Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diagnostiikkaa ilman kaapelia (Bosch Motronicit)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    #91
    Tulipa tänään kytkettyä itellekin tuohon 535i tuo systeemi mittariston omaan kohtaan ja näyttää pelaavan. Vikakoodiksi antaa 1222 kun polkasee pedaalia viis kertaa. Mitenkäs, se kun jättää tuon vikakoodin niin tuo valo sitten näköjään palaa auton käynnissä ollessakin Eikö se sitten sammu ennen kun vika on korjattu? Se tosiaan palaa koko ajan mutta silleen ns. nopeesti vilkkuen. Helppohan tuon piuhan välille on kytkin laittaa kun tuli vedettyä piuha hanskalokeron kohalta läpiviennistä lävitte (jos alkaa tuo jatkuva palaminen häirihtemään)..

    E: Nollasin nyt nuo vikakoodit vielä ja kävin ajamassa niin ei enää näyttänyt tuota 1222 koodia.. Eli se johtu varmaan siitä kun oli päivällä tuo boksi irti ja nollaantu niin se haki varmaan niitä asetuksia ja pyöri sen takia niin epätasaseen ja aiheutti tuon koodin.. Ongelma on enää siis se että näyttää 1444 -> ei vikakoodeja mutta silti valo jää palamaan auton käynnissä ollessa?
    Last edited by Magirus; 05-12-2009, 17:45. Reason: l

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia

    Comment

    • Juicilos
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 263
      • Turenki

      #92
      hmmmm

      elikkäs meikäläisellä on m20b25 vuodelta 87. Ruiskuna boksin numeron mukaan Motronic DME 1.1, elikkäs tämä diagnisointi olisi siis mahdollista meikäläiselläkin? Mutta mistä johdosta/pinnistä se oikea virta nyt saadaan? eilen sähkökaaviota tutkailin mutta en päässyt jyvälle???
      Nykyiset -e32 750il-e46 320d-e36 318i cabr -e87 118d-e87 120d
      menneitä menopelejä -e46 316i -e53 x5 4.4-e39 520i-e36 320i
      -e36 316i-e36 318i -e39 530da-e36 318is-e39 520ia-e46 330d-e30 325i m-tech1-e30 316i-e30 316-e28 518i-e32 730iae46 320d -e38 730i

      Comment

      • soikka
        BTCF Member
        • Apr 2007
        • 25
        • -

        #93
        ei ole paljoa tänne tarvinnut kirjotella kun on yleensä löytynyt vastaukset searchilla ja selailemalla... mutta nyt tosin tähän liittyen olis yksi kysymys !

        elikkä avasin e36 318 vm93 (m43) johtoliittimen mikä yhdistää koneen johdostukset autoon ja sieltä pinni 8 johto(harmaa) poikki ja liitin uuden johdon kaveriksi...

        ilmoittaa koodiksi 1214 ! eli mikä se mahtaa olla kun en ole netistäkään löytänyt :think? ja auto vilkuttaa koodin pitää tauon ja ilmoittaa saman koodin uudestaan ja uudestaan kunnes ottaa virrat pois...

        otin +johdon akultakin irti ja odottelin, laitoin takas ja koodi oli 1444 kun oli nollaantunut... auto käyntiin, sammutin ja taas 1214

        Comment

        • sleepertuning
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 662
          • Kotka

          #94
          Originally posted by Juicilos View Post
          elikkäs meikäläisellä on m20b25 vuodelta 87. Ruiskuna boksin numeron mukaan Motronic DME 1.1, elikkäs tämä diagnisointi olisi siis mahdollista meikäläiselläkin? Mutta mistä johdosta/pinnistä se oikea virta nyt saadaan? eilen sähkökaaviota tutkailin mutta en päässyt jyvälle???
          Motronicin pinnistä numero 15 saadaan mittariston chekkivalo välkkymään.

          Comment

          • toNmbbA
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2009
            • 2329
            • Espoo

            #95
            Originally posted by Janssoni View Post
            Eli kyseessähän on jenkkimalleista tuttu nk."pedaalitesti" joka euromalleissakin on piilevänä ominaisuutena mutta piuhat on vaan jätetty vetämättä jotta ystävämme herra Laakkonen voisi rahastaa meitä vikakoodinluvusta. Pitkän ja hartaan tutkimisen jälkeen selvitin mikä DME:n pinneistä johtaa tähän puuttuvaan CHECK ENGINE valoon, joka minun tapauksessani (e36 325 M3.1 xxxx403) oli pinni numero 8. Tämän tiedon voit etsiä omaan autoosi ETM:stä.
            Siis: pinni numero 8 ohjaa CE-valon miinusnapaa kojetaulussa, joten tästä pinnistä pitää ryöstää uusi piuha sille valolle. Omassa tapauksessa en jaksanut alkaa purkamaan mittaristoa vaan tyydyin vetämään piuhan hansikaslokeroon virtakaapelin läpiviennin kautta tulipellistä.
            Otin positiivisen virran hansikaslokeron valolta ja liitin sen ledin katodiin sopivan vastuksen kera, jonka jälkeen tämä Motronicilta ryöstetty piuha liitettiin ledin anodiin. Siisti ja huomaamaton asennus hansikaslokeron sisälle ja voilá, nyt on koossa Euro-spec auto joka kertoo itse mikä sillä on hätänä kun käynnistysvirrat kytkettäessä polkee 5 kertaa kaasua.

            Toiminta lyhykäisyydessään tässä:
            http://www.youtube.com/watch?v=B0VFhditipo
            Kysytääs tyhmä kysymys. Minkä värinen johto piti nappasta poikki sieltä nipusta? siis kyseessä e36 m50b20.

            Boksin nro. 0261 200 403. Pinni 8 paikka tyhjä. Eli minkä värinen johto sinne kuuluisi tulla?

            Model Chassis Engine Type Year Bosch Part Number Motronic Version 318is E30 M42/B18 90-91 0 261 200 175 Bosch Motronic M1.7 318i/is E36 M42disa/B18 92-12/93 0 261 200 990 Bosch Motronic M1.7 318i/is E36 M42disaII/B18 1/94-12/94 0 261 203 282 Bosch Motronic M1.7.2 318i/is/Ti E36 M42/B18 DISA2 1/95-


            Tuon mukaan olisi; Bosch Motronic M3.1.

            325i/is
            E36
            M50/B25
            thru 8/91
            0 261 200 403
            Bosch Motronic M3.1.
            Last edited by toNmbbA; 28-04-2010, 20:38.
            Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
            Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

            Comment

            • soikka
              BTCF Member
              • Apr 2007
              • 25
              • -

              #96
              Voisin tomppa veikata että se on harmaa ? 8 pinnissä ? ja itse itselleni vastaten minun ongelmastani :

              koodi 1214 oli abs anturi oikealta edestä kun valokin paloi ja sen vaihdettuani tuli koodi 1444 eli kaikki ok.... kumma kun ei tuntunut sitä koodia mistään löytyvän :think

              edelleen autossa ongelmana kylmillä keleillä se että ei kestä kierroksia yhtään(pätkii,yskii meinaa sammua) ennen kun on lämpömittari noussut pois siniseltä! luulin siis että tuo 1214 on vastaus siihen ( motronicin lämpötila anturi vaihdettu ym ym ym.. ) eihän tuo enää haittaa kun kesään päin mennään mutta talvella taas edessä...

              Comment

              • toNmbbA
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2009
                • 2329
                • Espoo

                #97
                Originally posted by soikka View Post
                Voisin tomppa veikata että se on harmaa ? 8 pinnissä ? ja itse itselleni vastaten minun ongelmastani :

                koodi 1214 oli abs anturi oikealta edestä kun valokin paloi ja sen vaihdettuani tuli koodi 1444 eli kaikki ok.... kumma kun ei tuntunut sitä koodia mistään löytyvän :think

                edelleen autossa ongelmana kylmillä keleillä se että ei kestä kierroksia yhtään(pätkii,yskii meinaa sammua) ennen kun on lämpömittari noussut pois siniseltä! luulin siis että tuo 1214 on vastaus siihen ( motronicin lämpötila anturi vaihdettu ym ym ym.. ) eihän tuo enää haittaa kun kesään päin mennään mutta talvella taas edessä...
                hmmh. no pitää yrittää vielä katsella. sytkäboksilta ku lähtee seuraa sitä nippua niin taitaa olla 5 harmaata johtoa (joista 2 koko harmaata ja muut raidallisia) :think joten miten saan varmuuden että mikä se niistä olisi. :think

                Sit sieltä ylärivistä 8 piuha olisi kyllä harmaa eli pitää varmaan sitä testailla.
                Last edited by toNmbbA; 29-04-2010, 14:57.
                Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
                Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

                Comment

                • soikka
                  BTCF Member
                  • Apr 2007
                  • 25
                  • -

                  #98
                  Siis itse avasin motronicilta tulevan ison liittimen (suojakumin venytin pois ) mikä yhdistyy autoon (itellä e36 318i:ssa jarrunestesäiliön läheisyydessä ) ja siinä liittimessä tosiaan 8 pinnin johto harmaa ja siihen uusi johto kaveriksi...

                  enkä vetänyt sitä uutta johtoa mihinkään mittaristoon vaan kokeilin tupakansytyttimeen tulevalla ledihärpäkkeellä siten että korvasin ledin miinuksen vaan tuolla uudella johdolla testien jälkeen vedin johdon kiepille sulakerasian sisälle.. sieltä sit ronkin sen ulos ku auto alkaa temppuilee.. mikä on enemmän kuin todennäköistä

                  Comment

                  • toNmbbA
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2009
                    • 2329
                    • Espoo

                    #99
                    Originally posted by toNmbbA View Post
                    hmmh. no pitää yrittää vielä katsella. sytkäboksilta ku lähtee seuraa sitä nippua niin taitaa olla 5 harmaata johtoa (joista 2 koko harmaata ja muut raidallisia) :think joten miten saan varmuuden että mikä se niistä olisi. :think

                    Sit sieltä ylärivistä 8 piuha olisi kyllä harmaa eli pitää varmaan sitä testailla.
                    No nyt on pinnistä 8 vedetty piuha, tehty kuten ohjeissa lukee mut ei toji.

                    mietin voisiko helvetin huono akku vaikuttaa jollain tavalla? (virrat jos on päällä 30 sec niin jaksaa vaivalloisesti käynnistyä)

                    ja siis ledi ei syty ollenkaan kun virrat laittaa päälle, toisella tavalla kytkettynä syttyy mutta ei sammu. :think
                    Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
                    Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      Katot pinnin jossa yläpuolella on kupari ja alapuolella ei ole mitään koska piuha loppuu siihen. Itellä 318is se oli pinni 8.

                      Comment

                      • soikka
                        BTCF Member
                        • Apr 2007
                        • 25
                        • -

                        Tein nyt omaan e34:ään saman homman paitsi että laitoin polttimon mittariston ce valon paikalle..

                        Tässäkin tapauksessa otin motronicilta tulevan liittimen auki mikä siis yhdistyy itse autoon siinä jarrunestesäiliön vieressä... tässä tapauksessa ei ainakaan ollut vaihtoehtona se että mikä on tyhjä paikka auton liittimessä niin se on oikea :think koska toimintaan valon sain kun laitoin pinniin 12 ( harmaa )

                        Sain siis valon rokkaamaan mutta näyttää aina tuon 1211 eli dme rikki ?!? poljin poljinta vielä viisi kertaa että tuli tuo 1000 ja sen jälkeen pohjassa 10 sek ja vikakoodit nollaantui ! mutta silti aina tulee tuo 1211 kun autoa vähän käyttää että jää vikakoodimuistiin

                        auto toimii kyllä mutta oireilee välillä ihan ilmavuodon/ilmamassa mittarin vian tapaisesti

                        ja auto on vm 88 525 mutta koneen vaihdoin pari vuotta sitten m50b25:seen

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6022
                          • Sipoo

                          Onkos noissa M3.3.1 -boxien pinouteissa eroja? Kaivoin googlella jonkun .pdf:n, jonka perusteella kaikissa M3.3.1 -boxeissa olisi pinni 8 ja "US model only" - eli käytännössä pitäisi olla tyhjä tuo pinnin liitin.. Tutkaillaan, mutta jos jollain on faktatietoa tästä, niin kertokaa!

                          Alkoi itseänikin kiinnostaa viritellä tämä käyttöön viimein..

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • Janssoni
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 371
                            • Helsinki

                            Kaikissa taitaa olla kytkettynä motronicin liittimessä se pinni, mutta joku olikin selvittänyt että jossain päin johtosarjaa sitä ei enää ole kytketty eikä se täten tule mittaristolle asti.. Paikka taisi myös olla sellainen ettei mitään järkeä kaivaa sitä kohtaa esille..

                            Originally posted by kmn View Post
                            Onkos noissa M3.3.1 -boxien pinouteissa eroja? Kaivoin googlella jonkun .pdf:n, jonka perusteella kaikissa M3.3.1 -boxeissa olisi pinni 8 ja "US model only" - eli käytännössä pitäisi olla tyhjä tuo pinnin liitin.. Tutkaillaan, mutta jos jollain on faktatietoa tästä, niin kertokaa!

                            Alkoi itseänikin kiinnostaa viritellä tämä käyttöön viimein..
                            .



                            sigpic

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1160
                              • Lahti

                              e36 325 -92 boksinloppuosa 402. Pinnistä 8 otetaan dme:tä mihin mittariston liittimeen se menee että saisi sen näkymään mittaristossa ja vikkuuko se siinä check engine valossa?? Tällähetkellä ei pala tuo valo ollenkaan ei taida olla poltinta..
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              • nahkis
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2009
                                • 219
                                • Helsinki (Kontula)

                                mikähän vikana

                                Elikkä autona on e36 m50b25 405 loppuisella boxilla. Kun kytken pinniin 8 yleismittarin toisen pään ja toisen laitan auton plussaan niin tulee jatkuvasti virta, vaikka on virrat kytketty avaimella pois...
                                Voisiko olla että pinni numero 8 vuotaa maihin jatkuvasti????:think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎