Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lasikuitu / Hiilikuitu nurkka

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5857
    • Joccis City

    Lasikuitu / Hiilikuitu nurkka

    ----------------------
    Last edited by jannmann; 22-02-2012, 13:39.
    Aprilia RSV4
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    #2
    Olisi ainakin mielenkiintoista seurattavaa, vaikka en itse osia valmista nyt enkä tulevaisuudessa. Samalla voitaisiin kertoa myös oikeaoppiset toimintatavat ja terät yms. hiilikuidun poraamiseen ja muutenkin sen työstämiseen.
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...

    Comment

    • janikoo
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 1263
      • Lahti

      #3
      asiallinen topikki ! hiilkuidun laminointi kiinnostaisi kovasti :think
      BIGBROTHER kommentti team

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        Juu kyllä kiinnostaa tämä topic. Kirjallisuutta on hiukan mutta mielellään sitä lukisi ja kyselisi miten hommat oikeasti kannattaa tehdä.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • dieseljussi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 592
          • Suomi

          #5
          Eräs kirja jota voi suositella on Haynesin:

          Competition Car Composites, a Practical Handbook, Simon McBeath

          Materiaalia saan työn puolesta, mutta jos ostaa pitäisi, niin ainakin

          - Biltema
          - Kevra.fi

          myyvät suoraan kuluttajillekin.

          Comment

          • Neppo
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 721
            • Laihia

            #6
            Loistava threadi idea.

            En tiedä hintatasosta, mutta Harraste.fi myös myy kaikkea (lasi) kuiduttamiseen liittyvää tavaraa. Myös muottivahaa, irroitusnestettä jne.

            http://www.harraste.fi/lasikuitu.html

            Itseä kiinnostaisi pussittamisen salat. Mitä kaikkea maton ja hartsin päälle pitää laittaa, että osan kuivuttua kaikki pussin ja osan väliset materiaalit ei ole kiinni itse osassa? Eli missä järjestyksessä ja mitä kaikkea sen kuidutetun osan ja pussin väliin pitää laittaa...

            Sitten toinen kysymys: Mitä eroa on lasikuitukankaalla ja -matolla? Onko toinen notkeampaa taittumaan muotojen yli?

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 10967
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Neppo View Post
              Sitten toinen kysymys: Mitä eroa on lasikuitukankaalla ja -matolla? Onko toinen notkeampaa taittumaan muotojen yli?
              Kangas on hyvin pitkälti samanlaista tavaraa, kuin esim. nuo hiilikuitumatot ovat eli sellaista punottua tavaraa (kuin kangasta ) ja siitä on hyvä tehdä ohuita ja jämäköitä korinosia. Matto on taas lyhyitä säiketä miten sattuu sekasin ja on myös paljon paksumpaa. Sopii paremmin esim. kaiutin asennuksiin ja koteloihin.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                #8
                ----------------------
                Last edited by jannmann; 22-02-2012, 13:40.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by jannmann View Post

                  Bilteman hartsit jättäisin ostamatta.
                  Nimenomaan näin. Ei ensinnäkään mitään virkaa ja toisekseen, hintaa laatu-tavaraan nähden paljon.

                  Hartsit ja matot jostain vene-,muotti-tai jostain muusta lasikuitu-alan firmasta, jossa kuidusta jotain tehdään. Myyvät suoraan 100L tynnyreistä, kun menee vaan omien kannujen kanssa hakemaan. Hinnat yleensä, "heitä ny jotain" - luokkaa, mutta materiaalit aivan eri maasta vrt. esim. tavarataloihin.
                  -> ammattilaisilla ammattilaisten kamat

                  Itse suosin vain ja ainoastaan Nokian Kalkusta löytyvää Ylö-Muovia. Mattona käyttää pelkästään pulverimattoa, joka myöskin on aivan kurkoa matskua. Kastuvuus ja muotoutuminen todella hyvää. Hartsit taisi viimeksi olla jotain 6-8e kilo, matto saman verran ja kovetin ilmaista. Myös geelit yms. löytyy.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • suffeli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 559
                    • JKL

                    #10
                    ------
                    G31 530d

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Valmis hiilikuitulevy

                      Jos toimii valmiin hiilikuitulevyn (vaikka 1mm) kanssa niin kysymyksiä.
                      1) Miten se käyttäytyy leikellessä/poratessa?
                      2) Kuinka tiukalle kaarelle saa käännettyä ennenkuin napsuu (murtuu)?

                      Liimat varmaan tarttuu OK levyn pintaan , karhennus?
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5857
                        • Joccis City

                        #12
                        ---------------------
                        Last edited by jannmann; 22-02-2012, 13:40.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • markov7
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 97

                          #13
                          Leikkaamiseen laikkakone tai peltisakset,teippaa maalarinteipillä eka leikattavasta kohdasta ja sama poratessa eli teipin läpi poraat.Naamari päähän jos laikkaat.
                          s14 rally

                          Comment

                          • jakek
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 24
                            • Jämsänkoski

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Jos toimii valmiin hiilikuitulevyn (vaikka 1mm) kanssa niin kysymyksiä.
                            1) Miten se käyttäytyy leikellessä/poratessa?
                            2) Kuinka tiukalle kaarelle saa käännettyä ennenkuin napsuu (murtuu)?

                            Liimat varmaan tarttuu OK levyn pintaan , karhennus?
                            leikkaaminen onnistuu esim metallivannesahalla ja poraaminen esim kovapala terillä ja kuidulle on myös ihan omia teriä.. jos laikkaat mitä en suosittele niin kunnon kokonaamari päälle.. liimaamisesta sen verran että kunnon karhennus ja hiilarilla kuuluisi käyttää hysol hartsia jota ei tod näk saa siviilistä.. mutta epoksilla onnistunee.. ja jos tota hysolia jostain saat niin on tuhat kertaa vaarallisempaa kuin normi hartsit joten itsensä suojaaminen kannattaa ottaa tosissaan..

                            Comment

                            • Luuska
                              Newbiemmer
                              • Dec 2010
                              • 3
                              • Espoo

                              #15
                              jannmann

                              Originally posted by jannmann
                              Hivenen muotintekoa.

                              Pelti jigissä, reunat tiivistetty ja irroitusaine (Frekote FRP-NC) levitettynä 3 kertaan.


                              Kuvassa levitetty gelgoattia kaksi kerrosta. Gelgoattia meni 3kg.


                              n. 8m2 (400g/m2) katkokuitumattoa ja 11kg hartsia levitetty.


                              Rungon jäykkärit laminoitu, n.3kg hartsia ja n. 3m2 katkokuitua (400g/m2) mattoa.


                              Vielä kun tosta saa pellin irti muotin hajoamatta niin



                              Mita levya toi on mita on tossa konepellin reunoilla, ja ootko vetany myos siihen irrotusaineen :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎