Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K.H.M
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 159
    • Kuopio-Iisalmi

    Originally posted by touring39 View Post
    Ostin "pikkuun" Yuasa-nimisen akun. Akkupojat meinas, että ihan OK akku, muttei täälläkään (ainakaan searchin mukaan) ole moista edes maininnut.

    Mikälie? Hyvin sillä ainakin toistaiseksi pikkukutonen käyntiin lähtee
    Yuesa on noista "normi" akuista eli tarkotan noita vesiakkuja niin omasta mielestä paras ja laadukkain. Esim omassa japsissa oli tuo paikallaan sen 7vuotta ja webasto käyttöä paljon koska ei lohkolämmitintä ollu. Niin ja toimi vielä hyvin tuon 7v jälkeenkin mutta ku sain tuon Optiman tuohon tutulta niin laitoin sitten sen. On japanissa tehty ja mm. Toyota käyttää tuota japanissa tehdyissä autoissa ensiasennus akkuna. Niin ja valmistus noille akuille on japanissa niin laatu ihan ok sen takia

    Niin ja moottoripyörämaailmassa tuo Yuasa on aivan ylivoimasesti kestävin ja myös hinnakkain

    Itellä tuossa hondassa vajaa 300€ 12Ah Yuasa :O
    BMW 328Ci Alpinweiß III

    Comment

    • Zuppe
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 60
      • Ireland

      Originally posted by Mr.Speed View Post
      Oliko kenelläkään kokemusta Vartan AMG akuista? Itseä kiinnostais kokeilla tuota Varta G14 amg:tä e39:iin.

      Alkaa vituttaan tapella näiden akkujen kanssa joka talvi. Jotenkin tuntuu että näiden akkujen kesken on aika isoja yksilöeroja. Paras akku tähän mennessä on ollut vartan blue dynamic, ja kesti käyttää eeberiä. Sitten on ollut pari kappaletta vartan silver dynamic malleja, jotka ei kuitenkaan olleet niin überparempi kuin olis voinut kuvitella.

      Nyt on 100Ah powerline ja tein vakaan päätöksen että oli viimeinen nesteakku mitä minä laitan.
      No mulla on 5 vuotta ollut autossa vartan 100ah agm akku webaston kanssa. Kerran kävin akkuliikkessä, kun luulin akun olevan loppu 3:n talven jälkeen. Mulle sanottiin vaan, että lataa akku täyteen, niin alkaa taas pelittää. Nyt lähtee siis kuudes talvi ja hyvin on pelannut, kun olen tuon jälkeen ladannut joka syksy täyteen (siis kerran vuodessa).

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Lataaminen on se juttu, ei pakkasilla akku vaan ota vastaan juuri mitään. 50% varauksellakin kunnon pakkasessa akku on yhtä kuin tyhjä. Pari tuntia ajamista on lähes yhtä tyhjän kanssa...

        Ehdottomasti suurin osa kaikista akkuongelmista tälläkin palstalla johtuu vain tyhjästä akusta. Joka talvinen homma alkaa taas, jokainen on hakenut uuden parhaan akun ikinä ja entinen on ihan sysipaska parivuotias joita ei sais myydä kellekään.

        AGM ei pelasta, tyhjäksi menee sekin ihan samalla tapaa eikä ota pakkasella mitään vastaan vaikka myyjä sitä kehuukin maasta taivaaseen.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14439
          • Oulu

          Originally posted by Cell View Post
          Lataaminen on se juttu, ei pakkasilla akku vaan ota vastaan juuri mitään. 50% varauksellakin kunnon pakkasessa akku on yhtä kuin tyhjä. Pari tuntia ajamista on lähes yhtä tyhjän kanssa...
          Kyllä vain, itse latailen akkua talven aikana monet kerrat älylaturilla ja koskaan ei ole ollut virratonta autoa, kun on tarvinnu lähtä ajelemaan.

          Parin tunnin ajo hädintuskin riittää kattamaan sen mitä starttauksen aikana virtaa kuluu.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7425
            • Oulu

            Originally posted by Cell View Post
            Joka talvinen homma alkaa taas, jokainen on hakenut uuden parhaan akun ikinä ja entinen on ihan sysipaska parivuotias joita ei sais myydä kellekään.
            Kahdeksas talvi menossa tuon saman orggis-BMW-akun kanssa E39:llä. Akunnavassa olevan leiman perusteella luulisin akun olevan vuodelta 2004. Pari-kolme kertaa talvessa olen sitä Ctek:illä lataillut sen jälkeen kun joskus sellaisen sain, alkuaikoina en tehnyt mitään.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 01-12-2012, 17:52.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Ihan mielenkiinnosta, mikä voisi olla hyvä akkulaturi ihan perus autojen akkujen lataamiseen? Laittakaa linkkiä hyviin vaihtoehtoihin.

              Ja toinen asia: Irroitatteko auton miinusnavan ennen akun lataamista? Itse olen aina noin tehnyt, mutta joillakin on tapana jättää akku kytketyksi autoon. Joskus vain lukenut sellaisesta, ettei auto tykkäisi erillisestä akkulaturista ja se saattaisi ottaa siitä itseensä. En ole koskaan tietoa varmistanut vaan toiminut lähinnä siten, ettei ainakaan mitään ongelmia synny, eli akun miinusnapa aina irti ennen lataamista.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7425
                • Oulu

                Originally posted by Ramzez View Post
                Ihan mielenkiinnosta, mikä voisi olla hyvä akkulaturi ihan perus autojen akkujen lataamiseen?
                Ei kai noi pienet/halvat Ctek:in mallit huonoja ole jos ei ole kiirettä.

                Originally posted by Ramzez View Post
                Irroitatteko auton miinusnavan ennen akun lataamista?
                En ole ottanut, Ctek:ejä on täällä monet asennelleet kiinteästi autoon, samoin Defalla on laturia kiinteään asennukseen.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14439
                  • Oulu

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Ihan mielenkiinnosta, mikä voisi olla hyvä akkulaturi ihan perus autojen akkujen lataamiseen? Laittakaa linkkiä hyviin vaihtoehtoihin.
                  Itselläni on tuo Ladac Handy 70 (nykysin myynnissä Defan merkkisenä). Toimi myös hyvin E32:ssa kiinteästi asennettuna eberin kaverina. Sillä olen jonku kerran talvessa lataillut E39:stäki akkua.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    Jos tässä pitää vielä uusi akku investoida tälle talvelle, niin minkälainen vaihtoehto olisi tämä Optima Red RTS 4.2 http://www.ikh.fi/Akut/Optima-akut/A...A_RTS42_815CCA


                    Kaverilla oli joskus tuollainen punakantinen optima maatalouskäytössä, ja olihan se melkoinen pikkujättiläinen.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Joku optima ainakin oli liian korkea E39:n akkutilaan mahtuakseen.

                      Pidä nyt vaan se akku ladattuna, jos auto syö parkissa akun tyhjäksi niin et saa tuosta muuta kuin kalliin hyllykoristeen talven mittaan. Ei se paljoa lämmitä pakkasessa tyhjällä akulla, ettei kallis optima pullistunutkaan jäädyttyään kuten vanha nesteakku.

                      Se on myös todella pieni kapasiteetiltaan, kovissa pakkasissa tuo tuskin latautuu hirveästi nopeammin kuin perinteinenkään jolloin sekin on äkkiä tyhjä.

                      Mittasin eilen omasta akusta paljonko ottaa vastaan. -6 lämpötilassa ja akun ollessa selvästi vajaassa varauksessa 14,2v jännite riitti 3A latausvirtaan. Viime talvena pakkasen lähestyessä -30 akku otti niin vähän vastaan, ettei älylaturi suostunut aluksi lataamaan sitä ollenkaan vaikka sähkö ei riittänyt kuin sisävalojen polttamiseen. 12h lataus noissa olosuhteissa ei ole juuri mitään, saati tunnin ajomatka.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        Originally posted by K.H.M View Post
                        Yuesa on noista "normi" akuista eli tarkotan noita vesiakkuja niin omasta mielestä paras ja laadukkain. Esim omassa japsissa oli tuo paikallaan sen 7vuotta ja webasto käyttöä paljon koska ei lohkolämmitintä ollu. Niin ja toimi vielä hyvin tuon 7v jälkeenkin mutta ku sain tuon Optiman tuohon tutulta niin laitoin sitten sen. On japanissa tehty ja mm. Toyota käyttää tuota japanissa tehdyissä autoissa ensiasennus akkuna. Niin ja valmistus noille akuille on japanissa niin laatu ihan ok sen takia

                        Niin ja moottoripyörämaailmassa tuo Yuasa on aivan ylivoimasesti kestävin ja myös hinnakkain

                        Itellä tuossa hondassa vajaa 300€ 12Ah Yuasa :O
                        Jep. Hyvin tuntuu pyörittävän kylmänäkin, vaikka tuo pikkupemu ei maantietä näekään, eli matkat ovat aina lyhyitä.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Mielestäni paljon parempi kuin tuo pikkuakku olisi ylläpitolaturi, jolla sitten laitailisi sitä akkua. Akku kun on takakontissa niin se latautuu todella hitaasti.
                          Last edited by HTK12; 02-12-2012, 20:04.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • ptikkala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1571

                            Onko joku laittanut 100ah akun E6x sarjalaiseen. Sieltähän ei tuommoista vaihtoehtoa löydy minkä voisi koodata siihen joten kysymys kuuluukin, että annanko olla CAS:lla tuon 90ah akku määrityksen vai nostanko sen tuonne 110ah mikä on sitten seuraava koko?

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              Originally posted by Cell View Post
                              Joku optima ainakin oli liian korkea E39:n akkutilaan mahtuakseen.

                              Pidä nyt vaan se akku ladattuna, jos auto syö parkissa akun tyhjäksi niin et saa tuosta muuta kuin kalliin hyllykoristeen talven mittaan. Ei se paljoa lämmitä pakkasessa tyhjällä akulla, ettei kallis optima pullistunutkaan jäädyttyään kuten vanha nesteakku.

                              Se on myös todella pieni kapasiteetiltaan, kovissa pakkasissa tuo tuskin latautuu hirveästi nopeammin kuin perinteinenkään jolloin sekin on äkkiä tyhjä.

                              Se isoin keltakantinen optima ei mahdu suoraan e39:iin, koska se on huomattavan korkea. Tuo nykyinen 100Ah powerline on ollut 23 tuntia lämpimässä latauksessa, ja nyt 8 tuntia latauksen jälkeen jännite navoista mitattuna 13,2V. Että ei ainakaan samantien ole itseään purkanut.

                              Huomenna hommaan uuden lämppärinsiilen ja seuraan sitten vieläkö syö akkua. En minä niin tyhmä ole että ostan uuden akun sen takia kun vanha meni yhtäkkiä tyhjäksi. Meinaan vaan että tekee akulle aika hallaa kun pääsee tyhjeneen ja ottaan jäätä pintaan, että pahimmassa tapauksessa on entinen.

                              "Se on myös todella pieni kapasiteetiltaan, kovissa pakkasissa tuo tuskin latautuu hirveästi nopeammin kuin perinteinenkään jolloin sekin on äkkiä tyhjä". Tuohon vastaan että se onkin käynnistysakku, ja käynnistystehoa mielestäni aivan erilailla kuin fyysiseltä kooltaan paljon isommissa normiakuissa. Mainostekstistä lainattua: "vastaa starttiteholtaan n. 140 Ah normaaliakkua" " kylmäkäynnistysvirta EN 815, -18°" Aika hurjasti luvattu.

                              Ja koska ei tosiaan ole käytössä polttoainekäyttöistä moottorinlämmitintä mikä tarvis akulta niitä ampeeritunteja, niin tuo optima vois olla ihan hyvä vaihtoehto :think Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa että tämä perinteisen mallinen 100Ah silverdynamic varta ei häävisti tilannetta pelasta jos käyttää webastoa/eberiä. Äkkiä siitäkin voima loppuu, eli olen joka tapauksessa hankkimassa tämän ylläpitolaturin.

                              Comment

                              • SwampHog
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2011
                                • 43
                                • Nokia

                                Originally posted by SwampHog View Post
                                Nyt meni hermot tuohon Snajderin 95Ah AGM akkuun jonka motonetistä hain autoon 1.5v sitten

                                Muutaman kerran pääsi akku viimetalvena ihan tyhjäksi, liekö tuo sitten kuolettanu akun varauskyvyn.
                                Viimekesänä mittalin joka ainoan sulakkeen ja virtahäviötä ei juurikaan ole ja auto menee lepotilaan normaalisti.

                                -3c ja auto sano että kevväämmällä, jos oli enemmän kuin yhden yön pois laturista (benton). Luulis että lähtee auto tulille kun on +6c, mutta mutta..
                                Vaikeasti pyörittää ja siinä ja tässä tärähtääkö tulille.

                                Salavalikosta kattottuna lataa 13.6v eli kyllä sieltä pitäisi virtaa tulla ihan ok akulle (13.9v navoista)

                                Hain uuden Bosch S5 5013:sen Motonetistä. Ensviikolla nähjään saako tuon Snajderin takuuseen vai menikö rahat :think

                                Laitoin akkukotelon pohjalle telttapatjasta palasen eristeeksi ja samalla kieputin samaa superolinia akun ympärille. Liekö mitään virkaa ko toimenpiteellä, mutta ehkä se vähän kylmää eristää ja mieltä rauhottaa (ts. persaukisen akkulämmitin)

                                Mietiskelin, että onkohan tuota E39 tarkotetu AGM akuille, kun eihän niitä ollu v2001 olemassakaan, mutta mene ja tiedä sitten..
                                Kylläpä lähti pirteesti Bimmeri käyntiin tänäaamuna (-19c) uudella Boshi:lla

                                Ite päädyin tuohon Boshilaiseen sentakia, että ovat kuulemma hyviä ottamaan kylmänä virtaa vastaan. Myyntimiesten puheitako liene, mutta totuus paljastuunee Tammikuun pakkasilla, jahka saan tuon weban puhisemaan myös..

                                Motonetistä ei ole kukaan palannu, pitänee soitella sinne ja kysellä meneekö Snajderi takuuseen vai ei :think
                                E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎