Johtuuko sitten auton keveästä painosta vai mistä?
                                Toyotat, ainakin 90-luvun tekeleet on ihan hirveitä vetelemään/puskemaan jo ihan kesälläkin kun vähän kaasua tarjoaa. Kuinka vanhat/paljon ajetut renkaat oli alla? En tiedä minkälaiset ajokelit on seinäjoella olleet, mutta täällä on ainakin olleet todella liukkaat. DSC vilkuttelee kokoajan omassa e39:ssä jäisissä risteyksissä.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎