Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diagnostiikkaa ilman kaapelia (Bosch Motronicit)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janssoni
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 371
    • Helsinki

    Diagnostiikkaa ilman kaapelia (Bosch Motronicit)

    Eli kyseessähän on jenkkimalleista tuttu nk."pedaalitesti" joka euromalleissakin on piilevänä ominaisuutena mutta piuhat on vaan jätetty vetämättä jotta ystävämme herra Laakkonen voisi rahastaa meitä vikakoodinluvusta. Pitkän ja hartaan tutkimisen jälkeen selvitin mikä DME:n pinneistä johtaa tähän puuttuvaan CHECK ENGINE valoon, joka minun tapauksessani (e36 325 M3.1 xxxx403) oli pinni numero 8. Tämän tiedon voit etsiä omaan autoosi ETM:stä.
    Siis: pinni numero 8 ohjaa CE-valon miinusnapaa kojetaulussa, joten tästä pinnistä pitää ryöstää uusi piuha sille valolle. Omassa tapauksessa en jaksanut alkaa purkamaan mittaristoa vaan tyydyin vetämään piuhan hansikaslokeroon virtakaapelin läpiviennin kautta tulipellistä.
    Otin positiivisen virran hansikaslokeron valolta ja liitin sen ledin katodiin sopivan vastuksen kera, jonka jälkeen tämä Motronicilta ryöstetty piuha liitettiin ledin anodiin. Siisti ja huomaamaton asennus hansikaslokeron sisälle ja voilá, nyt on koossa Euro-spec auto joka kertoo itse mikä sillä on hätänä kun käynnistysvirrat kytkettäessä polkee 5 kertaa kaasua.

    Toiminta lyhykäisyydessään tässä:
    Attached Files
    Last edited by Janssoni; 24-11-2009, 19:34.
    .



    sigpic
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17838
    • PKS

    #2
    FAQ ainesta!!! Kuvistasi en sen sijaan oikein saa selkoa, mitä noissa ajetaan takaa?

    Vielä kun kaivat jostain listan niille fault codeille niin saat papukaijamerkin!
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Janssoni
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 371
      • Helsinki

      #3
      Pahoittelen surkeita kuvia, tuli taas kaivettua kamera vasta kokoomisvaiheessa..

      Vikakoodit:
      Pitkät välähdykset (2,5s) ovat taukoja vikakoodien välissä, lyhyet (0,5s) vastaavat numeroita
      esim. 1pitkä -1lyhyt -2lyhyttä -2lyhyttä -4lyhyttä -1pitkä
      =1224 Intake Air Temperature Sensor


      1211 DME Control Unit (Moottorinohjausyksikkö)
      1215 Air Mass Sensor (Ilmamassamittari)
      1216 Throttle Potentiometer (Kaasuläpän asentoanturi)
      1218 Output Stage, Group 1
      1219 Output Stage, Group 2
      1221 Oxygen Sensor 1 (Lambda anturi 1)
      1212 Oxygen Sensor 2 (Lambda anturi 2)
      1222 Lambda Control 1
      1213 Lambda Control 2
      1223 Coolant Temperature Sensor (Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi)
      1224 Intake Air Temperature Sensor (Imuilman lämpötila-anturi (imusarjan alla))
      1225 Knock Sensor 1 (Nakutustunnistin 1)
      1226 Knock Sensor 2 (Nakutustunnistin 2)
      1227 Knock Sensor 3 (Nakutustunnistin 3)
      1228 Knock Sensor 4 (Nakutustunnistin 4)
      1231 Battery Voltage/DME Main Relay (Akun jännite/päävirtarele)
      1232 Throttle Idle Switch
      1233 Throttle Wide Open Throttle Switch
      1234 Speedometer A Signal (Nopeussignaali A)
      1237 A/C Compressor Cut Off
      1242 A/C Compressor (Ilmastoinnin kompura)
      1243 Crankshaft Pulse Sensor (Kampiakselin asentoanturi)
      1244 Camshaft Sensor (Nokka-akselin asentoanturi)
      1245 Intervention AEGS
      1247 Ignition Secondary Monitor
      1251 Fuel Injector 1 (or group 1)
      1252 Fuel Injector 2 (or group 2)
      1253 Fuel Injector 3
      1254 Fuel Injector 4
      1255 Fuel Injector 5
      1256 Fuel Injector 6
      1257 Fuel Injector 7
      1258 Fuel Injector 8
      1261 Fuel Pump Relay Control (Bensapumpun rele)
      1262 Idle Speed Actuator
      1263 Purge Valve
      1264 EGO Heater
      1265 Fault Lamp (check engine light)
      1266 VANOS
      1267 Air Pump Relay Control
      1271 Ignition Coil 1 (Sytytyspuola 1)
      1272 Ignition Coil 2 (Sytytyspuola 2)
      1273 Ignition Coil 3 (Sytytyspuola 3)
      1274 Ignition Coil 4 (Sytytyspuola 4)
      1275 Ignition Coil 5 (Sytytyspuola 5)
      1276 Ignition Coil 6 (Sytytyspuola 6)
      1277 Ignition Coil 7 (Sytytyspuola 7)
      1278 Ignition Coil 8 (Sytytyspuola 8)
      1281 Control Unit Memory Supply
      1282 Fault Code Memory
      1283 Fuel Injector Output Stage
      1286 Knock Control Test Pulse
      1444 No Fault Codes


      Sanokaa rohkeesti jos tarvii lisätä jotain, voihan niitä kuvia näpsiä jälkeenpäinkin..
      Last edited by Janssoni; 23-10-2007, 14:11.
      .



      sigpic

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17838
        • PKS

        #4


        Originally posted by Janssoni View Post
        1264 EGO Heater
        <@Pyroz> Toi vikakoodi tulee aina ku on ekana valoissa? =D

        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          #5
          Katos, just eilen koitin samaa hommaa omaa E34:seen. Tosin tein vasta alkuselvityksiä eli DME:ltä menee pinni #8 mittariston X502 26-napaseen liitiimen pinniin #3. ETM:n mukaan #8 on harmaa mutta pitää varmistaa asia ettei tule katkottua vääriä johtoja.

          Oliko sun tapauksessa DME:n liittimestä jo valmiiksi vedetty se #8 johto, eli ei sun tarvinnut muuta kuin katkaista oikea johto siitä johtonipusta, tehdä jatko ja vetää se tulipellin läpi ?

          Voisi kuvitella että mittaristolle check engine polttimolle tulee se +12V valmiiksi, eli luulisi riittävän jos vetää vaan oikeain piuhan dme:ltä mittariston oikeaan johtosarjaan.
          Last edited by pheno; 23-10-2007, 14:48.

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Entäs jos se kertoo jonkin vian ja sä korjaat sen niin nollaantuuko ne viat sitten itsestään tuolta muistista?
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8259
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              onko tietoa missä motronicin versioissa tuo toiminto on olemassa?
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1985
                • Tampere

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                onko tietoa missä motronicin versioissa tuo toiminto on olemassa?
                MOTRONIC INTERNAL TROUBLE CODES
                DME 1.1, 1.2, 1.3
                DME 1.7, 1.7.1 & 3.1
                DME1.7.2
                DME 3.3
                DME 3.3.1
                DME MS40
                DDE 1
                DDE 2

                Otettu tästä PDF:stä, jossa vähän lisäselitystäkin koodeille:

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8259
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  aattelin että vois tehdä tuon seiskaan myöskin etk kuvat on vaan niin epäselviä ja piirrostapa on suomalaiselle sähkärille jokseenkin outo että selvennystä kuvaan.. onko näin että kuvan mukaan dme:ltä ohjaus lähtee liittimeltä x1600 pinnistä 16 ja kojetaulun päässä se tulee x502:sen 3 pinniin ja koko matkan pitäs olla vihreä johto?
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • teflon
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 83
                    • Helsinki east

                    #10
                    Originally posted by peto2 View Post
                    aattelin että vois tehdä tuon seiskaan myöskin etk kuvat on vaan niin epäselviä ja piirrostapa on suomalaiselle sähkärille jokseenkin outo että selvennystä kuvaan.. onko näin että kuvan mukaan dme:ltä ohjaus lähtee liittimeltä x1600 pinnistä 16 ja kojetaulun päässä se tulee x502:sen 3 pinniin ja koko matkan pitäs olla vihreä johto?
                    Oisko kummiskin harmaa...? GR = Gray = Harmaa

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by Dualfun View Post
                      FAQ ainesta!!! Kuvistasi en sen sijaan oikein saa selkoa, mitä noissa ajetaan takaa?

                      Vielä kun kaivat jostain listan niille fault codeille niin saat papukaijamerkin!
                      Pistetäänpä juttu FAQ:iin kunhan kotiudun töistä, tässä ei viitsi ruveta juttua koostamaan ajanpuutteen vuoksi. Kuvia varmaankin voi/saa hyödyntää juttuun ja tuosta modauksesta tulee muutakin tarinaa myös mukaan omalta koneelta...
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1985
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by peto2 View Post
                        aattelin että vois tehdä tuon seiskaan myöskin etk kuvat on vaan niin epäselviä ja piirrostapa on suomalaiselle sähkärille jokseenkin outo että selvennystä kuvaan.. onko näin että kuvan mukaan dme:ltä ohjaus lähtee liittimeltä x1600 pinnistä 16 ja kojetaulun päässä se tulee x502:sen 3 pinniin ja koko matkan pitäs olla vihreä johto?
                        Näin on, paitsi todennäköisesti sullakaan ei ole kuin se yksi piuha vedetty DME:ltä mikä ei johda enään X20:een. Ohessa omasta autosta tuo X20, mistä näkyy että pinni #8 on "tyhjä".
                        Last edited by pheno; 26-01-2014, 13:25.

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1985
                          • Tampere

                          #13
                          Mitä nuo nuolien suunnat tarkoittavat ? Ainakin toisinpäin ovat
                          Last edited by pheno; 26-01-2014, 13:25.

                          Comment

                          • superb
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2827

                            #14
                            Originally posted by pheno View Post
                            Mitä nuo nuolien suunnat tarkoittavat ? Ainakin toisinpäin ovat
                            Nuo meinaa uros ja naarasliittimiä, elikkä dme:ltä tulevan johdon pitäisi olla v8 malleissa uros tuossa x20 liittimessä.

                            Comment

                            • Janssoni
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 371
                              • Helsinki

                              #15
                              Joo eli ihan suoraan DME:n liittimeltä kattoo et mikä piuha lähtee halutusta pinnistä, DME:n liittimessä on pieni ruuvi toisessa päässä jolla se liitin lähtee auki ja näkee mikä piuha menee mihinkin.. Sitten vaan KOLVIN kanssa uusi piuha sen vanhan kaveriksi ja siitä haluttuun paikkaan.. Kojelaudan valot käyttävät kaikka samaa positiivista signaalia jolloin sieltä ainakin löytyy valmiiksi kaikki. Mulla on vaan omassa vessassa mittaristo jotenkin hillittömän tiukassa kiinni niin tuli tehtyä noin..
                              .



                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎