Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2540
    • Kirkkonummi

    Originally posted by Moonshine View Post
    Erinomainen selostus elävästä elämästä! Tällaisia asennustarinoita lukisi mielellään lisää. Tosin ilmeisesti taisi mennä tuo ilmastointikin rikki äskettäin keulan kovuutta testatessa?
    No ei peehana ollut alkanut ainakaan vuotamaan! Kävin katsomassa autoa ja ihan mielenkiinnosta kokeilin täyttöventtiiliä, kovasti olisi pihissyt. Ihme, luulisi sen ilmastoinnin kennon olevan tulilinjalla ensimmäisenä, niin että pienempikin kolhu (vrt. irtokivi) riittäisi aiheuttamaan ongelmia.

    Edellisiin viesteihin viitaten ja mitenkään dissaamatta yleisesti ilmastointiasentajia, oman täyttänyt selvisi vaa'alla, painemittareilla, tyhjiöpumpulla ja ultraääni-miittarilla loistavasti, ei mitään tietokoneohjattuja testausasemia tms. Monella pajalla osataan hyvin, mutta joskus saattaa tulla eteen kesäharjoittelija, jolle kohde on ensimmäinen..
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by sand View Post
      Asentajien mukaan laite on viimeaikoina temppuillut ja joihinkin autoihin ainetta on mennyt liikaa ainetta. Johonkin autoon kuulemma parikin kiloa liikaa ja järjestelmä oli ampunut paineet ulos. Tästä kun huoltoneuvojalle sanoin, niin hänen mukaan laite on kuulemma toiminut ihan normaalisti.
      Päivitystä minun ilmastoinnin huolteluun Jyväskylän Laakkosella: kesäkuussa ne myönsi ylitäyttöjä tapahtuneen ja sain laskusta hyvitystä kuivaimen, työn ja painetunnistimen eli maksettavaksi jäi 95 euron täyttömaksu. Mutta kojelaudasta kuului yhä loriseva/poriseva sivuääni. Sitten autoon vaihdettiin ilmastoinnin paisuntaventtiili, yhä liikkeen laskuun. Sekään ei auttanut. Nyt sitten näyttääkin, että ne vaurioitti E39:issä käytettävän muuttuvatilavuuksisen kompuran paineensäätöventtiiliä tuolla ylitäytöllä.

      Mutta Laakkosen asenne on nyt muuttunut: sivuääni onkin normaali tämän automallin ääni ja jotta äänen saisi pois on maahantuojan edustaja kuulemma neuvonut laittamaan kylmäainetta 800 grammaa tuon oikean 750 gramman sijaan. Minä en tuollaiseen viritykseen suostunut, varsinkin kun auto oli ennen täysin hiljainen vaikka kylmäaineessa oli 180 gramman vajaus. Ja kylmäainehan vähenee vuosittain, joten tuo on selvästi vain viritelmä jolla asiakas saadaan pois valittamasta ja sitten 6kk päästä onkin helppo selittää taas jotain verukkeita.

      Tänään sitten asiasta neuvoteltiin Laakkosella, kuluttajaneuvoja oli mukana, mutta samat selitykset sieltä tuli: ylipaine ei voi vaurioittaa kompuraa koska varoventtiili toimi, auton kilometreistäkäään ei ole tietoa koska sehän onkin aito tuontiauto, ylitäytöstä ei nyt olekaan mitään todisteita; Sandin kertomat jutut onkin vain kuulopuhetta, ei myöskään ole todisteita etteikö autoni olisi pitänyt ääniä jo aikaisemmin. Ja maahantuojan edustajan (ilmeisesti Pellen paja) keksimä 50 gramman ylitäyttö muka korjaisi kaiken. Kun sanoin, että miksi systeemi oli ennen hiljainen, alkoi taas sama juttu uudestaa, siis en vaan ollut huomannut sitä ja ääni on normaali.

      Jos viette käytetyn tuontiauton Jyväskylän Laakkoselle merkkihuoltoon, voi ne näköjään mokailla, ja hajottaa mitä tahansa, ja sitten vedota tuollaisiin juttuihin. Eli näköjään oikea toimintamalli on tämä: paljon valokuvia ja niihin todistajat, samat todistajan kyytiin ja kuuntelemaan sivuääniä, muista tehdä myös nauhoitus, sitten vielä auto todistajien läsnäollessa puolueettomaan tekniseen tarkastukseen. Ja sitten sen uskaltaakin viedä Jyväskylän Laakkoselle virallisen BMW-merkkihuollon hajotettavaksi...

      Seuraavaksi varmaankin yhteys lakimieheen/riitalautakuntaan. Pitää myös ottaa yhteyttä kompuran valmistajaan ja BMW Saksaan (jos sinne nyt oikeasti saa yhteyttä eikä viesti palaudu heti Suomen BMW:lle).
      E39 528iA

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        TJJ,

        Älä anna periksi. Kuvottavaa toimintaa tuollainen. Tuontiautoihin suhtaudutaan yleensäkin merkkiliikkeissä kuin halpaan makkaraan. On tämä Suomi kyllä eri takapajula!

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • bmw harrastelija
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 757
          • -

          sano vain että ylitäyttö kyllä pitää paineen ylisuurena, jolloin koko laitteisto rasittuu. Myös kompura "rasittuu", koska järjestelmä ei pysty lauhduttamaan lämpöä kylmäaineesta. Kun tämä ylipaine tulee lisänä imulämpöön= kitkapintojen lämpö nousee, jolloin koko kompura käy ylikuumana, heh
          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
          Alex von Falkenhausen

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by bmw harrastelija View Post
            sano vain että ylitäyttö kyllä pitää paineen ylisuurena, jolloin koko laitteisto rasittuu. Myös kompura "rasittuu", koska järjestelmä ei pysty lauhduttamaan lämpöä kylmäaineesta. Kun tämä ylipaine tulee lisänä imulämpöön= kitkapintojen lämpö nousee, jolloin koko kompura käy ylikuumana, heh
            Taitaa olla turha Jyväskylän Laakkoselle mitään kovin teknistä sanoa, heidän BMW-huoltoneuvoja ei kompuroista mitään ymmärrä/halua ymmärtää. Hän vaan hokee sitä maahantuojan virallista kantaa ja sai kuluttajaneuvojankin vakuutettua, että se tosiaan on virallinen kanta ja että ylitäyttö on hyvä idea. Kuitenkaan en saanut tuota "virallista kantaa" kirjallisena. Joten onkin syytä epäillä, että se ei ole oikea virallinen kanta, vaan joku puhelimessa annettu vinkki jotta asiakas saataisiin pois valittamasta. Ja tokihan järjestelmä ylitäytöstä ylikuormittuu, mutta kysehän on tuontiautosta joten niissä nyt kaikki osat leviää paljon ennen kuin Aidoissa Suomi-autoissa ja siihen sitten toki vedottaisiin kun kompura leviäisi lopullisesti...
            E39 528iA

            Comment

            • himonussija
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 392
              • Finland

              Ostin tossa kesän aikana E39:n ja siinä ilmastointi alkoi työntää kylmää vasta n. 10 km ajon jälkeen. Automatiikka ei myöskään pelannut oikein vaan sai asteita olla käsin muuttamassa koko ajan. Vein auton ilmastointihuoltoon ja ne katto sitä niin siellä oli 100 grammaa liikaa ainetta. Toi on pari vuotta ollut Suomessa eikä ole ennen täällä ilmastointiin koskettu.

              Nyt laitettiin moottoritilassa olevan vihreän tarran mukainen määrä ainetta ja automatiikka toimii kuten pitääkin ja auto on mukavan viileä jo 200 metriä pihasta ajettua jos ulkona on +25 astetta ts. puhallin pudottaa kierrokset.

              Minkä tyyppinen kompressoriöljy kuuluu -97 E39:ssä olla? Sille on joku lyhyt numero. Setä joutui jostain taulukosta sen arpomaan kun ei tiennyt.

              Comment

              • make_wt
                BTCF Member
                • Oct 2006
                • 1314
                • Yka

                Mistä saa halvimmalla ilmastoinnin kennon e36 tds:ään...???
                E61 530d M-Sport LCI

                HJ61

                ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Kysyin Laakkosella käytetyn Robinair-täyttölaitteen maahantuojan kantaa tähän asiaan ja he selvittivät tuota juttua, tämä oli vastaus:
                  "Saamiemme tietojen mukaan kyseinen laite on kalibroitu huoltosuunnitelman mukaan ja samoin sitä käyttävät henkilöt ovat koulutetut ja asiansa osaavat."

                  Asentajien ylitäyttöpuheisiin ei maahantuoja suostunut ottamaan kantaa. Ja varmaan ne asentajat on nyt "koulutettu" olemaan hiljaa ja kertomaan yhtenäistä tarinaa tapahtumista...

                  Kun huollon lopputulos oli tuollainen, niin tästä pitää kai vetää sellainen johtopäätös, että noiden Robinair-laitteiden kalibroinnit ja huoltosuunnitelmat ovat mitä sattuu tai sitten koulutus/asentajien tiedot on pielessä. Joten tuollainen Sand:ille tapahtunut 100g ylitäyttö on kai ihan normaali ja yleinen asia ja ilmeisesti myös tuo minun suurempi ylitäyttö.

                  Aika uskomatonta touhua, pitihän se arvata, että Suomessa BMW-merkkihuollossa tämäkin asia tehdään miten sattuu. Seuraavaksi sitten kuluttajariitalautakuntaan kirje ja taidanpa samalla kirjoittaa muutamaan auto-lehteenkin...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • suffeli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 559
                    • JKL

                    Etkös sää TJJ ole ennenkin täällä valitellut Laakkosen touhuja? Tulee vaan mieleen, että miks ihmeessä sää edes viet autosi sinne? Mulla on tulossa kunnon huollot eteen tässä ensi kuun aikana, eikä ole tullut edes mieleen että menisin Laakkoselle!!
                    ------
                    G31 530d

                    Comment

                    • Fallu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 1780
                      • oulu

                      mikäs on kun ilmastoinnin ottaa pois päältä niin joskus saattaa semmonen saissen haju tulla kabiiniinmitäs sille kannattas tehä
                      |Sotkamo Connection|

                      Originally posted by Eetu
                      Dry vodka auttaa tähänkin.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by suffeli View Post
                        Etkös sää TJJ ole ennenkin täällä valitellut Laakkosen touhuja? Tulee vaan mieleen, että miks ihmeessä sää edes viet autosi sinne? Mulla on tulossa kunnon huollot eteen tässä ensi kuun aikana, eikä ole tullut edes mieleen että menisin Laakkoselle!!
                        Olen valitellut siellä tapahtuneita tuulilasin vaihtoja. Mutta silti korikorjaamo siellä nyt kuitenkin on toiminut paljon paremmin kuin tämä varsinainen huoltopuoli ja jos tuo lasi menee vielä rikki, niin aion ehkä vielä kerran kokeilla miten lasin vaihto nyt onnistuu...

                        Autoa en ole enää sinne vienyt huoltoon/korjaukseen, 2. huolto oli vielä siellä, mutta sen jälkeen olen tehnyt itse. Missä aiot itse teettää huollot ja muut korjaukset? Oletko optimistinen lopputuloksen suhteen?

                        Mutta ilmastoinnin osalta olin mainoksen uhri, heillä kun oli tuo sopivaan hintaan. Ja kyllä siitä on nyt riemua riittänyt jo moneksi kuukaudeksi. BMW Suomelle ne oli valehdelleet, että autoni ilmastoinnin korjauksen oli arvioinut joku puolueeton firma ja tapaus on katsottu loppuunkäsitellyksi. Ei tosin ole loppuunkäsitelty minun puolelta eikä tuo puolueeton firma ole ollut minuun yhteydessä. Mutta kai ne sitten sai Laakkoselta tarpeeksi "puolueetonta" tietoa tehdäkseen "puolueettoman" arvion.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • arska84
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1356
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by walle View Post
                          mikäs on kun ilmastoinnin ottaa pois päältä niin joskus saattaa semmonen saissen haju tulla kabiiniinmitäs sille kannattas tehä
                          Kokeiles Fortea Työkaveri kokeili kun sille ehdotin tuota ja kuulemma hajut lähti
                          BMW PREMIUM

                          BMW E46 318

                          Comment

                          • suffeli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 559
                            • JKL

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Autoa en ole enää sinne vienyt huoltoon/korjaukseen, 2. huolto oli vielä siellä, mutta sen jälkeen olen tehnyt itse. Missä aiot itse teettää huollot ja muut korjaukset? Oletko optimistinen lopputuloksen suhteen?
                            Erikoisautossa käytin vuoden alussa ja homma toimi silloin niin loistavasti, että kokeillaan uudestaan. Tosin onhan siitäkin paikasta kuulunut jotain moitteita. Käytän kohta autoni siellä ja kerron sitten miten meni....
                            ------
                            G31 530d

                            Comment

                            • pesälä
                              Newbiemmer
                              • Sep 2007
                              • 1
                              • Vantaa

                              Laakkosen huolto

                              [quote=TJJ;1016887]Jos viette käytetyn tuontiauton Jyväskylän Laakkoselle merkkihuoltoon, voi ne näköjään mokailla, ja hajottaa mitä tahansa, ja sitten vedota tuollaisiin juttuihin. Eli näköjään oikea toimintamalli on tämä: paljon valokuvia ja niihin todistajat, samat todistajan kyytiin ja kuuntelemaan sivuääniä, muista tehdä myös nauhoitus, sitten vielä auto todistajien läsnäollessa puolueettomaan tekniseen tarkastukseen. Ja sitten sen uskaltaakin viedä Jyväskylän Laakkoselle virallisen BMW-merkkihuollon hajotettavaksi...


                              Jep, jep,
                              mulla samantapasia kokemuksia Hgin päästä Laakkoselta. Valokuvat olis pitänyt olla, kun autoon kuuluvia osia katosi Laakkosen huollossa! Laakkosen mukaan niitä ei ole ollut tullessa/niitä ei oltu irrotettu Laakkosella... Muutenkin pelti- ja maalaushommat Hgin Laakkosella aivan ala-arvosia; useampaan otteeseen käytiin korjailemassa hommia, joita ei viitsitty tehdä kerralla kuntoon.
                              Konepuolella myös kohauteltiin olkapäitä, kun oli mahdollisuus, että lasku menisi Laakkosen piikkiin. Kun pääsin helpommalla, niin korjailin joitakin vikoja lopulta itse.
                              Iso vitutus ja pettymys maahantuojan huoltoon - aivan perseestä suoraan sanottuna. En vie enää ikinä autoa huoltoon Hgin Laakkoselle.

                              Comment

                              • Pode
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 437
                                • Muurame

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Olen valitellut siellä tapahtuneita tuulilasin vaihtoja. Mutta silti korikorjaamo siellä nyt kuitenkin on toiminut paljon paremmin kuin tämä varsinainen huoltopuoli ja jos tuo lasi menee vielä rikki, niin aion ehkä vielä kerran kokeilla miten lasin vaihto nyt onnistuu...
                                Kun viet auton seuraavan kerran laakkoselle (jos viet) lasin vaihtoon tai muuten peltipuolelle, niin sanot vaan työnjohtoon että Appalan Pekka on ainut joka autoon saa koskea! Siinä on mies joka osaa hommansa ja siivoaa auton sisältä&päältä sotkunsakkin huolella!

                                Lelu: "315" -83 "THE RACER"
                                EX: Astra 2.0 sport -00
                                EX: 320i Touring -89"Emma"
                                EX: 528i -84 "IGOR"
                                EX:Vectra -93 "IKE"
                                EX: 518i -87 "WanhaHerra"
                                EX:316 -88 "ruttureplica"
                                EX:316 -86


                                -MME connection-

                                -BTCF absolutistit team-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎