Originally posted by marko.ketonen
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä Akku "paras"?
Collapse
X
-
Mr.Speed
Originally posted by huTsu View PostOstin Bosch S6013 95Ah AGM akun ykköseen.
Vartaan en uskaltanut lähtee, hinta ero oli euroja ja 80 Ah.
Oma kokemus Optimoista on positiivinen, yellow top kesti viisi vuotta kunnes ensimmäisen kerran pääsi täysin tyhjäksi. Ei ottanut latausta vastaan enää.
Comment
-
Meillä punainen optima tykkäsi erittäin huonoa kun oli tyhjänä jonkin aikaa... ei tullut akkua siitä enää. Tämähän on akuille aivan luontainen piirre joten ei siitä voi akkua syyttää.
Mitä tarkoittaa, että akku on sulfatoitunut?
Sulfatoitumista tapahtuu, jos akut jäävät seisomaan joko
kokonaan tai osin varaamattomina pidemmäksi aikaa.
Sulfatoituminen johtuu siitä, että purkauksen aikana syntyvä
lyijysulfaatti kiteytyy uudelleen. Uudelleen kiteytyminen tekee
akun varaamisen vaikeammaksi ja johtaa akun kapasiteetin
vähenemiseen. Jos sulfatoituminen saa kehittyä muutaman
kuukauden ajan, akku menee piloille. Siksi on tärkeää pitää
akut täyteen varattuina.sigpic
-14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.
Comment
-
-
Juuri tuossa puhutaan tästä mitä sanoinkin aikaisemmin että kennot menevät oikkariin eli sulfanoituu kenno/kennot johon ei pysty enää varaamaan virtaa, jos tässä tapauksessa (niin kuin minulla) laitat akun laturiin niin hetken päästä kuulet kuinka se kiehuu kuin soppaSe kaks exideä riitti ainakin itselle. Nykyään BSB akku edessä ja GZ:n akut takana.
Comment
-
-
Originally posted by Mr.Speed View PostVarta ja bosch on yks ja sama sisällöltään, eri tarra vain kyljessä.
Jokunen oli mollannut Varta akkuja tässä threadissa niin jätin väliin hinta eron ja tämän takia mutta Bosch akku oli loppu Orumilta joutuu ventaa hetki että saa akun.Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review
Comment
-
-
Originally posted by huTsu View PostOnko näin!
Jokunen oli mollannut Varta akkuja tässä threadissa niin jätin väliin hinta eron ja tämän takia mutta Bosch akku oli loppu Orumilta joutuu ventaa hetki että saa akun.E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
E30 316i -89 M50
E60 530ia M-Sport -04
E36 316i -94
E39 540ia -97
E39 528i touring -97
E36 328i touring -95
E34 525i -92
E30 316i -89
Comment
-
-
Originally posted by santtuzz View PostVarta ja Bosch on aivan samoja akkuja...
No molempia merkkejä on itselläni ollut ja kyllä Varta noista kahdesta on laadukkaammaksi osoittautunut. Tällä hetkellä käytössä Vartan G14
Tuossa jälleen tuo TM artikkeli, varmaan jo monesti tälläkin palstalla ollut esillä.
Tuon testin voitti Trane -merkkinen akku, omakohtaiset kokemukset tuosta myöskin positiivisia. Ainoa vikana oikeastaan, että laatu heittelee aika paljon. Saatat saada hyvän akun tai sitten et... (Sama koskee myöskin Optimaa, sillä pari YellowTopia vaihdettiin itselläni takuu vaihtona)
Myöskin takavuosien ykkösakku Exiden laatu tuntuu laskeneen viime vuosina.E39 530dA Touring -03
Comment
-
-
Originally posted by api-75 View PostNo eivät kai sentään samoja akkuja, vaikka suunnittelu osin samaa onkin. Tai näin ainakin tuttu akkumyyjä väitti: suurin osa Vartasta tulisi Saksasta ja halvemmat Espanjasta. Bosch taas tulee Espanjasta, Tsekistä ja pieni osa Saksasta.E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
E30 316i -89 M50
E60 530ia M-Sport -04
E36 316i -94
E39 540ia -97
E39 528i touring -97
E36 328i touring -95
E34 525i -92
E30 316i -89
Comment
-
-
Ostin "pikkuun" Yuasa-nimisen akun. Akkupojat meinas, että ihan OK akku, muttei täälläkään (ainakaan searchin mukaan) ole moista edes maininnut.
Mikälie? Hyvin sillä ainakin toistaiseksi pikkukutonen käyntiin lähteePorsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by MrBubbles View Postmutta mikä herrantähäre sen aiheuttaa siinä kohtaa että se heittää oikkariin koko toosan?
Comment
-
-
Nyt meni hermot tuohon Snajderin 95Ah AGM akkuun jonka motonetistä hain autoon 1.5v sitten
Muutaman kerran pääsi akku viimetalvena ihan tyhjäksi, liekö tuo sitten kuolettanu akun varauskyvyn.
Viimekesänä mittalin joka ainoan sulakkeen ja virtahäviötä ei juurikaan ole ja auto menee lepotilaan normaalisti.
-3c ja auto sano että kevväämmällä, jos oli enemmän kuin yhden yön pois laturista (benton). Luulis että lähtee auto tulille kun on +6c, mutta mutta..
Vaikeasti pyörittää ja siinä ja tässä tärähtääkö tulille.
Salavalikosta kattottuna lataa 13.6v eli kyllä sieltä pitäisi virtaa tulla ihan ok akulle (13.9v navoista)
Hain uuden Bosch S5 5013:sen Motonetistä. Ensviikolla nähjään saako tuon Snajderin takuuseen vai menikö rahat :think
Laitoin akkukotelon pohjalle telttapatjasta palasen eristeeksi ja samalla kieputin samaa superolinia akun ympärille. Liekö mitään virkaa ko toimenpiteellä, mutta ehkä se vähän kylmää eristää ja mieltä rauhottaa (ts. persaukisen akkulämmitin)
Mietiskelin, että onkohan tuota E39 tarkotetu AGM akuille, kun eihän niitä ollu v2001 olemassakaan, mutta mene ja tiedä sitten..E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST
Comment
-
-
Eipä siinä AGM:n sopivuudessa ole mitään ongelmaa E39:n kanssa. Tärkeintä on, että AGM:n latausjännite ei nouse yli 14,6 V ja tämä ehto täyttyy hyvin perinteisellä jännitesäädöllä. Uudemmissahan latausjännite normiakulle voi olla yli 15 V.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostEipä siinä AGM:n sopivuudessa ole mitään ongelmaa E39:n kanssa. Tärkeintä on, että AGM:n latausjännite ei nouse yli 14,6 V ja tämä ehto täyttyy hyvin perinteisellä jännitesäädöllä. Uudemmissahan latausjännite normiakulle voi olla yli 15 V.
EDIT: Meni jo. Kattelin säätiedotuksesta että akku vaihtuu per heti, nyt on Boschin S6 (AGM) tallissa odottamassa asennusta.Last edited by Siankarlo; 29-11-2012, 15:59.2012 F11 530DAt Xdrive
Ex 2002 E39 530DAt
Comment
-
-
Mr.Speed
Oliko kenelläkään kokemusta Vartan AMG akuista? Itseä kiinnostais kokeilla tuota Varta G14 amg:tä e39:iin.
Alkaa vituttaan tapella näiden akkujen kanssa joka talvi. Jotenkin tuntuu että näiden akkujen kesken on aika isoja yksilöeroja. Paras akku tähän mennessä on ollut vartan blue dynamic, ja kesti käyttää eeberiä. Sitten on ollut pari kappaletta vartan silver dynamic malleja, jotka ei kuitenkaan olleet niin überparempi kuin olis voinut kuvitella.
Nyt on 100Ah powerline ja tein vakaan päätöksen että oli viimeinen nesteakku mitä minä laitan.
Comment
Comment