Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    Hapon päälle pitää käsittääkseni laittaa esim. hinkkaväri ennen oikeeta maalia. Laita ekaksi epoksi, niin ei välttämättä tarvi muuta suihkia ennen oikeeta väriä. Jos siis pohja on tarpeeksi tasanen.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • JH.
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 794
      • PKS

      Tuli juuri maalailtua autoa ensimmäistä kertaa ja homman voi todeta onnistuneen hyvien vinkkien ansiosta. Kyseessä oli siis E36-ratapelin helmojen maalausprojekti. Kiitos kuuluu herroille nimeltä Rockford ja Hemi, jotka jaksavat täällä väsymättä opastaa meitä aloittelijoita. Missään päin nettiä ei ole tullut törmättyä yhtä hyviin ja luotettavan oloisiin maalausvinkkeihin. Keep up the good work!

      Tällainen huono kuvahan ei laadusta juuri mitään kerro, mutta tuossa nyt kuitenkin. Ainakin sävy osui.


      Tarvikkeet hankin Kallion Decoväristä, vaikka hinta vähän kirpaisikin. Palvelu oli asiantuntevaa ja värisävy osui hyvin. Ruisku oli Bilteman sininen "ammattilaisruisku", jonka validoin tästä tredistä olevan täsmälleen sama kuin Tarjoustalon vihreä Gern, jota ei enää ainakaan Mankkaalta löytynyt.

      Kyssäri: Hiomaväri tuli ruiskusta melko huonosti läpi ja ruiskua piti viedä hitaasti että paksuutta tuli. Hiomavärin pinnasta tuli karkea, betonin oloinen (toki paljon hienompi). Olisiko pitänyt ohentaa lisää, isompi suutin, painetta? Käytin 1,7 suutinta, painetta n. 3 bar. Hionnan jälkeen pinnasta tuli kyllä sileä. Pintamaali tuli vedeltyä 1,4 suuttimella 2,5 bar paineella ja sen ruiskiminen tuntui hyvältä ja maalia tuli reilusti.
      MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
      Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
      BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

      Käyttis i4 eDrive40
      Kesällä E36 M3
      Radalla E36 325i track day tool

      Comment

      • pablo
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 732
        • Pirkanmaa

        Sekotithan hyvin hinkkavärin. Itse oon kyllä vetänyt 1.4mm suuttimella, mut huomannu et jos huonosti sekottaa, niin tuntus niinkuin ruisku/sihti menis vähä tukkoon eli kamaa tulee huonosti ja pintakin on vähä kraaterimainen. Jossain vaiheessa on sit auennu ja ruisku ikään kuin herää eloon

        -Anssi

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by JH. View Post
          Kyssäri: Hiomaväri tuli ruiskusta melko huonosti läpi ja ruiskua piti viedä hitaasti että paksuutta tuli. Hiomavärin pinnasta tuli karkea, betonin oloinen (toki paljon hienompi). Olisiko pitänyt ohentaa lisää, isompi suutin, painetta? Käytin 1,7 suutinta, painetta n. 3 bar. Hionnan jälkeen pinnasta tuli kyllä sileä. Pintamaali tuli vedeltyä 1,4 suuttimella 2,5 bar paineella ja sen ruiskiminen tuntui hyvältä ja maalia tuli reilusti.
          Joo, eli speksit oli ihan ok jos maalauslämpö oli lähelläkään +20(hinkkaväri "hyytyy" helposti jo +15:ssa)?
          Eli ohensit hieman liian vähän, mutta mielummin kuitenkin niin päin kuin ohennetta liikaa(aika tarkka ohenteen määrästä ja kokemus on paras mittari löytää oikea ohenteen suhde).

          Comment

          • JH.
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 794
            • PKS

            Originally posted by Hemi View Post
            Joo, eli speksit oli ihan ok jos maalauslämpö oli lähelläkään +20(hinkkaväri "hyytyy" helposti jo +15:ssa)?
            Eli ohensit hieman liian vähän, mutta mielummin kuitenkin niin päin kuin ohennetta liikaa(aika tarkka ohenteen määrästä ja kokemus on paras mittari löytää oikea ohenteen suhde).
            Lämpötila tallissa oli n. 16-17, joten saattoi tosiaan vaikuttaa asiaan.
            MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
            Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
            BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

            Käyttis i4 eDrive40
            Kesällä E36 M3
            Radalla E36 325i track day tool

            Comment

            • Kiko750
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 361
              • Oulu/Finland

              Originally posted by JH. View Post
              Tuli juuri maalailtua autoa ensimmäistä kertaa ja homman voi todeta onnistuneen hyvien vinkkien ansiosta. Kyseessä oli siis E36-ratapelin helmojen maalausprojekti. Kiitos kuuluu herroille nimeltä Rockford ja Hemi, jotka jaksavat täällä väsymättä opastaa meitä aloittelijoita. Missään päin nettiä ei ole tullut törmättyä yhtä hyviin ja luotettavan oloisiin maalausvinkkeihin. Keep up the good work!
              Komppaan, täältä on saanut mahtavia ohjeita ja väsymätöntä evästystä amatöörin kysymyksiin. Kiitoksia näin sivusta seuranneena autotallimaalarina

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3167
                • 47200

                Tuota sisustaa pitäis maalailla kohtapuoliin, niin epoksiko sinne kannattaa nykästä vai happo ensimmäisenä? Vanhaa maalia on suurimmaksi osaksi, mutta on siellä paljastakin peltiä mitä sinne joutunut hitsailemaan. Kävin jo 2K epoksia hakemassa noihin pyöränkoteloihin/uusiin helmoihin suihkittavaksi kun ne on ihan paljaalla peltipinnalla. Ja tietenkin on 2K hinkkaa 4L tota autoa varten näin muuten..Ja sitten sinne ei ilmeisesti saa jäädä alle vanhoista bitumeista sitä liimaa yhtään? Tai ainakin 1k kamasta se tuli läpi todella nopeasti kun suihkasin vaan suojaksi väriä..

                Comment

                • Hynde
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 338
                  • Rovaniemi

                  No nyt tarvittaisiin vinkkiä hyvästä ja laadukkaasta ruiskusta pieniin kohteisiin ja paikkamaalauksiin. Toki nämä onnistuvat tuolla isommalla Vilppiksen Gti Prollakin, mutta haluaisin silti kaveriksi tuollaisen pienemmänkin. Ehdotuksia juuri siitä THE ruiskusta ala Vilppis, Sata, Iwata... Toki, jos joku pystyy näitä vaihtoehtoja vertailemaankin, niin aina luetaan mielenkiinnolla.
                  Kaikki liha tottelee kuria...

                  Comment

                  • Jucke
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 518
                    • Keski-suomi

                    Sata minijet 4 HVLP on ainakin takuuvarma peli, muista pikkuruiskuista ei kokemusta tosin mut minijetillä on tullut vuosia maalailtua.
                    E34 ///M5 3.8 '93,
                    ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                    Comment

                    • dumppi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 4351
                      • sotkamo

                      Originally posted by Jucke View Post
                      Sata minijet 4 HVLP on ainakin takuuvarma peli, muista pikkuruiskuista ei kokemusta tosin mut minijetillä on tullut vuosia maalailtua.
                      minijetti meilläkin töissä käytössä ja on ollut kyllä hyvä

                      esim. tuon oman maskini maalasin minijetillä


                      tuo nyt olisi toki onnistunut normaalillakin ruiskulla mutta tuolla se kävi näppärästi ja saa melko ohuttakin viivaa tarvittaessa tehtyä. ei nyt ole kuvaa siitä ensimmäisestä versiosta minkä tein tuosta maskista jossa oli valkoiset ohuet viivat noissa missä värit vaihtuu.. noin oli kuitenkin mielestäni parempi..

                      tietysti minijetillä maalataan myös pienet paikkaukset ja esim. peilinkuoret yms. yms.
                      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                      e36 325i coupé R.I.P
                      e30 316 2d
                      e36 318is coupé
                      e36 323i 4d ac schnitzer replica


                      Käyttis: e39 523i 4d
                      Originally posted by rizzo
                      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                      |Sotkamo Connection|

                      Comment

                      • Rale
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 1482
                        • Porvoo

                        Vanteiden keskiöt maaliin

                        Ajattelin tänne ammattilaisten puoleen kääntyä.

                        Amatöörin pitäisi harrastaa ja toteuttaa itseään.

                        Eli tarkoituksena on maalata vanteiden keskiöt uuteen väriin.
                        Vanteet olen puhaltanut Al-oxidilla mattapintaisiksi, kuitenkin niin ettei alempi maalikerros ole kokonaan poistunut. Kuitenkin tuolta takapinnalta on maali osin lähtenyt, eli ilmeisesti alunperin ollut ohuempi kerrosvahvuus.

                        Ja sitten itse maalaamiseen. Keskiöt ovat 18" style42 vanteista eli ei vissiin helpoin malli aloittaa maalaus.
                        Haluaisin lopputuloksesta mahdollisimman aitoa kuparipintaa muistuttavan.
                        Olen mielessäni pyörittänyt seuraavaa:

                        Eli riittäkö tuo 2k-hiomaväri (harmaa vai valkoinen?) pohjustukselle, jos riittää mitä maalia suosittelette?
                        Base 2k mikä on hyvää ruiskia. Olisiko hyvä 33322 copper panhead oikea sävy. Sitten ajattelin jotain kidettä brunt copper esim? Tuleeko tuo kide sekoittaa tuohon värin kanssa vai lopuksi kirkaslakkaan?
                        Lisäksi pystyykö tuon kiteen ruiskuttaa yläsäiliöllisellä ruiskulla?

                        Kiitos jo raatille etukäteen.

                        Comment

                        • Hynde
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 338
                          • Rovaniemi

                          No niin...

                          Täytyypä metsästää tuo Sata jostain. 0,8 suutin lienee oikein hyvä kaikenlaiseen puuhasteluun ja lakkaukseen tuolla? Tuleeko mitään muuta mieleen ko. ruiskun osalta, joka olisi hyvä tietää?
                          Kaikki liha tottelee kuria...

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Saako näihin halpahallien ruiskuihin (sininen gern kopio) jostain eri kokosia suuttimia, vai onko ihan standardi kamaa?
                            Pitääkö vaihtaa pelkkä suutinosa vai myös itse tikku? Kyselee maalikko
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Jucke
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 518
                              • Keski-suomi

                              Originally posted by Supa View Post
                              Saako näihin halpahallien ruiskuihin (sininen gern kopio) jostain eri kokosia suuttimia, vai onko ihan standardi kamaa?
                              Pitääkö vaihtaa pelkkä suutinosa vai myös itse tikku? Kyselee maalikko
                              K.o. ruiskuista ei kokemusta mutta tottakai neula pitää vaihtaa myös jos suutinkokoa muuttaa.
                              E34 ///M5 3.8 '93,
                              ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                              Comment

                              • Jucke
                                BTCF Member
                                • Mar 2006
                                • 518
                                • Keski-suomi

                                Originally posted by Hynde View Post
                                No niin...

                                Täytyypä metsästää tuo Sata jostain. 0,8 suutin lienee oikein hyvä kaikenlaiseen puuhasteluun ja lakkaukseen tuolla? Tuleeko mitään muuta mieleen ko. ruiskun osalta, joka olisi hyvä tietää?
                                Nollakasilla pärjää pitkälle, tod.näk. riittää kaikkeen mitä pikkuruiskulla tekee. Ei ainakaan itselle tule mitään erityistä mieleen...
                                E34 ///M5 3.8 '93,
                                ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎