Originally posted by Clavurion
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530d webasto esilämmittimeksi...
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostOhjausyksikkö on (ainakin joissakin vuosimalleissa) erilainen, siis siinä on yksi 6-piikkinen liitin lisää normaaliin verrattuna.Ex BMW:
E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.
Comment
-
-
Originally posted by th2376 View PostTämä tarkoittaa sitä että webaston oma kiertovesipumppu ei kuulemma kestä esilämmityskäyttöä koska se ei pysty vettä tarpeeksi tehokkaasti kierrättämään. Kun taas auto käy, auton oma sähköinen kiertovesipumppu kierrättää vettä Webaston pumpun lisäksi jolloin vesikierto on riittävä.
Comment
-
-
Originally posted by th2376 View PostJuuri tästä asiasta mainitsin heti tämän topiikin avauksessa, jotakin eroa noissa paneeleissakin on, tietääkö kukaan mitä?? Ulkoapäin ovat ilmeisesti täysin samanlaisia. Onkohan tuossa valkuperäisessä esilämmitinpaneelissa toteutettu ohjaus ulkopuolisen lisäkiertovesipumpun ohjaukseen yms.??
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMinusta näyttää nyt siltä, että ennen 3/99 tehdyissä autoissa pitää olla tuo paneeli jossa on lisäliitin ja sitä uudemmissa sitä ei tarvita. Tuossa vaiheessa webaston ohjaus muuttui väyläpohjaiseksi ja näyttää siltä kuin lisäpumppukin tulisi kiinni tuohon webaston ohjausyksikköön (siis itse webastossa olevaan moduliin) ja kaikkea ohjataan väylän kautta.
Tuo väyläohjauksen puuttuminen ennen 3/99 pisti minullakin silmään. Silti kaikissa 9/98 jälkeisissä näytti olevan kaikissa IHKA -yksiköissä 5 liitintä, IHKR:ssä puuttui 3-pinninen liitin (takapuhalluksen ohjaus). Minusta kiertovesipumpun ohjaus oli kaikissa ilmastoinnin ohjausyksikön 26-pinniseltä (sin.) liittimeltä (pin 9).
MODE OF OPERATION: BYPASS HEATING CIRCUIT W/O ENGINE HEAT-UP.
WITH MODIFICATION OF COOLING WATER HOSES.
Eli ei ole tarkoituskaan esilämmittää moottoria.
Löytyykö noita RealOEM:ssakin mainittuja EBA (asennusohje?), muuten kuin merkkiliikkeestä?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostVälillä tuntuu, että WDS:ää selatessa homma muttuu vain hullummaksi.
Tuo väyläohjauksen puuttuminen ennen 3/99 pisti minullakin silmään. Silti kaikissa 9/98 jälkeisissä näytti olevan kaikissa IHKA -yksiköissä 5 liitintä, IHKR:ssä puuttui 3-pinninen liitin (takapuhalluksen ohjaus). Minusta kiertovesipumpun ohjaus oli kaikissa ilmastoinnin ohjausyksikön 26-pinniseltä (sin.) liittimeltä (pin 9).
Löytyykö noita RealOEM:ssakin mainittuja EBA (asennusohje?), muuten kuin merkkiliikkeestä?
Comment
-
-
Onko webaston eri malleissa eri speksit virrankulutuksen suhteen? Yksi tuttu autokorjaaja kun muisteli joskus kuulleensa että tuo Z malli kuluttaisi sen verran ronskisti akkua että saattaisi olla ainakin osasyy siihen että sitä käytetään useimmiten vain lisälämmittimenä. Eli mahtaako noissa oikeasti olla eroja, onhan tuota Z mallia varmaankin myös alkuperäisenä eslämmittimenä...??
Liittyyköhän tuo webaston oman vesipumpun rajallisuus ja se ettei moottoria olekaan tarkoituskaan lämmittää toisiinsa (viittaan tuohon Clavurionin edelliseen kommenttiin)....meinaan että jos juuri sen takia esilämmittimeksi muutettaessa moottoria ei ole tarkoituskaan lämmittää kun webaston oma pumppu ei tähän kunnolla pystyisikään, mutta jos pelkästään sisätilojen lämmittäminen onnistuu (pienempi vesikierto, vähemmän vastusta tms.) ??Ex BMW:
E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.
Comment
-
-
mielen kiintoista
Mielen kiinnolla kans lukenut näitä webasto topikkeja. Pitäis mennä ohjelmoimaan viikonpäästä itellekki toi. No ekaksikki Keminmaassa eivät osanneet, kun joka osasi oli ottanut lopputilin ja lähteny taksia ajeleen Ei auta kun Ouluun suunnata. Siellä kans tuumivat puhelimessa et pitää muuttaa jotain letkuja, saa ostettua jonkin muutos sarjan. En alkanu puhelimessa sen kummemmin kyseleen. Pitää utella kun meen sinne 26pv
En oo vielä katellu miten mulla letkut menee, häätyypi alkaa selvittään.
Mihin se webasto on piillotettu??? Ettei tarvi ensi töikseen koko konehuonetta alkaa tonkiin et löytää:think
Niin auto on 530dat -01....
Comment
-
-
Originally posted by dieselrules View PostMielen kiinnolla kans lukenut näitä webasto topikkeja. Pitäis mennä ohjelmoimaan viikonpäästä itellekki toi. No ekaksikki Keminmaassa eivät osanneet, kun joka osasi oli ottanut lopputilin ja lähteny taksia ajeleen Ei auta kun Ouluun suunnata. Siellä kans tuumivat puhelimessa et pitää muuttaa jotain letkuja, saa ostettua jonkin muutos sarjan. En alkanu puhelimessa sen kummemmin kyseleen. Pitää utella kun meen sinne 26pv
En oo vielä katellu miten mulla letkut menee, häätyypi alkaa selvittään.
Mihin se webasto on piillotettu??? Ettei tarvi ensi töikseen koko konehuonetta alkaa tonkiin et löytää:think
Niin auto on 530dat -01....
Mitähän tuo muutossarja oikein sisältää....poistetaankohan siinä juuri tuo moottorin vesikierto webaston oman pumpun rajoittuneisuuden vuoksi vai mitä ....??Ex BMW:
E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.
Comment
-
-
Originally posted by th2376 View PostItse murikka löytyy kytkinjalan ja eturenkaan välistä sisälokasuojan takaa.
Mitähän tuo muutossarja oikein sisältää....poistetaankohan siinä juuri tuo moottorin vesikierto webaston oman pumpun rajoittuneisuuden vuoksi vai mitä ....??
Meinaan kysyä kyl perin pohjin tuon homman.... Viikon päästä EHKÄ viisaampana
Comment
-
-
No niin, nyt on sitten tuo esilämmitin ominaisuus saatu autoon ohjelmoitua ja sitä pystyy nyt MIDin näytöltä periaatteessa käyttämään. Käytännössä en taida uskaltaa tuon kanssa vielä hirveästi kikkailla ennen uuden vesiventtiillin/sähköisen kiertovesipumpun -paketin asennusta vanhan vesiventtiilin tilalle, jolloin webaston oma vesipumppu ei joudu liialle kovalle kuormitukselle. Hintaa tuolla paketilla on ilmeisesti ~350 euroa.
Kertokaa hyviä/huonompia kokemuksia esilämmitinominaisuuden käyttämisestä ilman erillistä kiertovesipumppua!! Jos vaikka uskaltaisi kuitenkin pikkasen koitella....
Johtoja tuolle kiertovesipumpulle ei näytä löytyvän defaultina konehuoneesta, joten sellainen pitänee myös laittaa jossakin vaiheessa tilaukseen. Onko kukaan tuollaista johtosarjaa itse asennellut, millainen homma on??Ex BMW:
E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.
Comment
-
-
Originally posted by Rahu View PostErona niissä on että siellä joko on kiertovesipumppu tai sitten ei, se sijaitsee kuskinpuoleisessa iskaritolpassa vesiventtiilien alapuolella mikäli sellainen on asennettu.
Jos taas webasto vaan koodataan esilämmittimeksi niin vikakoodeja luettaessa löytyy aina vikakoodi mikä muistuttaa kv-pumpun puuttumisesta.
Tuo normaali vesiventtiili lienee osanumero 64 11 8 374 995 (nyt siis autossa paikallaan), kun taas tuo kiertovesipumpulla varustettu lienee 64 11 8 374 994. Onko sulla Rahu tietoa/kokemusta tuon kiertovesipumpun johdotuksesta, eli tarvitseeko uudet johdot vai löytyykö valmiina? (jos johtosarja tarvitaan niin onko osanumerosta tietoa?) Mitä tarvitsee tehdä jotta webasto osaisi hyödyntää tuota uutta pumppua?
Tuossa tehtaalta jo esilämmityksellä lähteneessä versiossa lämpenee ilmeisesti vain auto sisältä, ei moottori. Onko tietoa miksi näin on, itsellä kun letkut menevät hieman eri tavalla kuten aiemmissa viesteissä näkyy. Eli pitääkö jotakin muuttaa vai onnistuuko homma nykyisillä letkuilla jos saa tuon uuden kiertovesipumpun toimimaan?Ex BMW:
E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.
Comment
-
-
Onko kellään tietoa siitä mitä sisältää tuo vanhoissa threadeissa mainittu "C-kit"? Varaosanumerot olisivat poikaa....Ex BMW:
E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.
Comment
-
-
Nyt on myös kiertovesipumppu/vesiventtiilli -paketti hommattu (varaosanumero 64 11 8 374 994). Koska tuo esilämmitys on myös autoon jo ohjelmoitu, pitää enää ilmeisesti vetää johdot tuolle kiertovesipumpulle, jolloin esilämmityksellä on edellytykset toimia pitempääkin ilman ongelmia. Eli siitä kaivataan tietoa:
Löytyykö valmiita johtoja vai pitääkö johtosarja vetää?
Johtosarjan varaosanumero?
Onko kukaan tehnyt moista operaatiota?
Luulisi jonkun muunkin tehneen / suunnittelevan vastaavaa toimenpidettä...??Ex BMW:
E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.
Comment
-
-
Itselläni on myös Saksasta haettu 530d vm. 99 (tai tarkemmin 98). Olisin tiedustellut, että missä kävit ohjelmoimassa auton Turun alueella? Kävin kysymässä Metro-Autossa ja ME-autossa, eikä kumpikaan tee ohjelmointia. Metro-Autossa näin ensi kertaa tutustuani päätin myös, että toista kertaa en moiseen paikkaan mene, sen verran HUONOA palvelua sieltä sain. ME-Autossa sanoivat, että Laakkonen Helsingissä voi ohjelmoinnin vielä tehdä.
Olisin todella kiitollinen vinkeistäsi!
Comment
-
Comment