Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MrBubbles
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2009
    • 799
    • Seinäjoki

    Originally posted by marko.ketonen View Post
    Tuosta virran ottamisesta vastaan maahantuojahan edellyttää että näitä ei saisi päästää tyhjäksi samoin kävi itsellä kahdessa exiden maxximas pääs tyhjäks ja kennot oikkariin ja soronnoo
    mutta mikä herrantähäre sen aiheuttaa siinä kohtaa että se heittää oikkariin koko toosan?
    No life, no friends, just motorsport!

    -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
    -jokunen e30.
    -e28

    Comment

    • Guest's Avatar

      Originally posted by huTsu View Post
      Ostin Bosch S6013 95Ah AGM akun ykköseen.
      Vartaan en uskaltanut lähtee, hinta ero oli euroja ja 80 Ah.

      Oma kokemus Optimoista on positiivinen, yellow top kesti viisi vuotta kunnes ensimmäisen kerran pääsi täysin tyhjäksi. Ei ottanut latausta vastaan enää.
      Varta ja bosch on yks ja sama sisällöltään, eri tarra vain kyljessä.

      Comment

      • Jarhead
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2007
        • 1323
        • Kalajoki

        Meillä punainen optima tykkäsi erittäin huonoa kun oli tyhjänä jonkin aikaa... ei tullut akkua siitä enää. Tämähän on akuille aivan luontainen piirre joten ei siitä voi akkua syyttää.



        Mitä tarkoittaa, että akku on sulfatoitunut?
        Sulfatoitumista tapahtuu, jos akut jäävät seisomaan joko
        kokonaan tai osin varaamattomina pidemmäksi aikaa.
        Sulfatoituminen johtuu siitä, että purkauksen aikana syntyvä
        lyijysulfaatti kiteytyy uudelleen. Uudelleen kiteytyminen tekee
        akun varaamisen vaikeammaksi ja johtaa akun kapasiteetin
        vähenemiseen. Jos sulfatoituminen saa kehittyä muutaman
        kuukauden ajan, akku menee piloille. Siksi on tärkeää pitää
        akut täyteen varattuina.
        sigpic
        -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
        Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

        Comment

        • marko.ketonen
          Newbiemmer
          • Oct 2006
          • 7
          • Nurmijärvi, Röykkä

          Juuri tuossa puhutaan tästä mitä sanoinkin aikaisemmin että kennot menevät oikkariin eli sulfanoituu kenno/kennot johon ei pysty enää varaamaan virtaa, jos tässä tapauksessa (niin kuin minulla) laitat akun laturiin niin hetken päästä kuulet kuinka se kiehuu kuin soppa Se kaks exideä riitti ainakin itselle. Nykyään BSB akku edessä ja GZ:n akut takana.

          Comment

          • Järppä
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1108
            • Stadi, ladon takana.

            Originally posted by Mr.Speed View Post
            Varta ja bosch on yks ja sama sisällöltään, eri tarra vain kyljessä.
            Onko näin!
            Jokunen oli mollannut Varta akkuja tässä threadissa niin jätin väliin hinta eron ja tämän takia mutta Bosch akku oli loppu Orumilta joutuu ventaa hetki että saa akun.
            Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
            Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
            Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
            If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
            Top Gear review

            Comment

            • santtuzz
              BTCF Member
              • Jun 2006
              • 133
              • Riihimäki

              Originally posted by huTsu View Post
              Onko näin!
              Jokunen oli mollannut Varta akkuja tässä threadissa niin jätin väliin hinta eron ja tämän takia mutta Bosch akku oli loppu Orumilta joutuu ventaa hetki että saa akun.
              Varta ja Bosch on aivan samoja akkuja...
              E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
              E30 316i -89 M50
              E60 530ia M-Sport -04
              E36 316i -94
              E39 540ia -97
              E39 528i touring -97
              E36 328i touring -95
              E34 525i -92
              E30 316i -89

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by santtuzz View Post
                Varta ja Bosch on aivan samoja akkuja...
                Ainakin on sitten kovia eroja yksilöiden välillä kun muistan lukeneeni TM:stä, että Varta oli sieltä parhaasta päästä ja Bosch huonoimmasta.

                Comment

                • api-75
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 30
                  • Espoo

                  Originally posted by santtuzz View Post
                  Varta ja Bosch on aivan samoja akkuja...
                  No eivät kai sentään samoja akkuja, vaikka suunnittelu osin samaa onkin. Tai näin ainakin tuttu akkumyyjä väitti: suurin osa Vartasta tulisi Saksasta ja halvemmat Espanjasta. Bosch taas tulee Espanjasta, Tsekistä ja pieni osa Saksasta.

                  No molempia merkkejä on itselläni ollut ja kyllä Varta noista kahdesta on laadukkaammaksi osoittautunut. Tällä hetkellä käytössä Vartan G14

                  Tuossa jälleen tuo TM artikkeli, varmaan jo monesti tälläkin palstalla ollut esillä.

                  Tuon testin voitti Trane -merkkinen akku, omakohtaiset kokemukset tuosta myöskin positiivisia. Ainoa vikana oikeastaan, että laatu heittelee aika paljon. Saatat saada hyvän akun tai sitten et... (Sama koskee myöskin Optimaa, sillä pari YellowTopia vaihdettiin itselläni takuu vaihtona)

                  Myöskin takavuosien ykkösakku Exiden laatu tuntuu laskeneen viime vuosina.
                  Last edited by api-75; 17-02-2012, 18:56. Reason: pari kirjoitusvirhettä
                  E39 530dA Touring -03

                  Comment

                  • santtuzz
                    BTCF Member
                    • Jun 2006
                    • 133
                    • Riihimäki

                    Originally posted by api-75 View Post
                    No eivät kai sentään samoja akkuja, vaikka suunnittelu osin samaa onkin. Tai näin ainakin tuttu akkumyyjä väitti: suurin osa Vartasta tulisi Saksasta ja halvemmat Espanjasta. Bosch taas tulee Espanjasta, Tsekistä ja pieni osa Saksasta.
                    Ehkä ilmaisin hivenen väärin,että olisivat samoja akkuja, vaikka kuitenkin osittain tulevat samalta hihnalta. Varta valmistaa myöskin Boschin akut. Boschilla ei ole omaa akkutehdasta.
                    E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
                    E30 316i -89 M50
                    E60 530ia M-Sport -04
                    E36 316i -94
                    E39 540ia -97
                    E39 528i touring -97
                    E36 328i touring -95
                    E34 525i -92
                    E30 316i -89

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      Ostin "pikkuun" Yuasa-nimisen akun. Akkupojat meinas, että ihan OK akku, muttei täälläkään (ainakaan searchin mukaan) ole moista edes maininnut.

                      Mikälie? Hyvin sillä ainakin toistaiseksi pikkukutonen käyntiin lähtee
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • ämsport
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2011
                        • 118
                        • Pori

                        Originally posted by MrBubbles View Post
                        mutta mikä herrantähäre sen aiheuttaa siinä kohtaa että se heittää oikkariin koko toosan?
                        Täysin samaa mieltä!!!ko.akut nimenomaan ovat SYVÄPURKU akkuja,ja ehjänä ollessaan eivät pitäisi joutua mitenkään oikosulkuun tyhjentyessään,akuthan gategorioidaan moneen ryhmään alle 9volttia ja alle 7,5volttia josta ei normi älylaturilla ehkä saa enää toimivaa,ja sulfatoituminen on sitten asia erikseen.

                        Comment

                        • SwampHog
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 43
                          • Nokia

                          Nyt meni hermot tuohon Snajderin 95Ah AGM akkuun jonka motonetistä hain autoon 1.5v sitten

                          Muutaman kerran pääsi akku viimetalvena ihan tyhjäksi, liekö tuo sitten kuolettanu akun varauskyvyn.
                          Viimekesänä mittalin joka ainoan sulakkeen ja virtahäviötä ei juurikaan ole ja auto menee lepotilaan normaalisti.

                          -3c ja auto sano että kevväämmällä, jos oli enemmän kuin yhden yön pois laturista (benton). Luulis että lähtee auto tulille kun on +6c, mutta mutta..
                          Vaikeasti pyörittää ja siinä ja tässä tärähtääkö tulille.

                          Salavalikosta kattottuna lataa 13.6v eli kyllä sieltä pitäisi virtaa tulla ihan ok akulle (13.9v navoista)

                          Hain uuden Bosch S5 5013:sen Motonetistä. Ensviikolla nähjään saako tuon Snajderin takuuseen vai menikö rahat :think

                          Laitoin akkukotelon pohjalle telttapatjasta palasen eristeeksi ja samalla kieputin samaa superolinia akun ympärille. Liekö mitään virkaa ko toimenpiteellä, mutta ehkä se vähän kylmää eristää ja mieltä rauhottaa (ts. persaukisen akkulämmitin)

                          Mietiskelin, että onkohan tuota E39 tarkotetu AGM akuille, kun eihän niitä ollu v2001 olemassakaan, mutta mene ja tiedä sitten..
                          E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            Eipä siinä AGM:n sopivuudessa ole mitään ongelmaa E39:n kanssa. Tärkeintä on, että AGM:n latausjännite ei nouse yli 14,6 V ja tämä ehto täyttyy hyvin perinteisellä jännitesäädöllä. Uudemmissahan latausjännite normiakulle voi olla yli 15 V.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Siankarlo
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 133
                              • Helsinki

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Eipä siinä AGM:n sopivuudessa ole mitään ongelmaa E39:n kanssa. Tärkeintä on, että AGM:n latausjännite ei nouse yli 14,6 V ja tämä ehto täyttyy hyvin perinteisellä jännitesäädöllä. Uudemmissahan latausjännite normiakulle voi olla yli 15 V.
                              Onko sulla omakohtaisia kokemuksia AGM-akusta sigun E39:ssä? Jos se tosiaan toimii hyvin niin mulle tulee sellainen heti.

                              EDIT: Meni jo. Kattelin säätiedotuksesta että akku vaihtuu per heti, nyt on Boschin S6 (AGM) tallissa odottamassa asennusta.
                              Last edited by Siankarlo; 29-11-2012, 15:59.
                              2012 F11 530DAt Xdrive
                              Ex 2002 E39 530DAt

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                Oliko kenelläkään kokemusta Vartan AMG akuista? Itseä kiinnostais kokeilla tuota Varta G14 amg:tä e39:iin.

                                Alkaa vituttaan tapella näiden akkujen kanssa joka talvi. Jotenkin tuntuu että näiden akkujen kesken on aika isoja yksilöeroja. Paras akku tähän mennessä on ollut vartan blue dynamic, ja kesti käyttää eeberiä. Sitten on ollut pari kappaletta vartan silver dynamic malleja, jotka ei kuitenkaan olleet niin überparempi kuin olis voinut kuvitella.

                                Nyt on 100Ah powerline ja tein vakaan päätöksen että oli viimeinen nesteakku mitä minä laitan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎