Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lasikuitu / Hiilikuitu nurkka

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sene
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 925
    • Enschede, The Netherlands

    #46
    Saas nähä muuten mimmosta laatua tulee kiinasta.

    Tilasin just omaan autoom OEM mallin konepellin sekä CSL tyyli takaluukun hiilikuidusta.

    Yhteishinta kuljetuksineen €759 eli ei oo kovin paha.
    F11 LCI 535xi


    Ex.

    E36 320i sedan
    E36 LCI 328i coupe
    E61 LCI 530xi

    Comment

    • HKM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 427
      • Sipoo

      #47
      juttua jälkilämmityksen (post cure) merkityksestä kappaleen laatuun ja ominaisuuksiin


      Tein muutaman kokeilun pajalla tuosta lämmittämisestä. Ainakin mun epoksi käyttäytyy niin että huoneenlämmössä kuivumisen jälkeen pinta on melko tasainen mutta sitten jälkilämmityksen jälkeen, jonka tein infrapunakuivaimella, pintaan ilmestyy huomattava määrä "pinholeja". Toisin sanoen jos pinta aiotaan maalata esimerkiksi automaalilla vastaamaan muita korin osia niin jälkilämmitys kannattaa tehdä ehdottomasti. Muuten pinta on hetken päästä pilalla kun esimerkiksi aurinko lämmittää pintaa.
      Last edited by HKM; 15-07-2011, 08:19.
      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
      Ex. E30 318is
      Ex. Jaguar XJR
      Ex. E39

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #48
        ---------------------
        Last edited by jannmann; 22-02-2012, 14:43.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • HKM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 427
          • Sipoo

          #49
          Originally posted by jannmann View Post
          Eiköhän tämä ilmiö johdu ihan siitä, että käyttämäsi epoksi Prime 20LV ei valmistajankaan ohjeen mukaan kovetu huoneenlämmössä.
          Eli epoksit jotka kovettuvat huoneenlämmössä (esim. SP115) eivät aiheuta kertomasi kaltaista ongelmaa.

          Oletko jo tutkinut hartsijohde kankaita/verkkoja ? Tai laskenut aiotun kappaleen injektointi aikaa?
          Ostitko muuten Kevrasta sitä silikoni nauhaa jossa hartsin syöttö/ilman imu kanava ja jota voi käyttää uudestaan ?
          Tuota verkkoa mulla on. tarkoitatko tuolla nauhalla sitä spiraalia? Selvisitkö SP115lla ilman pinholeha?
          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
          Ex. E30 318is
          Ex. Jaguar XJR
          Ex. E39

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #50
            -------------------------
            Last edited by jannmann; 22-02-2012, 14:43.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • HKM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 427
              • Sipoo

              #51
              Kiitos tiedoista

              Oon tulossa Affelle ellei tuu monsuunisade tms

              H
              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
              Ex. E30 318is
              Ex. Jaguar XJR
              Ex. E39

              Comment

              • HKM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 427
                • Sipoo

                #52

                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                Ex. E30 318is
                Ex. Jaguar XJR
                Ex. E39

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #53
                  Ensimmäisenä projektina on tarkoitus rakentaa hiilikuitupenkit infuusiotekniikalla. Muotti alkaa olla valmis vaikka vaatiikin vielä jäykistyksen ja jonkinlaisen alustan/jalat että pysyy aloillaan. Muotti on laminoitu lasikuidusta polyesterihartsilla ja gelcoatilla. Kuvassa olevat valkoiset "reunalaipat" väsäsin pahvista ja teippasin kiinni penkkiosioon. Laippojen roolina siis alipainevehkeiden kiinnittäminen niihin. Gelcoat on hiottu tasaiseksi ja kiillotettu koneella. Seuravaksi jo mainitut jäykisteet ja sitten voikin vahaamisen/irroitusaineen laittamisen jälkeen kokeilla josko penkin valmistaminen onnistuu. Ensimmäisen koekappaleen aion tehdä todennäköisesti lasikuidusta
                  Attached Files
                  Last edited by HKM; 12-09-2011, 17:33.
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • Sene
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 925
                    • Enschede, The Netherlands

                    #54
                    Tuommone sieltä tuli.

                    Otan sit molemmista kamoista kuvaa kun on joskus paikallaa.

                    Ensikatseluilta ainakin ihan hyvän laatuset ovat.


                    Tosin tuli aikahyvät maksut vielä hollanninpuolella et varmaan samalla hinnalla voi saada jostain euroopan sisältä.

                    Click image for larger version

Name:	20111005_001.jpg
Views:	1
Size:	52.8 KB
ID:	4823591
                    F11 LCI 535xi


                    Ex.

                    E36 320i sedan
                    E36 LCI 328i coupe
                    E61 LCI 530xi

                    Comment

                    • Juchelius
                      BTCF Member
                      • Sep 2009
                      • 298
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by Sene View Post
                      Tuommone sieltä tuli.

                      Otan sit molemmista kamoista kuvaa kun on joskus paikallaa.

                      Ensikatseluilta ainakin ihan hyvän laatuset ovat.


                      Tosin tuli aikahyvät maksut vielä hollanninpuolella et varmaan samalla hinnalla voi saada jostain euroopan sisältä.

                      [ATTACH]96374[/ATTACH]
                      Paljonko tuolla hiilikuitu kontin kannella on painoa?
                      1985 e30 320i Baur Cabriolet
                      1995 328 ex ratakikkare

                      Comment

                      • os951
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 447
                        • Kerava

                        #56
                        Originally posted by HKM View Post
                        Ensimmäisenä projektina on tarkoitus rakentaa hiilikuitupenkit infuusiotekniikalla. Muotti alkaa olla valmis vaikka vaatiikin vielä jäykistyksen ja jonkinlaisen alustan/jalat että pysyy aloillaan. Muotti on laminoitu lasikuidusta polyesterihartsilla ja gelcoatilla. Kuvassa olevat valkoiset "reunalaipat" väsäsin pahvista ja teippasin kiinni penkkiosioon. Laippojen roolina siis alipainevehkeiden kiinnittäminen niihin. Gelcoat on hiottu tasaiseksi ja kiillotettu koneella. Seuravaksi jo mainitut jäykisteet ja sitten voikin vahaamisen/irroitusaineen laittamisen jälkeen kokeilla josko penkin valmistaminen onnistuu. Ensimmäisen koekappaleen aion tehdä todennäköisesti lasikuidusta
                        Teitkö uuden muotin vai haitko Peteltä meidän kimppa-muotin?

                        Jotain omia turauksia. Lähinnä eri Porsche malleihin

                        911 spoileri


                        944 GTS lamput integroituna nenäpaneliin


                        911 etu- ja takapuskurit


                        944 Turbo etusplitteri ja sumuvalot korvaavat jarrujen ilmanotto scoopit


                        944 Turbo Strosek helmojen kloonit


                        Splitteri ja helmat asennettuna kaverin ex. 944 Turboon


                        944 turbo rei'itetty nenäpaneli ja etusplitteri


                        968 kloonipeilejä


                        944 turbo etusplitteri ja 968 kloonipeilit asennettuna


                        968 Turbo splitteri


                        Seuraava kuituproggis littyy E30 mallin etupäähän
                        Last edited by os951; 06-10-2011, 15:27.

                        Comment

                        • Sene
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 925
                          • Enschede, The Netherlands

                          #57
                          Originally posted by Juchelius View Post
                          Paljonko tuolla hiilikuitu kontin kannella on painoa?

                          En jaksanu punnita. Mut on se kuitenkin selvästi kevyempi ku alkuperänen.

                          Lähinnä halusin ton CSL-lookin ja sama sit siinävaiheessa on laittaa kuitunen.

                          Kyllä tossa vähän viilaamista on et kaikki sisuskalut menee paikaansa, esim lukon ohjausvivuille tarvii tehä lisäreikiä.
                          F11 LCI 535xi


                          Ex.

                          E36 320i sedan
                          E36 LCI 328i coupe
                          E61 LCI 530xi

                          Comment

                          • HKM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 427
                            • Sipoo

                            #58
                            OS951. Hain sen teidän kimppamuotin ja tein sen pohjalta oman jossa on infuusioon vaadittavat laipat. Sain eilen valmiiksi ensimmäisen onnistuneen kappaleen jonka tein lasikuidusta. Rungon painoksi tulee 5,1 kiloa kunhan saan läpiviennit leikattua. Maalaan jakkaran automaalilla joten painoa ei juurikaan tule lisää. Seuraavaksi olisi tarkoitus tehdä sama harjoitus hiilikuidulla

                            Lasikuituversion materiaalit:

                            430g/m2 45/45ja 0/90 asteisia kuitukankaita siten että ristiselästä alaspäin 8 kerrosta, hartialinjaan 6 kerrosta ja pään alueelle 4 kerrosta. Lisäksi reunoihin on vedetty lasikuitunauhaa 6 kerrosta tukevoittamaan rakennetta. Sivuilla,minne tulee kiinnityspultit on yhteensä 13 kerrosta 430g:sta. Näillä määrillä paksuudet vaihtelee reilusta millistä aina viiteen milliin saakka ja kuitu-epoksisuhde on aikalailla tarkkaan 60/40, minkä pitäs olla ihan ok. Epoksi on Guritin. Eilisen tein Ampreg 21-nimisellä laminointiepoksilla mutta taidan palata LV 20een joka on nimenomaan infuusioon tarkoitettu. Huonona puolena tuossa on pitkä kuivumisaika ja se että jälkilämmitys on ehdoton ja vielä aika korkeassa lämpötilassa ja pitkään mutta viskositeetti on sopivampi näihin hommiin. Toisin sanoen homma hoituu nopeammin. Jokainen kangaskerros liimattiin hommaan soveltuvalla spray-liimalla muottiin. Ehdotonta kamaa erityisesti kun muodot on hivenen moninaiset. Liiman nimi on Aerofix 3 ja valmistaja Richmond Aerovac. Liukenee epoksiin

                            Tehtaan Recaro Pole Position originaalijakkara painaa 7 kiloa ja tosiaan tuo mun versio 5,1. Reilu viiden kilon versio on näppituntumalla jäykempi kuin originaali. Tämä selittyy todennäköisesti sillä että tehtaan versio on käsittääkseni tehty katkokuidusta, toisin kuin tuo mun versio. Painoeroa selittää myös se että tehtaan tuolissa on käytetty gelcoatia,jota on vajaan kilon verran tuolissa turhaa painoa tuomassa

                            Hiilikuituversioon tarvitaan peukalosäännön mukaan neljännes lasikuidun kuitumäärästä. Tuo tuntuu aika käsittämättömältä.Koska en tuohon näkemättä usko niin teen levyn koekappaleeksi ja vertailen sitten epätieteellisesti. Varsinainen tuoli tulee olemaan ainakin osittain hiilikuidun ja aramidin/kevlarin sekoitusta.
                            Attached Files
                            Last edited by HKM; 08-10-2011, 17:40.
                            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                            Ex. E30 318is
                            Ex. Jaguar XJR
                            Ex. E39

                            Comment

                            • os951
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 447
                              • Kerava

                              #59
                              Recaro Pole Position on todellakin tehty pätkäkuidusta. Kun teimme kolmeen autoon kloonit kunnon räteillä, niin painoa oli tuo pari kiloa vähemmän ja jäykkyys ihan toista luokkaa. Recaron turvavöiden läpivienteihin saa muuten ihan Porsche varaosanumerolla muoviset verhoilukipaleet. Pitäisi tulla jossain vaiheessa katsomaan tuota alipainesäkityssysteemiä; muutamia omia ideoita odottamassa, mutta niitä ei voi toteuttaa normi märkälamininoinnilla.
                              Omat rungot myin sittemmin kaverilleni, joka asensi ne Boxsteriinsa:


                              Last edited by os951; 08-10-2011, 19:27.

                              Comment

                              • Janza182
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4988
                                • 013

                                #60
                                OT:
                                Paljon tuollainen penkki on leveä? Ilman pehmusteita ym..

                                Mistä saa helpoiten hiilikuitulevyä? Pitäisi leikellä takakontin pohjaan moista + moneen muuhunkin paikkaan.

                                Pystyykö mitenkään tekemään tuollaiseen levyyn kulmaa? Ei ihan 90 astetta mutta lähelle..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎