Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kylmäkalle
    Bimmer Rookie
    • Feb 2011
    • 72
    • Espoo

    Itse kysyin Alpinan värikoodia BBS:sältä saksasta. Antoivat värikoodiksi L U7A (Glasurit). Maalautin Alpinoiden keskilätkät tällä sävyllä, on se ainakin melko hyvin kohdallaan. Paremmin varmaan näkee kun saan pyörät alle.

    Edit: Minulla siis kyseessä BBS:sän valmistamat Alpinat
    Last edited by Kylmäkalle; 28-04-2013, 15:19.

    Comment

    • Sam Hill
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 150
      • Joensuu

      Moro vaan. Pari kysymystä: Teen tuossa ruostepaikkailua E30:iin ja kävin paikallisesta maalipuljusta kyselemässä niin suosittelivat delfleet epoksi 2k-maalia hommaan ja ostinkin sitä puoli litraa kun maksoi reilun kympin kovetteineen. Koska kyseessä ei ole pintapellit niin riittääkö että vedän pelkästään tuota pellin päälle? Ei ole kiinnostusta tehdä hommia uudelleen vain sen takia että olisi pitänyt epoksin päälle vetää jotain muutakin maalia.

      Entäpä sitten pintapellit. Itse en ole maalaamassa autoa enkä tekemässä pohjia, nämä hommat jätän suosiolla ammattilaisille. Mutta riittääkö esim takakaariin että vedän korjauksen jälkeen samalla epoksilla pinnan peittoon ja sitten hamassa tulevaisuudessa maalari hoitaa loput? Tuleeko epoksilla sellainen pinta ettei se ruostu ja että maalari pystyy siitä jatkamaan hommia niin ettei ensimmäisenä joudu minun maalauksia poistamaan? Vissiinkin pohjaväri/hiomaväri peittää sen niin hyvin ettei epoksin värillä ole väliä (on lähes valkoista)?

      Topikin luin kyllä läpi mutta en löytänyt vastausta näihin asioihin. Onko muuten epoksi sama asia kuin ruosteprimer?

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        Originally posted by Sam Hill View Post
        Moro vaan. Pari kysymystä: Teen tuossa ruostepaikkailua E30:iin ja kävin paikallisesta maalipuljusta kyselemässä niin suosittelivat delfleet epoksi 2k-maalia hommaan ja ostinkin sitä puoli litraa kun maksoi reilun kympin kovetteineen. Koska kyseessä ei ole pintapellit niin riittääkö että vedän pelkästään tuota pellin päälle? Ei ole kiinnostusta tehdä hommia uudelleen vain sen takia että olisi pitänyt epoksin päälle vetää jotain muutakin maalia.

        Entäpä sitten pintapellit. Itse en ole maalaamassa autoa enkä tekemässä pohjia, nämä hommat jätän suosiolla ammattilaisille. Mutta riittääkö esim takakaariin että vedän korjauksen jälkeen samalla epoksilla pinnan peittoon ja sitten hamassa tulevaisuudessa maalari hoitaa loput? Tuleeko epoksilla sellainen pinta ettei se ruostu ja että maalari pystyy siitä jatkamaan hommia niin ettei ensimmäisenä joudu minun maalauksia poistamaan? Vissiinkin pohjaväri/hiomaväri peittää sen niin hyvin ettei epoksin värillä ole väliä (on lähes valkoista)?

        Topikin luin kyllä läpi mutta en löytänyt vastausta näihin asioihin. Onko muuten epoksi sama asia kuin ruosteprimer?
        Epoksipohjamaalihan ei ole mikään "happopohja" mutta luulisin ainakin että jos sulla on kaikki ruoste pois ja peltipinta hiekkapuhallettu niin tuo epoksi on just passelia kamaa.. Ja se maalarihan pystyy vetämään hiontavärin noiden sun maalien päälle jos ei luota siihen että kestää muuten.

        Omaan ruostekorjaushommaan oon nyt vetäny normaduria (polyuretaaniSINKKIFOSFAATTI 2K maalia) puhalletuille peltipinnoille "väliaikais" suojaksi ennenkun kerkeän tekemään ne oikeat pohjahommat pintaväriä varten
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • Sam Hill
          Bimmer Rookie
          • Sep 2009
          • 150
          • Joensuu

          Originally posted by Osku View Post
          Epoksipohjamaalihan ei ole mikään "happopohja" mutta luulisin ainakin että jos sulla on kaikki ruoste pois ja peltipinta hiekkapuhallettu niin tuo epoksi on just passelia kamaa.. Ja se maalarihan pystyy vetämään hiontavärin noiden sun maalien päälle jos ei luota siihen että kestää muuten.
          Ei ole hiekkapuhallettu vaan hiottu messinkiharjalla ruosteet pois plus uutta peltiä. Pointti vain on että ruoste pitää pysyä poissa. Aineella ei ole väliä mutta tuota epoksia se suositteli.

          Comment

          • Ezpej
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2012
            • 252
            • Pilkanmaan ylipaineistaja

            Originally posted by Sam Hill View Post
            Ei ole hiekkapuhallettu vaan hiottu messinkiharjalla ruosteet pois plus uutta peltiä. Pointti vain on että ruoste pitää pysyä poissa. Aineella ei ole väliä mutta tuota epoksia se suositteli.

            Epoksi pohjainen maali kannattaa valita mm. Ovien alareunat + alusta yms paikat mitkä ovat kosketuksessa useasti erinäisten aineiden/kivien/kosteuden kanssa.

            Ja tuo happomaali on vietävän hyvä ruosteen esto maali muuten koriin.
            Katto, kyljet, sisätilat soveltuu hyvin.

            Ite vedin inertan punaista epoximaalia myös sisätilaan lattialle, muuten olen käyttänyt happomaalia ulkokuoressa.


            Ja tarkkana sen sävyn kanssa. pohjien väri vaikuttaa sävyyn. Oikeastaan vain musta väri ei tarvitse pohjamaalia että peittää kunnolla alla olevan värin.

            Ja vaikka väri koodi onkin sama niin ei ole aina sävy sama. Kokeile erivalmistajan tuotetta ensi kerralla. Isä ukko maalasi yhden pyörän katteet valehtelematta neljään kertaan, kun halus sävyn osuvan kohdalleen. Joka kerta oli eri valmistajan väri purkki mutta sama väri koodi

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Sam Hill View Post
              Ei ole hiekkapuhallettu vaan hiottu messinkiharjalla ruosteet pois plus uutta peltiä. Pointti vain on että ruoste pitää pysyä poissa. Aineella ei ole väliä mutta tuota epoksia se suositteli.
              Sillä messinkiharjalla ei sitten oikeasti lähde se ruoste pohjia myöten, vaan se nimenomaan piilottaa/"kiilloittaa"=vain häivyttää ruosteen hetkeksi näkymättömään muotoon. Eli siellä on nyt peltipinnassa sulkeutuneita ruostehuokosia jotka messinkiharja on vain kiilloittanut piiloon.
              Jos oikeasti saat pohjat puhtaaksi, niin epoksi riittää pohjille ihan mainiosti, jopa pelkkä hiontaväri paikasta hieman riippuen(kuinka kovan mekaanisen ja kemiallisen rasituksen alue on kyseessä?).
              Jos pohjat puhdistetaan vain pyörivin harjoin, pitäisi pohjalle saada aina happo.

              Comment

              • Ezpej
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2012
                • 252
                • Pilkanmaan ylipaineistaja

                Originally posted by Hemi View Post
                Jos oikeasti saat pohjat puhtaaksi, niin epoksi riittää pohjille ihan mainiosti, jopa pelkkä hiontaväri paikasta hieman riippuen(kuinka kovan mekaanisen ja kemiallisen rasituksen alue on kyseessä?).
                happo.

                Hiontaväriä ei missään nimessä kannata laittaa ilman pohjamaalia..
                Pihassa elävä todiste, metalliseen puskuriin suihkutettu hiontaväri suoraan ilman pohjamaalia, vuoden käytön jälkeen jo maalii irtoaa ja kukka rupeaa kasvamaan.

                Ei se pohjamaali niin kallista ole

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Ezpej View Post
                  Hiontaväriä ei missään nimessä kannata laittaa ilman pohjamaalia..
                  Pihassa elävä todiste, metalliseen puskuriin suihkutettu hiontaväri suoraan ilman pohjamaalia, vuoden käytön jälkeen jo maalii irtoaa ja kukka rupeaa kasvamaan.

                  Ei se pohjamaali niin kallista ole
                  Höpö höpö. Siellä on nyt ollut jonkunlainen muu kummitus pohjilla joka aikaansaa kukkimista ja hilseilyä, eikä se epoksi olisi enään mitään muuttanut jos alta alkaa puskemaan kukkaa.
                  Ei sieltä mikää itsestään alta ala puskemaan jos alle ei ole jäänyt mitään mikä siellä alkaa elää omaa elämäänsä.
                  Totesinkin kuitenkin näin..."Jos oikeasti saat pohjat puhtaaksi, niin epoksi riittää pohjille ihan mainiosti, jopa pelkkä hiontaväri paikasta hieman riippuen"...
                  Eli esim.kitatuilla alueilla joissa puhdas pelti jonkin verran paljastuu, on aika turha lähteä epoksien tai puhumattakaan happojen kanssa läträämään, vaan ihan hiontaväripohja riittää kyllä tällöin.
                  Eli jos/kun niitä pohjia ei saada 100% puhtaaksi, pitää pohjalle saada happoa tai/ja epoksia, mutta puhtaalla pellillä se on kyllä ihan turhaa.
                  Tuo hiontaväri on kuitenkin periaatteessa samaa tavaraa kuin kitti, eikä sen kitin allekkaan puhtaalla pellillä mitään happoja tai epokseja vedellä.

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16344
                    • Leppävirta

                    Täälläkin maalattu jo yli 1000 postauksen verran. Laitetaan lukkoon ja jatkot uuteen topikkiin.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎