Originally posted by Carbonfiber
View Post
Mikä Akku "paras"?
Collapse
X
-
Mun alle 2v vanhan akun saisit halvalla heti kun mä laitan litiumit keväällä
-
Joo minulla oli aikeina se asentaa tohon konehuoneen haarotuksen väliin defan jatkokaapelilla, ja suoraan kytkeä se noille apustarttiterminaaleille. Ainakin c-tekki on niistä hyvin akkua ladannut sekä Z4 että E46..Originally posted by MNi View PostE46:ssa vastaava ylläpitolaturi, tosin asennettuna konttiin oikealle puolelle verhoilun alle akun viereen. Sisätilapistokkeelta hanttarin jalkatilasta Defan T-kappaleella panssarikaapelia verhoilun alla atakakonttiin, mahtuu juuri ja juuri takapenkin vieritse, siinä oli ahtain kohta. Muistaakseni panssarikaapelia meni neljä metriä vai neljä ja puoli ja sekin otti tiukalle kun alkupäässä hanskalokeron alla piti tehdä aloituskierros.
Ei ole ainakaan akkua keittänyt pilalle ja pirssi on käynnistynyt nätisti. Paha sanoa paljonko auttaa mutta tuskin haittaakaan toimintaa.
On vaan turkasen kalliita noi defan pienet johdonpätkät, tarvii käytettynä ettiä.
Comment
-
Käytettyjä pätkiä laitoin itsekin, olisko ollut yksi kahden metrin ja pari metristä sekä vielä yksi puolimetrinen pätkä. Näitä oli foorumilla myynnissä kohtuuhintaan, ei hotsittanut ajatus edes Motonetin hinnoilla uusista kaapeleista. T-kappaleeseen oli pakko uhrata 28€ uutena.Originally posted by Antti O View PostJoo minulla oli aikeina se asentaa tohon konehuoneen haarotuksen väliin defan jatkokaapelilla, ja suoraan kytkeä se noille apustarttiterminaaleille. Ainakin c-tekki on niistä hyvin akkua ladannut sekä Z4 että E46..
On vaan turkasen kalliita noi defan pienet johdonpätkät, tarvii käytettynä ettiä.
Kyllä muovi, o-rengas ja prässätty kupari on hinnoissaan....
Comment
-
Kannattaa sitten olla tarkkana, jos sen LiFePO4 akun hankkii autoonsa. Ainakin nuo Shorai akut on ihan huijausta, kun niissä ilmoitetaan kapasiteetti PbEq. Esimerkiksi isoimman 36Ah PbEq akun oikea kapasiteetti on ~12ah. Tämä siksi, että tuo tuo PbEq tarkoittaa vaan, että vastaa 36ah lyijyakkua ja todellinen kapasiteetti on 1/3 ilmoitetusta.. Sitten kun vielä katsoo noiden akkujen virranantakykyä niin eihän noilla tee yhtään mitään Suomen talvessa.. 200A maksimi lämpimällä akulla. Tuskin tapahtuu -20C enää muuta kuin klik, klik, klik..
Lipo akuissa riittäisi virta, mutta turvallisuus jättää toivomisen varaa. Otetaan nyt esimerkiksi: Turnigy nano-tech A-SPEC G2 5000mah 4S 65~130C. Tuosta 5Ah akusta irtoaa käynnistykseen 650A ja painoa 537g. Pari tuollaista niin kapasiteetti olisi jo melkein sama kun Shorain akussa, mutta starttaukseen löytyykin jo 1300A ja painoa n.1kg.
Mielestäni lithium akkuteknologia ei vielä oikein sovellu katukäyttöön Suomen olosuhteissa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
No noihan on nyt ihan itsestään selvyyksiä, ei 12Ah lyijyhappoakullakaan tapahtuisi muuta kuin klik klik klik. Pitää ostaa sellanen mikä ei ole moottoripyörälle mitoitettu vaan omaan autoon sopiva.
Comment
-
No ei vaikuttanut olevan kun esim. jannmann oli kiinnostunut tuosta Shorain 36ah akusta, jonka todellinen kapasitteeti onkin se 12Ah. Itse sanoit:Originally posted by Remotion View PostNo noihan on nyt ihan itsestään selvyyksiä, ei 12Ah lyijyhappoakullakaan tapahtuisi muuta kuin klik klik klik. Pitää ostaa sellanen mikä ei ole moottoripyörälle mitoitettu vaan omaan autoon sopiva.
Bosch S5005 (60Ah) painaa 16kg, käynnistysvirtaa irtoaa 610A, hinta 100€. Satasella saa sen 20ah GWL LiFePO4 akun, jossa lähtee 200A. En ymmärrä miten se vie akkua, josta irtoaa kolminkertainen käynnistysvirta? En tarkoita vittuilla, mutta ihan hyvä täällä on nyt rehellisesti näistä puhua, niin ei mene kukaan tälläistä ostamaan ymmärtämättä mitä on ostamassa.Originally posted by Remotion View PostNo alle 100€ saa 20Ah akun jo joka vie 60Ah akkua jo ihan reilusti kunhan ei ole tarpeen pitkään käyttää ilman että auto olisi käynnissä. Bms toki hyvä olla muttei lainkaan pakollinen. Mun mielestä turha varoittaa lämpötiloista kun ne pitäis vaikuttaa vähemmän kuin lyijyakussa...?
Mainitaan nyt vielä vertailuksi, että vasta vasta 60Ah GWL LiFePO4 akku tarjoaa 600A ja painoa onkin jo 11,5kg, hinta $360. Eihän tuollaista virtaa monikaan auto tarvitse, mutta parempi, että sitä on liikaa kun liian vähän. Aina se akku ei ole täynnä, kova pakkanen vaikuttaa tuohon virtaan melkoisesti jne.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Itsellä on kyllä tiedossa, ettei akussa ole tota 36Ah, mutta niin sitä mainostetaan joten siksi mainitsin pelkän mallin.
Ympärivuotiseen käyttöautoon en näe mitään järkeä laittaa litium akkua.
Mutta harraste peleissä joissa haetaan pientä painonsäästöäkin, se on oiva valinta kunhan ymmärtää akun ominaisuudet.
Kuten jo aiemmin mainitsin, kaverin kilpuri käynnistyy hienosti 9,2Ah Aliant x4 akulla. Toivon että toi Shorai jaksaa käynnistää mun kasin kun se on sentään n. 12Ah lyijyakkua vastaava
Sitten sen näkee.
Aprilia RSV4
Comment
-
Laitahan sitten testiä, jos moisen asennat. LIPO olisi kyllä ihan houkuttava kun kasikin hörähtäisi kivasit jo 0.5kg painoisella akulla. Se pitäisi vaan saada koteloitua ja sijoitettua hieman turvallisempaan paikkaan kun nykyinen akku. Ovat vaan sen verta herkkiä, että eivät oikein sellaisenaan autoon sovi. Lentokoneissakin on Lithium-ionia. Niitä akkuja on tosin kyllä useampi kärähtänyt.Originally posted by jannmann View PostItsellä on kyllä tiedossa, ettei akussa ole tota 36Ah, mutta niin sitä mainostetaan joten siksi mainitsin pelkän mallin.
Ympärivuotiseen käyttöautoon en näe mitään järkeä laittaa litium akkua.
Mutta harraste peleissä joissa haetaan pientä painonsäästöäkin, se on oiva valinta kunhan ymmärtää akun ominaisuudet.
Kuten jo aiemmin mainitsin, kaverin kilpuri käynnistyy hienosti 9,2Ah Aliant x4 akulla. Toivon että toi Shorai jaksaa käynnistää mun kasin kun se on sentään n. 12Ah lyijyakkua vastaava
Sitten sen näkee.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Eikös Boeingissa niitä akkuja kärähdellyt ja uusi Airbus on siksi varustettu konservatiisemmilla akuilla?Originally posted by HTK12 View PostLentokoneissakin on Lithium-ionia. Niitä akkuja on tosin kyllä useampi kärähtänyt.
F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
Joo kyllähän niitä dreamlinerissa kärähteli. Airbus taisi sen jälkeen ilmoittaa, että varustaa uuden A350 mallin perinteisillä nicd akuilla. Lithiumia löytyy muistaakseni myös A380, eli siitä isoimmasta matkustajakoneesta. Taisi tosin olla vain hätävalaistuksessa akkuina.Originally posted by mikron View PostEikös Boeingissa niitä akkuja kärähdellyt ja uusi Airbus on siksi varustettu konservatiisemmilla akuilla?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Tekeeköhän tällaisella mitään (Bosch S5015 110Ah/920A )> https://www.motonet.fi/fi/varaosat/6...-ja-polttoaine
Tuohan jäisi pyöreesti 162€ maksamaan, jos liittyy Motonetin kanta-asiakkaaksi. Siis sigun Bemariin pitäisi akku löytää.Last edited by Fabsu; 18-01-2015, 15:45.AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
Eikö noissa oo vakiona tuo S5, mutta bemarin tarrat tilalla. Itellä on tuommonen e6x 110ah akku e38:ssa ja ihan samannäkönen ku s5.
Comment
-
Ok. Eli varmaan ihan jees akku?Originally posted by zener View PostEikö noissa oo vakiona tuo S5, mutta bemarin tarrat tilalla. Itellä on tuommonen e6x 110ah akku e38:ssa ja ihan samannäkönen ku s5.AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
Eiköhän joku kohta tuu varmasti haukkumaan ko. Akun mutta hyvin on tuossa ainakin toiminu eberin kanssa kovillaki pakkasilla.Originally posted by Fabsu View PostOk. Eli varmaan ihan jees akku?
Comment
-
On se toiminut itsellänikin ihan hyvin, mutta jostain syystä aiempi samanlainen happani pari vuotta vanhana. Se ei ollut mun ostama, niin en varmaksi osaa sanoa mikä sille tuli.BMW driver and owner since 2000.
Comment
Comment