memebuy23buy

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Eikö tukkoinen kuivan nostaisi vastaavasti paineet korkealle tuolla painepuolella? Vai onko auton oma anturi kuivaimen ja expansion välissä vai kompuran ja kuivaimen välissä? Entä täyttöaukko josta nyt paineita mittailtiin? Expansioventtiili se voisi kyllä olla.
    Nostaisi normaalissa vanhanaikaisessa systeemissä, mutta tuossa on tuo "älykäs" kompura, niin kun imupuolen paine putoaa niin muuttaako se silloin säätöjä ja pudottaa myös lähtöpuolen painetta?

    Auton oma anturi näyttäisi olevan (tutkipa itsekin miten ne putken menee siinä kuivaimen kannessa) kuivaimen ja expansioventtiilin välissä ja siinä samassa on myös korkeapuolen täyttöputki. Jos noin on, niin kompuralta lähtevää painetta ei näe mistään ja kuivain voi olla tukkoinen. Toisaalta voikohan tuon anturin sijoitus olla noin, silloinhan täysin tukkoon mennyt kuivain ei vaikuta painetunnistimeen joten kompura jatkaa hommia kunnes pamahtaa...

    Kuivaimen jälkeinen painehan oli myös alhainen silloin kun imupainekin oli alhaalla.

    Tuossa Wurthin esitteessä ollut taulukko joissa syitä eri paineongelmiin, displacement valve on se kompuran ruuvi:

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Vielä uusi vikamahdollisuus, expansioventtiili. Tuolla on kuva ilmastoinnin toiminnasta: http://autoacrepairs.com/EVSFlow.html
    Senhän pitäisi säätää aineen määrää niin, ettei kenno jäädy. Mutta saman ongelman aiheuttaa myös tukkoinen kuivain. Taitaa vika olla noissa eikä kompurassa.
    Eikö tukkoinen kuivan nostaisi vastaavasti paineet korkealle tuolla painepuolella? Vai onko auton oma anturi kuivaimen ja expansion välissä vai kompuran ja kuivaimen välissä? Entä täyttöaukko josta nyt paineita mittailtiin? Expansioventtiili se voisi kyllä olla.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Voiko tuo paineen lasku tai lämpötilan laskeminen johtua liiallisesta öljymäärästä kylmäaineen seassa vai tuosta erimallin autoon(e38 740d) tarkoitetusta kompurasta? Vai jostain muusta? Kylmäainetta kaiken järjen mukaan on oikea määrä tällä hetkellä. Joku mäntien liikkeen(tms. venttiilin?) säätöruuvihan kompuran pohjasta löytyy mutta uskaltaako sitä alkaa säätelemään? Ja jos uskoltaa niin kuinka paljon ja mihin suuntaan?
    Vielä uusi vikamahdollisuus, expansioventtiili. Tuolla on kuva ilmastoinnin toiminnasta: http://autoacrepairs.com/EVSFlow.html
    Senhän pitäisi säätää aineen määrää niin, ettei kenno jäädy. Mutta saman ongelman aiheuttaa myös tukkoinen kuivain. Taitaa vika olla noissa eikä kompurassa.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    No eihän se uusi kompura nyt aivan pelaa kuten pitäisi. TJJ:n kanssa asiaa ihmeteltiin ja näyttäisi siltä että imupuolen paine laskee kompuran käydessä liikaa, jolloin höyrystinkennon lämpötila laskee 0.2c:hen sammuttaen kompuran. Magneettiventtiili siis pätkii kompuran käyntiä koko ajan koska kenno meinaa jäätyä. Ajossa/ajon jälkeen kompura näyttää pysyvän päällä normaalisti mutta pitempään paikallaan ollessa pätkiminen alkaa.

    Voiko tuo paineen lasku tai lämpötilan laskeminen johtua liiallisesta öljymäärästä kylmäaineen seassa vai tuosta erimallin autoon(e38 740d) tarkoitetusta kompurasta? Vai jostain muusta? Kylmäainetta kaiken järjen mukaan on oikea määrä tällä hetkellä. Joku mäntien liikkeen(tms. venttiilin?) säätöruuvihan kompuran pohjasta löytyy mutta uskaltaako sitä alkaa säätelemään? Ja jos uskoltaa niin kuinka paljon ja mihin suuntaan?

    Alan liikkeistä täytyy asiaa ensiviikolla tiedostella, mutta kyselläänpä täälläkin jos sattuisi asiantuntijoita paikalla olemaan...

    Leave a comment:


  • arzi
    replied
    Originally posted by Kentsu View Post
    Siinähän se on Sulan autopuljukeskittymässä. Google is your friend. Ihan aamulla ysin jälkeen kurvasin pihalle ja otti saman tien sisään, n. 30 min meni siinä prosessissa kun laite oli letkuissa kiinni.
    Yes google is my friend indeed,enpä vaan löytänyt mitään sieltä.Kiitos tiedosta ,pitää viedä sinne sitten romu huollettavaksi.
    EDIT:kyllä mä oon sokea ,http://www.autoilmastointi.fi/

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by arzi View Post
    Missäpäin Tuusulaa toi lafka on ja veitkö auton ilman ajanvarausta, miten kauan toi prosessi vei aikaa?
    Myös muita ilmastointihuollon puljuja pk-seudulla saa mainostaa.
    Siinähän se on Sulan autopuljukeskittymässä. Google is your friend. Ihan aamulla ysin jälkeen kurvasin pihalle ja otti saman tien sisään, n. 30 min meni siinä prosessissa kun laite oli letkuissa kiinni.

    Leave a comment:


  • arzi
    replied
    Originally posted by Kentsu View Post
    Itse itselleni Etelä-Suomen autoilmastointia suositellen (Tuusula).
    Sisään jonottamatta, asiakaspalvelu hyvä, hinta oli nyt 87 €. Taas hönkii kylmää.
    ---------------
    Testitulos
    kylmäaine: R134a
    tyhjennetty 0,295 kg
    talteenotettu öljy 0000 ml
    alipaineaika 10 min
    vuototesti, vuotoa ei havaittu
    täytetty 1,210 kg
    Autonne ilmastointi on huollettu Robinair laitteella
    ---------------
    Missäpäin Tuusulaa toi lafka on ja veitkö auton ilman ajanvarausta, miten kauan toi prosessi vei aikaa?
    Myös muita ilmastointihuollon puljuja pk-seudulla saa mainostaa.
    Last edited by arzi; 15-05-2008, 21:32.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Öljyä oli uudessa kompurassa mutta määristä ei mitään tietoa, pitääkö tosiaan ottaa uusi kompura vielä pois jaa laittaa sinne juuri samanverran kuin vanhassa oli?? Ei perhana... Luulisi että kompuran valmistaja laittaa sinne kompuraan juuri sen verran öljyä kuin siellä pitääkin olla...
    Kompurassa taitaa olla vakiona sisällä niin paljon öljyä kuin mitä kokonaan uusi systeemi tarvitsee. Mutta käytetyssä systeemissähän öljy on levinnyt muuallakin. Ainakin BMW:n ohje neuvoo mittaamaan vanhan kompuran öljyt ja laittamaan saman verran (uutta öljyä) uuteen kompuraan. Tiedä sitten miten kriittinen tuo öljyjuttu oikeasti on.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Joo, 750g, sehän lukee siinä moottorin edessä. Mutta entä kuivain ja öljyt, vaihdatko uuden kuivaimen? Oliko uudessa kompurassa öljyt sisällä? Mittasitko vanhassa olevat öljyt ja laitoit uuteen saman verran? Täyttölaitehan ei noista tiedä mitään.
    Kuivaimen vaihtoa olen tässä miettinyt ja pitää sitä huomenna vielä katsoa tämän huoltajan/täyttäjän kanssa, sen käsityksen sain joskus nyrkkipaja jkl laakkoselta että kuivainta ei tarvitse vaihtaa jos en pidä järjestelmää avoinna yli 20min vaihdon yhteydessä eikä järjestelmä täysin tyhjäksi ole päässyt, mutta vaihtaahan se varmasti täytyy koska laakkonen sanoi että ei tarvitse vaihtaa.
    Öljyä oli uudessa kompurassa mutta määristä ei mitään tietoa, pitääkö tosiaan ottaa uusi kompura vielä pois jaa laittaa sinne juuri samanverran kuin vanhassa oli?? Ei perhana... Luulisi että kompuran valmistaja laittaa sinne kompuraan juuri sen verran öljyä kuin siellä pitääkin olla...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Eilen tuli postiin tuollainen uusi kompura ebaysta ja tänään ruuvailin paikoilleen, helposti sujahti päällyskannen vaihtamalla paikallensa. Huomenna täyttöön niin näkee kuinka alkaa pelaamaan. 750g ilmeisesti kuuluisi sinne ainetta laittaa koska järjestelmä on nyt täysin tyhjä?
    Joo, 750g, sehän lukee siinä moottorin edessä. Mutta entä kuivain ja öljyt, vaihdatko uuden kuivaimen? Oliko uudessa kompurassa öljyt sisällä? Mittasitko vanhassa olevat öljyt ja laitoit uuteen saman verran? Täyttölaitehan ei noista tiedä mitään.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eipä ole tuollaiset numerot minun kompurassa, minulla numero on 64 52 6 910 462. Ja tuo on ilmeisesti 740d:hen tarkoitettu, joten voikin jännittää käykö tuo vai ei... Kompurahan on tyypiltään/nimeltään sama, mutta yläosan putken kiinnike on hiukan eri kulmassa. Tosin se osa näyttäisi olevan vaihdettavissa kaksi pulttia avaamalla.
    Eilen tuli postiin tuollainen uusi kompura ebaysta ja tänään ruuvailin paikoilleen, helposti sujahti päällyskannen vaihtamalla paikallensa. Huomenna täyttöön niin näkee kuinka alkaa pelaamaan. 750g ilmeisesti kuuluisi sinne ainetta laittaa koska järjestelmä on nyt täysin tyhjä?
    Last edited by Racink; 15-05-2008, 19:38.

    Leave a comment:


  • Nisti
    replied
    Tervetuloa kuuma kesä... Nyt itselläkin ilmastointi kunnossa.. ja eihän siitä ihan kiittämällä päässyt...

    kaikki kuvan osat uusiksi http://www.realoem.com/bmw/diagrams/k/d/196.png = n.130€. Siihen sitten osien paikalleen laitto 174€ ja ilmasotinti huolto 85€. Eli sellaset rapeat 400€ tuli maksamaan, ettei tarvi kovin hikoilla, kun ostin viellä aktiivihiili suodattimet (Bosch 25€/pari). Nyt viellä tummennukset laseihin, niin se on sitten siinä

    Ilmastointihuollosta..

    Recovery:
    20ml
    540g.

    Vacuum:
    20min
    4min
    167mbar

    Oil:
    30ml

    Refill:
    690g.

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Itse itselleni Etelä-Suomen autoilmastointia suositellen (Tuusula).
    Sisään jonottamatta, asiakaspalvelu hyvä, hinta oli nyt 87 €. Taas hönkii kylmää.
    ---------------
    Testitulos
    kylmäaine: R134a
    tyhjennetty 0,295 kg
    talteenotettu öljy 0000 ml
    alipaineaika 10 min
    vuototesti, vuotoa ei havaittu
    täytetty 1,210 kg
    Autonne ilmastointi on huollettu Robinair laitteella
    ---------------

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by m-sport newbie View Post
    Tattarisuolla Action Car Service (kytkintie 34) maksoi huolto+aineineen 100eur.
    Miten tästä tulee mieleen vuosien takainen muistaakseni American Car Service Tattarisuolla :think
    Onko heillä ihan oikea järjestelmän huoltolaite eikä 12V kompura + kaasupullo -systeemit kuten oli tuossa e.m. firmassa tosin monta monta vuotta sitten?

    Edit: Googlasin hieman ja muisti pätki sen verran että kokemukseni taisi olla juurikin tuosta Action Car Service:stä. Alla oli silloin Ameriican auto joten saattoi sekoittaa hieman tuota muistikuvaa mutta siis jos menetelmät tuolla on edelleen samat niin en toudellakaan maksa satasta k.o. operaatiosta.
    Last edited by Kentsu; 11-05-2008, 20:42.

    Leave a comment:


  • m-sport newbie
    replied
    Originally posted by Kentsu View Post
    Tänään loppui kylmän tulo laitteistosta mielestäni aika yllättäen. Ei tunnu tulevan ulkoilmaa kylmempää, kompura ja flekti sitävastoin näyttäisi jauhavan päällä koko ajan.
    Tietäjät voisi valaista onko tästä nyt sitten kylmäaineet kadonneet taivaisiin vai kenties mahdollista joku muu vika, venttiili tms?
    Samoin saa ilmaista viimeisimmät vinkit etelä-Suomen asiallisista ja edullisista kylmästöintihuoltopaikoista, tack.
    Tattarisuolla Action Car Service (kytkintie 34) maksoi huolto+aineineen 100eur.

    Leave a comment:

Working...
X