Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    Originally posted by 325 ix View Post
    laita maksimijäähdytys päälle ja samoin nopein puhallin taso...suuntaa puhallus pelkästään keskisuuttimille ja laita lämpömittari siihen....alle 5 asteen jos menee niin toimii vielä aika hyvin
    Originally posted by TJJ View Post
    Keskipuhaltimista pitäisi tulla +6 asteista ilmaa kun säädöt ovat kylmimmillään (ja ilmeisesti puhallus pienellä).
    Eilen tuli nyt sitten testailtua tämäkin, eli puhallus ei ollut täysillä vaan automaatilla (oisko pykälä 3-4) ja kaikki ilma oli suunnattu vain keskisuuttimeen. 10 km ajelun jälkeen lämpömittari näytti +4°C eli kai tuo siltä osin kunnossa on. Kauan tosiaan ottaa että nuo putket sun muut jäähtyy niin paljon että tuota maksimikylmää saa. Alle 10 asteen jäähtyi aika nopeastikin, mutta kuudesta asteesta alaspäin otti aikaa.

    Isommalla puhaltimen nopeudella tämä tietysti kertoisi enemmän järjestelmän todellisesta jäähdytyskyvystä, pitää vielä kokeilla joskus toinen mittaus siten, että jäähdyttelee ensin pienellä teholla tonne +5 asteen tuntumaan ja sitten lisätä puhallusta asteittain niin näkee nouseeko tuo ilman lämpö jossain vaiheessa.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 08-06-2007, 08:44.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14353
      • Oulu

      Mitenkäs tuo on kun E34:ssa automaatti-ilmastointi, ja kuskinpuolelle tulee aina lämpimämpää ilmaa mitä vänkärin puolelle? Asteikolla ei väliä.

      Kuskinpuolen ilmansekoitus läppämoottori on ilmeisesti rikki, kun pyörii ympäri asti kun asteita säätelee, mutta sekin on nyt hätäratkaisuna kokonaan auki. Vai voiko tuo johtua jostain muusta, että läppämoottori pyörii ympäri?
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Ravermeister
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1508
        • Melkeen Turkkuses

        Originally posted by zener View Post
        Mitenkäs tuo on kun E34:ssa automaatti-ilmastointi, ja kuskinpuolelle tulee aina lämpimämpää ilmaa mitä vänkärin puolelle? Asteikolla ei väliä.
        Huomannu omassa E34 missä myöskin automaagi-ilmastointi ihan saman, eli kuskille tulee aina vähän pienemmällä puhallusteholla ja vähän lämpimämpää ilmaa kuin vänkärille... Luulisin että on ihan ominaisuus, edellisessä autossa oli ihan sama homma :think
        -Turku Connection-
        HDJ80 4.2TD
        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

        Comment

        • docjones
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 127

          ilmastoinnin huolto

          Onko joku oikeasti mitannut kabiiniin tunkevan ilman lämpöä ennen ja jälkeen ilmastoinnin huoltoa? Oma kuusi vuotias e39 puhaltaa edelleen ihan hyvin ja tuntuukin siltä että turha lähteä viemään tuota mihinkään huoltoon koska huolloista saadut kokemukset ovat ilmeisesti vähintäänkin olemattomia ellei jopa negatiivisia.
          Ainoa omaan tehty huoltotoimenpide oli kesän alussa suoritettu välijäähdyttimen kennon putsaaminen. Tiedä sitten oliko tuolla vaikutusta, koska paikallaan ollessa, kennoa pystyy puhdistamaan lähinnä vain pinnallisesti.

          Oma tulos on mitattu säätämällä keskisuuttimien lämpö kolmelle siniselle pallolle ja laittamalla puhallus ulos pelkästään niistä. Mittaus tapahtui noin viisi minuuttia ajoon lähdön jälkeen, kun auto oli seisonut koko päivän pihalla.


          -
          JN
          Last edited by docjones; 09-06-2007, 18:58.

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2540
            • Kirkkonummi

            Eilen illalla mittari näytti 0 ja +1°C välillä olevaa lämpötilaa, kun älyttiin laittaa konepelti kiinni (E34 imee etuikkunan alta). Tätä edelsi kompressorin vaihto ja täyttö R12 aineella, vanha kun on.

            1. Haetaan Laakkoselta tiivisteitä, 3.40€. Mitään tietoa mihin kylmäaineeseen soveltuvat ei ole.
            2. Viedään auto tallille. Nysvätään lankkujen kanssa, jotta auto saataisiin hiukan liian jyrkäksi jätetyillä ajorampeille.
            3. Todetaan työskentelytila pieneksi. Auringonpaisteessa haalarit alkavat tuntumaan jo lämpimiltä.
            4. Pannaan uusi ruohonleikkuri ajokuntoon. Hyvin lämmintä.
            5. Ihmetellään, miten moottorin alla olevan muovisuojan saa pois. Tarpeeksi ruuveja & muttereita irti, niin syliinhän se tuli. Ihmetellään, mistä ihmeestä se kaikki öljyinen moska on ilmaantunut.
            6. Vietetään tovi keulan alla. Miten ihmeessä vanha kompura pitäisi saada pois, kun tilaa ei ole oikein mihinkään. Aletaan avaamaan ilmastoinnin letkuja. 22-millinen avaa kivasti pienemmän, isomman kanssa tulleista hankaluuksista myöhemmin.
            7. Irroitetaan alakiinnitys. Kas, eihän se kiilahihna tarpeeksi löysäksi tullutkaan.
            8. Vaihtelun vuoksi etsitään kompuran sähköjohdon kiinnitys. Kyllä, alhaalla pienessä lävessä, myöskin äärimmäisen likainen. Vain 10min töitä, ja yksi sähköliitos on taas auki.
            9. Todetaan, että työkaluissa ei ole tarpeeksi isoa avolenkkiä isomman ilmastointiletkun avaamiseen. Kiiruhdetaan Biltemaan, jo toista kertaa sinä päivänä. 26mm ja 27mm - 14.75€.
            10. Todetaan, että olisi pitänyt sittenkin ottaa se 30mm avolenkki. Kiroilua, ääneen. Tässä vaiheessa kaikki sijaistyökalut (Ostos-TV-kalu ja putkitongit) on jo todettu kelvottomiksi.
            11. Soitetaan naapurin leskirouvalle, että olisiko miehen jäämistössä tarpeeksi isoa jakaria. Mennään hakemaan ja todetaan, että kotikuja tuntui paljon pidemmältä kakarana. Luvataan palauttaa jakari, joka jäi sitten palauttamatta.
            12. 1.5h turhaa työtä, monta euroa köyhempänä ilmastoinnin isompi letku saadaan irti. Helposti.
            13. Todetaan, että vesipumppua pitää siirtää, että saadaan tarpeeksi löysää hihnaan. Ihmetellään mekanismia, kokeillaan erilaisia työkaluja. Kirotaan sitä, että omat työkalut unohtuivat kotiin. Kirotaan sitä, että tulostetut sivut korjausoppaasta jäivät töihin.
            14. Kiilahihna irti. Kompuran yläkiinnityskohta paikallistettu. Yllätys ei ole suuri, että tämäkin kohta on ahdas ja vaatii melkein pienoismallityökaluja. Onneksi muutamassa halpasarjassa on leluräikkä, mikä mahtuu. Leluräikkä vain ei tahdo kestää. Päälle tippuu outo moskainen esine, mikä osoittautuu moottorin öljykorkiksi. Naureskellaan mielessä ääliölle, joka sen on onnistunut moneksi vuodeksi sinne tiputtamaan. Lopetetaan naureskelu, kun tunnistetaan moottoritilassa eräs punainen muovikorkki, joka on edellliskesän jäähdytysletkuvaihtourakan jäljiltä.
            15. Kompura irti. 8.2 kg tuntuu rinnan päällä varsinkin kun muistaa, että vanhan kompuran öljyjä ei saa läikyttää, vaan siirtää uuteen. Hivuttaudutaan keulan alta kiitollisena siitä, että juuri siinä kohtaa ole muurahaisia. Muurahaiset löytyvät siitä kohtaa, missa vaihtokompura on valumassa tyhjäksi. Todetaan, että sandaalit ovat siinä mielessä huono vaihtoehto kengäksi, että erilaiset hyönteiset pääsevät puremaan.
            16. Vanhan kompuran öljyt valumaan, varaosa alkaa olemaan jo aika tyhjä. Ihmetellään, että vuoden -92 R12-Seiko Seikien öljyissä on eroa. Toinen on kirkkaan keltaista ja toinen näyttää normaalilta mineraaliöljyltä. Urakan tässä vaiheessa todetaan tarve jättää epäolennaiset laatukriteerit pois.
            17. Laitetaan uudet tiivisteet letkuihin, todetaan että väri on sama. Suunnilleen? Kestää R12-kylmäaineen?
            18. Varaosakompuraan vanhan kompuran öljyt, ei olisi saanut läikkyä yhtään kun lisää ei ole. Suunnilleen 1-2dl meni uuteen osaan, toivottavasti se riittää. Jätetään epäolennaiset laatukriteerit tarkemmasta harkinnasta hidastavina.
            19. Kompura kiinni, letku yms liitokset kiinni. Askarrellaan vesipumpun kanssa, laitetaan hihna kireälle. 5 min muiden hihnojen tökkimisen jälkeen löysätään kiilahihnaa aivan vähäsen.
            20. Konehuoneen alusmuovin kiinnityksen jälkeen todetaan, että uuden kompuran kiinnitys vei aikaa 1/5 vanhan irroituksesta.
            21. Urakan aloitus oli joskus klo 13, klo on nyt 20.30 kun soitan, onnistuisiko täyttö näin illlalla. Onnistuu.
            22. Melkein tuntia myöhemmin perillä. Alipaine pysyy, ei sihise mistään. Kompura lähtee pyörimään.
            23. Korkeapaineissa häikkää, aluksi epäillään jäätä (mahd. kosteutta vaihtokompurassa, joka oli maannut noin vuoden autotallin hyllyllä).
            24. Noin 1h aloituksen jälkeen todetaan, että jäähdytinkenno saattaa olla hiukan osittain tukossa jossain. Tämä aiheuttaa hiukan suurempaa rasitusta kompuralle mutta kun viimeinen mittaus osoittaa lämpötilaa nollan ja +1°C väliltä, tulee suositus unohtaa asia ja nauttia viileydestä. Normitäyttö on 1.5kg, mutta tod. näk. osittaisen tukoksen takia se jätetään 1.25kg kompuran säästämiseksi koska "top-up" ei toisi enää muutenkaan lisää viileyttä.
            24. Flekti pyörii, ikkuna on kirkas, kenno ei haise, mikään ei vuoda, kompura kauniisti (=mikään laakeri tms ei huuda), ACC toimii vastoin pahimpia pelkoja -> kylmää. Kotimatka ajetaan ilmastointi täysillä, tulee hiukan vilu mutta sehän kuuluu kesään.
            25. Kotona n. 23.50. Keskustelua A/C-projektista, aikataulutuksesta, tiedotuksesta yms. Ilmaistaan, että seuraavan päivän Korkeasaaren reissu vaimon suvun kanssa ei ole enää osaltani vapaaehtoinen.

            Auto on nyt viileä. Siitä saa vaikka Valion maitoauton. Kylmyydestä nautitaan, vaikka sitten räkä valuen, yskien tai hellasärön voimistuessa. Seuraavan viikon säätiedotus lupaa viilenevää sekä sateita.
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • sand
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 155
              • palokka

              Originally posted by sand View Post
              Tuon perusteella ovat ihan varmasti Laakkosella täyttäneet liikaa. Auton ei tarvitse olla kauan käynnissä kun flekti pyörii täysiä. Kompuran katkoo parin minuutin välein.
              Kävin sitten Laakkosella valittamassa ylipaineesta. Huoltoneuvoja oli asiasta eri mieltä ja hänen mielestä järjestelmä toimi ihan normaalisti. Tarkistivat kuitenkin aineen määrän ja sitähän oli se 100g liikaa. Pyysin vielä uuden täytön jälkeen tarkistamaan paineet ettei tullut taas liikaa. Nyt toiminta vaikuttaa normaalilta, eli kyllä merkkiliike osaa.
              Originally posted by TJJ View Post
              Tyhjiöimun ja täytön jälkeen aiheet kuulemma tuli ylipaineen takia ylipaineventtiilistä pihalle. Ja sitten pitikin vaihtaa uusi kuivain ja paineanturi jotta systeemin sai toimimaan,
              Asentajien mukaan laite on viimeaikoina temppuillut ja joihinkin autoihin ainetta on mennyt liikaa ainetta. Johonkin autoon kuulemma parikin kiloa liikaa ja järjestelmä oli ampunut paineet ulos. Tästä kun huoltoneuvojalle sanoin, niin hänen mukaan laite on kuulemma toiminut ihan normaalisti.

              Comment

              • Retze
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 422
                • Keski-Suomi

                Asentajien mukaan laite on viimeaikoina temppuillut ja joihinkin autoihin ainetta on mennyt liikaa ainetta. Johonkin autoon kuulemma parikin kiloa liikaa ja järjestelmä oli ampunut paineet ulos



                Onko tosiaan noin päässyt käymään, missä ???
                nyk. jalkapelillä
                ex BMW 320i

                Comment

                • 540iA Tapsa
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 97
                  • Kangasala

                  Originally posted by Retze View Post
                  Asentajien mukaan laite on viimeaikoina temppuillut ja joihinkin autoihin ainetta on mennyt liikaa ainetta. Johonkin autoon kuulemma parikin kiloa liikaa ja järjestelmä oli ampunut paineet ulos



                  Onko tosiaan noin päässyt käymään, missä ???
                  Voi jestas mitä touhua.. Senhän näkee heti paineista jos liikaa ainetta.. Todellisia asiantuntioita noi ilmastoinnin "korjaajat"
                  -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                  Auto: e46 330d manual touring -00
                  -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                  -ex: e34 525tds touring -94
                  -ex: e34 540iA
                  -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                  Moottoripyörät:
                  Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                  KTM EXC-F 250 -08
                  ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                  ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                  ex: Gas Gas EC300
                  ex: Husqvarna CR125

                  Comment

                  • Retze
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 422
                    • Keski-Suomi

                    Originally posted by 540iA Tapsa View Post
                    Voi jestas mitä touhua.. Senhän näkee heti paineista jos liikaa ainetta.. Todellisia asiantuntioita noi ilmastoinnin "korjaajat"
                    Oot ko Tapsa monasti käyttäny automaattitäyttöstä ilmastoinnin täyttökonetta ???
                    nyk. jalkapelillä
                    ex BMW 320i

                    Comment

                    • bmw harrastelija
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 757
                      • -

                      Originally posted by Retze View Post
                      Oot ko Tapsa monasti käyttäny automaattitäyttöstä ilmastoinnin täyttökonetta ???
                      Ei siihen mitään konetta tai mittareita tarvi, kyllä se käsi on kylmäkoneasentajan tärkein työkalu.
                      thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                      Alex von Falkenhausen

                      Comment

                      • Rubu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 809
                        • Kuopio

                        Ylitäytön näkee kyllä paineista suoraan olipa sitten automaattipeli tai käsin täyttö. Tietysti jos ei asentajalle ole opetettu kun se että "paina tästä ja sitten tästä ja kun kuuluu piipaapiipaa ota letkut irti ja se on siinä" niin ei paljon voi vaatia muuta...

                        Comment

                        • 540iA Tapsa
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 97
                          • Kangasala

                          Originally posted by bmw harrastelija View Post
                          Ei siihen mitään konetta tai mittareita tarvi, kyllä se käsi on kylmäkoneasentajan tärkein työkalu.
                          Näin se muuten on! Paitsi että ne mittari usein on siinä kun täyttelee

                          -kylmäkoneasentaja-
                          -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                          Auto: e46 330d manual touring -00
                          -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                          -ex: e34 525tds touring -94
                          -ex: e34 540iA
                          -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                          Moottoripyörät:
                          Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                          KTM EXC-F 250 -08
                          ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                          ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                          ex: Gas Gas EC300
                          ex: Husqvarna CR125

                          Comment

                          • 540iA Tapsa
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 97
                            • Kangasala

                            Originally posted by Retze View Post
                            Oot ko Tapsa monasti käyttäny automaattitäyttöstä ilmastoinnin täyttökonetta ???
                            En ole kun en tarvi kun osaan sen ilman automaattista konetta.
                            -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                            Auto: e46 330d manual touring -00
                            -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                            -ex: e34 525tds touring -94
                            -ex: e34 540iA
                            -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                            Moottoripyörät:
                            Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                            KTM EXC-F 250 -08
                            ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                            ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                            ex: Gas Gas EC300
                            ex: Husqvarna CR125

                            Comment

                            • MTV
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 337
                              • JKL

                              Non niin, vihdoinkin kabiinin tulee pakkanen.
                              Sääkin on mitä sopivin viilennykseen, heh.

                              Ja mitä se vaati..käytännössä kaiken uusiksi kun vanhat palikat vuotivat kuin seulat. Uusi Hellan kompura, lauhdutin, kuivain ja tietysti järjestelmän täyttö.
                              Hintaa tuli palikoille suolaiset 900 e, mutta mitäpä sitä ei tekisi viileyden eteen
                              Toivottavasti pysyvät aineet nyt sisässä pidempään kuin sen perinteisen viikon
                              Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
                              E34 540iA -93

                              Comment

                              • Moonshine
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1018
                                • Järvenpää

                                Originally posted by Petteri75 View Post
                                ...pitkät jorinat...
                                Erinomainen selostus elävästä elämästä! Tällaisia asennustarinoita lukisi mielellään lisää. Tosin ilmeisesti taisi mennä tuo ilmastointikin rikki äskettäin keulan kovuutta testatessa?
                                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎