Itselläni on myös Saksasta haettu 530d vm. 99 (tai tarkemmin 98). Olisin tiedustellut, että missä kävit ohjelmoimassa auton Turun alueella? Kävin kysymässä Metro-Autossa ja ME-autossa, eikä kumpikaan tee ohjelmointia. Metro-Autossa näin ensi kertaa tutustuani päätin myös, että toista kertaa en moiseen paikkaan mene, sen verran HUONOA palvelua sieltä sain. ME-Autossa sanoivat, että Laakkonen Helsingissä voi ohjelmoinnin vielä tehdä.
Itselläni on myös Saksasta haettu 530d vm. 99 (tai tarkemmin 98). Olisin tiedustellut, että missä kävit ohjelmoimassa auton Turun alueella? Kävin kysymässä Metro-Autossa ja ME-autossa, eikä kumpikaan tee ohjelmointia. Metro-Autossa näin ensi kertaa tutustuani päätin myös, että toista kertaa en moiseen paikkaan mene, sen verran HUONOA palvelua sieltä sain. ME-Autossa sanoivat, että Laakkonen Helsingissä voi ohjelmoinnin vielä tehdä.
Nyt on myös kiertovesipumppu/vesiventtiilli -paketti hommattu (varaosanumero 64 11 8 374 994). Koska tuo esilämmitys on myös autoon jo ohjelmoitu, pitää enää ilmeisesti vetää johdot tuolle kiertovesipumpulle, jolloin esilämmityksellä on edellytykset toimia pitempääkin ilman ongelmia. Eli siitä kaivataan tietoa:
Löytyykö valmiita johtoja vai pitääkö johtosarja vetää?
Johtosarjan varaosanumero?
Onko kukaan tehnyt moista operaatiota?
Luulisi jonkun muunkin tehneen / suunnittelevan vastaavaa toimenpidettä...??
Erona niissä on että siellä joko on kiertovesipumppu tai sitten ei, se sijaitsee kuskinpuoleisessa iskaritolpassa vesiventtiilien alapuolella mikäli sellainen on asennettu.
Jos taas webasto vaan koodataan esilämmittimeksi niin vikakoodeja luettaessa löytyy aina vikakoodi mikä muistuttaa kv-pumpun puuttumisesta.
Eli itsellä siis esilämmitys ohjelmoitu autoon ja seuraavaksi ajattelin asentaa tuon kiertovesipumpulla varustetun vesiventtiilin.
Tuo normaali vesiventtiili lienee osanumero 64 11 8 374 995 (nyt siis autossa paikallaan), kun taas tuo kiertovesipumpulla varustettu lienee 64 11 8 374 994. Onko sulla Rahu tietoa/kokemusta tuon kiertovesipumpun johdotuksesta, eli tarvitseeko uudet johdot vai löytyykö valmiina? (jos johtosarja tarvitaan niin onko osanumerosta tietoa?) Mitä tarvitsee tehdä jotta webasto osaisi hyödyntää tuota uutta pumppua?
Tuossa tehtaalta jo esilämmityksellä lähteneessä versiossa lämpenee ilmeisesti vain auto sisältä, ei moottori. Onko tietoa miksi näin on, itsellä kun letkut menevät hieman eri tavalla kuten aiemmissa viesteissä näkyy. Eli pitääkö jotakin muuttaa vai onnistuuko homma nykyisillä letkuilla jos saa tuon uuden kiertovesipumpun toimimaan?
No niin, nyt on sitten tuo esilämmitin ominaisuus saatu autoon ohjelmoitua ja sitä pystyy nyt MIDin näytöltä periaatteessa käyttämään. Käytännössä en taida uskaltaa tuon kanssa vielä hirveästi kikkailla ennen uuden vesiventtiillin/sähköisen kiertovesipumpun -paketin asennusta vanhan vesiventtiilin tilalle, jolloin webaston oma vesipumppu ei joudu liialle kovalle kuormitukselle. Hintaa tuolla paketilla on ilmeisesti ~350 euroa.
Kertokaa hyviä/huonompia kokemuksia esilämmitinominaisuuden käyttämisestä ilman erillistä kiertovesipumppua!! Jos vaikka uskaltaisi kuitenkin pikkasen koitella....
Johtoja tuolle kiertovesipumpulle ei näytä löytyvän defaultina konehuoneesta, joten sellainen pitänee myös laittaa jossakin vaiheessa tilaukseen. Onko kukaan tuollaista johtosarjaa itse asennellut, millainen homma on??
Itse murikka löytyy kytkinjalan ja eturenkaan välistä sisälokasuojan takaa.
Mitähän tuo muutossarja oikein sisältää....poistetaankohan siinä juuri tuo moottorin vesikierto webaston oman pumpun rajoittuneisuuden vuoksi vai mitä ....??
tack...tiedosta
Meinaan kysyä kyl perin pohjin tuon homman.... Viikon päästä EHKÄ viisaampana
Mielen kiinnolla kans lukenut näitä webasto topikkeja. Pitäis mennä ohjelmoimaan viikonpäästä itellekki toi. No ekaksikki Keminmaassa eivät osanneet, kun joka osasi oli ottanut lopputilin ja lähteny taksia ajeleen Ei auta kun Ouluun suunnata. Siellä kans tuumivat puhelimessa et pitää muuttaa jotain letkuja, saa ostettua jonkin muutos sarjan. En alkanu puhelimessa sen kummemmin kyseleen. Pitää utella kun meen sinne 26pv En oo vielä katellu miten mulla letkut menee, häätyypi alkaa selvittään. Mihin se webasto on piillotettu??? Ettei tarvi ensi töikseen koko konehuonetta alkaa tonkiin et löytää:think Niin auto on 530dat -01....
Itse murikka löytyy kytkinjalan ja eturenkaan välistä sisälokasuojan takaa.
Mitähän tuo muutossarja oikein sisältää....poistetaankohan siinä juuri tuo moottorin vesikierto webaston oman pumpun rajoittuneisuuden vuoksi vai mitä ....??
Mielen kiinnolla kans lukenut näitä webasto topikkeja. Pitäis mennä ohjelmoimaan viikonpäästä itellekki toi. No ekaksikki Keminmaassa eivät osanneet, kun joka osasi oli ottanut lopputilin ja lähteny taksia ajeleen Ei auta kun Ouluun suunnata. Siellä kans tuumivat puhelimessa et pitää muuttaa jotain letkuja, saa ostettua jonkin muutos sarjan. En alkanu puhelimessa sen kummemmin kyseleen. Pitää utella kun meen sinne 26pv En oo vielä katellu miten mulla letkut menee, häätyypi alkaa selvittään. Mihin se webasto on piillotettu??? Ettei tarvi ensi töikseen koko konehuonetta alkaa tonkiin et löytää:think Niin auto on 530dat -01....
Onko webaston eri malleissa eri speksit virrankulutuksen suhteen? Yksi tuttu autokorjaaja kun muisteli joskus kuulleensa että tuo Z malli kuluttaisi sen verran ronskisti akkua että saattaisi olla ainakin osasyy siihen että sitä käytetään useimmiten vain lisälämmittimenä. Eli mahtaako noissa oikeasti olla eroja, onhan tuota Z mallia varmaankin myös alkuperäisenä eslämmittimenä...??
Liittyyköhän tuo webaston oman vesipumpun rajallisuus ja se ettei moottoria olekaan tarkoituskaan lämmittää toisiinsa (viittaan tuohon Clavurionin edelliseen kommenttiin)....meinaan että jos juuri sen takia esilämmittimeksi muutettaessa moottoria ei ole tarkoituskaan lämmittää kun webaston oma pumppu ei tähän kunnolla pystyisikään, mutta jos pelkästään sisätilojen lämmittäminen onnistuu (pienempi vesikierto, vähemmän vastusta tms.) ??
Välillä tuntuu, että WDS:ää selatessa homma muttuu vain hullummaksi.
Tuo väyläohjauksen puuttuminen ennen 3/99 pisti minullakin silmään. Silti kaikissa 9/98 jälkeisissä näytti olevan kaikissa IHKA -yksiköissä 5 liitintä, IHKR:ssä puuttui 3-pinninen liitin (takapuhalluksen ohjaus). Minusta kiertovesipumpun ohjaus oli kaikissa ilmastoinnin ohjausyksikön 26-pinniseltä (sin.) liittimeltä (pin 9).
Löytyykö noita RealOEM:ssakin mainittuja EBA (asennusohje?), muuten kuin merkkiliikkeestä?
WDS sisältää aika monia virheitä, siis noiden vuosimallien erojen kohdalla se ei pidä aina paikkaansa vaan voi tarjota vanhoja/uusia tietoja kaikkiin autoihin. Minulla on wanha EBA (uusiahan ei enää tehdä vaan systeemi on erilainen) ja siinä on yksi tuollaisen systeemin asennusohje englanti/saksa. PDF-tiedostona siis, joten email-osoite private messagena niin lähetän ne sinulle.
Minusta näyttää nyt siltä, että ennen 3/99 tehdyissä autoissa pitää olla tuo paneeli jossa on lisäliitin ja sitä uudemmissa sitä ei tarvita. Tuossa vaiheessa webaston ohjaus muuttui väyläpohjaiseksi ja näyttää siltä kuin lisäpumppukin tulisi kiinni tuohon webaston ohjausyksikköön (siis itse webastossa olevaan moduliin) ja kaikkea ohjataan väylän kautta.
Välillä tuntuu, että WDS:ää selatessa homma muttuu vain hullummaksi.
Tuo väyläohjauksen puuttuminen ennen 3/99 pisti minullakin silmään. Silti kaikissa 9/98 jälkeisissä näytti olevan kaikissa IHKA -yksiköissä 5 liitintä, IHKR:ssä puuttui 3-pinninen liitin (takapuhalluksen ohjaus). Minusta kiertovesipumpun ohjaus oli kaikissa ilmastoinnin ohjausyksikön 26-pinniseltä (sin.) liittimeltä (pin 9).
RealOEM mukaan lisälämmittimen (auxiliary) muuttaminen esilämmittimeksi (independent) ei sisällä mitään lisäpumppuja.
Otteena linkistä:
MODE OF OPERATION: BYPASS HEATING CIRCUIT W/O ENGINE HEAT-UP.
WITH MODIFICATION OF COOLING WATER HOSES.
Eli ei ole tarkoituskaan esilämmittää moottoria.
Löytyykö noita RealOEM:ssakin mainittuja EBA (asennusohje?), muuten kuin merkkiliikkeestä?
Juuri tästä asiasta mainitsin heti tämän topiikin avauksessa, jotakin eroa noissa paneeleissakin on, tietääkö kukaan mitä?? Ulkoapäin ovat ilmeisesti täysin samanlaisia. Onkohan tuossa valkuperäisessä esilämmitinpaneelissa toteutettu ohjaus ulkopuolisen lisäkiertovesipumpun ohjaukseen yms.??
Minusta näyttää nyt siltä, että ennen 3/99 tehdyissä autoissa pitää olla tuo paneeli jossa on lisäliitin ja sitä uudemmissa sitä ei tarvita. Tuossa vaiheessa webaston ohjaus muuttui väyläpohjaiseksi ja näyttää siltä kuin lisäpumppukin tulisi kiinni tuohon webaston ohjausyksikköön (siis itse webastossa olevaan moduliin) ja kaikkea ohjataan väylän kautta.
Tämä tarkoittaa sitä että webaston oma kiertovesipumppu ei kuulemma kestä esilämmityskäyttöä koska se ei pysty vettä tarpeeksi tehokkaasti kierrättämään. Kun taas auto käy, auton oma sähköinen kiertovesipumppu kierrättää vettä Webaston pumpun lisäksi jolloin vesikierto on riittävä.
RealOEM mukaan lisälämmittimen (auxiliary) muuttaminen esilämmittimeksi (independent) ei sisällä mitään lisäpumppuja.
Leave a comment: