Ilmastoinnin huoltelua
Collapse
X
-
Ostin tossa kesän aikana E39:n ja siinä ilmastointi alkoi työntää kylmää vasta n. 10 km ajon jälkeen. Automatiikka ei myöskään pelannut oikein vaan sai asteita olla käsin muuttamassa koko ajan. Vein auton ilmastointihuoltoon ja ne katto sitä niin siellä oli 100 grammaa liikaa ainetta. Toi on pari vuotta ollut Suomessa eikä ole ennen täällä ilmastointiin koskettu.
Nyt laitettiin moottoritilassa olevan vihreän tarran mukainen määrä ainetta ja automatiikka toimii kuten pitääkin ja auto on mukavan viileä jo 200 metriä pihasta ajettua jos ulkona on +25 astetta ts. puhallin pudottaa kierrokset.
Minkä tyyppinen kompressoriöljy kuuluu -97 E39:ssä olla? Sille on joku lyhyt numero. Setä joutui jostain taulukosta sen arpomaan kun ei tiennyt.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw harrastelija View Postsano vain että ylitäyttö kyllä pitää paineen ylisuurena, jolloin koko laitteisto rasittuu. Myös kompura "rasittuu", koska järjestelmä ei pysty lauhduttamaan lämpöä kylmäaineesta. Kun tämä ylipaine tulee lisänä imulämpöön= kitkapintojen lämpö nousee, jolloin koko kompura käy ylikuumana, heh
Leave a comment:
-
-
sano vain että ylitäyttö kyllä pitää paineen ylisuurena, jolloin koko laitteisto rasittuu. Myös kompura "rasittuu", koska järjestelmä ei pysty lauhduttamaan lämpöä kylmäaineesta. Kun tämä ylipaine tulee lisänä imulämpöön= kitkapintojen lämpö nousee, jolloin koko kompura käy ylikuumana, heh
Leave a comment:
-
-
TJJ,
Älä anna periksi. Kuvottavaa toimintaa tuollainen. Tuontiautoihin suhtaudutaan yleensäkin merkkiliikkeissä kuin halpaan makkaraan. On tämä Suomi kyllä eri takapajula!
Tero
Leave a comment:
-
-
Originally posted by sand View PostAsentajien mukaan laite on viimeaikoina temppuillut ja joihinkin autoihin ainetta on mennyt liikaa ainetta. Johonkin autoon kuulemma parikin kiloa liikaa ja järjestelmä oli ampunut paineet ulos. Tästä kun huoltoneuvojalle sanoin, niin hänen mukaan laite on kuulemma toiminut ihan normaalisti.
Mutta Laakkosen asenne on nyt muuttunut: sivuääni onkin normaali tämän automallin ääni ja jotta äänen saisi pois on maahantuojan edustaja kuulemma neuvonut laittamaan kylmäainetta 800 grammaa tuon oikean 750 gramman sijaan. Minä en tuollaiseen viritykseen suostunut, varsinkin kun auto oli ennen täysin hiljainen vaikka kylmäaineessa oli 180 gramman vajaus. Ja kylmäainehan vähenee vuosittain, joten tuo on selvästi vain viritelmä jolla asiakas saadaan pois valittamasta ja sitten 6kk päästä onkin helppo selittää taas jotain verukkeita.
Tänään sitten asiasta neuvoteltiin Laakkosella, kuluttajaneuvoja oli mukana, mutta samat selitykset sieltä tuli: ylipaine ei voi vaurioittaa kompuraa koska varoventtiili toimi, auton kilometreistäkäään ei ole tietoa koska sehän onkin aito tuontiauto, ylitäytöstä ei nyt olekaan mitään todisteita; Sandin kertomat jutut onkin vain kuulopuhetta, ei myöskään ole todisteita etteikö autoni olisi pitänyt ääniä jo aikaisemmin. Ja maahantuojan edustajan (ilmeisesti Pellen paja) keksimä 50 gramman ylitäyttö muka korjaisi kaiken. Kun sanoin, että miksi systeemi oli ennen hiljainen, alkoi taas sama juttu uudestaa, siis en vaan ollut huomannut sitä ja ääni on normaali.
Jos viette käytetyn tuontiauton Jyväskylän Laakkoselle merkkihuoltoon, voi ne näköjään mokailla, ja hajottaa mitä tahansa, ja sitten vedota tuollaisiin juttuihin. Eli näköjään oikea toimintamalli on tämä: paljon valokuvia ja niihin todistajat, samat todistajan kyytiin ja kuuntelemaan sivuääniä, muista tehdä myös nauhoitus, sitten vielä auto todistajien läsnäollessa puolueettomaan tekniseen tarkastukseen. Ja sitten sen uskaltaakin viedä Jyväskylän Laakkoselle virallisen BMW-merkkihuollon hajotettavaksi...
Seuraavaksi varmaankin yhteys lakimieheen/riitalautakuntaan. Pitää myös ottaa yhteyttä kompuran valmistajaan ja BMW Saksaan (jos sinne nyt oikeasti saa yhteyttä eikä viesti palaudu heti Suomen BMW:lle).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Moonshine View PostErinomainen selostus elävästä elämästä! Tällaisia asennustarinoita lukisi mielellään lisää. Tosin ilmeisesti taisi mennä tuo ilmastointikin rikki äskettäin keulan kovuutta testatessa?
Edellisiin viesteihin viitaten ja mitenkään dissaamatta yleisesti ilmastointiasentajia, oman täyttänyt selvisi vaa'alla, painemittareilla, tyhjiöpumpulla ja ultraääni-miittarilla loistavasti, ei mitään tietokoneohjattuja testausasemia tms. Monella pajalla osataan hyvin, mutta joskus saattaa tulla eteen kesäharjoittelija, jolle kohde on ensimmäinen..
Leave a comment:
-
-
Non niin, vihdoinkin kabiinin tulee pakkanen.
Sääkin on mitä sopivin viilennykseen, heh.
Ja mitä se vaati..käytännössä kaiken uusiksi kun vanhat palikat vuotivat kuin seulat. Uusi Hellan kompura, lauhdutin, kuivain ja tietysti järjestelmän täyttö.
Hintaa tuli palikoille suolaiset 900 e, mutta mitäpä sitä ei tekisi viileyden eteen
Toivottavasti pysyvät aineet nyt sisässä pidempään kuin sen perinteisen viikon
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Retze View PostOotko Tapsa monasti käyttäny automaattitäyttöstä ilmastoinnin täyttökonetta ???
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw harrastelija View PostEi siihen mitään konetta tai mittareita tarvi, kyllä se käsi on kylmäkoneasentajan tärkein työkalu.
-kylmäkoneasentaja-
Leave a comment:
-
-
Ylitäytön näkee kyllä paineista suoraan olipa sitten automaattipeli tai käsin täyttö. Tietysti jos ei asentajalle ole opetettu kun se että "paina tästä ja sitten tästä ja kun kuuluu piipaapiipaa ota letkut irti ja se on siinä" niin ei paljon voi vaatia muuta...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Retze View PostOotko Tapsa monasti käyttäny automaattitäyttöstä ilmastoinnin täyttökonetta ???
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Retze View PostAsentajien mukaan laite on viimeaikoina temppuillut ja joihinkin autoihin ainetta on mennyt liikaa ainetta. Johonkin autoon kuulemma parikin kiloa liikaa ja järjestelmä oli ampunut paineet ulos
Onko tosiaan noin päässyt käymään, missä ???
Leave a comment:
-
Leave a comment: