Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    BTCF Member
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    Originally posted by dumppi View Post
    mikä "hyvä" maalikauppias sulle on neuvonut että 2k hapon (epoksista en oo ihan varma mut epäilen sitäkin) päällä kitti pysyy
    ei kestä kummmosta kolausta tai välttämättä edes kiven iskua niin lähtee laattana vittuun.. painepesurilla pestiin kerran myös kitit helvettin kun oli hapon päälle vetästy kitti
    Hyvä pointti. Ei mikään maalikauppias. Happovärin päälle ei suoraan kittiä. Tuli huomaamatta ajatusvirhe tuota kirjoittaessa,kun en tosiaan itse happovärejä käyttänyt. Pitää editoida pois. Epoksin päällä kitti kyllä pysyy,kun on oikeanlainen epoksi. Tämä pitää varmistaa maalia ostaessa.

    Originally posted by Tonton View Post
    käytetäänkö tota 2k akryyliväriä yleisesti/paljonkin tuolla välissä:think
    vai onko tuo tuollainen harratelijalle helppo ratkaisu löytää loputkin lommot
    Ei kai sitä kovin yleisesti käytetä,kun työmäärää ja kulujahan se lisää. Enemmän varmaan käytetään hienoa (yleensä mustaa) maalisumua hiontavärin päälle ja hionnassa se paljastaa loppuja virheitä. Toiset käyttävät esim. kerrosta mustalla sävytettyä lakkaa. Onhan niitä erilaisia tapoja.
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      Tässä vähän ettinyt maaleja mistäs olette tilannut? tai miltä kuulostaa
      Bmw autolack 0,5L felgensilber 22€, 1L 2K primer+kovete 19,95€, Lakka 1L+kovete 24.90€
      Kysyin myös paikalliselta maalikauppiaalta sama setti ilman primeriä 80€, eroa about +100% Saksan hintoihin:think
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • dumppi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 4351
        • sotkamo

        Originally posted by Donkka View Post
        Nyt tarvitaan neuvoa!

        Eli rupesin tuossa ruosteet korjaamaan kaarista ja helmoista pois.

        Nyt olen hionut kaarista ruosteet pois ja kirkkaalle pellille.
        Nytten pitää sinkki laittaa pohjalle uudelleen ruostumista estämään, pitääkö laittaa sitten joku pohjamaali ja sitten alkaa kittaamaan? Minulla on happopohjamaalia, käykö tämä pohjamaaliksi sitten kun pintamaalataan?

        Sitten toinen homma ja koko projektin vaikein eli maalaus.
        Miten saan kaikista parhaimman lopputuloksen? Miten saan häivytettyä uuden maalin vanhaan ilman mitään selkeitä rajoja (hiomatahnalla?) Pitääkö ostaa erikseen joku lakka vielä maalin päälle(selviää varmaan kysymällä rt-väriltä iteltään) Tietääkö joku paljo puolella litralla automaalia maallaa? mikä ois hyvää kittiä? jotku sanoo että hiilikuitukitti olisi kestävää ja hyvää? Vielä oli jotain mitä piti kysyä, vaan tahtoo aina kaikki unohtua:S No kyselen sitä mukaan mitä tulee mieleen
        kitti aina puhtaalle pellille tai karhennetulle maalille (ei hapon eikä minkään sinki n päälle) ja ensikertalaiselle en häivyttelyjä suosittele..
        itsehän olen tenkulalla maalarina ja kyllä ne sua siellä rt värillä neuvvoo

        tuosta sigusta oletettuna autosi on hopea joten ei mikään helpoin sävy jos ekaa kertaa tosiaan maalaat..
        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
        e36 325i coupé R.I.P
        e30 316 2d
        e36 318is coupé
        e36 323i 4d ac schnitzer replica


        Käyttis: e39 523i 4d
        Originally posted by rizzo
        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
        |Sotkamo Connection|

        Comment

        • Donkka
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 56
          • Paltamo

          Originally posted by dumppi View Post
          kitti aina puhtaalle pellille tai karhennetulle maalille (ei hapon eikä minkään sinki n päälle) ja ensikertalaiselle en häivyttelyjä suosittele..
          itsehän olen tenkulalla maalarina ja kyllä ne sua siellä rt värillä neuvvoo

          tuosta sigusta oletettuna autosi on hopea joten ei mikään helpoin sävy jos ekaa kertaa tosiaan maalaat..

          Osaisitko sano sitten miten saisin, että ei tule selkeitä rajoja, tai siis osaat varmasti! Niin ja tosiaan hopee on ja tiedossa oli, että ei mikään helpoin homma ole :S Ja osaat varmaan sanoa, että paljo maalaa puolella litralla PPG Envirobase vesiperustaisella maalilla? Tyhmiä kysymyksiä, vaan neuvoa ja tietoa tarvisi
          BMW E36 328i -95 Touring
          Ex:
          BMW E36 318i -96

          Silver Bride

          Comment

          • Hynde
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 338
            • Rovaniemi

            Originally posted by Supa View Post
            Vinkkejä vesihiontaan? Eli roskien ja pilveilyn poistoon.
            Pystyykö tekemään käsipelillä kapulan kanssa vai ainoastaan koneellisesti? Rotary malli vai joku muu? Millä karkeuksilla kannattaa aloittaa ja mitä käyttää eri vaiheissa vai onko suurta merkitystä?
            Paperin valinnassa jotain erityistä huomioitavaa?

            Itse myllytys onnistuu kyllä sen jälkeen kunhan pinta on ensin tasainen, lähinnä kiinostaa minkä karkeuksisella kannattaa hioa viimenen silaus ennen kiilotusta?
            Voi tehdä oikein hyvin käsipelilläkin. Yleensäkin appelsiini lakkapinnan ns. "huiput" on helpohko hioa tasaiseksi käsin. Vaatii ehdottomasti riittävän jäykän alustallan, jotta paperi ei ainoastaan myötäile pintaa, vaan hioo huippuja alas. Sopivia papereita löytyy maalausliikkeistä.

            Aloituskarkeus voi olla hyvin 1500, jos ei ole kovin isoa työtä odotettavissa. Ihan yhtä hyvin voi aloittaa 1000/1200, ja näillä yleensä mielekkäämpää aloittaa isompaa urakkaa. Lopetuskarkeudessa kannattaa pyrkiä vähintään 2000:een, koska se helpottaa loppukiillotusta. Mitä hienompaan pyrit, vaikka 3000, niin loppukiillotus on aina helpompi. Abralonit koneella ovat sitten varsin sopivia viimeiseen hiontaan käsin hionnan jälkeen.
            Kaikki liha tottelee kuria...

            Comment

            • dumppi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 4351
              • sotkamo

              Originally posted by Donkka View Post
              Osaisitko sano sitten miten saisin, että ei tule selkeitä rajoja, tai siis osaat varmasti! Niin ja tosiaan hopee on ja tiedossa oli, että ei mikään helpoin homma ole :S Ja osaat varmaan sanoa, että paljo maalaa puolella litralla PPG Envirobase vesiperustaisella maalilla? Tyhmiä kysymyksiä, vaan neuvoa ja tietoa tarvisi
              johonkin kanttiin kannattaa vetää lakkaraja ja esimerkiksi etusuojaan ei kannata häivytellä lakan kanssa kun samalla vaivalla vetäsee koko suojan mataksi ja ruiskuttaa koko suojan..
              ja itse värimassanhan voi ja kannattaakin ruiskuttaa vaan pohjamaalatulle alueelle (vaikka esim. kaaressa) ja "häivyttää" se itse värimassa siten että väriä menisi mahdollisimman vähän sen pohjamaalirajan yli, mutta kuitenkin niin että pohjamaali menee kunnolla peittoon eikä jää kuultamaan läpi

              takakaaria tehdessä e36:ssa on hyvä kantti siinä ylempänä mihin voi lakkarajan vetää ja sitten kiillottaa sen rajan näkymättömiin

              ootko jo siis ostanut värin vai:think jos et niin ota mukaasi esim. tankinluukku niin saavat sitten maalimyyjät kattoa vähän miten väri passaa jos on useampia vaihtoehtoja:think

              tuo että miten paljon puolella litralla maalaa riippuu monesta asiasta kuten siitä miten hyvin ko. sävy peittää, onko oikean värinen pohjamaali(?), ruiskustakin riippuu aika paljon ja tietty myös maalarista miten sitä väriä käyttää
              että aika vaikea sanoa miten paljon sinä saat puolella litralla maalattua mutta hyvin peittävä hopea (niinkun ne yleensä ovat, että normaalit kaksi kerrosta + kontrolli riittää) jos on niin kyllä sillä nuo kaikki kaaret pitäisi helposti saada maalattua ja kai tuolla helmatkin menee
              Last edited by dumppi; 01-03-2012, 21:12.
              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
              e36 325i coupé R.I.P
              e30 316 2d
              e36 318is coupé
              e36 323i 4d ac schnitzer replica


              Käyttis: e39 523i 4d
              Originally posted by rizzo
              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
              |Sotkamo Connection|

              Comment

              • Donkka
                Bimmer Rookie
                • Dec 2010
                • 56
                • Paltamo

                Originally posted by dumppi View Post
                johonkin kanttiin kannattaa vetää lakkaraja ja esimerkiksi etusuojaan ei kannata häivytellä lakan kanssa kun samalla vaivalla vetäsee koko suojan mataksi ja ruiskuttaa koko suojan..
                ja itse värimassanhan voi ja kannattaakin ruiskuttaa vaan pohjamaalatulle alueelle (vaikka esim. kaaressa) ja "häivyttää" se itse värimassa siten että väriä menisi mahdollisimman vähän sen pohjamaalirajan yli, mutta kuitenkin niin että pohjamaali menee kunnolla peittoon eikä jää kuultamaan läpi

                takakaaria tehdessä e36:ssa on hyvä kantti siinä ylempänä mihin voi lakkarajan vetää ja sitten kiillottaa sen rajan näkymättömiin

                ootko jo siis ostanut värin vai:think jos et niin ota mukaasi esim. tankinluukku niin saavat sitten maalimyyjät kattoa vähän miten väri passaa jos on useampia vaihtoehtoja:think

                tuo että miten paljon puolella litralla maalaa riippuu monesta asiasta kuten siitä miten hyvin ko. sävy peittää, onko oikean värinen pohjamaali(?), ruiskustakin riippuu aika paljon ja tietty myös maalarista miten sitä väriä käyttää
                että aika vaikea sanoa miten paljon sinä saat puolella litralla maalattua mutta hyvin peittävä hopea (niinkun ne yleensä ovat, että normaalit kaksi kerrosta + kontrolli riittää) jos on niin kyllä sillä nuo kaikki kaaret pitäisi helposti saada maalattua ja kai tuolla helmatkin menee

                Kun noita takakaari hioin niin piti hioa sen kantin yli muutamassa kohtaa niin siihen ei onnistu tekemään:S Mutta kiitos tuosta vinkistä, että ei pintamaalia ruiskuta pohjamaalirajan yli Joo tänään kävin hakemassa maalia ja oli minulla tuo tankinluukku mukana niin sai oikeen sävystä maalie, ja sieltä antoivat sille sopivaa pohjamaalia! ) Hyvää palvelua tuolla rt-värillä ja melko edullistakin! Viimevuonna tuli maaluutettua tenkulalla puskuri ja vänkärin lokasuoja ja ei sekään kovin kalllis homma ollu Vaan nyt teki mieli koittaa ite korjailla noita ruosteita että saisi vähän kokemusta ja osaisi jatkossakin ja saisi vähän tieto taitoo
                BMW E36 328i -95 Touring
                Ex:
                BMW E36 318i -96

                Silver Bride

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Donkka View Post
                  Nyt tarvitaan neuvoa!

                  Eli rupesin tuossa ruosteet korjaamaan kaarista ja helmoista pois.

                  Nyt olen hionut kaarista ruosteet pois ja kirkkaalle pellille.
                  Nytten pitää sinkki laittaa pohjalle uudelleen ruostumista estämään, pitääkö laittaa sitten joku pohjamaali ja sitten alkaa kittaamaan? Minulla on happopohjamaalia, käykö tämä pohjamaaliksi sitten kun pintamaalataan?

                  Sitten toinen homma ja koko projektin vaikein eli maalaus.
                  Miten saan kaikista parhaimman lopputuloksen? Miten saan häivytettyä uuden maalin vanhaan ilman mitään selkeitä rajoja (hiomatahnalla?) Pitääkö ostaa erikseen joku lakka vielä maalin päälle(selviää varmaan kysymällä rt-väriltä iteltään) Tietääkö joku paljo puolella litralla automaalia maallaa? mikä ois hyvää kittiä? jotku sanoo että hiilikuitukitti olisi kestävää ja hyvää? Vielä oli jotain mitä piti kysyä, vaan tahtoo aina kaikki unohtua:S No kyselen sitä mukaan mitä tulee mieleen
                  Usko pois, se itse maalaus on tässäkin tapauksessa se HELPOIN osa projektia.
                  Eli ei missään tapauksessa kitin alle mitään sinkkisotkuja, vaan normaali autokitti, rasvapestylle karhennetulle pellille.
                  Se koko keissin tärkein juttu on 2K hiontaväri sen kitin päällä.
                  Jos siihen asti saat kaikki kunnialla tehtyä, niin sen maalipinnan voi vaikka uusia siihen hiontäväriin asti kuukauden välein.

                  Comment

                  • dumppi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 4351
                    • sotkamo

                    Originally posted by Donkka View Post
                    Kun noita takakaari hioin niin piti hioa sen kantin yli muutamassa kohtaa niin siihen ei onnistu tekemään:S Mutta kiitos tuosta vinkistä, että ei pintamaalia ruiskuta pohjamaalirajan yli Joo tänään kävin hakemassa maalia ja oli minulla tuo tankinluukku mukana niin sai oikeen sävystä maalie, ja sieltä antoivat sille sopivaa pohjamaalia! ) Hyvää palvelua tuolla rt-värillä ja melko edullistakin! Viimevuonna tuli maaluutettua tenkulalla puskuri ja vänkärin lokasuoja ja ei sekään kovin kalllis homma ollu Vaan nyt teki mieli koittaa ite korjailla noita ruosteita että saisi vähän kokemusta ja osaisi jatkossakin ja saisi vähän tieto taitoo
                    siis pitää se pintaväri sen pohjamaalin rajan yli kuitenkin vetää mutta kuitenkin mahollisimman vähän ja niin että menee kuitenkin peittoon

                    muistankin ne sun osasi tuo toinen maalari ne taisi sillon maalata:think
                    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                    e36 325i coupé R.I.P
                    e30 316 2d
                    e36 318is coupé
                    e36 323i 4d ac schnitzer replica


                    Käyttis: e39 523i 4d
                    Originally posted by rizzo
                    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                    |Sotkamo Connection|

                    Comment

                    • Donkka
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2010
                      • 56
                      • Paltamo

                      Originally posted by dumppi View Post
                      siis pitää se pintaväri sen pohjamaalin rajan yli kuitenkin vetää mutta kuitenkin mahollisimman vähän ja niin että menee kuitenkin peittoon

                      muistankin ne sun osasi tuo toinen maalari ne taisi sillon maalata:think
                      Joo siis totta kai yli mutta ei kuin muutamasentti
                      Ourait vaan hyvää jälkee oli silti! Siellä kyllä jatkossakin jos jotain pitää tehä niin tulen käyttämään kaikki
                      BMW E36 328i -95 Touring
                      Ex:
                      BMW E36 318i -96

                      Silver Bride

                      Comment

                      • Donkka
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2010
                        • 56
                        • Paltamo

                        Osaako dumppi sanoa pitääkö vetää kuinka monta kerrosta lakkaa tuohon pintavärin päälle? maali siis PPG Envirobase vesiperustainen? Ja nyt on yksi kerros vedetty ja miksi lakasta tuli karhea?? :think
                        Pitääkö lopuksi hioo 2000:lla paperilla runsaan veen kanssa? Ja lopuksi fareclan G3:lla? Ja onnistuukohan käsin tehä kaikkea? Ei ole kiillotuskonetta jolla lopuksi vetäis...
                        Last edited by Donkka; 13-03-2012, 22:00.
                        BMW E36 328i -95 Touring
                        Ex:
                        BMW E36 318i -96

                        Silver Bride

                        Comment

                        • Hynde
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 338
                          • Rovaniemi

                          Kyllä se vähintään sen kaksi kierrosta tarvitsee. Ainakin itsellä se ensimmäinen kerros on tartuntakerros. Toinen sitten märkäkerros. Itse vedän kyllä vielä kolmannenkin vähän enemmän ohennetta sisältävällä lakalla. Tämä siis vain oma tapa, enkä todellakaan ole mikään maalari ja voi olla täysin väärä tapa toimia.

                          Mutta tuosta vesihionnasta ja Fareclasta. Vesihionnalla saa aplaria pois, mikäli tämän suorittaa oikein. Käsin hinkkaamalla tuolla Fareclalla et showkiiltoa aikaiseksi saa. Jännetuppitulehduksen kylläkin. Kone, mieluusti rotary, vaaditaan hommaan. Fareclasta vielä sen verran, että maailmassa on sata parempaa myllytysainetta, kuin tuo. Menzerna, Gtechniq, 3M jne jne...
                          Kaikki liha tottelee kuria...

                          Comment

                          • Hynde
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2008
                            • 338
                            • Rovaniemi

                            Niin, eli karheaksi se jäi todennäköisesti siksi, että tuli ns. kuivalakkaus.
                            Kaikki liha tottelee kuria...

                            Comment

                            • JH.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 794
                              • PKS

                              Kestääkö vaahtomuovitela 2K-epoksia tai 2K-akryyliä?
                              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                              Käyttis i4 eDrive40
                              Kesällä E36 M3
                              Radalla E36 325i track day tool

                              Comment

                              • Donkka
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2010
                                • 56
                                • Paltamo

                                Originally posted by Hynde View Post
                                Niin, eli karheaksi se jäi todennäköisesti siksi, että tuli ns. kuivalakkaus.
                                Saanko millään sitä karheutta siitä pois?
                                BMW E36 328i -95 Touring
                                Ex:
                                BMW E36 318i -96

                                Silver Bride

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎