Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarhead
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2007
    • 1323
    • Kalajoki

    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Tuohon kun laittais ylläpitolaturin kiinteästi, että aina kun auto on roikan nokassa niin samalla latais akkua :think Itse oon aatellut sellaista. Mulla vaan tahtoo monesti olla että "hyvin suunniteltu on vieläkin tekemättä"
    Ei ole tullut sitä sähkölämmitintä laitettua, kun webasto pelittänyt toistaiseksi joka talvi hyvin.

    Mulla on c-tekin pikaliittimet kontissa ja konehuoneessa niin ei ole suuri kynnys laittaa koslaa lataukseen...

    Kyllähän tuo Vartan AGM antaa samanlaiset ensikokemukset kuin Optima aikanaan teki traktorikäytössä paitsi, että kapasiteettia on 55Ah:sijaan 95Ah. Siinä on starttimoottori ihmeissään.

    Kestoikä jää nähtäväksi.
    sigpic
    -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
    Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      Originally posted by Mr.Speed View Post
      Omassa autossa on ainakin niin että jos mittaa yleismittarilla navoista kengät paikoillaan niin näyttää monesti aika tarkalleen 12V varsinkin jos monta päivää seissyt käymättä. Sitten kun ottaa akusta kengät irti niin lepojännite nousee helposti sinne 12,3-12,4V. Nyt ei oo viime aikoina tullut mitattua, vois joku päivä mittailla ja spekuloida.

      Pakkanen kun panee polvillaan niin ei taida missään akussa lepojännite pysyä kovin kauan siellä lähellä 13 volttia..
      Sama huomio... eli akun kuntoa ei voi mitata nykyautosta, jos ei irroita kenkiä irti.

      Nyt paikallaan uusi exiden ek920en mutta siinäkin kengät paikallaan jännite n 12 voltia.
      Onkohan tuossa jakoboxissa akun päällä sitten jotain elektroniikkaa joka tekee tuon mittauksen turhaksi.... enyway iloisemminhan tuo tuntuu uudella akulla starttaavan
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        Originally posted by Mr.Speed View Post
        Missä rivieralla sää oikeen asut? :think Meillä päin ruukaa pakkaskausi alkaa marraskuun alusta ja kestää sinne huhtikuun alkuun.

        En nyt yhtäkkiä käsitä minkälaista oikein meinaat, mutta itse oon niin laiska että jos en laita kiinteää asennusta niin se on sama kun ei laita ollenkaan. Ei tule käytettyä..
        onhan mulla ollut auto lämmityksessä jo kolmena aamuna tälle talvelle, huomenna tulee neljäs. hyvin lähtee tulille -20 asti niin ei tarvii -15 lämpösemmillä keleillä lämmittää (eikä ihan hirveesti harmita vaikka 385tkm nähnyt M51 vähän kuluu)

        mullahan on tuollainen rakennelma "kiinteänä" eli. ctek ottaa virtansa sisälämppärin pistorasiasta, johto menee maton alta, itse ctek on apparin penkin alla ja latauspiuhat menee e34:ssä takapenkin välistä suoraan akkuun ja e38:ssa takapenkkiläisten tupakansytyttimeen. keväällä/myydessä kerään laturin pois autosta. :think
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Eli mitäs akkuja porukat suosittelee nykyää? Kestävyys olis aika tärkee.
          Ostin noin 3 vuotta sitten Boschin S5:sen bensa seiskaan ja nyt siirsin dieseliin. On kyllä kuollut totaalisesti, 10 minuuttia radioasennossa virrat päällä niin hyvä että jaksaa sisävalot syttyä, apuvirtaa joutuu aina välil antaa.
          Eli ei semmosta ja kaverilla samoja kokemuksia Vartan kanssa, yhtä huono kesto.

          Oisko se Exide vai jotain muuta?
          Kyllähä tuo 740d kuluttaa aika paljo akkua kun weban käytön jälkeen pitää 8 hehkua (ei tietty aina) ensin aktivoida ja jaksaa vielä korkeepuristeisia pyttyjä pyörittää saman määrä
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Tudmas
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 294
            • Tornio

            Laitoin tänään ykköseen 85ah Varta Silver Dynamicin. Perhana kun pyörii startti iloisesti Toivottavasti kestääkin edes kohtuullisesti. Alkuperäinen akku näytti tänään vielä olevan paikallaan, eipä taida tämä kestää yhtä pitkään (about 6v ja 100000km)
            Nyt: E61 530d, E46 330i cabrio.
            ex:e87 130i e46 330i, e36 320i, E38 730i, E36 323i, e39 530d

            Comment

            • Guest's Avatar

              Originally posted by Supa View Post
              Eli mitäs akkuja porukat suosittelee nykyää? Kestävyys olis aika tärkee.
              Ostin noin 3 vuotta sitten Boschin S5:sen bensa seiskaan ja nyt siirsin dieseliin. On kyllä kuollut totaalisesti, 10 minuuttia radioasennossa virrat päällä niin hyvä että jaksaa sisävalot syttyä, apuvirtaa joutuu aina välil antaa.
              Eli ei semmosta ja kaverilla samoja kokemuksia Vartan kanssa, yhtä huono kesto.

              Oisko se Exide vai jotain muuta?
              Kyllähä tuo 740d kuluttaa aika paljo akkua kun weban käytön jälkeen pitää 8 hehkua (ei tietty aina) ensin aktivoida ja jaksaa vielä korkeepuristeisia pyttyjä pyörittää saman määrä
              Niin suurikokoinen AGM kuin paikoilleen vain sopii. Akku kuin akku, niin sen elinikä lyhenee huomattavasti jos varaustila on pitkiä aikoja heikko.

              Webasto/eber lämmittimet kuolettaa akun hyvin ennenaikaisesti jos ei välillä laita akkua laturiin. Ja tässä kannattaa olla tarkkana millä laturilla mitäkin akkua lataa. Paras tietysti jos pakkasilla sen akun ottaa irti ja vie lämpimään tilaan latautumaan.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by Supa View Post
                Eli mitäs akkuja porukat suosittelee nykyää? Kestävyys olis aika tärkee.
                Ostin noin 3 vuotta sitten Boschin S5:sen bensa seiskaan ja nyt siirsin dieseliin. On kyllä kuollut totaalisesti, 10 minuuttia radioasennossa virrat päällä niin hyvä että jaksaa sisävalot syttyä, apuvirtaa joutuu aina välil antaa.
                Eli ei semmosta ja kaverilla samoja kokemuksia Vartan kanssa, yhtä huono kesto.

                Oisko se Exide vai jotain muuta?
                Kyllähä tuo 740d kuluttaa aika paljo akkua kun weban käytön jälkeen pitää 8 hehkua (ei tietty aina) ensin aktivoida ja jaksaa vielä korkeepuristeisia pyttyjä pyörittää saman määrä
                Itse kyllä laittaisin Optiman jos vain raskii moiseen investoida. Useammalla tutulla olleet samat optimat aina siirrettynä uuteen autoon. Kestoikää siis tuntuu riittävän.

                Comment

                • McBeast
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2007
                  • 2998
                  • Tallinn

                  Vaimon E46 318i -98. Ostin 2010 uuden akun Tammikuussa. Bosch S3, kesti sen talven ja jo talvella 2011 pari kertaa jouduin erikseen lataamaan. Nyt vuoden vaihteessa 2012-2013 kuoli totaalisesti.

                  Ostin uuden Bosch S5:n samaa kokoluokkaa mutta paremmilla specseillä. Katotaan kauanko tämä kestää.

                  Optiman akuista itsekin kuullut pelkkää hyvää. Kaverilla ollut useamman vuoden Yellow Top ja vaihtanut autosta toiseen.
                  Last edited by McBeast; 04-01-2013, 10:28.
                  Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    Tässä jonkinlainen akkuvertailu jonka iso keltainen optima voitti



                    Tuo optima yellow top 5,5 on varmasti huippu akku, kun sen vain sais jonnekin mahtumaan. Ei ole henkilöauto käyttöön parhaan mallinen :think
                    Last edited by Guest; 04-01-2013, 19:07.

                    Comment

                    • Alfonzo
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 55
                      • Kanta-Häme

                      Tuli laitettua helmikuussa 2012 Vartan G14. Nyt marraskuussa kävi niin että auto ei enää mennytkään lepotilaan ja akku meni viikonlopussa aivan tyhjäksi. Tämän jälkeen akku CTEK:in perään vuorokaudeksi ja takaisin autoon...

                      (Vika korjaantui irroittamalla takalasin pyyhkijän sulake, takaluukun johtosarjassa lienee vikaa mutta sitä vaihdellaan vasta ilmojen lämmettyä...)

                      Lähti kyllä toimimaan ja pakkasellakin toistaiseksi jaksanut pyörittää webastoa, tuntuu vaan ettei ole enää yhtä voimissaan kuin ennen tuota tyhjenemistä

                      Mulla on aamuisin auto tolpassa sen 2h ja tämän ajan CTEK puskee myöskin akkuun sähköä. Ennen tuota tyhjenemistä jaksoi CTEK sytyttää täyden akun merkkivalon, mutta nykyisen ei enää jaksa.

                      Entisessä kulkineessa oli tuo Optiman YellowTop. Se hyytyi aivan täysin kahdessa vuosessa, mutta onneksi sain takuusen uuden. Se uusi toimikin sitten hienosti sen 3 vuotta mitä oli minulla enää käytössä...

                      Että tässä nyt sitten osaa mitään suositella

                      Autossa oli muuten helmikuussa alkuperäinen akku (päivätty muistaakseni 35/03), joka oli siis mallia "tavallinen". Aika hyvin oli alkuperäinen akku kestänyt...
                      E39 530dA Touring M-Sport Individual -04
                      SAAB 9-3 2.0t BioPower -02

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        Akun kuntoon liittyen: termostaatit kannattaa pitää diesel-koneisissa, lisäsähkölämmittellä varustetuissa pirsseissä kunnossa. Jos kone käy jatkuvasti kylmänä, lisäsähkölämmitin käy vähän väliä kuluttaen akun varausta. Vetää hyvänkin akun ennenaikaisesti huonoon kuntoon.

                        Comment

                        • Spiddu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 3564
                          • Nla

                          Sori nyt ei ole aikaa lukea topikkia läpi, mutta pitäisi huomenna hakea duunipakuun uusi akku kun vanha täysin kuollut.

                          Autona Ford transit connect, jossa Ebersprächer.

                          Suosituksia hintaluokassa 100-200€

                          Akkua on myös pystyttävä lataamaan ctek laturilla.

                          Vinkkejä/ehdotuksia kiitos.
                          BMW F30 330e 2017

                          Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
                          e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            Originally posted by Spiddu View Post
                            Sori nyt ei ole aikaa lukea topikkia läpi, mutta pitäisi huomenna hakea duunipakuun uusi akku kun vanha täysin kuollut.

                            Autona Ford transit connect, jossa Ebersprächer.

                            Suosituksia hintaluokassa 100-200€

                            Akkua on myös pystyttävä lataamaan ctek laturilla.

                            Vinkkejä/ehdotuksia kiitos.
                            Suosittelen mahdollisimman suurikapasiteettista akkua mikä vain paikoilleen mahtuu. Ctek, defa yms. älylatureilla voi ladata kaikkia yleisiä akkutyyppejä.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by Alfonzo View Post
                              Ennen tuota tyhjenemistä jaksoi CTEK sytyttää täyden akun merkkivalon, mutta nykyisen ei enää jaksa.
                              Akku ei siis ole täynnä, taitaa lepokulutusta olla vieläkin.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Ostin sitten Exide Premiumin 100Ah 740d:hen ja kyllä pyörii taas iloisesti, myös webaston käytön jälkeen. Ei notkahda edes senvertaa että webasto ajaisi itseään alas kuten se vanhalla akulla aina teki käynnistyksen yhteydessä
                                Eiköhän tuo skulaa sen aikaa kun autokin mulla on.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎