aattelin että vois tehdä tuon seiskaan myöskin etk kuvat on vaan niin epäselviä ja piirrostapa on suomalaiselle sähkärille jokseenkin outo että selvennystä kuvaan.. onko näin että kuvan mukaan dme:ltä ohjaus lähtee liittimeltä x1600 pinnistä 16 ja kojetaulun päässä se tulee x502:sen 3 pinniin ja koko matkan pitäs olla vihreä johto?
Kannattaa sitten testata yleismittarilla vielä että se on oikeesti se piuha koska siellä on kohtuu samanvärisiä piuhoja aika läjä..
Ja vielä siitä polkemisesta, polkeminen pitää aloittaa heti kun merkkivalot syttyy avainta kääntäessä, viisi reipasta ja nopeaa polkaisua kaasu täysin pohjaan. Voi olla että joutuu pari kertaa kokeilemaan ennenkuin onnistuu..
Noniin tulipa tuossa äsken itsekkin tuota hommaa kokeiltua, näin aluksi pelkällä ledillä vastuksineen tuossa lähellä, mutta...itse en ainekaan saanut tuota noin pelaamaan, virrat kun lyö kakkosasentoon niin samantien tämä ledi syttyy ja jää palamaan, ei auta 5 kertaa polkemiset tai mitään, palaa vain, ja kun auton laittaa käyntiin niin tuo valo sitten sammuu? Vaikuttaneekohan asiaan että autossa eivät toimi abs:t ja airbag?
Maltoinpas vielä kokeilla uudestaan ja uudestaan ja rupesihan se välkyttelemään. Ei kylläkään millään muullatavoin kuin antaa aina vain yhden nopean väläyksen ja sitten taas pitkän, taas nopean ja taas pitkän...mikähän se tuollainen koodi oikein on? Tätä jatkuu ties kuinka kauan. Luulisi että toimimattomat abs ja airbag härpäkkeet antaisivat jotain koodia. Autossa siis DME 3.3.1 (VANOS)
Muistelisin että 12v jännitteellä, etuvastuksen pitäisi olla noin 150ohm superkirkkaalle ledille. Tämä tietysti riippuu ledistä, onko normaali vai superkirkas ja minkä värinen.
Sano mulle millä volttimäärällä & virralla sun ledi skulaa niin mä lasken.. :P
Tällä kaavalla helppo laskea (13v turvallinen jännite autokäytössä)
R= (13-U) / I
R= tarvittava etuvastus
U= ledin käyttöjännite
I= ledin virrankulutus
Esim 3,2v ledi 30mA (iso superkirkas)
R= (13-3,2)v / 0,03A =326,666 Ohm (käytä siis 330 Ohm vastusta)
Maltoinpas vielä kokeilla uudestaan ja uudestaan ja rupesihan se välkyttelemään. Ei kylläkään millään muullatavoin kuin antaa aina vain yhden nopean väläyksen ja sitten taas pitkän, taas nopean ja taas pitkän...mikähän se tuollainen koodi oikein on? Tätä jatkuu ties kuinka kauan. Luulisi että toimimattomat abs ja airbag härpäkkeet antaisivat jotain koodia. Autossa siis DME 3.3.1 (VANOS)
DME on ainoastaan moottorin ohjaus boksi eikä siis rekisteröi muita kuin moottorin koodeja. ABS:n ja airbagin koodit ovat tallennettu muualle mihin tällä kikalla ei pääse käsiksi
Mikähän hitto tuolle nyt on tullut, antaa vain 1211 eli "This code is stored when the DME self test fails. Delete any
stored codes. Start and run the car for 30 seconds. Turn off
the ignition for 30 seconds. Rerun the diagnosis. If the same
fault recurs, the DME control unit must be replaced."
Kokeiltu pitää useamman tunnin akun kenkää irti mutta taas kun käyttänyt autoa käynnissä niin tuota herjaa.
Comment