Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diagnostiikkaa ilman kaapelia (Bosch Motronicit)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    #61
    Originally posted by K.S. View Post
    Kokeilin omaan vessaan (m50, ..403 loppuinen boksi) boxin Pin 8 löytyy myös tosiaan siitä pyöreästä auton ja moottorin yhdistävästä liittimestä,sulakerasian vieressä siinäkin pin nro. 8.

    Antoi vaan Pitkän ja lyhyen väläyksen, ja tätä jatkoi loputtomiin. :think
    Valo paloi kun laittoi virrat päälle ja niin kauan kunnes koneen käynnisti.
    Pitkä väläys tarkoittaa väliä koodien välillä ja lyhyt väläys koodia 1000, jolloin kaikki viat on käyty läpi/korjattu ja vikakoodit voi nollata. kun lyhyt väläys tulee, paina kaasupoljin pohjaan vähintään 10sek. Kun valo alkaa palaa jatkuvasti, koodit on nollattu. Lue koodit uudestaan pitäisi tulla koodi 1444 - ei vikoja.
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • K.S.
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 649
      • Espoo

      #62
      Joo, oli nollautunut kun oli liittimet irti.

      Nyt sai ton 1444 ulos. Sääli, oikein olisi toivonut että löytyy jotain kun on noitten päästöjen kanssa jo tapellut ihan tarpeeksi.

      Comment

      • Janssoni
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 371
        • Helsinki

        #63
        Originally posted by K.S. View Post
        Joo, oli nollautunut kun oli liittimet irti.

        Nyt sai ton 1444 ulos. Sääli, oikein olisi toivonut että löytyy jotain kun on noitten päästöjen kanssa jo tapellut ihan tarpeeksi.
        Juu näissä vehkeissä nää kertoo lähinnä vasta kun osat on oikeesti paskana. Ei kerro jos näyttää väärin tms.
        .



        sigpic

        Comment

        • marko_k
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 68
          • Lpr

          #64
          Tälläinen valo kyllä pitäisi omaankin saada, mutta nuo kaikki sähkökaaviot yms. on silkkaa hepreaa.
          Eli saako tuollaisen toimimaan M40B18 moottorissa ? Jos saa, mistä löydän mihin pinniin se johto "rosvotaan" ?
          EX: e36 325i coupe Sterlingsilber
          Ex: e36 318i Diamandschwarz

          Comment

          • Janssoni
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 371
            • Helsinki

            #65
            Siitä lukemaan olkaat hyvä: http://www.bmwtechinfo.com/etm/data/e36/e36_93.pdf

            Originally posted by marko_k View Post
            Tälläinen valo kyllä pitäisi omaankin saada, mutta nuo kaikki sähkökaaviot yms. on silkkaa hepreaa.
            Eli saako tuollaisen toimimaan M40B18 moottorissa ? Jos saa, mistä löydän mihin pinniin se johto "rosvotaan" ?
            .



            sigpic

            Comment

            • Bambu
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 282
              • Kuusankoski

              #66
              Jaahas...ja minneköhän pinniin minun pitäisi maa vetää? Kone m42b18 -90

              sigpic

              Comment

              • qizmo
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 234

                #67
                Originally posted by Pasi87 View Post
                Jaahas...ja minneköhän pinniin minun pitäisi maa vetää? Kone m42b18 -90
                mulla sama kone vuosimallista ei tietoa. boksin loppu ..175. Kokeilin siitä pinnistä 8 joka meni moottorin johtosarjan pyöreän liittimen pinniin 12 josta ei jatkunut minnekään. ei toiminut.. sytty vaan valo palamaan. se oli tosin ruskea johto.
                Aikaisemmin tuolla puhuttiin harmaasta johdosta, mutta mistä tietää mikä johto kun niitä harmaita on monella eri värin raidalla??

                Comment

                • qizmo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 234

                  #68
                  Toimi se sittenkin!
                  käytin autoa käynnissä ja kokeilin sitten uudestaan. aika nopeasti saa polkea sitä kaasupoljinta. Tuli 1444 koodi, vaikka jotain häikkää tuossa koneessa on.
                  Niin oliko jollain ne vikakoodien selitykset suomeksi?

                  Comment

                  • Janssoni
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 371
                    • Helsinki

                    #69
                    Bosch DME vikakoodit

                    Kaikki 1989-94 valmistetut BMW:t on varustettu sisäisellä diagnostiikkaohjelmalla ruiskutusongelmien varalle.
                    Kun vika huomataan, moottorinohjausyksikkö (ECU) tallentaa muistiinsa koodin joka vastaa kyseistä häiriötä, joka säilyy muistissa kunnes
                    A) Auton akku tai moottorinohjausyksikkö irroitetaan tai
                    B) Auto käynnistetään 60 kertaa ilman häiriön uusiutumista tai
                    C) Vikamuisti nollataan käyttämällä BMW MODIC, DIS, Bosch KTS300, KTS500, Baum Tools CS1000 tai CS2000 vikakoodinlukulaitetta

                    Lukeaksesi vikakoodit moottorinohjausyksiköstä suorita seuraava toimet:
                    1) Käännä virta-avain 2-asentoon (sytytysvirta) ->Check engine valo syttyy
                    2) Paina heti avaimen kääntämisen jälkeen nopeasti 5 kertaa kaasu täysin pohjaan

                    3) Tulkitse Check Engine valon vilkahdukset

                    Pitkät välähdykset (2,5s) ovat taukoja vikakoodien välissä, lyhyet (0,5s) vastaavat numeroita
                    esim. 1pitkä -1lyhyt -2lyhyttä -2lyhyttä -4lyhyttä -1pitkä
                    =1224 Imuilman lämpötila-anturi (imusarjassa)


                    1000 Järjestelmä on näyttänyt viimeisen koodin muistista / ei vikakoodeja

                    1444 Ei vikakoodeja
                    1211 Ongelma moottorinohjauksessa- Tämä koodi saattaa viitata siihen että moottorinohjausyksikkö on hajonnut Kokeile nollata koodit ja lukea uudestaan. Saattaa ilmaantua autoon asennetun lastun seurauksena- Jos auto toimii muuten hyvin ei ole syytä huoleen.
                    1215 Ilmamassamittari- (oikosulku/ avoin piiri/ epäloogiset arvot) -Tämä koodi saattaa syntyä jos moottorissa on imuvuoto, joten älä vaihda suoraan ilmamassamittaria vaan tutki ensin imuvuodot
                    ja massamittarin kunto
                    1216 Kaasuläpän asentoanturi - (oikosulku/ avoin piiri/ epäloogiset arvot) -mittaa kaasuläpän asentoa resistanssialueella, kokeile lineaarisuus yleismittarilla.
                    1218 Moottorinohjauksen virhe, tyyppi #1 -Nämä kaksi koodia kertovat jos moottorinohjauksen antosignaaleissa on oikosulku , tätä koodia ei yleensä näe yksistään, vaan se on kytköksissä muihin koodeihin. kertoo ongelmista moottorinohjauksen lähtösignaaleissa
                    1219 Moottorinohjauksen virhe, tyyppi#2

                    1221 Lambda anturi (säätävä) – (oikosulku/ avoin piiri/ epäloogiset arvot) -Lambda anturi mittaa pakokaasussa olevan ilman määrää, tämä koodi kertoo jos anturissa on oikosulku/ avoin piiri/ rikkinäinen anturi. Lambda anturi mittaa vain kun koneen lämpötila on yli 70 asetetta ja jänniteen tulisi olla välillä 0.02 - 0.85 volttia. Negatiiviset arvot kertovat että anturi tulisi vaihtaa ja hitaasti vaihteleva arvo kertoo että lamda on nokeentunut toimimattomaksi
                    1212 Lambda anturi (tarkkaileva)
                    1222 Lambda anturi laiha/rikas- Jos seos on erittäin rikas tai erittäin laiha yli 10 sekuntia tulee tämä koodi, tarkasta lambda sekä imuvuodot
                    1213 Lamda anturi laiha/rikas #2
                    1223 Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi – Lohkossa oleva anturi joka mittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa (oikosulku/ avoin piiri/ epäloogiset arvot) tarkista johdotus ja anturin resistanssi
                    1224 Imuilman lämpötila-anturi- Imusarjassa oleva anturi joka mittaa koneen ottaman ilman lämpötilaa ja kompensoi suuttimien syöttöä lämpötilan mukaan
                    1225 Nakutustunnistin #1- Nakutustunnistin huomaa jos sytys on pielessä ja auto nakuttaa, (oikosulku/avoin piiri/rikkinäinen anturi)
                    1226 Nakutustunnistin #2
                    1227 Nakutustunnistin #3
                    1228 Nakutustunnistin #4

                    1231 Akun varaus – Moottorinohjaus valvoo akun varausta ja laturin toimintaa, tarkista akku ja laturi
                    1232 Kaasuläpän asentoanturin tyhjäkäyntikytkin- Tämä tunnistaa että kaasua ei paineta, tarkista asentoanturi
                    1233 Kickdown anturi- Tunnistaa kun auton kaasu on täysin pohjassa (kuten tätä testiä tehdessä 5 kertaa), tarkista anturi ja johdotukset.
                    1234 Nopeusmittarin signaali – Tämä koodi syntyy kun nopeussignaali on nolla yli kymmenen sekuntia kun auto on liikkeellä tai kierrokset yli 2500 RPM, tarkista nopeusmittarin anturi ja johdotus
                    1237 Ilmastoinnin kompressorin poiskytkentä- Ilmastoinnin kompressori kytkeytyy pois kun matalassa vauhdissa laitetaan kaasu pohjaan, tämä koodi kertoo että poiskytkennässä on ollut häiriöitä
                    1241 Ilmamassamittarin koodit 1241 ja 2241 voivat tulla vaikkei ongelmaa olisi (1992-->). Vika saatta olla huonosti toimivassa tyhjäkäyntimoottorissa
                    1242 Ilmastoinnin kompressori – Tämä koodi kertoo jos ilmastoinnin kompressorin magneettikytkimessä on maavuoto tai oikosulku
                    1243 Kampiakselin asentotunnistin – (oikosulku/ avoin piiri/ epäloogiset arvot) -Kertoo jos johdot ovat hankautuneet poikki tai anturi antaa ristiriitaista informaatiota kampiakselin asennosta verrattuna muihin tunnistimiin
                    1244 Nokka-akselin asentotunnistin- (oikosulku/ avoin piiri/ epäloogiset arvot), tarkista tunnistin
                    1245 AEGS ongelma – Elektronisesti ohjatun vaihteiston ongelma, nilkutusohjelma päällä, tarkista vaihteiston ohjainyksikkö sekä yksikön ja moottorinohjainyksikön väliset kytkennät.
                    1247 Sytytyksen valvonta
                    1251 Suutin #1
                    (yksittäinen tai ryhmä) Tarkista suuttimien liitokset, toiminta (avautuminen ja suihkutuskuvio) sekä suutinten ohjaus
                    1252 Suutin #2 (yksittäinen tai ryhmä)
                    1253 Suutin #3
                    1254 Suutin #4
                    1255 Suutin #5
                    1256 Suutin #6

                    1257 Suutin #7
                    1258 Suutin #8

                    1261 Polttoainepumpun releen ohjaus- Tämä koodi tulee jos polttoainepumpun releen virtapiirissä on oikosulku. tarkista relettä ohjaava pinni moottorinohjausyksiköstä
                    1262 Tyhjäkäyntimoottori – Tämä koodi kertoo jos tyhjäkäyntimoottorin virtapiirissä on oikosulku/ avoin piiri tai jos auto sammuu kierrosten ollessa yli 600RPM
                    1263 EVAP ohjausventtiili – Bensatankin huohotuksen aktiivisäiliön magneettiventtiili

                    1264 Lambda anturin lämmitys – Tämä koodi syntyy jos lambda lämmityksessä on oikosulku/ avoin virtapiiri- tarkista lambda lämmityksen rele sekä polttoainepumpun rele
                    1265 Check Engine lamppu- Tämä koodi syntyy jos valo jota tuijotat paraikaa on rikki

                    1266 VANOS-ohjaus – Tarkista vanosta ohjaava rele ja virtapiiri
                    1267 Pakokaasujen lisäilmapumpun ohjaus (Puskee auton ollessa kylmä ilmaa pakosarjaan jotta katalysaattorit toimisivat kun auto käy rikkaalla kylmänä) - Pumpun oikosulku / avoin piiri
                    1271 Sytytyspuola #1 -Avoin virtapiiri / oikosulku/ ohilyönti – tarkista tulpat, puolat sekä tulpanhatut
                    1271 Sytytyspuola #2
                    1271 Sytytyspuola #3
                    1271 Sytytyspuola #4
                    1271 Sytytyspuola #5
                    1271 Sytytyspuola #6
                    1271 Sytytyspuola #7
                    1271 Sytytyspuola #8
                    1281 Moottorinohjauksen muistin vika
                    – Saattaa johtua akun matalasta jännitteestä, ota DME irti vartiksi ja kytke uudestaan kiinni, jos koodi ei palaa niin kaikki hyvin,

                    jos tulee takaisin niin DME:ssä saatta olla vikaa
                    1282 Ristiriitaiset vikakoodit - Saattaa johtua akun matalasta jännitteestä, ota DME irti vartiksi ja kytke uudestaan kiinni, jos koodi ei palaa niin kaikki hyvin, jos tulee takaisin niin DME:ssä saatta olla vikaa

                    1283 Suuttimien ohjaus- tarkista suuttimien johtosarja ja moottorinohjauksen suutinten ohjaus
                    1284 Nakutustunnistimien testin epäonnistuminen- Moottorinohjaus testaa nakutustunnistimia säännöllisesti, jos testipulssi ei palaa oikeana tulee tämä vikakoodi
                    Last edited by Janssoni; 15-12-2008, 20:54.
                    .



                    sigpic

                    Comment

                    • Janssoni
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 371
                      • Helsinki

                      #70
                      oli tylsää taas joo, tarkennusehdotuksia otetaan vastaan
                      Last edited by Janssoni; 14-12-2008, 00:46.
                      .



                      sigpic

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #71
                        Originally posted by Janssoni View Post
                        oli tylsää taas joo, tarkennusehdotuksia otetaan vastaan
                        Suomennappa tämä ja tämä hieman tarkemmin sitten kun on seuraavan kerran tylsää niin lisään FAQ:iin Toki tuo edellä oleve sieltä nyt löytyykin.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #72
                          1211-koodi tulee myös lastun kanssa aika herkästi, tai ainakin niillä lastuilla mitä oon käyttäny.
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • Janssoni
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 371
                            • Helsinki

                            #73
                            Listaa päivitelty. Omakohtaisia kokemuksia vikakoodien merkityksistä? Mitä koodeja antanut mihinkin vikaan, tällä tavalla tai testerillä?
                            Last edited by Janssoni; 15-12-2008, 20:55.
                            .



                            sigpic

                            Comment

                            • zuikkeli
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 126
                              • Vs

                              #74
                              ei ihan selvinnyt että toimiiko tää e30 M40B18 myöskin? ja mikä on se oikea pinni mistä sen saa?

                              Comment

                              • sleepertuning
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 662
                                • Kotka

                                #75
                                E34 3.8 M5 kaipais myöskin tätä valoa, Moottorinohjaus 3.3(1?)
                                Boksin loppu 411, Nasta 8 harmaa johto toimii.
                                Erillinen normaali hehkulankapolttimo ei suostunut toimimaan mutta mittariston valo vilkkuu iloisesti.
                                Last edited by sleepertuning; 01-02-2009, 17:17.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎