Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    Originally posted by Mik@ View Post
    Onko jotain pohjamaalia mikä ei "keitä" entisten pohjien kanssa? Tallissa yksi ylimääräinen puskuri mitä alettu maalaan mutta keittänyt useammasta kohtaa. Onko ainut keino hangata entiset maalit pois kokonaan? Ei tietoa mitä niihin entisiin pohjiin on laitettu mutta automaalia on pinnassa. Olisi helpompi maalata ko. puskin ja vaihtaa entisen tilalle.
    Torttujen hionta, 2K-hiontaväriä rapaten pintaan, hionta ja taas hinkkavärit pintaan - tuloksena pinta, jonka alta ei tortuta enään mikään. Hinkkavärin ideana on sulkea kaikki epäilyttävä alleen ja henk.koht. - maalaanpa mitä tahansa, en aloita tekemään mitään, jos vieressä ei ole satsia hinkkaväriä. Vaikka olisi uusia tehtaan pohjaväreissä olevia osia.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • Bemu500
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 2992
      • INvaLA

      Mitenkäs muovin maalaaminen näin yleensä? Joskus kuulin juttua että perushiontapohja riittää alle jos ei ole sellaista muovia joka ei taivu. Vai vaatiiko aina sen muovitartunnan alle? Olis yks mopedi josta pitäisi kaikki katteet maalata, niin sillä kyselen
      -Official member of BTCF-Sauna team-


      e91 325i -06

      Comment

      • dumppi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 4351
        • sotkamo

        Originally posted by Bemu500 View Post
        Mitenkäs muovin maalaaminen näin yleensä? Joskus kuulin juttua että perushiontapohja riittää alle jos ei ole sellaista muovia joka ei taivu. Vai vaatiiko aina sen muovitartunnan alle? Olis yks mopedi josta pitäisi kaikki katteet maalata, niin sillä kyselen
        jos ovat uusia maalamattomia muoviosia (mitä kyllä epäilen) niin aina muovitartunta..

        ja luultavasti nuo on ennenkin maalattu niin vanhan maalin karhennus riittää ellet oo niitä ihan muoville asti hionut:think siinä vaiheessa laittasin ite muovitartunnat ja sitten hinkkavärit:think

        vasta oli muutama sivu taaksepäin juttua muoviosien maalauksista ihan yleisesti

        sellaista muovia ei olekkaan mikä ei taivu ja nykyajan muovitartunnoissa on aika pitkälti nuo joustoaineet samassa..
        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
        e36 325i coupé R.I.P
        e30 316 2d
        e36 318is coupé
        e36 323i 4d ac schnitzer replica


        Käyttis: e39 523i 4d
        Originally posted by rizzo
        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
        |Sotkamo Connection|

        Comment

        • Bemu500
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 2992
          • INvaLA

          Originally posted by dumppi View Post
          jos ovat uusia maalamattomia muoviosia (mitä kyllä epäilen) niin aina muovitartunta..

          ja luultavasti nuo on ennenkin maalattu niin vanhan maalin karhennus riittää ellet oo niitä ihan muoville asti hionut:think siinä vaiheessa laittasin ite muovitartunnat ja sitten hinkkavärit:think

          vasta oli muutama sivu taaksepäin juttua muoviosien maalauksista ihan yleisesti

          sellaista muovia ei olekkaan mikä ei taivu ja nykyajan muovitartunnoissa on aika pitkälti nuo joustoaineet samassa..
          Tarkoitin tuolla taipumattomuudella lähinnä sellaista tilannetta jossa olisi aivan sama olisiko kyseinen osa muovia tai metallia niin se ei joudu kovin suurien taivutuksien "uhriksi". Hyvänä esimerkkinä voitaisiin sanoa Suzuki PV:n sivuposki.

          Osat on siis joskus maalattu oikeilla maaleilla ja sen päälle vetästy kilikalilla ja ainakin tuon kilikalin hion pois. Osassa katteista on halkeamia joita oon joutunu muovihitsailemaan ja sen päälle kevyesti pakkeloimaan. Mikäs on loppupeleissä tuon muovitartunnan pointti? Tarttuvuus vai joustavuus?
          -Official member of BTCF-Sauna team-


          e91 325i -06

          Comment

          • dumppi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 4351
            • sotkamo

            Originally posted by Bemu500 View Post
            Tarkoitin tuolla taipumattomuudella lähinnä sellaista tilannetta jossa olisi aivan sama olisiko kyseinen osa muovia tai metallia niin se ei joudu kovin suurien taivutuksien "uhriksi". Hyvänä esimerkkinä voitaisiin sanoa Suzuki PV:n sivuposki.

            Osat on siis joskus maalattu oikeilla maaleilla ja sen päälle vetästy kilikalilla ja ainakin tuon kilikalin hion pois. Osassa katteista on halkeamia joita oon joutunu muovihitsailemaan ja sen päälle kevyesti pakkeloimaan. Mikäs on loppupeleissä tuon muovitartunnan pointti? Tarttuvuus vai joustavuus?
            molempiahan se muovitartunta edistää. tarttuvuutta ja joustavuutta.. kyllä laittaisin muovitartunnan vaikka osa ei joutuisi rasitukselle.. se kun ei tarvitse kun yhden kiven iskun tms. niin lähtee siitä sitten helposti lohkeilemaan..

            vedä varalta muovitartunta ja sen päälle hiontavärit yli niin ainakin saa varmuutta enemmän pysymiseen ei se muovitartunta niin paljoa maksa että se kannattaisi jättää laittamatta ja kuitenkin haihtuuvat niin äkkiä että ajassakaan ei häviä..

            edit: pääasiassahan muovitartunta kuuluu uusille maalaamattomille puskureille ja muille muoviosille mutta jotkuthan sitten käyttää jokaiseen hommaan jos vähänkään on hioneet muovia esille..
            sitten jos on useampia kohtia esim. katteista tms. hiottu muoville saakka niin laittaisin ehkä varoiksi vielä ennen hiontaväriä tuon muovitartunnan yli..

            edit2: tuo joustavuus nyt ehkä hämäsi sua kun ennen käytettiin ja saa sitä vieläkin joustoainetta erittäin taiupuisissa osissa ja sitä pystyi sekoittamaan maalin sekaan tai muovitartunna sekaan.. hidasti melkosesti maalin kuivumista mitä joskus olen tuota käyttänyt.. nykyaineissa on kyllä joustoaineet mukana ainakin ppg: tartunta-aineissa.. sitä saa muuten myös aerosolina
            Last edited by dumppi; 21-04-2012, 22:21.
            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
            e36 325i coupé R.I.P
            e30 316 2d
            e36 318is coupé
            e36 323i 4d ac schnitzer replica


            Käyttis: e39 523i 4d
            Originally posted by rizzo
            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
            |Sotkamo Connection|

            Comment

            • Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

              Jeppis. Kaikkiin "raaka"-pinnalla oleviin muoviosiin aina muovitartunta ensin, sen jälkeen hinkkaväri. Pienissä kohdissa esim. vahingossa puhki hiotuissa ei suurta merkitystä, kunhan on hiontaväriä sulkemassa pinta.

              Joustoaine aina 2K-tavaran sekaan, jos maalataan "pehmeitä" muovi- ja kumiosia eli suomeksi: kaikkiin, joita pystyy peukulla painamaan läjään. Eli loraus hinkkaväriin ja lakkaan.
              Toiset käyttää puskureiden yms. kanssa, mutta henk.koht. vain pehmeisiin osiin. Makuasioita. Harvemmin tuota tarvitsee, lähinnä special-duuneissa esim. kojetaulujen, kumispoilereiden yms. kanssa.
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

              Comment

              • Mik@
                BTCF Member
                • Jul 2010
                • 1413
                • Nurmes

                Originally posted by Rockford View Post
                Torttujen hionta, 2K-hiontaväriä rapaten pintaan, hionta ja taas hinkkavärit pintaan - tuloksena pinta, jonka alta ei tortuta enään mikään. Hinkkavärin ideana on sulkea kaikki epäilyttävä alleen ja henk.koht. - maalaanpa mitä tahansa, en aloita tekemään mitään, jos vieressä ei ole satsia hinkkaväriä. Vaikka olisi uusia tehtaan pohjaväreissä olevia osia.
                Olisko tuo maali: http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840103 hyvä puskurin pohjiksi. Eikö Mipan värit ole ainakin yleensä laadukkaita? Ja onko kellään kokemusta noista automaalit.netin maaleista että sattuuko sävyt kohdalleen?
                E61 520Da

                Comment

                • Hynde
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 338
                  • Rovaniemi

                  Tuosta automaalit.net kaupasta tulikin mieleen. Erään täälläkin vaikuttaneen maalarin vinkistä tilasin oheisen paketin kokeiluun:



                  Tuota voi kyllä huoletta suositella hinta-laatusuhteellaan käytettäväksi. Tasoittuu lasiseksi käsittämättömän hyvin ja on nopeaa kuivumaan viileähkössäkin tilassa. Sopii kyllä hyvin tällaiselle harrastemaalarille.

                  Kysymys maalaustilan ilmanvaihdosta:

                  Nyt tarvittaisiin vinkkiä tuollaisen tallin - maalaustilan ilmanvaihdon toteutukseen. Kesälomalla olisi tarkoitus varustella tilaa vähän paremmalla poistoilma / imurijärjestelmällä. Tavoitteena siis poistaa maalaussumua nopeammin ja mahdollisesti parantaa pölyongelman kontrollointia. Olisiko vinkkejä hyvään hinta - laatusuhteen ratkaisuun? Tilan koko on noin 30 neliötä, virtaa on saatavana kaikissa muodoissa ja läpivientejä on helppo toteuttaa.

                  - Henkka -
                  Kaikki liha tottelee kuria...

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Mulla on se sininen bilteman ruisku ja ny ostin gernin vihreen ruiskun. Se on ihan samanlainen mutta muutaman numeron pienempi. Ainoastaan desin säiliöllä. En saanu kännyllä laitettua tähän kuvaa. Jännän näkönen ja kokonen. Ei oikeen hyvin istu käteen.

                    Ja sit ois semmottisia mietinnässä että miten paikataan keskeltä kattoa hitsaamatta iso anteenin reikä ja jos maalaan katon eri väriseksi kuin muun auton niin miten se rajaus tehdään siihen c pilariin...
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      Originally posted by GOOFY View Post
                      Mulla on se sininen bilteman ruisku ja ny ostin gernin vihreen ruiskun. Se on ihan samanlainen mutta muutaman numeron pienempi. Ainoastaan desin säiliöllä. En saanu kännyllä laitettua tähän kuvaa. Jännän näkönen ja kokonen. Ei oikeen hyvin istu käteen.

                      Ja sit ois semmottisia mietinnässä että miten paikataan keskeltä kattoa hitsaamatta iso anteenin reikä ja jos maalaan katon eri väriseksi kuin muun auton niin miten se rajaus tehdään siihen c pilariin...
                      Olet ostanut miniruiskun, joka ei ole se Satan kopio. Miniatyyrimalli tuosta käyttämästäni Gernistä.

                      Miksi antenninreikää ei voi hitsata katosta? Ei mitään ongelmaa.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        Originally posted by Rockford View Post
                        Olet ostanut miniruiskun, joka ei ole se Satan kopio. Miniatyyrimalli tuosta käyttämästäni Gernistä.

                        Miksi antenninreikää ei voi hitsata katosta? Ei mitään ongelmaa.
                        Hirvittää alakaa hitsaamaan keskelle kattoa. Mitin vain että voiko semmosta paikata jotenki liimaamalla sisäpuolelle lätkä ja sit kittaa umpeen...
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3166
                          • 47200

                          Originally posted by GOOFY View Post
                          Hirvittää alakaa hitsaamaan keskelle kattoa. Mitin vain että voiko semmosta paikata jotenki liimaamalla sisäpuolelle lätkä ja sit kittaa umpeen...
                          ehkä "helpompi" ja ainakin kestävämpi hitsailla se. rauhassa vaan hitsailee sopivankokosen lapun nii ei paljon kittiäkään tartte. Ja olisko paha vetästä pilarit alareunaan saakka samalla värillä?

                          Comment

                          • Rockford
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 8028
                            • Pinsiö

                            Originally posted by GOOFY View Post
                            Hirvittää alakaa hitsaamaan keskelle kattoa. Mitin vain että voiko semmosta paikata jotenki liimaamalla sisäpuolelle lätkä ja sit kittaa umpeen...
                            Originally posted by pazq View Post
                            ehkä "helpompi" ja ainakin kestävämpi hitsailla se. rauhassa vaan hitsailee sopivankokosen lapun nii ei paljon kittiäkään tartte. Ja olisko paha vetästä pilarit alareunaan saakka samalla värillä?
                            Jep, en tiedä mikä urbaanilegenda tuosta katosta on kaikille syntynyt, samat metodit siihen pätee vrt. vaikkapa kylkiin, oviin tai johonkin muuhun.
                            Toiseen käteen mikin kahva ja toiseen paineilma-pistooli. Pistettä pisteen perään ja ilmaa välillä. Kiire unohdettava ja varattava vaikka koko päivä, jos niikseen on.

                            Tuollaiset pakkelilla hämätyt torttuyllärit on vähän housuista.
                            -Dodge Charger -73
                            -Mercedes-Benz GLK
                            -VW Transporter

                            Comment

                            • GOOFY
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 4139
                              • .

                              Originally posted by pazq View Post
                              ehkä "helpompi" ja ainakin kestävämpi hitsailla se. rauhassa vaan hitsailee sopivankokosen lapun nii ei paljon kittiäkään tartte. Ja olisko paha vetästä pilarit alareunaan saakka samalla värillä?
                              Niin miten se kahden eri värin sauma tehdään? Jos kerran lakka pitää suihkia melkein heti maalin perään niin miten semmonen useammalla värillä oleva maalaus tehdään?

                              Pitää joku päivä hitsailla se katto pikku maistisa niin ei jännitä niin paljon...
                              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                              Comment

                              • JH.
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 781
                                • PKS

                                Tekeekö muovitartunta-sprayllä mitään esim. helmojen maalauksessa vai pitääkö olla ruiskukamaa? Äkkiseltään olin katselevinani, että muovitartunnat ovat yleensä 1K-aineita?
                                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                                Käyttis i4 eDrive40
                                Kesällä E36 M3
                                Radalla E36 325i track day tool

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎