Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esa`pentula
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1390
    • Tampere

    ratin maalaus?

    pitäisi rattia ehostaa, kulumaa niin perkuleesti. mites tämä onnistuu?

    vinyylimaalilla ohuita kerroksia ja föönillä kuivattelee ja uusiksi? onko jotain muuta parempaa keinoa vai onnistuuko se vinyylispraylla

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      Originally posted by esa`pentula View Post
      pitäisi rattia ehostaa, kulumaa niin perkuleesti. mites tämä onnistuu?

      vinyylimaalilla ohuita kerroksia ja föönillä kuivattelee ja uusiksi? onko jotain muuta parempaa keinoa vai onnistuuko se vinyylispraylla
      ...jos on nahkamatskua, niin nahka- tai vinyylimaalilla lähtisin kokeilemaan.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • Jampsu87
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1335
        • Rovaniemi

        Pitäisi maalata m42:sen venttiilikoppa mustaksi ja itekkö en näistä maalaushommista mitään tiedä niin tarvisin neuvoja pohjien tekoon?

        Maaliksi tuli jo ostettua tuommoista Mastonin 600c kuumakestomaalia.

        Miten tuon saisi parhaiten vedettyä tuohon alumiiniin että maali pysyiskin vähän aikaa siinä.
        E91 lci 330xd.

        Comment

        • Rockford
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 8028
          • Pinsiö

          Originally posted by Jampsu87 View Post
          Pitäisi maalata m42:sen venttiilikoppa mustaksi ja itekkö en näistä maalaushommista mitään tiedä niin tarvisin neuvoja pohjien tekoon?

          Maaliksi tuli jo ostettua tuommoista Mastonin 600c kuumakestomaalia.

          Miten tuon saisi parhaiten vedettyä tuohon alumiiniin että maali pysyiskin vähän aikaa siinä.
          Spray ja pitkä-ikäisyys eivät yleensä kulje samassa lauseessa, mutta jos on pakko paukkupullolla ruiskia, niin pohjat edes hyvin: rasvanpoisto, huolellinen karhennus esim. 120-/180:llä kunnolla, perään esim. happo, sekä hiontaväri. Hinkkavärin voi pyyhiä 400:lla ja perään sitten suihkit tuota Mastonia.

          Venttiilikopissa yms. kestää muuten ihan normaalit automaalit yms. Monet kerrat vetänyt basen ja 2K-lakan eli ei tarvitse olla varta vasten kuumankestoa.
          -Dodge Charger -73
          -Mercedes-Benz GLK
          -VW Transporter

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Rockford View Post
            Venttiilikopissa yms. kestää muuten ihan normaalit automaalit yms. Monet kerrat vetänyt basen ja 2K-lakan eli ei tarvitse olla varta vasten kuumankestoa.
            Nimenomaan näin. Eli venttiilikopissa ongelma ei ole lämmönkesto vaan liuotteiden kesto, joka näissä kuumamaaleissa taas on erittäin heikko.
            Tuo 600c kuumankestävä ei siis ole se oikea maali venttiilikoppiin, vaan siihen kelpaa ihan perus sprayt ja loppupelissä siis myös toimivat paremmin.
            Hieman kun päälle sipaisee myös lakkaa, niin saa muutaman kerran puhdistettuakin ilman että maalit lähtee.
            Parhaan tietenkin saa kun vetää tosiaan ihan kaksikerros värinä, eli perus autabase("massa") alle ja 2K kirkaslakka päälle. Pysyy maailman tappiin mikäli pohjat on ok.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              Venttiilikopissa yms. myös vht wrinkle paint toimii Kestää kulutusta hyvin.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • HarzaTheMan
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 458
                • Sawo

                Originally posted by HarzaTheMan View Post
                Tuollainen puskuri on tulossa ja ajatuksena on maalata se itse -> http://www.mtt-trading.fi/cat/product_details.php?p=285

                Maalit on jo odottamassa, eli löytyy DE BEER:n valmistamina tuotteina 500 sarjan BeroBase metallihohtomusta maali, UniThinner 1-151 ohenne, HS 420 8-204 lakka ja HS420 8-44 medium fast kovetin. Noita on ihan varman päälle riittävästi, eli litra jokaista, paitsi kovetinta puoli litraa.

                Onko kukaan tuollaista vastaavaa puskuria maalannut? Ajatuksena olisi putsata se rasvanpoistoaineella ja karhentaa pinta karhunkielellä. Punainen lienee 380 karkeana ainakin hyvä, mutta pitääkö se vielä 1500 karkeuksisella harmaalla karhunkielellä käydä läpi? Sen jälkeen kunnollinen putsaus ja maalia pintaan, vai pitääkö vielä tehdä jotain? Mites silikonin poistoaine, pitääkö käyttää ja jos niin ennen vai jälkeen karhennuksen?

                Maalin ohennus ohjeen mukaan 1 osa maalia ja 1 osa ohennetta, onko OK? Lakan ohjeessa lukee, että 2 osaa lakkaa, 1 osa kovetinta ja 5-10% ohennetta. Kannattaako mieluummin laittaa tuo 10% ohennetta, eli helpottaako tasaisen pinnan aikaansaantia?

                Mitäs muuta yleistä tuossa kannattaisi huomioida? Tietysti ympäristön puhtaus, valaistus, tuuletus ja suojat on selvä juttu. Autotalliolosuhteissa maalaus tullaan kuitenkin tekemään, eli mitään maalaamoa ei ole käytössä. Ruiskulla on tullut maalattua tähän mennessä vain puupintoja (kalusteita) automaaleihin verrattuna ihan erilaisilla maaleilla hyvällä menestyksellä ja ajoneuvojen osia spraylla, niissäkin ihan asiallista jälkeä syntynyt. Nyt ajattelin kokeilla puskurin maalausta ruiskulla sillä asenteella että jos menee ketuiksi, niin sitten tehdään uudestaan, mutta kuitenkin yritetään tehdä kunnolla Ja mitään näyttelyautoa ei olla tekemässä niin pieniä virheitä saakin tulla.

                Minkäslaisen ajan kuluttua pinnalle voi tehdä hiontavahausta? Sillä saa kuitenkin ihan jonkun verran sumutusjälkiä yms. virheitä fiksattua.
                Maalaus suoritettu ja yllättävän hyvin onnistui. Ruiskuna toimi tuollainen 24,90€ paineilmatyökalusarjan ruisku (eli ruiskun hinta on reilu 5 euroa kun siinä sarjassa on 4 työkalua + letku ).

                800:lla kävin valmiiksi pohjamaalatun puskurin läpi veden kanssa ja sen jälkeen huuhdoin kunnolla ja pyyhin kostealla rätillä. Erehdyin yhdestä kohti kokeilemaan tinnerillä kostutetulla rätillä pyyhkimistä ja pohjamaalihan alkoi piru vie liueta mukaan Päädyin sen jälkeen vain vedellä kostutetulla rätillä pyyhkimään.

                Parissa kohdassa näkyy joku ilmasta lentänyt pölyroska ja sumuvalon aukkoon onnistuin saamaan valuman (onneksi niin ettei sitä näe kun sumuvalo on paikoillaan), mutta muuten siitä tuli parempi kuin odotin ja sävy on juuri sama kuin autossa, toki kiilto on parempi mutta sekin tasoittunee kun vahaa koko auton. Jatkossa näitä uskaltaa näköjään tehdä itse ihan hyvinkin jos tulee tarvetta
                ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by HarzaTheMan View Post
                  Maalaus suoritettu ja yllättävän hyvin onnistui. Ruiskuna toimi tuollainen 24,90€ paineilmatyökalusarjan ruisku (eli ruiskun hinta on reilu 5 euroa kun siinä sarjassa on 4 työkalua + letku ).

                  800:lla kävin valmiiksi pohjamaalatun puskurin läpi veden kanssa ja sen jälkeen huuhdoin kunnolla ja pyyhin kostealla rätillä. Erehdyin yhdestä kohti kokeilemaan tinnerillä kostutetulla rätillä pyyhkimistä ja pohjamaalihan alkoi piru vie liueta mukaan Päädyin sen jälkeen vain vedellä kostutetulla rätillä pyyhkimään.

                  Parissa kohdassa näkyy joku ilmasta lentänyt pölyroska ja sumuvalon aukkoon onnistuin saamaan valuman (onneksi niin ettei sitä näe kun sumuvalo on paikoillaan), mutta muuten siitä tuli parempi kuin odotin ja sävy on juuri sama kuin autossa, toki kiilto on parempi mutta sekin tasoittunee kun vahaa koko auton. Jatkossa näitä uskaltaa näköjään tehdä itse ihan hyvinkin jos tulee tarvetta
                  Kunhan unohdat kaikki ne pohjavärit jotka liukenevat tinneriin.

                  Comment

                  • HarzaTheMan
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 458
                    • Sawo

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kunhan unohdat kaikki ne pohjavärit jotka liukenevat tinneriin.
                    Joo, no se pohjamaali oli tuossa puskurissa jo MTT-Tradingilta ostaessa niin en arvannut että se lähtee tinnerillä pyyhkimällä pois Eipä tuo kuplinut päälle maalatessa, joten ainakin toistaiseksi kaikki hyvin. Jos tuollainen muovipuskuri tulisi vastaan ilman pohjamaalia, niin toki ostaisin siihen saman valmistajan pohjamaalin kuin nuo muutkin litkut.
                    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      Originally posted by HarzaTheMan View Post
                      Joo, no se pohjamaali oli tuossa puskurissa jo MTT-Tradingilta ostaessa niin en arvannut että se lähtee tinnerillä pyyhkimällä pois Eipä tuo kuplinut päälle maalatessa, joten ainakin toistaiseksi kaikki hyvin. Jos tuollainen muovipuskuri tulisi vastaan ilman pohjamaalia, niin toki ostaisin siihen saman valmistajan pohjamaalin kuin nuo muutkin litkut.
                      ...kannattaa poikkeuksetta ruiskuttaa aina 2K-hiontaväri tuon "valmiin pohjavärin" päälle. Ensinnäkin ovat yleensä saaneet toimituksessa jotain skraaduja ja maali, jos tuota pohjamaaliksi voi kutsua, niin on vain nopeasti ruiskittu tehtaalla pintaan. Huonoa 1K-matskua.

                      Se etu noissa valmiiksi pohjamaaleissa tulevissa on, että ei tarvitse enään muovitartunnan kanssa pelailla, mutta kannattaa vielä ruiskia aina kierros hinkkaväriä pintaan.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • B35
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 44
                        • Helsinki

                        BMW swarz

                        1) Haluan säilyttää mahdollisimman paljon alkuperäistä maalipintaa. Paikkamaalaus saa näkyä sävyerona tai rajattuna kohtana. Väittävät ettei tehtaan maalipintaa vastaavaa saa aikaan.
                        Väri E28 BMW swarz on kiillotettu pohjavärille tasaisessa katossa parista 5cm2 kohdasta ja ympärillä maali on ohutta. Swarz ei kai ole lakattu väri vaikka kiiltääkin?
                        - Vahan poisto tinnerillä?
                        - Karhennus 600?
                        - Mikä maali ja sävy, 2k?
                        - Kynäruiskulla?
                        - Miten reunojen häivytys?
                        - Myllytys G3, G6 ja G10?

                        2) Miten "Shadow line trim" on tehty metallilistoihin? Vaikuttaa mattapinnalta.

                        3) Kumiosat eivät kiillä ikkunalistoja lukuunottamatta, millainen pintakäsitelty on ollut tehtaalla?
                        Last edited by B35; 14-07-2010, 06:36.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Kuumankesto-maalit

                          Tarkoitus olisi peltipakosarja puhaltaa puhtaaksi ja laittaa jotain kuumankestokilikalia päälle , vai tekeekö niillä mitään? Mikä tollasessa pinnassa pysyisi? Ei ole mikään turbon pakosarja joka käy valkohehkuisena vaan vaparin..
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Tarkoitus olisi peltipakosarja puhaltaa puhtaaksi ja laittaa jotain kuumankestokilikalia päälle , vai tekeekö niillä mitään? Mikä tollasessa pinnassa pysyisi? Ei ole mikään turbon pakosarja joka käy valkohehkuisena vaan vaparin..
                            Mulla on m20:n hartgen sarjassa jotain mipan 800asteen kuumankestoo, ruiskulla vaan vetäsin pari kerrosta. On kestäny ihan ok, paitsi tietenkin kiven iskuista on lähteny.
                            Black satin vois olla ihan hyvä.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Rockford
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 8028
                              • Pinsiö

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Tarkoitus olisi peltipakosarja puhaltaa puhtaaksi ja laittaa jotain kuumankestokilikalia päälle , vai tekeekö niillä mitään? Mikä tollasessa pinnassa pysyisi? Ei ole mikään turbon pakosarja joka käy valkohehkuisena vaan vaparin..
                              Originally posted by JJT View Post
                              Mulla on m20:n hartgen sarjassa jotain mipan 800asteen kuumankestoo, ruiskulla vaan vetäsin pari kerrosta. On kestäny ihan ok, paitsi tietenkin kiven iskuista on lähteny.
                              Black satin vois olla ihan hyvä.
                              VHT:n peltisarja-maalia on tullut itse käytettyä. Ainakin E30:n ja Chargerin peltisatseissa pysynyt. Sprayta, joka paistetaan pintaan.

                              Mastonit yms. kannattaa unohtaa.
                              -Dodge Charger -73
                              -Mercedes-Benz GLK
                              -VW Transporter

                              Comment

                              • Jk-81
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 335

                                onkohan 2-k hiontaväri vielä käyttökelposta; ollut pari vuotta lämpimässä varastossa ja nyt avasin purkin niin "paakkumaista" tavaraa tuo on.. saako sen sekoitettua vielä käyttökuntoon ja ajaako se vielä asiansa vai onkohna "ominaisuudet" hävinneet?
                                e36 328 touring *projekt*
                                Opel Fazira -08 *muumimobiili*
                                Opel Corsa -00 *kauppakassi*
                                ex:e32 730ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎